Reizigers NS iets minder tevreden

Reizigers van NS zijn in het derde kwartaal minder tevreden over de service in vergelijking met het kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek. In vergelijking met het eerste en tweede kwartaal is de klanttevredenheid iets toegenomen.

Dit jaar gaf 78% van de respondenten de NS een 7 of hoger. Vorig jaar was dit aantal 79%. Dit jaar was 58 procent tevreden over de puncutaliteit, twee procentpunten minder dan vorig jaar. Dat is opvallend, aangezien de treinen juist het punctueelst ooit rijden.

De cijfers voor de klantgerichtheid van de medewerkers en de beschikbaarheid van een zitplaats zijn eveneens iets lager uitgevallen dan vorig jaar. 

Redenen
Consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV hebben wel een verklaring dat de klanttevredenheid niet verder steeg. Ze noemen de problemen in de Schipholtunnel, de invoering van de Sprinter Light Train (SLT) en de slechte bereikbaarheid van station Arnhem als mogelijke oorzaak.

Schipholtunnel
De Schipholtunnel heeft van half juli tot ruim half september last gehad van een defecte bovenleiding en defecte bedrading. Hierdoor reden er twee maanden minder treinen tussen Schiphol en Hoofddorp / Flevoland. Het is mogelijk dat dit het klantoordeel heeft beïnvloed. 

SLT
De nieuwe SLT-treinen worden door reizigers weliswaar als fris, snel en veilig omschreven, maar er zijn een aantal kinderziektes. Daardoor vallen de treinen soms uit. Ook hebben de treinen geen toiletten. 

Werkzaamheden Arnhem
Arnhem was in de maand september slecht bereikbaar per trein door het project ´Sporen in Arnhem´, waar ProRail aan werkt. Dit project is opgezet om de bereikbaarheid van Arnhem te verbeteren. Door het verbouwen van station Arnhem, de sporen te vernieuwen en treinen ongelijkvloers te laten kruisen kunnen er straks meer treinen naar Arnhem rijden, en hebben treinen minder snel vertraging. Arnhem is deze week overigens ook minder goed bereikbaar door dit project.

Proef spoorboekloos rijden
Wellicht kan het lager uitvallende klantencijfer ook te maken kan hebben met de Elke Tien Minuten Een Trein-proef. Op het traject Utrecht – Geldermalsen van de proef, reden te korte treinen, en sloegen treinen stations over als er vertraging was. Door de proef werd er ook door het hele land met materieel geschoven, waardoor er op andere trajecten kortere treinen reden dan normaal, zoals tussen Utrecht en Leiden en Schiphol en Groningen.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

12 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

2 dagen terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug