Rintel verlaat NS en keert terug naar KLM
03 apr 2022 10:22
NS-topvrouw Marjan Rintel gaat NS verlaten en stapt over naar KLM. Rintel is nu ruim anderhalf jaar directeur van het spoorbedrijf. Voordat ze bij NS kwam werken, werkte Rintel ook bij de luchtvaartmaatschappij.
Van KLM, naar KLM
Op 1 november 2014 maakte Rintel de overstap van Air France-KLM naar de Nederlandse Spoorwegen. Daarvoor werkte ze zo’n vijftien jaar bij KLM en Schiphol Groep, onder meer als directeur marketingstrategie. Bij NS begon Rintel als directievoorzitter van NS Reizigers.
In juni 2020 volgde ze vervolgens Roger van Boxtel op als president-directeur van NS. Na een periode van twee jaar komt daar weer een einde aan. Per 1 juli is Rintel namelijk de beoogde opvolger van Pieter Elbers bij KLM.
De ondernemingsraad van KLM is nog wel om advies gevraagd over de benoeming. Daarbij hebben aandeelhouders het laatste woord. Rintel zegt in een eerste reactie het een eer te vinden het stokje van Elbers over te nemen, zo schrijft het Algemeen Dagblad. Ze noemt de staat van dienst van de scheidend topman indrukwekkend.
Korteafstandsvluchten
Als topvrouw van NS liet ze zich eerder kritisch uit over korteafstandsvluchten. “Binnen de 700 kilometer is het te gek voor woorden dat mensen met het vliegtuig gaan in plaats van met de trein”, zei ze anderhalf jaar geleden in het Algemeen Dagblad. “Zulke korte vluchten dragen aan geen enkele milieudoelstelling bij.”
Rintel stelde echter ook dat de trein geen concurrentie is voor het vliegtuig. “Wij zijn geen concurrenten, we versterken elkaar”, citeerde vakblad Zakenreis de topvrouw eerder. Die samenwerking lijkt ook langzaam vorm te gaan krijgen. Eerder werd er al een KLM-vlucht tussen Schiphol en Brussel vervangen door de Thalys. Recent werd bekend dat de samenwerking verdiept wordt. Zo worden vliegtickets en treintickets op de route verder geïntegreerd. Per 17 juli 2022 kunnen klanten van KLM reizen op één ticket.
Ik denk niet dat de kandidaten voor opvolging van Rintel in de rij zullen staan. Op vrijwel ieder vlak ligt een enorm hoofdpijndossier te wachten. Iedere oplossing levert elders gezeik op, niet in de laatste plaats met de vakbonden. En dat voor een ministerssalaris. De mensen die eventueel geschikt zouden kunnen zijn, slaan deze functie over.
Ha, in welke tijd leef jij Annemiek?
Er zijn o zo veel mensen die vinden dat ze geschikt zijn.
Zichzelf vanzelfsprekend geschikt vinden is de alomtegenwoordige Nederlandse cultuur geworden.
En dat betekent ook dat de meeste sollicitatiecommissies in deze cultuur ondergedompeld zijn, het zelf ook zijn, en het onderscheidend vermogen dus simpelweg niet eens zien. Beetje kromme zin maar de strekking lijkt me duidelijk.
Dat het salaris ‘slechts’ van ministersnivo is sluit anno nu juist ook aan bij het zelfbeeld, en maakt het nog meer waterdicht. Want trend is ‘ik stellen mijn ongekende talenten, passie en visionariteit ten dienste van de samenleving’. En bij NS kleeft er ook nog het idee aan vast dat OV duurzaam is. Zal me bijv. niet verbazen als Shell-mensen gaan soliciteren.
Mijn voorspelling: veel kandidaten, geen wol. Maar dat is wat NS betreft geen achteruitgang.
(de NLse cultuur past inmiddels uitstekend bij het NS-motto: ‘het ligt altijd aan de omstandigheden/anderen, nooit aan ons zelf’, dus van een mismatch zal never nooit geen sprake zijn)
__
Ik denk echt dat er weinig mensen als jij Annemiek (helder, toegewijd, geen pleaser, zelfkritisch op resultaat – in daden ipv woorden) over zijn. SOLLICITEER AUB. En Hildebrand ook. Ook al is de kans klein dat jullie onderscheidende kunde herkend wordt. En verhaal ons terug hoe het ging.
Het salaris van Rintel is ongeveer een half miljoen, incl. toeslagen. Solliciteren door mensen als ons is zinloos, en wordt je denk ik niet serieuzer door genomen. Even los over de geschiktheid. Als ik naar mijzelf kijk, denk ik best dat ik een aardige visie en strategie zou kunnen bedenken. Maar minimaal zo belangrijk: kun je draagvlak creëren, intern en extern? Ook bij politiek en vakbonden? Ben je communicatief sterk? En als ik voor mijzelf spreek denk ik dat ik daar ongeschikt ben. En bovendien willen ze alleen topmensen die al in de top ergens ervaring hebben. En ik snap dat ook wel. NS runnen is iets anders dan een bedrijf met 5 tot 15 personen.
Wat van Boxtel en Rintel hebben gepresteerd kun jij makkelijk Beter Hildebrand.
Vandaag in Volkskrant interview met 2 oud topambtenaren die zeggen dat de inhoud helemaal zoek is geraakt in de bestuurscultuur in Nederland**.
Dus alsjeblieft Hildebrand en Annemiek solliciteer. Heb de moed er ‘niet serieuzer door genomen’ te worden.
Ik weet zeker dat zeker jij Hildebrand beter draagvlak kan creëren, intern en extern, dan de oud NS-directeuren die ik heb meegemaakt.
Je past inderdaad niet bij bestuurders/managers, maar wel bij de mens in de bestuurders/managers – dus ook geen bedreiging voor ze. Je bent aimabel. En Annemiek is zeer alert, kundig en vrouw. En beiden inherent bescheiden en daardoor uitstekend in staat te zien waar jullie hulp nodig hebben en dat te organiseren.
Kom op, het vaderland roept !
**
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/oud-topambtenaren-van-lieshout-en-hamilton-het-is-tijd-voor-een-onthaagsing-van-de-bestuurscultuur~b0287fba/
Er zijn uiteraard wél competente mensen met ervaring. Voorbeeld is o.a. Feike Sijbesma, die het na een paar weken al voor gezien hield in de beginfase van het mondkapjesdrama. Echt capabele mensen bedanken voor de eer om een puinhoop als NS te leiden. Daar is voor niemand ook maar een greintje eer aan te behalen.
@ Eduard de Jong – “bedanken voor de eer want er is geen greintje eer aan te behalen’
Dat heeft niks met ‘eer’ te maken maar met er zelf beter van worden, kortom de oude verborgen drijfveer ‘ikke, ikke, ikke’.
Goed inderdaad als dat soort ‘capabele mensen’ thuisblijven, want er is wel werk aan de winkel, en je moet tegen een stootje kunnen.
Persoonlijk voel ik dat er echt eer ligt in het ontsluiten van toegankelijk en efficient openbaar vervoer voor de toekomst – en hoog tijd (een vloek in de kerk van NS, maar er is urgentie).
Anders kunnen we beter gewoon nu stoppen, het lijkt al decennia een soort bezigheidstherapie. Voor de bestuurders, hoogopgeleiden, en (speciaal voor Annemiek:) NS-conducteurs.
Wel jammer voor alle reageerders van treinreiziger.nl want dan moeten we een andere bezigheid zoeken.
@Annemiek Voor een goede bestuurder is dit een pracht job. Je kan het bedrijf alleen maar verbeteren. Slechter kan nauwelijks. Als je een goed lopend bedrijf naar de knoppen helpt, dan is het met jouw carrière ook gedaan. Een naar mijn bescheiden mening hangt het bedrijf vol met laag hangend fruit van verbeteringen. Dus kansen volop.
Annemiek:
NS algemeen directeur zijn in Nederland is niet eenvoudig. Krijg zelf het idee dat je dan niet altijd serieus genomen worden. Heb Rogier van Boxtel gezien in praatprogramma’s. Als ex-D 66 politicus werd hij serieuzer genomen.
Maar degene die Rogier van Boxtel interviewde kende de spoorwereld ook niet echt. In Nederland heeft NS geen goed imago. Maar in Europa wordt NS wel serieus genomen. Vanwaar de negatieve beeldvorming? Klagen om het klagen?
Als je het rationeel bekijkt doet NS het niet slecht. Maar het kan het altijd beter. Zoals een betere trein op HSL, internationale verbindingen naar Berlijn en Frankfurt, punctualiteit, communicatie.
Ben benieuwd wie de opvolger wordt van Marjan Rintel. Hoop op een opvolger die connecties heeft op de werkvloer van NS heeft. Want communicatie tussen top NS en werkvloer NS kan zeker beter. Het moet bij NS niet vooral gaan om NS financieel goed te laten draaien.
Kijk eens naar het CV van Rogier van Boxtel
– studeerde Nederlands Recht
– minister zonder portefeuille grotesteden- en integratiebeleid
– directievoorzitter van zorgverzekeraar
Het is direct duidelijk waar de schoen wringt. Hij is geen technicus maar duidelijk een bestuurder met een alfa achtergrond.
Voor de NS heb je een bestuurder nodig met een technische achtergrond. Dit is een algemeen probleem bij het top-bestuur van Nederlandse bedrijven. Ze worden te veel geleid door mensen zonder feeling met techniek en ict.
Inderdaad. Ben van de oude stempel. Mensen moeten eerst lager op de werkvloer beginnen. En dan doorstromen naar de top van het bedrijf. Zoals bij de oude NS.
Maar in de top van het bedrijfsleven en overheid is een carrousel van topmensen die in verschillende bedrijven werken. Ze zullen vast goede kwaliteiten hebben. Maar betwijfel of elke plek de juiste persoon zit.
Maar dat is niet alleen een probleem bij de NS.
De realiteit is dat Mw Rintel een lichtgewicht bleek te zijn die zich volledig vertild heeft bij NS, nog erger dan Roger van Boxtel en dat was al een drama. Ik kan mij voorstellen dat de OR bij de KLM zijn hart vasthoudt.
Tegelijkertijd zullen er nauwelijks geschikte kandidaten te vinden zijn om haar op te volgen. Om voor een ministerssalaris een bedrijf te gaan leiden dat geterroriseerd wordt door de vakbonden lenen echte topmensen zich niet. Je komt dan automatisch uit bij de B- of C-garnituur.
Rintel slaat haar vleugels uit en gaat bij de luchtvaart werken. Dagelijks reizen met trein van en naar Schiphol Airport om het contact met haar ex collega’s te houden of toch met eigen auto ? Zij was de opvolgster van ome Pier die eerder aan het hoofd van onze grootste spoorvervoerder stond. Vrouw Rintel, ik wens u veel plezier bij de collega’s die in en rond de vliegtuigen werken. Als NS de luchtvaart en vice versa blijven aanvullen als voor of na transport zullen beide bedrijven de vruchten van elkaar kunnen plukken.
Roger van Boxtel ontmoette ik enkele jaren geleden bij de jaarvergadering van Railhobbyclub NVBS te Boskoop. Hij vertelde toen over de kortere reistijden van de IC Berlijn en IC Brussel in de nabije toekomst. Stijg zo maar op, goede vlucht en hopelijk straks ook een veilige landing!
Zoals een directeur ooit verzuchtte: de mensen die geschikt zijn kunnen we niet krijgen en de mensen die we kunnen krijgen zijn niet geschikt.
Marjan Rintel stelt dat de trein geen concurrent is voor de vliegtuig.
Precies! Dat bleek onlangs toen het bericht was dat een vliegverbinding Brussel – Schiphol v.v. definitief vervangen wordt door Thalys. KLM, Schiphol en Thalys gaan eendrachtig samenwerken om de korte vliegverbindingen te vervangen door de hogesnelheidstrein. Het aantal vliegverbindingen tussen Schiphol – Brussel gaat terug van 5 naar 4. En wie weet zal de HST alle vliegverbindingen van Schiphol naar Brussel vervangen.
Airmiles…
Je hebt werklui en je hebt jobhoppers, mevrouw Rintel net acht jaar bij NS en slechts amper twee jaar eerste President directeur moet het niet directrice zijn, is blijkbaar een liefhebber van Airmiles verzamelen i.p.v. duurzaam reizen per spoor en dus een echte “jobhopper” die blijkbaar graag teruggaat naar haar oude luchtvaart nest.
Ik vraag mij af of het wenselijk is dat mensen die de hoogste top posities in een bedrijf bekleden zomaar binnen zeer korte termijn kunnen verlaten en of mensen die via een “horizontale instroming” wat bij haar niet helemaal het geval is, een CEO functie kunnen bekleden. Wat Hanzeboog2012 stelt is het principe van de “verticale instroming”, onderaan de ladder beginnen en in de top eindigen of gaat men steeds meer over op het “ons-kent-ons” systeem, dat als je ergens een beetje van iets afweet je zomaar de hoogste functie kunt bekleden. Acht jaar heeft Marjan de Koninklijke verlaten en ondertussen is Air France steeds meer aan de touwtjes gaan het trekken en dominanter binnen de Air France / KLM groep geworden getuige de overgang van Boeing naar voornamelijk Airbus vliegtuigen voor de Europese vloot. Zou Marjan Rintel wel voldoende fiducie hebben om de KLM voor Nederland te behouden en niet teveel het “schoothondje” van Air France te laten worden ? Ik wens haar veel sterkte toe en een gezond verstand nu zij weer “business class” mag vliegen i.p.v. “slechts” eerste klas in een boemelent NS treintje. Mv Rintel wordt de eerste vrouwelijke topbaas van de KLM na die van NS te zijn geweest, misschien moeten we in Nederland ook maar op zoek gaan naar een vrouwelijke premier, iets voor Femke Halsema soms nu de eerste vrouwelijke burgemeester van Amsterdam ?
CEO’s, om de Engelse afkorting maar te gebruiken, zouden eigenlijk verplicht moeten zijn om zich voor een minimaal aantal jaren, bijvoorbeeld 5 jaar, te committeren aan een bedrijf als ze deze functie ambiëren, anders komt dat de geloofwaardigheid niet ten goede ! Bij NS is men in korte tijd weer het spoor bijster en alleen uit passie een hondenbaan als President directeur (willen) vervullen zet ook geen zoden aan de dijk met alle social media invloeden en politiek gekrakeel en of deze modaliteits verwisseling van lucht- naar spoor naar weer luchtvaart voor mevrouw Rintel ten goede komt en hun achterban en medewerkers en bedrijf is nog maar de vraag, de tijd zal het leren… “Many safe take-offs and landings” beste Marjan !
Bij verlies staatssteun, makkie dus voor de volgende lintenknipper.
Korte vluchten vervangen door treinen.
Gaat mevrouw Rintel dat waarmaken? Naar Brussel, Parijs, Lyon, Toulouse, Nantes, Brest, Bordeaux, Dusseldorf, Keulen, Frankfurt, Hannover, Berlijn, Bremen, Hamburg etc? Samen met haar opvolgster bij de NS?
Richting Brussel is al een begin gemaakt:
Bij NS maakte Marjan Rintel al jaren hard om de korte vliegverbindingen te vervangen door de HST. Zij was ook degene die de ICNG tussen Amsterdam – Köln wil laten rijden. En onder haar leiding is dus nu ook 1 van de 5 vliegverbindingen tussen Schiphol – Brussel vervangen door KLM. Hopelijk worden alle vliegverbindingen tussen Schiphol – Brussel vervangen door de HST.
Met SNCF valt vast wel wat te regelen als de KLM onder leiding van Marjan Rintel het echt wil. SNCF werkt ook nauw samen met Air France. En Air France werkt samen met KLM. Vliegverbindingen richting Parijs en Lyon kan grotendeels vervangen worden door HST. Dat is geen luchtfietserij. Zowel KLM (minder kosten door brandstof bij korte vluchten), Schiphol (meer slots voor langeafstandsvluchten) en Eurostar (meer treinen naar andere bestemmingen in Frankrijk) hebben hier baat bij.
Nantes, Toulouse, Brest en Bordeaux zijn qua reistijd niet echt concurrerend vanaf Schiphol. 1 keer per dag is hooguit het maximale wat haalbaar is. Maar het lijk me niet reëel. TGV Brussel – Frankrijk doortrekken naar Amsterdam is zo’n idee. Maar er zijn straks genoeg ICNG België.
Dusseldorf, Keulen, Frankfurt kan veel beter. Maar dan zijn we afhankelijk van de overheid. En met deze Rutte kabinet gaat het niet worden. VVD ziet niks in verbeteren van het spoor Arnhem – Utrecht. In de plannen voor de verkiezingen was VVD al erg schaars over nieuwe verbeteringen aan het spoor.
Over de andere verbindingen naar Duitse steden zoals Hannover, Berlijn, Bremen, Hamburg hoeven helemaal niet over te hebben. Dan moeten we een nieuwe linkse kabinet hebben.
Er reed reeds een prachtige IC ASD-Keulen getrokken trein met resto, Duits spul, maar moest weer weg want oh oh rentabiliteit. Zelfde met de nachttreinen. 80 miljard voor pandemie was er wel.
Gaat mevrouw Rintel net als bij de treinen de vliegtuigen halveren en mensen boven op elkaar zetten. Het liefst zet ze zweefvliegtuigen in.
Gaat mevrouw Rintel net als bij de treinen de vliegtuigen halveren en mensen boven op elkaar zetten. Het liefst zet ze zweefvliegtuigen in.
Appels…
Treinen en vliegtuigen is appels met peren vergelijken. Vliegreizen en vliegtuigen kun je relatief sneller aan de omstandigheden aanpassen. Je hoeft binnen Europa niet alleen met kleine Boeing 737’s of Airbus 320 te vliegen, men kan ook de grotere Boeing 777 of Dreamliners 787 of A350 inzetten. Gevolg is wel minder frequentie, slecht voor de zakenman/vrouw, maar wel minder start en landingen van vliegtuigen en slots die beschikbaar komen voor ICA oftewel intercontinentale vluchten en minder milieuvervuiling. Ik heb ooit een korte amper 15 minuten durende vlucht meegemaakt tussen Aruba en Curacao met een grote Boeing 747 als deel van een ICA vlucht uit Amsterdam, van catering en overige boordservice was even geen sprake, logischerwijs. Behalve luchtwegen is de luchtvaart flexibeler dan de vaste infrastructuur van trein, bus, metro. De Ierse CEO van Ryanair Michael O’Leary zei recentelijk nog dat de media altijd de luchtvaart neemt als het gaat over broeikas effecten, maar vergeten dat de scheepvaart een grotere vergeten bron van milieu vervuiling is en daar ben ik het wel met hem eens. Dus trage en niet flexibele treinen als echte oplossing voor korte Europese vluchten gaat in het versnipperde Europa vaak niet op en daarom vind ik de vergelijking als appels met peren vergelijken en we vergeten vaak dat sinds 1975 ook de vliegtuig motoren zuiniger en relatief schoner zijn geworden. Wil men écht het milieu sparen, dan moeten mensen maar thuisblijven al dan niet achter de geraniums, maar daar schieten we ook niet mee op en de economie al helemaal niet…!
Scheepvaart zorgt veel minder uitstoot dan vliegen.
Alleen de cruises met alle energievretende toeters en bellen met ook een mega-uitstoot scoren hoog.
Ook de binnenvaart is zeer vervuilend maar dat mag in Nederland niet hardop gezegd worden.
@bert, de scheepvaart betaalt geen gebruikersvergoedingen voor het gebruik van de vaarwegen. De ruim 700 miljoen kostende nieuwe sluis in IJmuiden heeft de overheid – wij dus! – opgehoest.
Daarom kent de provincie Friesland geen goederenvervoer per spoor meer en ook de containerterminal in Veendam ziet nauwelijks goederentreinen om maar wat te noemen.
Het is een fabeltje dat grotere toestellen minder vervuilen dan de 737’s en de A319/20’s. Het is juist andersom. Zeker op vluchten tot 3 uur, zal de inzet van grotere toestellen voor veel meer vervuiling zorgen. Het is juist een kwestie van tijd voor er een variant van de 737MAX komt die ingezet zal worden op de Noord-Atlantische routes. Daarnaast zijn luchthavens helemaal niet ingericht voor grotere toestellen voor vluchten binnen Europa.
Het idee is dan ook om de grote vliegtuigen geod vol te hebben en zo minder start en landing te hebben. Ook is er minder personeel nodig.
Zoals eerder gemeld zouden luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk vliegtuigen kunnen benutten. De één voor en de ander via de achterdeur.
Dat er minder personeel nodig zou zijn, is maar een aanname. Wat geen aanname is, is dat grotere vliegtuigen zorgen voor een veel hoger verbruik per reizigerskilometer. Die zijn daar simpelweg niet voor gebouwd. Op routes tussen Amsterdam en Londen verwacht ik zeker 100% meer brandstofverbruik. Het is bovendien ontzettend inefficiënt om op routes waar een snelle keertijd belangrijk is, toestellen in te zetten waarmee dat absoluut niet mogelijk is.
En qua slots op populaire routes werkt het gewoon anders. Als KLM besluit slots in te leveren richting bijvoorbeeld Londen Heathrow, omdat er grotere vliegtuigen ingezet worden, dan vervallen die slots niet aan KLM om er leuke dingen mee te doen, maar aan andere partijen die staan te popelen om op die route vluchten aan te bieden.
Ik denk dat er niemand in de luchtvaart te vinden is, die dit een goed idee vindt.
Na gisteren is mijn enige reactie: opgeruimd staat netjes. Wel wil ik de KLM’ers veel sterkte toe wensen met hun nieuwe president.
Als ze bij de KLM net zulk “goed” werk doet als bij de NS zal ze zeker een goede bijdrage zijn voor het verminderen van de CO2 uitstoot.
Ja lekker gemakkelijk een dikke domper bij de NS dus stappen we lekker op en gaan naar KLM misselijkmakende bedrijfs cultuur
Wel goed voor het milieu. Morgen laat ze alle vliegtuigen aan de grond staan wegens een storing in het IT-systeem voor personeelsplanning. Er wordt dan geen alternatief geboden en iedereen moet zelf maar zien hoe hij/zij thuiskomt.
@Annemiek 5 April 22.
Een variant voor de 737 MAX is de Airbus A321neo LR en XLR, oftewel de LR = Long Range met 7400 km vliegbereik en de Extra Long Range met 8460 km vliegbereik, voldoende om de Atlantische Oceaan over te vliegen zoals jetBlue nu al doet met de A321neo LR versie tussen New York en Londen, maar of een treinreiziger daar iets aan heeft moet die eerst met o.a. de trein naar Londen zien te komen, al zal de KLM van Marjan Rintel binnenkort ook met dit type gaan vliegen en de sprong over de Grote Plas kunnen maken. Voor beide versies zijn van 25 klanten al 515 orders geplaatst los van de overige A320 varianten en qwa vliegbereik overtreffen zij hiermee de 737 MAX. Zo zou je dus ook met de A321 neo’s vanaf Eindhoven of Maastricht naar New York kunnen vliegen en van een lekkere Grote Appel gaan genieten.
ja, ja mensen , bij de KLM zal onze golden girl de Frans/Canadese macho cultuur eens fors met de mattenklopper of pollepel kunnen corrigeren….
ach ach ach wat een trieste reacties jullie kennen mevrouw Rintel alleen maar uit de media. Ik ken haar prive ze is echt een topvrouw in alles. Bijzonder intelligent daar kunnen mannen niet aan tippen.Personeel staat bij haar hoog in het vaandel.Ze gaat het zeker goed doen bij de KLM.
