fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS treinkaartje in 2023 5,5% duurder, enkele abonnementen goedkoper

De Nederlandse Spoorwegen verhogen de prijzen voor losse treinkaartjes in de 2e klas volgend jaar met 5,5 procent. De prijs voor enkele abonnementen gaat naar beneden, waarmee het spoorbedrijf naar eigen zeggen het reizen met de trein voor forenzen aantrekkelijk wil maken.

1e klas 7,4% duurder

Dat schrijft het persbureau ANP. Treinreiziger.nl gaf eerder al de inschatting dat de treinkaartjes in 2023 naar verwachting vijf à zes procent duurder zouden worden. Toen wilde NS de nieuwe tarieven echter nog niet bekendmaken.

De prijzen voor mensen die 1e klas reizen stijgen volgend jaar met 7,4 procent. Een woordvoerder van de NS laat weten dat de prijzen voor die kaartjes de afgelopen jaren eigenlijk iets te laag waren. Vandaar dat die dit jaar relatief sterker stijgen. Wat verder meespeelt: in de eerste klas is NS vrij om zelf de tarieven te bepalen. In de tweede klas is het spoorbedrijf gebonden aan de concessieafspraken en mogen alleen de verwachte inflatie en de spoortarieven van ProRail worden doorberekend.

Altijd Vrij en Traject Vrij goedkoper

Onverwacht is echter dat NS ervoor kiest om abonnementen gericht op (spits)reizigers iets goedkoper te laten worden. Het gaat naar verwachting om abonnementen als Traject Vrij en Altijd Vrij abonnement. Nu kost een Altijd Vrij abonnement 362,40 euro per maand. Dat wordt straks 2,4 procent goedkoper. Met de prijsverlaging wil NS meer forenzen de trein in krijgen,.

Altijd Vrij en Traject Vrij zijn door de coronacrisis minder aantrekkelijk geworden: mensen werken vaker thuis, maar de prijs en tariefstructuur van abonnementen is daarop niet aangepast. In de coronaperiode was NS eerst van plan de tariefstructuur te herzien, maar zag daar later toch van af.

Dal Vrij: 11,2% duurder

Niet alle abonnementhouders zijn volgend jaar goedkoper uit. De prijzen van andere abonnementen, waaronder ook groepstickets vallen, blijven in sommige gevallen gelijk of ze worden duurder. Zo gaan mensen die met een abonnement onbeperkt in de daluren kunnen reizen voor een vast maandbedrag erop achteruit. Nu betalen zij nog 107,90 euro per maand, volgend jaar stijgt die prijs met 11,2% tot 119,95 euro.

Tjalling Smit, binnen de raad van bestuur van de NS verantwoordelijk voor treinkaartjes en abonnementen, zegt de prijs van een treinkaartje betaalbaar te willen houden. Tijdens de coronacrisis leed de NS zware verliezen, maar Smit wil die niet bij de reiziger terecht laten komen. Datzelfde geldt voor de hoge inflatie, zegt Smit. “Voor 2022 en 2023 wordt een totale inflatie van bijna 13 procent verwacht. Reizen met de trein wordt in deze twee jaren 6,3 procent duurder. Dat verschil kost ons naar verwachting meer dan 100 miljoen euro en dat brengt de NS zelf op.”

Dat de prijs van het treinkaartje minder hard stijgt dan de inflatie is vooral het gevolg van de concessieafspraken. Alleen de verwachte inflatie mag doorberekend worden, niet de daadwerkelijke inflatie. In 2022 pakte de inflatie uiteindelijk veel hoger uit dan in 2021 was voorzien. Daardoor is er – zoals NS dat noemt – een inflatiegat ontstaan.

Nieuwe tarieven op een rij:

  • Losse treinkaartjes 2e klas: +5,5%
  • Losse treinkaartjes 1e klas: +7,4%
  • Traject Vrij en Altijd Vrij in 2e klas worden goedkoper: -2,38%.
  • Weekend Vrij: van € 31,60 naar € 34,95
  • Dal Vrij: van € 107,90 naar € 119,95
  • Dal Voordeel: van € 5,10 naar € 5,60
  • Weekend Voordeel: van € 2 naar € 2,20
  • Toeslag IC Direct / ICE van € 2,70 naar € 2,90
  • Abonnement IC Direct van € 63,10 naar € 67,80
  • Groepsticket duurder, basisprijs van € 32 naar € 34, extra persoon (4 t/m 7 personen) + € 4 (i.p.v. +€ 3)

(c) Treinreiziger.nl / ANP

70 gedachten aan “NS treinkaartje in 2023 5,5% duurder, enkele abonnementen goedkoper”

  1. Erno-Berk schreef:

    Weekend Vrij voor €34,95 is nog steeds een schijntje, gezien de enorme problemen met treinuitval in met name de weekenden. Ik zou juist de verkoop van Weekemd Vrij en Weekend Voordeel tijdelijk pauzeren tot de problemen met uitvallende treinen en uursdiensten op redelijke drukke Sprinter-trajecten zijn opgelost.

    1. gWS schreef:

      Beste Erno,
      Mijn mening is juist het tegenovergestelde:
      Hoe durft NS 10% meer te vragen voor een reis-aanbod / dienstregeling welke ca 20% verminderd wordt ?
      Dat nog afgezien van werk en storingen, die zijn van alle tijden.

      1. Realisme graag schreef:

        De reizigers in de daluren werden in het verleden gesubsidieerd door de forensen die absurd veel betaalden. Nu die forensen wegblijven zullen de dalreizigers zelf meer moeten gaan betalen. Het businessmodel wordt noodgedwongen aangepast.

        1. Wouter schreef:

          Toch zal de situatie zo blijven dat de reizigers in de daluren gesubsidieerd worden door de forenzen. Dit omdat voor de coronapandemie de NS zijn geld verdiende tijdens de spitsuren.

          In de daluren kan de NS echter niet de treinen stilzetten om kosten te sparen en moeten ze de treinen laten rijden. In zo’n geval moeten ze proberen om de kosten te dekken met lokkertjes.

          Dit werk ook zo op bijvoorbeeld een bungalowpark. Buiten het hoogseizoen betaal ik ook een schijntje voor een huisje vergeleken met het hoogseizoen.

        2. Tim schreef:

          @wouter
          NS is juist bezig steeds meer treinen stil te zetten in de avond en het weekend. Bij de trein zijn een groot deel van de kosten personeelskosten en die Ballen weg als je niet rijdt.

        3. Baardstaart schreef:

          Er is geen sprake van subsidieren, maar de dal kaarten hebben zijn basis om de treinen in rustigere tijden ook gevuld te krijgen en daarom zijn deze kortingskaarten gekomen. De gedachte is dat de vrijetijds reiziger meer voor de trein gaat kiezen en de treinen in de rustigere uren beter gevuld zijn en de NS er nog wat op verdiend ipv lege treinen laten rijden. De treinen buiten de spits zijn ook een service voor pendelaars om ook buiten de spits te kunnen rijden, want een slechte dienstregeling buiten de spits om zal ook leiden tot meer autogebruik door pendelaars wegens gebrek aan flexibiliteit.In deze tijd lijkt dit verhaal minder op te gaan.

          Afschaffen van deze regelingen leiden wel dat de vrijetijds reiziger de auto pakt of de reis niet maakt waardoor de horeca en attractie geld mislopen.

      2. Sebastiaan schreef:

        Ik ga dan niet de trein nemen neem de auto wel weer.omdat ik dan wellicht goedkoper uit bent en nog makkelijker ook.wilde aan het klimaat denken,maar moet wel betaalbaar blijven losse kaartjes met 1 euro toeslag was al duur voor mij

        1. Sebastiaan schreef:

          Zelfs in België is het allemaal voordeliger en daar rijden de treinen zoals wij gewend waren.ook geen gezeur van personeel te kort.de overheid zou een ander bedrijf moeten vragen die de passagiers wel met plezier van a naar b willen brengen.ik vind het kwalijk om ook nog extra veel geld te vragen.ik hoop dat de ns passagiers verliest

  2. bert sitters schreef:

    Dit is geen leuk nieuws voor treinreizigers, maar vergeleken met de huidige inflatie van 16,8 % valt dit mee.
    De prijs voor de eerste klas stijgt meer. Zorg dan wel voor veel meer controle of reizigers het juiste kaartje hebben in de eerste klas. Men betaalt deze toeslag om rustig te kunnen zitten.

    1. Brabo schreef:

      NS lijkt met een nog groter prijsverschil tussen tweede en eerste klas de geesten rijp te maken voor het opheffen van de eerste klas. Sluwe taktiek.

  3. Brabo schreef:

    Het weglopen van de forensen dwingt NS er toe om de forensen financieel te ontzien en de reizigers in de daluren meer te laten betalen.

    Tot nu toe was het devies: op de uren dat er minder reizigers zijn proberen we de treinen met lagere tarieven toch zoveel mogelijk vol te krijgen. Nu lijkt het devies te worden: op de uren dat er minder reizigers zijn verlagen we de frequenties.

  4. Rens schreef:

    NS speelt een financieel pokerspel bij de forensen. Voor wie dagelijks naar zijn werk gaat wordt het goedkoper (trajectvrij), voor wie deels thuiswerkt fors duurder (enkeltjes). De vraag is hoe de deels thuiswerkenden daarop zullen reageren.

    1. bert sitters schreef:

      NS zou moeten inspelen op het veranderde werkreisgedrag, waarbij men een paar dagen per week thuis werkt.

      1. Eef schreef:

        Het lijkt er meer op dat NS de thuiswerkers voor voor het blok zet: of weer dagelijks naar kantoor, of de hoofdprijs betalen of wegwezen. Op zich is dat nog wel begrijpelijk ook. Juist die parttimers in de spits kosten goud geld omdat ze allemaal op ma, di en do reizen. Daar kun je geen extra materieel voor in dienst houden.

        1. Johan schreef:

          ‘Deeltijd’-spitsreizigers kosten minder treinstelcapaciteit dan ‘voltijd’-spitsreizigers en betalen relatief meer. En dat die ‘deeltijd’-spitsreizigers allemaal op maandag, dinsdag en donderdag zouden reizen lijkt me wat overdreven.

          Overigens ligt het omslagpunt tussen Altijd Voordeel en Traject Vrij nu rond de 3 dagen reizen per week. Als losse ritten duurder worden en Traject Vrij goedkoper schuift dat omslagpunt naar minder dagen per week. ‘Deeltijd’-spitsreizigers die gemiddeld meer dan ongeveer twee en een halve dag per week reizen gaan er dus op vooruit, met Traject Vrij als voordeligste optie. Alleen ten opzichte van ‘voltijd’-spitsreizigers blijven ‘deeltijd’-spitsreizigers relatief duur uit.

  5. Frans E.R. Eekhout schreef:

    We zullen eraan moeten wennen dat alles duurder wordt dus ook het treinkaartje. Brood,gas en licht, brandstof en borrelnootjes bij onze dagelijkse boodschappen dan kan de trein niet achter blijven. De gouden jaren waarin we voor een habbekrats zoals de geliefde Kruidvat actiekaarten liggen alweer ver achter ons en tref je nu alleen in het Spoorwegmuseum aan. Het wordt dus de broekriem aanhalen al is dat natuurlijk niet prettig of dat voor je plezier of een noodzakelijke reis. Daarom kijk ik nu wat vaker naar Spoordeelwinkel en treft er zowaar best leuke aanbiedingen aan.

    1. Realisme graag schreef:

      Ga dat maar eens uitleggen aan die kleine 4 miljoen senioren die al meer dan 10 jaar op de nullijn staan met hun pensioen.

      1. Erno-Berk schreef:

        De Nederlandse senioren zijn de rijkste bevolkingsgroep van Nederland en veel rijker dan senioren elders in Europa. Stop eens met senioren zielig vinden, want senioren in Nederland zijn NIET zielig.

        1. Paul Lamote schreef:

          Dat betekent niet dat hun inkomens niet al vele jaren achter uithollen. Dat ze rijker zijn dan in de zuidelijke landen is ook logisch omdat de kosten van levensonderhoud hier ook veel hoger zijn. Dat geldt voor andere leeftijdsgroepen ook.

        2. Erno-Berk schreef:

          @Paul Lamote, Nederlandse ouderen zijn ook rijker dan Belgische en Duitse ouderen en vermoedelijk ook rijker dan Scandinavische ouderen. Dus die vergelijking met Zuid-Europa loopt mank. Feit is dat Nederlandse ouderen door het AOW- en pensioenstelsel en alle belastingkortingen gigantisch rijk zijn vergeleken met andere generaties (de vooroorlogse generatie geboren voor 1940 uitgezonderd).

        3. Anoniem schreef:

          @erno-berk
          Jaloerse studenten is niets nieuws.

        4. Erno-Berk schreef:

          @Anoniem, ik ben niet eens student meer, maar ik werk 40 uur per week.

      2. Annemiek schreef:

        Voor zover ik het kan zien, is DalVrij65+ 1e klasse het abonnement waar de kosten het hardst stijgen: 20%. Terwijl dat voor het ‘normale’ DalVrij 1e klasse ongeveer 17% is.

  6. Dylan schreef:

    Dan kan je beter in Duitsland wonen #9euroticket voor 1 maand onbeperkt met het regionale verkeerd door heel Duitsland

    1. Annemiek schreef:

      Dat is ook voorbij.

      1. B schreef:

        Dat extreem goedkope ticket in Duitsland is voorbij inderdaad. Interessant is echter wel om het verschil te zien: bijvoorbeeld in Duitsland werkt men nu wél naarstig aan de ontwikkeling van relatief betaalbare reisproducten die vrijreismogelijkheden geven voor al het regionale openbaar vervoer (hierboven wordt een mogelijk ticket van € 49 genoemd), terwijl in Nederland vrijwel niet wordt ingegrepen in de tarifering van het ov en de prijzen juist fors doorstijgen, waarbij vrijreizen bijvoorbeeld een veelvoud van die € 49 kost. Dat maakt dat de prijsverschillen echt enorm worden. Bizar, zeker gezien de klimaatopgave en de gierende inflatie. Volgens mij zouden door juist in te grijpen in de ov-tarieven in plaats van accijnsverlagingen op brandstof door te voeren twee vliegen in één klap geslagen kunnen worden: de inflatie dempen voor een aanzienlijk deel van de bevolking (in het bijzonder het deel dat zich geen grote benzineslurper kan permitteren) en minder milieubelastend reizen stimuleren.

        1. Anoniem schreef:

          Subsidies zoals in Duitsland mogen niet zo lang er niet wordt aanbesteed.

        2. Rens schreef:

          Voor belastingverlaging is er geen geld, de overheid kampt zelf met mega-tekorten door alle subsidies.

        3. Annemiek schreef:

          Je kunt wel ingrijpen in de tarieven van het OV, maar als je die drastisch verlaagt, neemt de vraag enorm toe. Aangezien NS nu al niet kan voldoen in de vraag, is dat dus geen optie. De ruimte die NS denkt te hebben, moet worden gevuld met kwalitatief goede klanten. Dat zijn degenen met de duurste abonnementen. De rest is bijvangst.

          Als je kijkt naar een ‘klimaatopgave’, kan NS geen enkele oplossing bieden. Het heeft gewoonweg de capaciteit niet. Als morgen 4% van de automobilisten in de trein stapt, loopt het spoor helemaal vast.

          Sterker nog, door de beroerde prestaties van NS, worden nog steeds veel forenzen de auto in gejaagd. Daarbij zijn ook veel mensen die heel milieubewust leven, maar waarvoor de trein vanwege de voortdurende wanprestaties gewoon geen optie meer is.

        4. Freek schreef:

          Subsidie aan het OV blijft onmogelijk zolang de politiek aanbesteden blokkeert.

        5. Annemiek schreef:

          Ik vraag me toch een beetje af hoe ze dat in België dan doen met die 35 miljard die tot 2030 in de bodemloze put die het spoor daar is wordt gestopt. De leveringszekerheid wordt daar door de federale overheid als excuus gegeven, maar dat kun je toch niet 10 jaar lang volhouden?

          In Nederland is de paradox dat NS zonder subsidie niet gaat overleven. De consequentie van de kans op overleven, is echter dat er aanbesteed moet worden, zodat er subsidie kan worden verstrekt. Aanbesteden betekent echter vrijwel per definitie dat NS de concessie verliest.

          Het feit dat de Nederlandse overheid te bang is om andere partijen te laten meedingen naar de concessie, betekent haast per definitie dat de klant niet de beste invulling van de concessie krijgt voorgeschoteld. Als NS immers soeverein boven de andere gegadigden zou uitsteken, hoeft niemand bang te zijn dat de concessie naar een andere partij gaat.

        6. Anoniem schreef:

          Ik zeg mijn abonnement op want dit is de druppel. Het wordt geel te duur voor wat je ervoor krijgt: veel uitval, lange reistijd, vieze en volle treinen. Lekker terug in de auto dus. Ook druk op de weg en niet goedkoop, maar de voordelen zijn veel groter dan de nadelen. Dag ov!

  7. K. van Sambeek schreef:

    Vanaf 01-01-2023: het 9€-ticket wordt dan vervangen door het 49€-ticket. Een kalendermaand lang geldig op alle dagen en tijden, in de regionale treinen en in al het stads- en streekvervoer Deutschlandweit.

    1. Realisme graag schreef:

      De financiering daarvan is nog niet rond.

  8. Opa Ties schreef:

    De prijs prestatie verhouding bij het spoor raakt steeds meer zoek. Dat gaat verkeerd aflopen.

  9. Annemiek schreef:

    NS stelt met de zeer beperkte tariefsverlaging voor AltijdVrij en TrajectVrij de trein voor forenzen aantrekkelijker te willen maken. Ik verwacht dat dat mislukt.

    Sinds 2019 zijn er ruim 360.000 auto’s bijgekomen op de Nederlandse wegen. Die worden grotendeels bestuurd door mensen die daarvoor voor de trein kozen. Zij die eenmaal voor de auto hebben gekozen, krijg je niet met een paar procent prijsverlaging terug. Onder forenzen is de balans volledig doorgeslagen richting de auto.

    Wat had NS daar dan aan MOETEN doen? NS had middels prestaties na de afschaffing van de mondkapjesplicht de duidelijke boodschap moeten laten uitgaan dat ze bereid zijn de forens in de watten te leggen. Dat de treinen beter zijn dan ooit, dat de kans op een zitplaats hoger is dan ooit en dat het personeel bereid is haar best te doen voor de klant.

    In plaats daarvan is het een zooitje. Het hangt allemaal van ‘overmacht’ aan elkaar. Treinen vallen om de haverklap uit, er zijn voortdurend storingen waarvoor NS zelf haar schouders ophaalt, het personeel is niet tot werken bereid (vooral tot ergernis van forenzen die voor de eerste klasse betalen), de treinen zijn te kort, de treinen zijn onvoorstelbaar vies en de dienstregeling is karig. Voor de forens die ook nog eens moet overstappen, neemt het ongemak in kwadratische vorm toe.

