Rover: NS moet prijzen bevriezen

De NS-reiziger gaat in 2023 fors meer betalen voor fors minder aanbod. Gezien de slechte dienstverlening bij NS momenteel past echter maar één ding: de prijzen bevriezen. Dat schrijft Rover samen met de consumentenorganisaties in het Locov in een negatief advies aan NS. NS neemt het advies niet over.

Duurder

NS wil per 1 januari de treinkaartjes voor de 2e klas 5,5% duurder maken. ¨Om hiermee niet de afspraken met het Rijk te overtreden, verlaagt NS de prijs van de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij iets om het gemiddelde te drukken¨ concludeert Rover. Andere abonnementen zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij worden maar liefst 9 tot 11% duurder. Hiermee gaan NS-reizigers fors meer betalen voor een fors minder aanbod: in 2023 rijden er zo’n 13% minder treinen vanwege personeelsgebrek.

Oproep: stel prijsverhoging uit

Rover en de andere consumentenorganisaties vinden de plannen van NS bevreemdend. Met minder treinen, langere reistijd, vollere treinen en extra overstappen is de forse prijsverhoging volgens de organisaties op geen enkele manier gerechtvaardigd. De consumentenorganisaties pleiten daarom voor het helemaal afzien van prijsverhogingen. Het is tot nu toe alleen in 2002 voorgekomen dat NS de tarieven niet verhoogde, destijds wegens slechte prestaties. “U kunt moeilijk volhouden dat u in 2023, met minimaal een structurele uitval via afschaling van 13 procent van de treinen, goede prestaties levert” beargumenteren de consumentenorganisaties in een brief aan NS.

“NS vraagt nu echt te veel van de reiziger”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Het zou het bedrijf sieren de problemen van de treinreiziger serieus te nemen en gezien de slechte kwaliteit van dienstverlening af te zien van iedere prijsverhoging. Wij zien het als maatschappelijke plicht van NS om reizigers niet de trein uit te jagen. Ook zonder exorbitante prijsverhoging zal NS hiervoor in 2023 alle zeilen moeten bijzetten.”

NS: geen koppeling met frequentie

NS heeft het het advies van consumentenorganisaties naast zich neergelegd. Het spoorbedrijf zegt verbaasd te zijn over de koppeling die de organisaties leggen tussen de tarieven en frequenties. ¨In de afgelopen tien jaar heeft NS zeer veel frequentieverhogingen doorgevoerd die ook niet gekoppeld waren aan een prijsverhoging van het kaartje¨ reageert NS op de kritiek.

NS benadrukt verder dat de inflatie in 2022 veel hoger is uitgevallen dan verwacht, waardoor per saldo de prijs van het treinkaartje minder hard stijgt dan de inflatie. ¨Dat verschil kost ons naar verwachting meer dan € 100 miljoen en dat brengt NS zelf op¨.

This post was last modified on 3 november 2022 17:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug