fbpx

Reisinformatie vanaf september nog niet door NS

08 aug 2012 12:26

De reisinformatie op stations mag per 1 september nog niet worden verzorgd door de NS. ProRail zou de verantwoordelijkheid voor de informatie op die datum overdragen aan NS, maar dat is niet haalbaar, oordeelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) woensdag.

Eerder was de overdracht al gepland op 1 juli. Toen gaf de NMA ook al aan meer tijd nodig te hebben. Volgens een woordvoerder van NS was toen het streven om de reisinformatie per september over te laten gaan naar NS. Maar ook die datum zal dus niet gehaald worden.

Nog niet overtuigd
De NMa kijkt naar ´de prijs en kwaliteit´ die de NS in de nieuwe positie kan bieden. De overname is echter nog niet goedgekeurd, en dat gaat voor september ook niet gebeuren. De organisatie zegt nog niet overtuigd te zijn van de NS als geschikte verantwoordelijke voor de reisinformatie op stations.

Machtspositie
Vorig jaar sprak de NMa al haar bezorgdheid uit over de machtspositie van de NS als het bedrijf de reisinformatie zou gaan verzorgen. Andere vervoerders, zoals Veolia en Arriva, zouden daarmee afhankelijk worden van hun concurrent. 

GroenLinks
GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent is bezorgd over het uitstel van de overdracht. Ze laat woensdag weten Kamervragen over de kwestie te stellen aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD). Van Gent vindt dat reizigers gebaat zijn bij eenduidige informatie, die volgens haar van de NS moet komen.

Contact met reizigers
Schultz besloot vorig jaar dat de hele dienst van 250 ProRail-medewerkers naar de NS moest overgaan. Volgens Schultz was dat logischer omdat NS-personeel contact met reizigers onderhoudt. De voorwaarde is dat de NS ook andere partijen op het spoor van informatie voorziet. Dat laatste is lastig, stelt de NMa; het is alsof je de ene supermarkt vraagt de distributie van de concurrent te verzorgen. 

Huidige constructie
Op dit moment zijn NS en spoorbeheerder ProRail samen verantwoordelijk voor de informatievoorziening op het spoor. Die constructie kwam in opspraak na problemen met het winterweer en een brand op station Utrecht, waarbij de informatie aan gestrande reizigers te wensen overliet.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.