    En ondanks dat de forens inmiddels veel vaker thuiswerkt, is NS nog steeds niet in staat een abonnement aan te bieden dat daarop aansluit. Erg leuk een paar procent korting op een AltijdVrij als je twee of drie dagen in de week naar kantoor gaat.

    Ik moet ook denken aan hoe zichtbaar de boel is veranderd tussen Zwolle en Amersfoort. Daar is vrijwel letterlijk iedere forens uit de trein verdwenen. Buiten de spits is het al veel rustiger (de extra intercity rijdt een beetje voor spek en bonen), want iedereen begrijpt inmiddels dat je het traject als het effe kan moet mijden als de pest. Er reizen vooral nog studenten die allemaal lopen te schelden op NS. Het is niet moeilijk voor te stellen hoe zij gaan reizen zodra ze het zich kunnen permitteren. Ik heb geen idee hoe NS uit deze ellende moet geraken.

    1. Realisme graag schreef:

      Ik denk ook dat NS een zeer risicovol pokerspel speelt. De kans is zeer reëel dat de parttime forensen nu helemaal afknocken in plaats van weer een Trajectvrij aan te schaffen. En dan is NS nog verder van huis.

      Verder wordt er onvoldoende ingegrepen bij afbraaktarieven als jongerenticket, meerreisticket, Weekendvrij, keuzedagen, etc.

    2. Otto schreef:

      NS is er heel lang vanuit gegaan dat forensen geen keuze hadden en dus snel vanzelf zouden terugkomen. NS was juist bang dat de keuzereizigers in de daluren zouden wegblijven. Dat bleek een desastreuze inschattingsfout.

      1. Annemiek schreef:

        NS had het gewoon even aan BOVAG kunnen vragen.

    3. Anoniem schreef:

      Annemiek, jij raakt hier precies de kern. De forenzen komen echt niet zomaar terug. Daar is wel heel veel meer voor nodig om ze uit hun comfortabele autootje te krijgen.

  10. Ronald schreef:

    En wat wordt de prijs van Weekend Vrij 1e klas? Dat staat er dan weer niet bij… Of blijven de supplementen (1e klas, 40% korting in doordeweekse daluren) ongewijzigd in prijs?

    1. Anoniem schreef:

      Weekend Vrij excl dalkorting € 43,95
      Weekend Vrij incl korting € 47,35
      Weekend Vrij 65+ excl dalk € 32,95
      Weekend Vrij 65+ incl dalk € 36,35

      1. Ronald schreef:

        Dank.

        Weekend Vrij 1e klas met dalkorting krijgt dus een verhoging van 16,1%. Is nu 40,80 en wordt 47,35. Met supplementen heb je dus te maken met een percentueel nóg grotere verhoging.

        1. Brabo schreef:

          Het blijft natuurlijk spotgoedkoop.

        2. David Nijenhuis schreef:

          Met een forse prijsverhoging wordt het nu zeker elke maand goed uitrekenen of een WeekendVrij nog wel lonend is. Zeker als je op zaterdag moet werken en alleen nog maar de zondag hebt om vrij te reizen (en dus eerder gedwongen bent om op maandag of dinsdag van je weekendbestemming terug te komen. NS zou goede sier maken door te kijken naar een abonnementsvorm dat aansluit bij zulke wensen, bijv. een aantal reizen of een x-aantal kilometers per maand voor een y-bedrag, waarbij zoveel reizen of zoveel kilometers buiten het weekend mogen vallen. Zijn de kilometers of de reizen op, betaal je voor de resterende reizen (buiten de spits) het bijbehorende kortingstarief. Elk beetje programmeur of Zinformatietechnoloog moet daarvoor anno-2022 wel een handig programma’tje kunnen schrijven, lojkt mij!

