Rover ontvangt weer veel klachten over volle treinen
09 okt 2019 13:23
Zoals ieder jaar staat de herfst garant voor veel meldingen van overvolle treinen. De meldingen blijken uit het hele land te komen. Rover roept reizigers op om overvolle treinen te blijven melden via het vernieuwde www.volletreinen.nl.
Duizend meldingen
In september ontving Rover bijna 1.000 meldingen over overvolle treinen, dat is iets minder dan vorig jaar (toen iets meer dan 1.000 meldingen). Meldingen komen onder meer over de trajecten Haarlem – Amsterdam, Zutphen – Arnhem, Leeuwarden – Zwolle en Lelystad – Almere. Nieuw in de top 10 van meest genoemde drukke trajecten is de stoptrein van Breng tussen Arnhem en Doetinchem.
Volle bussen
Het grootste deel van de reizigers gaf aan lang te moeten staan tijdens hun reis, 12,5% gaf aan helemaal niet met de trein mee te kunnen. Niet alleen de treinen zijn druk in september, ook het meldpunt volle bussen van Rover kreeg enkele tientallen meldingen te verwerken. Deze meldingen komen onder meer uit Zwolle, Tilburg. Heerlen en Rotterdam. Vaak houden de volle bussen verband met een onderwijsinstelling die door de bus wordt aangedaan. Reizigers kunnen overvolle bussen melden via www.vollebussen.nl.
Top 10 volle treinen september
- Sprinter Haarlem – Amsterdam
- Intercity Alkmaar – Zaandam
- Intercity Lelystad – Almere Centrum (- Den Haag)
- Intercity Zutphen – Arnhem
- Stoptrein Doetinchem – Arnhem
- Intercity Leeuwarden – Zwolle (- Utrecht – Rotterdam)
- Intercity Leeuwarden – Zwolle (- Lelystad – Schiphol)
- Intercity Hoorn – Amsterdam
- Sprinter Groningen – Zwolle
- Intercity Lelystad – Almere – Schiphol
De top tien is op basis van meldingen die binnengekomen zijn bij Rover.
Waren er op deze trajecten toevallig ook werkzaamheden of andere verstoringen? Dat is wel interessant om te weten, of het losstaande meldingen zijn (en dus de capaciteit structureel te laag) of dat het samenhangt met een afwijking van de dienstregeling (en dus de capaciteit incidenteel te laag).
Het is gewoon het nieuwe seizoen. Iedereen is terug van vakantie en de scholen zijn weer begonnen. Ook de klaagvogels zijn weer terug in het land.
Of het ingezette materieel is vaak structureel te kort? Kan me nog genoeg vierbaks-koplopers herinneren tussen Utrecht en Den Haag.
@Ricardo
Breng kampte met defecten zodat treinen werd n gehalveerd. Dat verklaart Doetinchem-Arnhem.
Breng heeft destijds 9 treinen bij Stadler gekocht. Er blijken er twee verhuurd, aan wie is mij niet bekend. Nu er storingen optreden is de spoeling met het reservebestand erg mager. Collega vervoerder Arriva op dat traject heeft twee treinen naar Friesland gehaald om daar te voorzien in tekorten. De concessieverleners kunnen toch eisen stellen v.w.b. een adequate dienstverlening?
Breng heeft twee stellen verhuurd aan Arriva in Groningen en Friesland omdat daar alle treinen opgeknapt moeten worden voor de nieuwe concessie
Ik mis Oss-Den Bosch en Geldermalsen-Den Bosch waar in de ochtendspits sprake is van hopeloos overvolle sprinters. Maar misschien klagen de mensen daar minder snel of zijn ze er aan gewend.
De treinen op de Maaslijn tussen Nijmegen – Venlo en Roermond zitten helaas vaak ook overvol omdat ze veel te weinig treinwagons voor inzetten!
@Tim
Sowieso klagen mensen in de sprinter minder snel over staan dan in de Intercity. Iets met verwachtingspatroon.
Ze hebben ook over Sprinter Haarlem – Amsterdam en Sprinter Zwolle – Groningen. Dan vind ik wel dat Tim wel gelijk in heeft met de sprinters Geldermalsen – Den Bosch en Oss. Maar ook in Weesp met name richting Amsterdam en Schiphol is in de spits duidelijk geen pretje. Waarvan een aantal ook vanuit Almere of vanuit Hilversum moeten zien te sprinteren.
@Gerrit De 2 breng zijn naar arriva.Zie ze nu ook in winterswijk.En die van Arriva weer naar noorden.
Dat de treinen tussen Lelystad en Almere uitpuilen (nr. 3) komt door het opheffen van een directe IC verbinding tussen Lelystad en Amsterdam Centraal jaren geleden. Iedereen in Lelystad moet nu in de toch alle volle IC uit Groningen of Leeuwarden stappen en dan een perron overstap maken in Almere Centrum op de IC naar Amsterdam Centraal. De NS zou er goed aan doen om die IC gewoon weer door te trekken naar Lelystad v.v.
Er zijn speciaal voorzieningen gemaakt om op Almere te keren met die Ic. Waarschijnlijk omdat er buiten de spits veel weinig mensen in zitten.
In Lelystad is ook een keerspoor. Die was er al voor die in Almere werd gebouwd.
Tja, maar dan moet de trein met veel weinig passagiers naar Lelystad rijden. Zo’n trein is dan een uur weg.
@Egbert:
Die IC van Groningen/Leeuwarden naar Schiphol/Den Haag is zo vol omdat vele treinreizigers weten dat de snelste route naar Den Haag via Hanzelijn & Flevolijn is. Wat overigens ook in de NS app wordt aangegeven.
Vele treinreizigers waren eerder gewend om via Amersfoort te reizen naar Den Haag. Maar ook gewoontes veranderen.
Tijden veranderen en iedereen wil zo snel mogelijk van A naar B met zo min mogelijk overstappen. Vanuit Groningen en Leeuwarden kun je via Amersfoort alleen nog rechtstreeks naar Rotterdam over Utrecht. Voor Den Haag moet je dan overstappen in Zwolle. Die overstap is niet altijd gegarandeerd. Bovendien is het ook om.
Overigens denk ik dat de meeste reizigers uit het noorden Amsterdam en Schiphol als bestemming hebben en niet Den Haag. NS weet ook dat veel Lelystadse forensen naar Amsterdam moeten en niet naar Almere of richting Zwolle. Een deel zal prima met Amsterdam Zuid (rechtstreeks) uit de voeten kunnen, maar de meesten Lelystadse forensen willen toch echt naar Amsterdam Centraal of Sloterdijk.
Egbert:
En met de Noord – Zuidmetrolijn is er ook een extra alternatief. Je kunt vanaf Amsterdam Zuid door de hoge frequentie van de Noord – Zuidmetrolijn zelfs dan snel in Amsterdam Centraal zijn.
Weet ik. Maar het zijn vaak trajectkaarthouders die daarmee alleen bij NS kunnen reizen. Niemand gaat extra kosten maken voor het OV als dat niet nodig is.
De route tussen Zwolle en Den Haag CS is 8 minuten sneller via Amersfoort en Utrecht dan via de Hanzelijn, zoals in de NS-app staat aangegeven.
Inderdaad, ik zie het nu ook in de reisplanner. Ik dacht dat reizen via Flevoland sneller zou zijn. Maar via Amersfoort moet je wel overstappen in Utrecht. En als het maar 8 minuten scheelt, dan zou ik ook via Flevoland reizen. Kun je lekker blijven zitten (als het goed is).
En als van een trein een metro wordt genaakt klaagt ook niemand meer. Hoe hypocriet.
Wie zit er meer dan 20 minuten in de metro? Totaal andere reis dan een met de trein (30min-1uur)
…eh, iemand die van Hoek van Holland naar Rotterdam moet…?
Is het zaak van een vervoerder als er sprake is van volle treinen (de melding kan gedaan worden doorbeen machinist of conducteur) dat er DIREKT ingegrepen kan worden? Of ben ik te kortzichtig?
De IC trein van Almere Centrum-Amsterdam Centraal zal enerzijds inderdaad weer naar Lelystad Centrum moeten rijden, maar anderzijds weer gekoppeld worden aan de IC trein via Haarlem, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Roosendaal naar Vlissingen. Zo krijgt Haarlem een grote stad aan de oudste spoorlijn van ons land een directe en snelle verbinding met deze grotere Flevosteden! Dat was vroeger niet zo , vanwege de route via Schiphol Airport vroeger!
Anders misschien een optie om de Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal te koppelen aan de Sprinter naar Zwolle via de Flevo-en Hanzelijn!
Zou mooi zijn als ze de IC Vlissingen – Haarlem – Amsterdam kunnen verlengen naar Almere/Lelystad. Wie weet dat ProRail een rijpad kan maken voor een IC Lelystad – Amsterdam – Haarlem – Vlissingen.
Wel rijden er dan 12 treinen p/u tussen Almere Oostvaarders – Weesp. Dat zit je op dit traject op het maximum. Zeker met ATB. Een storing op dit deel van het spoor Zwolle – Lelystad – Weesp werkt dan als een olievlek.
Gewoon vier sporen naar Almere-Oostvaarders.
Daar hoor je niet veel meer over. De gemeente heeft het flink vol gebouwd terwijl er eigenlijk een reserveringsstrook is. Bij het droogmaken had MinVnW NS gezegd een viersporig cuvette uit te laten baggeren. Uit cententellersoverwegingen heeft NS dat niet willen doen. En helaas is nu dus niet zo eenvoudig mogelijk om van Poort tot Buiten of Oostvaarders viersporig te gaan. Met zes stations op zo’n stukje had dat er allang moeten zijn. Bij wijze van spreken zou er een Almere boemel heen en weer kunnen rijden.
