fbpx

RET: investering in service wordt zichtbaar

04 jan 2010 19:41

In 2010 worden de investeringen in service en kwaliteit concreet zichtbaar. Dat is de conclusie van de nieuwjaarsspeech die Pedro Peters, algemeen directeur van de RET, vandaag uitsprak.

Peters stond stil bij concrete verbeteringen in 2010. Nieuwe metrovoertuigen op de Randstadrail en de Calandlijn, de levering van de nieuwe serie trams (Citadis)start in 2010, de opening van station Blijdorp, de nieuwe tunnelbuis en daarmee ook het doortrekken van Randstadrail van Rotterdam Centraal naar Den Haag.

Nieuwe reisroutine met de chipkaart
Een belangrijke uitdaging voor het nieuwe jaar is volgens de RET het realiseren van de nieuwe “reisroutine” van de reizigers. Vanaf 11 februari is de OV-chipkaart het enige geldige vervoerbewijs in de Rotterdamse regio. Ook abonnementhouders, 65-plussers met gratis vervoer en studenten dienen dan met de chipkaart in- en uit- te checken.
Peters: “Dit zijn misschien nog wel grotere veranderingen voor de klanten dan destijds bij de metro. Die poortjes gaan namelijk gewoon niet open als je niet incheckt. Straks moeten de mensen er zelf aan denken. Het moet een automatisme worden…en een nieuw automatisme gaat niet vanzelf.”

OV-regisseur: uniek voor Nederland.
2010 wordt het eerste jaar waarin de RET als “OV-regisseur” in opdracht van de stadsregio Rotterdam gaat werken. In 2011 volgt de volledige invoering van dit “Rotterdamse OV-model”: RET zal de regie voeren over al openbaar vervoer in de hele regio, inclusief het huidige streekvervoer van Qbuzz en Connexxion. Peters: “Voor Nederland is het uniek, maar in andere grootstedelijke gebieden in Europa bestaat het al; bijvoorbeeld in Londen bij onze collega’s van Transport for London en bij de ‘De Lijn’ in België. Het biedt voordelen voor de klanten: één integraal OV-product zonder verschillen tussen vervoerbedrijven, tussen vervoersgebieden en tussen tarieven. Ook zal al het busvervoer in de regio naadloos op elkaar zijn afgestemd. De stadsregio heeft hiermee gekozen voor een evenwichtige combinatie van kwaliteit, grootstedelijke complexiteit en marktwerking met inbesteden en uitbesteden.”

Sociale veiligheid
De schade voor de RET van de jaarwisseling is door de nieuwe aanpak gemiddeld 35% lager dan het jaar daarvoor. Peters geeft aan dat de aanpak van de veiligheid voor klanten en personeel de hoogste prioriteit houdt en steeds om nieuwe ideeën vraagt. .
RET presenteert daarom op korte termijn weer nieuwe acties om de sociale veiligheid te verbeteren. Zo wil de RET, met de actieve steun van het ministerie van Binnenlandse Zaken, `slimme` camera´s plaatsen op de tramlijnen met een OV-verbod. Deze camera’s kunnen gezichten herkennen van mensen die instappen en een OV-verbod hebben. Vervolgens wordt de bestuurder en conducteur gewaarschuwd, waarna aanhouding kan plaatsvinden.
Op het voorstel van de landelijke Taskforce Veiligheid voor menselijk toezicht op de metro wacht de RET overigens nog steeds op een antwoord van de ministers.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *