fbpx

Reizigers beoordelen ov-bedrijven opnieuw iets beter

Reizigers zijn opnieuw iets tevredener geworden over het openbaar vervoer in Nederland. Sinds 2005 stijgt de beoordeling vrijwel ieder jaar een klein beetje. In 2015 hebben 89.000 ov-reizigers gemiddeld een 7,53 gegeven. Dat is een fractie beter dan vorig jaar (7,48). Dat blijkt uit de 15e editie van de OV-Klantenbarometer van het CROW.

Op de Waddeneilanden geven reizigers traditiegetrouw de hoogste cijfers. Schiermonnikoog gaat met een 8,5 op kop. Daar rijdt Arriva. Op het vaste land scoort de bus in Waterland (EBS) met een 7,9 het hoogst. In elke regio geven reizigers gemiddeld een 7 of hoger. De regionale treinen Nijmegen – Roermond (Veolia) en Zwolle – Enschede (NS) bungelen met een 7,0 onderaan. De hoofdrailnetspoorlijnen worden op dit moment nog niet meegenomen in het onderzoek, dat gaat in 2017 veranderen.

Klantwaardering2015.JPG

Afbeelding: Reizigersoordeel per onderwerp

Alhoewel reizigers over het algemeen tevreden zijn over het openbaar vervoer, zijn er ook aspecten waar reizigers minder te spreken over zijn. Het gaat dan met name over de tarieven en de reisinformatie bij vertraging. Het ov-tarief waarderen reizigers in 2015 met een 5,3. Dat was in 2014 nog een 5,1. Reisinformatie bij vertraging is voor het eerst een nipte voldoende geworden (5,6), tegenover 5,3 vorig jaar. Ondanks dat reisinformatie bij vertraging nu een nipte voldoende is geworden, geven de meeste reizigers (23%) dit als het grootste verbeterpunt, gevolgd door zitplaatskans (14%) en stiptheid (11%). 

 verbeterpuntenov.JPG

Afbeelding: Reisinformatie bij vertraging blijft het belangrijkste verbeterpunt

Vervoerders gebruiken de OV-Klantenbarometer om hun successen te benadrukken. "Op de vraag naar een algemeen oordeel gaf in het laatste onderzoek meer dan 25% van de reizigers EBS het cijfer 9 of 10. Slechts 2,7% van de ondervraagden gaf een onvoldoende", jubelt EBS in een persbericht. EBS rijdt alleen in de regio Waterland.

Het beste stadsvervoer wordt net als in 2013 en 2014 geleverd in Apeldoorn. Reizigers waarderen de busdiensten in deze stad met een 7,7. In de grote steden is de waardering voor de bus het hoogst in Den Haag (HTM), in het verleden was dat nog bij de RET in Rotterdam. Maar daar is de waardering voor de stadsbus gedaald. Wel heeft de RET nog de beste score als het gaat om de tram en de metro. De waardering voor de tram in Rotterdam stijgt zelfs voor de zevende achtereenvolgende keer en komt nu uit op een 7,8.

De regionale trein scoort op de meeste plekken slechter dan de bus, terwijl vervoer over water juist erg goed scoort. Totaal zijn er 69 onderzoeksgebieden, de laagste zeven beoordelingen komen allemaal voor rekening van de regionale trein.

In de volgende editie van de OV-Klantenbarometer zal het hoofdrailnet nog niet worden meegenomen. Voor die editie is er via een aanbesteding al een onderzoeksbureau gevonden. Bij de aanbesteding voor de OV-Klantenbarometer 2017 zal het hoofdrailnet inbegrepen zijn. In maart 2018 zullen dan de eerste uitkomsten beschikbaar komen. 

Reizigers beoordelen het ov met steeds hogere cijfers.

image007.jpg