“Personeel staat bij haar hoog in het vaandel.” Typische reactie van iemand die altijd in de (semi-)overheidssector heeft gewerkt; daar is men ervan overtuigd dat organisaties bestaan om hun medewerkers blij te maken, niet om hun klanten optimaal te bedienen. Het zal verder best een prima vrouw zijn, maar wat heb je daaraan als je om acht uur ‘s avonds in Culemborg staat en graag nog naar huis in Alkmaar wilt maar er nul komma nul rijdt omdat een IT-systeempje wat tegensputtert. Hou toch op.
NS heeft bij uitstek banen waar je als personeel helemaal niet zo hoog in het vaandel hoeft te staan. Gewoon met de bammetjes naar je werk, plichtmatig je dienst draaien, zonder dat iemand verwacht dat je uitblinkt en zonder verdere last van verantwoordelijkheden weer naar huis. Iedere maand netjes je loon op de rekening. Wat verwacht je nog meer als conducteur of machinist?… Dat er blijkbaar iemand in de directie denkt dat het nodig is om je op een voetstuk te plaatsen, maakt het alleen maar triest.
De klant klaagt al jaren dat ze verwachten dat conducteurs eindelijk eens aan het werk gaan om overlast en zwart-/grijsrijden aan te pakken. Maar het is trekken aan een dood paard en de vakbond ziet er angstvallig op toe dat er niets verandert. Als je als bestuurder van NS niet inziet dat je het personeel niet hoog in het vaandel moet hebben, maar juist de sluizen open moet zetten om al het werkschuwe personeel te lozen, dan wordt het nooit wat.
Rintel liet zich omringen door adviseurs, niet in de laatste plaats vanwege de beeldvorming. Als ze dan toch zo ongeëvenaard intelligent zou zijn (dat geen man daaraan kan tippen), waarom liet ze dan toe dat via de media het beeld ontstond dat er een incompetente domme gans aan het roer van NS staat/stond?
overdrijf je nu niet een beetje?
Dat is wel een hele vreemde stelling om te beweren dat zij zo intelligent is dat mannen dat nooit zullen evenaren. Het is gewoon bespottelijk.
Meer dan gemiddeld is al niet eens waarschijnlijk. Mensen rollen in die baantjes en als je er eenmaal zit, met het passende karakter maakt het niet veel meer uit. Je hoeft alleen maar bloemen voor de secretaresse mee te brengen.
Je moet dan echt een Camiel zijn om het nog te verkloten.
Als je alleen haar opleiding bekijkt, dan denk ik dat veel mannen en vrouwen aan haar kunnen tippen. Ze maakte haar VWO af in het jaar waarin ze twintig was. Dus is ze of blijven zitten of ze heeft het traject via HAVO gedaan. Vervolgens deed ze de studie Bedrijfskunde aan de RUG. Over die vierjarige opleiding deed zij zeven jaar. Ik studeerde in die periode ook in Groningen. Bedrijfskunde stond toen (net als Rechten) bekend als een pretopleiding voor mensen die niet wisten wat ze wilden. De RUG bood die opleiding aan om te kunnen concurreren met de HBO’s, waar Bedrijfskunde thuishoort. Het was (en is waarschijnlijk nog) gewoon massaproductie met minimaal 300 studenten in een collegezaal. En Rintel behoorde niet bepaald tot de kopgroep van de opleiding. Ik ben benieuwd waar helleke de claim tot de waanzinnige intelligentie vandaan haalt.
Zeg eens meisje, Wat krijgen we nou ? Dat is wel een kort door de bocht genomen man-onvriendelijke opmerking hoor , grenst aan groepsbelediging, en je weet hoe dat kan aflopen, nietwaar ? emancipatie hoeft niet vanaf de heup afgeschoten te worden….
Het is typerend dat voor een topmanager een sterk vervuilende vliegmaatschappij kennelijk gemakkelijk inwisselbaar is voor een groen openbaarvervoerbedrijf als NS, zoals het ook typerend is voor de selectie van topmanagers bij de NS.