fbpx

Regionale treinen in 2008 beter op tijd

klok 30 sep 2009 14:32

De punctualiteit van treinen op gedecentraliseerde spoorlijnen is in 2008 aanzienlijk verbeterd. Dat blijkt uit onderzoek van de website treinreiziger.nl die bij de verschillende provincies en stadregios de informatie opvroeg. Vooral reizigers op de Maaslijn (Nijmegen Roermond) van Veolia zijn er fors op vooruit gegaan: waar in 2007 nog bijna de helft van de treinen te laat was, was dit in 2008 nog minder dan tien procent. Ook de treinen van Arriva en Syntus zijn beter op tijd gaan rijden, maar zij voldoen nog niet overal aan de eisen van de provincies. Zwolle Kampen (NS) blijft de spoorlijn waar de meeste treinen op tijd rijden (99%).

Punctualiteit Syntus
De punctualiteit van regionale treinen rond Arnhem (Syntus) is het slechtst. Zo reden tussen Arhem en Tiel (Betuwelijn) slechts 78% van de treinen op tijd, terwijl het landelijk gemiddelde ligt op 86,8% .Ook de achterhoek doet het met 79,7% niet veel beter. In vergelijking met 2007 is de situatie wel iets verbeterd: toen reed slechts 63% van de treinen op tijd. In de concessie staat vastgelegd dat Syntus moet streven naar een punctualiteit van 90%, deze wordt verreweg niet gehaald. Uit een steekproef van Rover – waar vandaag de resultaten van bekend zijn gemaakt – blijkt dat de situatie in april 2009 weinig verbeterd is. Tussen Zutphen en Oldezaal rijden ook treinen van Syntus, hier scoort de vervoerder beter (93,8%).

Punctualiteit Veolia
Waar in 2007 op de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) net de helft van de treinen op tijd reed (54,2%), is de situatie in 2008 fors verbeterd. Nu rijdt amper tien procent van de treinen te laat (8,5%), waarmee Veolia aan de eisen van de provincie voldoet. In 2007 had Veolia nog te kampen met oud materieel dat om de havenklap kapot ging. Nu rijden er inmiddels nieuwe treinen.
Op de Heuvellandlijn (Maastricht – Kerkrade) rijdt Veolia ook treinen. Hier was de punctualiteit in 2007 al hoog, en dat is in 2008 gebleven (94,9%).

Punctualiteit Arriva
Ook in Groningen en Friesland – waar Arriva rijdt – is de punctualiteit verbeterd, maar voldoet deze nog niet helemaal aan de eisen van de provincies. In 2007 was 14,4% van de treinen te laat, dat is nu (2008) nog maar 6,3%. Echter, volgens de eisen van de provincie mag dit maximaal 5% zijn.
In Friesland zijn er teveel grote vertragingen (van meer dan vijf minuten).

Punctualiteit NS
NS rijdt niet alleen op het hoofdrailnet, maar ook enkele decentrale spoorlijnen. Bijvoorbeeld op de Kamperspoorlijn, waar de meeste treinen van Nederland op tijd rijden. Hier rijdt slechts 1% van de treinen met vertraging. De spoorlijn is weinig complex, waardoor deze prestatie mogelijk is.

Volledig overzicht
De punctualiteitcijfers zijn rood gemankeerd als deze niet voldoen aan de eis of richtwaarde uit de concessie. Cijfers van Rotterdam – Hoek van Holland en Dodrecht – Geldermalsen ontbreken.

Spoorlijn

Vervoerder

2007

2008

Bron

Arnhem – Tiel

Syntus

70,3%[1]

78%[1]

Provincie Gelderland

Arnhem / Zutphen – Winterswijk

Syntus

63%[1]

79,7%[1]

Provincie Gelderland

Zutphen – Hengelo – Oldezaal

Syntus

92,6%[1]

93,8%[1]

Provincie Gelderland 

Almelo – Mariënberg

Connexxion

94,9%

93,3%

Stadsregio Twente

Amersfoort – Ede-Wageningen

Connexxion

91,6%[1]

92,5%

Connexxion

Nijmegen – Roermond

Veolia

54,2%

91,5%

Veolia

Maastricht – Kerkrade

Veolia

95,4%

94,9%

Veolia

Zwolle – Kampen

NS

99%

86,6%

Provincie Overijssel

Zwolle – Emmen

NS

89,5%

90,8%

Provincie Overijssel

Apeldoorn – Zutphen

NS

97,4%2

96,8%2

Provincie Gelderland

Provincie Groningen algemeen

Arriva

86,6%

93,7%

Provincie Groningen

Groningen – Delfzijl

Arriva

Onbekend

94,9%

Provincie Groningen

Groningen – Roodeschool

Arriva

Onbekend

94,8%

Provincie Groningen

Groningen – Nieuweschans

Arriva

Onbekend

91,6%

Provincie Groningen

Groningen – Leeuwarden

Arriva

Onbekend

95,9%

Provincie Groningen

Provincie Friesland algemeen

Arriva

90,6%

95,8%

Provincie Friesland

NS Hoofdrailnet

NS

87%

86,8%

NS



[1] Betreft gemiddelde van vier kwartalen, waar ieder kwartaal even zwaar telt. Provincie Gelderland heeft de cijfers zelf nog niet getoetst, het zijn cijfers afkomstig van de vervoerder. Cijfers 2007 wijken soms lichtelijk af met de cijfers zoals vorig jaar verstrekt. 

Brongegevens
- Brongegevens provincie Gelderland 2008
Brongegevens provincie Gelderland 2007
Brongegevens provincie Groningen
Brongegevens provincie Overijssel en Stadsregio Twente
Brongegevens provincie Friesland
 De cijfers van Gelderland 2007 en Gelderland 2008 gaven voor de Valleilijn voor dergelijke verschillen, dat ook contact is gezocht met Connexxion. Connexxion heeft de cijfers van ProRail geleverd.
Cijfers Connexxion jaar 2008
Cijfers Connexxion jaar 2007

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.