      2. treingraag schreef:

        Abo weekend vrij 2e klas mij best voor 25 euro straks per maand. Idee wellicht zelf betalende vaste ma/vr 2e klas klant in weekend 1e klas gunnen? (sorry studenten)

  11. Tall schreef:

    Eerste klas reizigers zijn ook de dupe van de tweede klas reizigers omdat tweede klas reizigers eerste klas gaan zitten. Mede ook doordat de conducteurs zich niet meer laten zien.

    1. Anoniem schreef:

      Geen probleem, dan wordt de eerste klas des te sneller afgeschaft.

    2. Ronald schreef:

      Gelukkig heb ik afgelopen weekend nog in meerdere treinen meegemaakt dat de conducteur reizigers zonder 1e klas ticket zonder pardon de 1e klas uitbonjourde. Iemand die toch bleef zitten, kreeg direct een boete, toen de conducteur even later nog even kwam kijken of ze weg waren. Zo hoort het en fijn dat het nog wel gebeurt, zij het wel te weinig.

      1. GWS schreef:

        Ronald,
        Dat heb ik dit jaar nog nimmer kunnen waarnemen, grin…
        In enige tientallen reisdagen heb ik zelden enige controle gezien.
        Wel menigmaal ongegeneerde niet-betalers in de 1e klas zetels.

      2. Anoniem schreef:

        Als de eerste klas wordt afgeschaft, dan koop ik een dikke auto.

        1. Annemiek schreef:

          Tot ruim anderhalf jaar geleden werkte ik een poosje in de zorg. Op een gegeven moment waren er werkzaamheden op een door collega’s veel gebruikt traject. Zij maakten zich zorgen over de slechte bereikbaarheid. De werkgever zette toen op bepaalde tijdstippen zelf bussen in. Die zaten steeds helemaal vol; van de schoonmakers tot bestuurders, iedereen ging mee. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder. Alleen de mensen die echt niets anders kunnen betalen gaan nog met de trein. De rest gaat tegenwoordig allemaal met de auto.

    3. Mm schreef:

      Weg met eerste klass niemand zit daar en binnen Nederland heb je dat niet nodig…

      1. David schreef:

        Mm, denk een aan de mensen die behoefte hebben aan wat meer reiscomfort en rust (ivm prikkels). In de luchtvaart heb je ook buisiness-claas en er zijn goedkopere en duurdere auto’s. Gelieve wat meer relativeren ipv alles zwart-wit te zien.

  12. Simon schreef:

    Decennialang heeft NS lopen schelden op die “zwaar verliesgevende” forensen en dan nu zoete broodjes bakken? Je zou denken dat NS juist blij zou zijn dat die forensen eindelijk opgehoepeld zijn.

  13. Anoniem schreef:

    Wat NS beter kunnen doen is vrij reizen van studenten om te beginnen in het weekend helemaal afschaffen, ze kunnen ook een weekend vrij abonnement nemen en die zelf betalen. En studenten door de week een eigen bijdrage laten betalen.

    Stoppen met groeps retour, de treinen zitten al overvol en dan zijn groepen die ook nog mee moeten onwenselijk. Stoppen met jongeren dagkaarten, jongeren worden in Nederland al teveel in de watten gelegd. En ook afschaffen keuzedagen voor ouderen.

    1. Annemiek schreef:

      Het studentenreisproduct is geen product van NS. NS kan niet zelfstandig de voorwaarden ervan beperken.

    2. Tom schreef:

      In ruil voor de invoering van voordelig reizen voor studenten (destijds onder minister Deetman in een van de kabinetten Lubbers) werd de studiefinanciering gekort.
      Gaat de studiefinanciering weer omhoog als het voordelig reizen voor studenten wordt afgeschaft? Die ging ook niet omhoog toen het product te populair bleek en werd ingeperkt.
      Afschaffen van een product waarvoor studiefinanciering werd ingeleverd, zou netjes moeten leiden tot compensatie d.m.v. hogere studiefinanciering.

      1. Anoniem schreef:

        Studenten die destijds bij de invoering van de studenten ov werden gekort op hun studiebeurs zijn allang afgestudeerd. Wat ze toen moesten inleveren staat allang niet meer in verhouding met wat een dergelijke kaart vandaag de dag zal kosten.
        Studiebeurs hoeft niet omhoog, studenten hebben genoeg geld, ze zouden ook minder kunnen gaan zuipen. Net als veel andere mensen werk ik al jaren voor het minimumloon, dus dan zou ik ook vrij moeten kunnen reizen. Maar nee, ik moet alleen maar nog meer betalen. Gaat mijn uurloon omhoog met 4euro nee vergeet het maar.

  14. Kees Boer schreef:

    IK begrijp er uit dat de DAlvoordeel[ voorheen de Voordeelurenkaart ] per jaar van 61,20 naar 67,20 gaat ; voor de 60 plussers kunnen die tegen extra kleine betaling hun vrije reisdagen behouden ?

  15. David schreef:

    Dus NS wil minder “gewone” mensen in de 1e klas? Wat dacht je van beter handhaven? Er gaat geen rit voorbij of er zitten wel (vask jongeren van buitenlandse komaf!), in de 1e klas, waarbij ik me vask genoeg afvraag of ze zelfs een 2e klas kaartje hebben. NS, laat je conducteurs beter hun werkplichten nakomen en zorg dat de 1e klas weer “schoon” is.

    1. Anoniem schreef:

      Totaal mee eens. Zonder strikt handhaven werkt zoiets tegenwoordig niet meer. Het is allemaal veel te makkelijk hier in Nederland, dan nemen mensen het er gewoon van.

  16. Marlies schreef:

    De tariefsverhoging voor de 1e klas dupeert ook de mensen met een beperking die bewust kiezen voor meer rust in de trein!

    1. Joost2 schreef:

      Duperen lijkt me een wat groot woord. De tariefverhoging geldt voor iedereen en niet alleen de trein wordt duurder.

  17. Gerard schreef:

    Arriva verhoogt de tarieven ook. Waarom is dat geen nieuws?

    1. Freek schreef:

      Arriva heeft niets te vertellen over de tarieven Bij het regionale vervoer bepaalt de Provincie de tarieven.

  18. Railhopper NL schreef:

    In de Sprinters zou ik de eerste klas willen “deklasseren” oftewel gewoon een tweede klas van maken, want het geboden comfort stelt niets voor en dat was en is in enkele SLT treinen ook eens toegepast. Voor de intercity treinen waar nog wel enig comfort verschil is te zien, zou ik dat nog wel handhaven. Niet alleen NS heeft met prijsverhoging te maken ook o.a. Arriva zit in het zelfde schuitje.

    1. Annemiek schreef:

      Ik betaal graag meer voor de zitplaatskans in de eerste klasse in de Sprinter. Het kunnen zitten is voor mij al voldoende comfort. Ik reis momenteel nog af en toe met de trein tussen Zwolle en Groningen, maar als ik regelmatig de gehele rit zou moeten staan, ben ik daar waarschijnlijk snel van genezen en zal ik voor de auto kiezen.

  19. Railhopper NL schreef:

    Een gedeklasseerde eerste klas trein trof ik eens aan op de noordelijke treinen van Arriva. Mensen zullen best bereid kunnen of willen zijn om iets meer te betalen voor een eerste klas rit, maar dan moet je wel waar voor je geld krijgen en meer vertrouwen en zekerheid hebben dat je er kunt zitten. Zelfs in een ICE 3 is er nauwelijks verschil tussen klas 1 en 2. Arriva gaat de treintarieven vanaf 1 jan 2023 met 7 % en 6 % in de bus verhogen met ook kans op veel uitvallend vervoer en een bus en trein abonnement die korting geeft, 20 % bus en 40 % trein in de daluren biedt enige soelaas. Reizen moet leuk en betaalbaar zijn anders zoekt men noodgedwongen naar alternatieven.

    1. Annemiek schreef:

      De noordelijke nevenlijnen kennen geen eerste klasse.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.