fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Rover: niet minder OV, maar zorg voor meer reizigers

03 dec 2020 15:34

Kom niet met een bezuinigingsplan, maar met een herstelplan voor het openbaar vervoer. Daarvoor pleit Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens de vereniging moet niet het aanbod van OV verlaagd worden, maar moet juist de vraag naar openbaar vervoer verhoogd worden.

Investeren

De OV-bedrijven komen in 2021 in aanmerking voor financiële steun als zij vraag en aanbod op elkaar afstemmen. In de praktijk komt dat er op neer dat er volgend jaar 10 procent van het OV verdwijnt. Dat is volgens de reizigersvereniging niet de oplossing.

In een OV-herstelplan presenteert Rover een aantal ideeën zoals welkom terug korting voor reizigers, nieuwe OV-abonnementen die beter aansluiten bij de wensen van deeltijd thuiswerkers en het versneld invoeren van betalen met bankpas zodat reizigers zonder OV-chipkaart eerder genegen zijn een OV-reis te maken. Ook adviseert Rover de overheid om laadfaciliteiten voor elektrische bussen en OV-materieel op te kopen en terug te leasen om de OV-bedrijven wat financiële ruimte te geven.

“De opbrengsten van het openbaar vervoer zijn voor de samenleving groter dan enkel de inkomsten van de vervoerders. Enkel een kostensnijdende operatie doet daar geen recht aan”, stelt Rover in de brief aan de Tweede Kamer.

Actieplan Rover

Om reizigers terug te winnen voor het openbaar vervoer stelt Rover het volgende voor:

  • Nieuwe kaartsoorten voor het nieuwe reisgedrag
  • Versneld nieuwe betaalmethoden introduceren
  • Investeren in vrije busbanen
  • OV-keten aantrekkelijker maken
  • OV sneller toegankelijk maken

25 gedachten over “Rover: niet minder OV, maar zorg voor meer reizigers”

  1. Brabo schreef:

    Zoals gebruikelijk blinkt Rover weer uit door gebrek aan realiteitszin.

    1. jan schreef:

      En jij reist nooit met OV. Regio bussen en trienen zit “best” (te) vol. En bij NS wordt ook langzaam drukker.

      1. Brabo schreef:

        Dat laatste blijkt niet uit de cijfers van het CB S.

    2. Henny schreef:

      En zoals gewoonlijk komt Brabo weer eens met negatief commentaar. Zal in het dagelijks leven vast een enorme maatschappelijke bijdrage leveren om zich dit gedrag te kunnen permiteren !

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Sorry Henny, maar het is zeker ook niet nodig om zo persoonlijk iemand aan te vallen.

  2. Wim Lubbers schreef:

    Op dit moment is het weinig zinvol om reizigers te lokken die thuis werken, met Zoom onderwijs volgen of ‘nu even niet zeggen’ tegen OV. Pak uit met acties als we weer gaan reizen. Stunt tijdelijk met abonnementen of dagkaarten.
    Zeg als vervoerder straks niet ‘als jullie terugkomen, gaan we weer 2 keer per uur rijden’. Nee zeg ‘kom terug want we rijden weer normaal’. Laat zien dat je er klaar voor bent.
    Investeren in infrastructuur en betere verbindingen is een continuproces, dat los staat van pieken en dalen in de vraag.

    1. Brabo schreef:

      Wat er mogelijk is is de komende jaren volledig afhankelijk van de hoeveelheid subsidie. Zelf kan het vervoer helemaal geen acties betalen, het geld is op.

  3. Joost2 schreef:

    Nog steeds geldt ‘reis zo min mogelijk’ en dat kan nog een hele tijd duren. Dit is nog veel te vroeg.

  4. Anoniem schreef:

    Als het onderwijs weer open gaat zijn de studenten zo terug. De andere reizigers komen terug als de Chinees

    1. Karel Geerts schreef:

      Een groot deel van de andere reizigers zal niet meer terugkomen. Die mensen hebben al lang een auto gekocht

    2. Anoniem schreef:

      Haha als de chinees😂

    3. BigNub schreef:

      Zo jammer dit. Dat stereotypering hier wordt toegestaan.

  5. Baardstaart schreef:

    Ik denk dat Rover zich moet richten op de sociale aspecten van OV en zich hard moet maken voor de reiziger, die geen keus heeft, omdat deze geen rijbewijs heeft….

  6. Rudy schreef:

    Heel veel mensen mijden het OV als de pest. Met of zonder mondkap, men voelt zich niet veilig. Zolang dit gevoel van onveiligheid er is, zullen alleen de mensen die geen alternatief hebben van het OV gebruik maken. De enige manier om mensen terug te krijgen is het bieden van meer veiligheid.

    Vanaf maart heb ik geen trein, bus tram of metro meer van binnen gezien en ik ben niet van plan mee te gaan ook al geven ze geld toe.

    1. Baardstaart schreef:

      Ik heb zelf geen keus, want ik heb geen rijbewijs en ik ga zoals voorgeschreven met een toeter op mijn snoeter het OV in. Ik ben zelf tot nu toe nog niet ziek geworden. Wel heb ik aanzienlijk minder gereisd dan voor Corona. Wel let ik overal op ventilatie, waar ik in de trein geen invloed op heb. – Ik denk dat het OV op een manier de veiligheid kan vergroten en dat is zorgen dat er betere ventilatie is. Reizigers, die echt bang zijn kunnen ook nog overwegen om ipv standaard niet medisch mondkapje te vervangen door een KN95 masker, die ik ook steeds meer zie en ook verkocht gaat worden.

      Verder irriteer ik me wel mateloos aan het gebrek van klantgerichtheid van de NS en alleen dat al jaagt de mensen de auto in en als ik keus had, zou ik dit ook doen.

    2. Peter B schreef:

      Hoeveel mensen zijn er in het OV besmet en hoeveel thuis?
      Misschien is het wel beter om oma en opa met een mondkopje op te bezoeken en eens naar het ventilatie systeem thuis te kijken. En als het kan ga eens met opa en oma wandelen.

  7. Henk schreef:

    Zodra die mondvodden worden afgeschaft ga ik de trein weer in. Eerder niet.

    1. erno-berk schreef:

      Dat kan misschien nog lang duren. In Spanje zou de mondkapjesplicht nog in geheel 2021 aangehouden worden. Andere landen zouden wellicht volgen. Daarnaast zou een blijvende mondkapjesplicht voor de spitsuren (ma-vr van 6:30 tot 9:00 en van 16:00 tot 18:30) wenselijk zijn om zo het aantal infecties met influenza- en rhino-virussen te verminderen in het OV.

      1. Johan schreef:

        Het is juist goed om regelmatig in aanraking te komen met de nieuwste mutaties van influenza- en rhino-virussen, simpel gezegd als training van je immuunsysteem.

        1. Anoniem schreef:

          Niet medische/DIY mondkapje is waardeloos tegen virus(oa griep). Zelftest: ruik je een scheet/geur dan ademend je ook virussen binnen.
          Of neem een sigaret en ademend uit om te zien hoe rook beweegt. “virus particle”

          alleen een N95 met ziekenhuis instructie help tegen virussen/corona.

        2. Erno-Berk schreef:

          Is dat wel zo? Ik vind het ook wel prettig om het gehele jaar 2020 niet verkouden te zijn geweest. Ik hoop niet dat als Corona in Europa verslagen is dat de mondkapjes uit het straatbeeld verdwijnen. Ze hebben echt wel nut tegen influenza- en rhino-virussen alsmede pollen. Ook het verplichten van mondkapjes buiten de spitsuren gaat wel te ver als Corona verslagen is in Europa.

        3. Rudy schreef:

          Met mondkapjes is het heel eenvoudig. Een werkend filter geeft weerstand. De lucht moet gefilterd worden en dat maakt ademen moeilijk. Als het mondkapje nauwelijks weerstand geeft, dus gemakkelijk laat ademen, dan komt de lucht er ongefilterd door heen.

          De meeste mondkapjes werken alleen tegen grote druppels.

          Het enige wat werkt in het OV is goed ventileren en vooral niet recirculeren.

        4. Johan schreef:

          @Erno-Berk
          Van de meeste virussen waar je mee in aanraking komt word je niet of nauwelijks ziek, omdat je immuunsysteem zich die virussen herinnert en ze tijdig weet op te ruimen. Hoe langer je erin slaagt om niet met bijvoorbeeld een bepaald rhinovirus in aanraking te komen, hoe zieker je er van kunt worden als het daarna tóch een keer gebeurt. Het virus is ondertussen gemuteerd, maar je immuunsysteem is niet geüpdatet.

  8. Jeff schreef:

    Meeste reizigers komen weer terug (studenten mensen zonder rijbewijs.

    Waarschijnlijk komt er geen extra geld voor. OV wordt wegbezuinigd en geld voor infrastructuur gawordt al uitgegeven voor het ondertunnelen van snelwegen. Dat vindt de overheid namelijk belangrijker dan OV

    1. Joost2 schreef:

      Noem al die locaties waar snelwegen gaan worden ondertunneld dan eens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.