@Bert:
Overheid wil geen vier sporen. Al in 2010 werd de plannen voor vier sporen geschrapt. De overheid wil het spoor tussen Almere – Weesp beter benutten met ETCS. En de perrons bij Lelystad Centrum en Almere Centrum. Nu zijn de perrons 340 meter lang. Waardoor twaalfdelige ICM-M, DDZ, V-IRM-M kunnen stoppen.
@ Hanzeboog2012.
U schrijft: V-IRM-M
Wees compleet en voeg er aan toe het materieel: V-IRM.
Ofwel ook de nog niet verbouwde VIRM.
Of zie ik dat verkeerd.
Vroeger reed er een IC van Lelystad naar Vlissingen. Maar ik weet niet meer of die via Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid reed. Ik meen via Centraal en dan Lelylaan (dus niet via Haarlem).
De IC Almere – Amsterdam kan je samenvoegen met de IC Amsterdam – Vlissingen zonder dat dat extra ruimte op het spoor kost tussen Almere en Amsterdam. Doortrekken naar Lelysad kan ook prima. Tussen Almere en Lelystad rijden 2 sprinter series minder dan tussen Naarden/Bussum-Weesp en Almere. Dus daar is nog wel capaciteit.
>Vroeger reed er een IC van Lelystad naar Vlissingen. Maar ik weet niet meer of die via Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid reed.
Via Amsterdam Centraal en hij stopte ook op Sloterdijk en de Lelylaan.
Weet niet meer of hij ook in Weesp stopte. De huidige intercity via AsdZ is in elk geval veel sneller.
De Sprinter van Zwolle naar Amsterdam CS zal niet worden gekoppeld aan de Sprinter van Amsterdam CS naar Zandvoort. In de praktijk rijdt de Sprinter (onder verschillende ritnummers) namelijk al van Zwolle naar Den Haag CS via Almere, Amsterdam CS en Schiphol. Als de bestemming Zandvoort zal worden, zal de trein aan ofwel de oostzijde ofwel de westzijde van Amsterdam CS de sporen moeten oversteken, waardoor de trein zonder een bron van vertragingen zal vormen.
Daarnaast is het nogal een dingetje dat de stoptrein/Sprinter van Amsterdam CS naar Haarlem vanaf spoor 1 dient te vertrekken. Dat is namelijk een traditie die al bestaat vanaf het begin van de spoorwegen in Nederland.
Ik zie de laatste tijd ook om de haverklap tijdens de spits in de NS Reisplanner staan “kortere trein, extra druk”. En dan komt er inderdaad zo een achterlijk kort treintje. Ondertussen wel klagen dat ProRail de perrons moet verlengen zodat ze met langere treinen kunnen rijden. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de treinen in de spits lang genoeg zijn zou ik zeggen.
Ah, men kon nog een plaatje vinden van een volle trein. Echter al jaren oud omdat deze kleur stoelen allang niet meer aanwezig zijn.
kMis (nouja, wat heet) Nijmegen-Roermond. Daar kunnen ze er ook wat van met korte treintjes.
Wat een geklaag over volle en korte treinen. Onze spoorwegen trekken zich er toch niks van aan, al jaren speelt dit probleem. Een nieuwe prijsverhoging, tarieven dus, zijn al in de planning. Dat dan weer wel. Het wordt nog drukker op onze {snel}-wegen.
En hanteert u dezelfde beredenering over de files op de weg?
Vloeken in de kerk is spitsheffing, maar alleen als er ook rekeningrijden met spitsheffing op de autowegen komt. Geld moet dan gestoken worden in railinfrastuctuur.
Is het niet dat een vervoerder hier niet adequaat op moet reageren? Deze weet precies hoe de passagierstromen zijn. Enerzijds via toezicht dmv camera’s op de stations en ik denk zelf via de ticketpalen op de stations. Ik zie zelf ook dat er in het oosten van het nog, weliswaar oude, DD-treinen worden ingezet die men beter op de drukkere lijnen (in de verlengde versie) kan inzetten. In het oosten kan dan wat kleinere sprintertreinenninzetten. Vaak is het ook hoe vindingrijk jen inventief je moet zijn als vervoerder. Dit zijn mijn gedaxchten.
De materieelinzet wordt bij een groot bedrijf als NS voor een belangrijk deel bepaald door de materieelomloop. Dit is een structuur waarbinnen het onderhoud en het gebruik van het materieel is geregeld.
Hoewel de reiziger bij NS op de 1e , 2e , en 3e plaats staat is deze materieelomloop toch behoorlijk ‘heilig’ en dit staat een flexibele inzet in de weg.
Juist die “heiligheid” moet men overboord durven te zetten en over te gaan een tot wat meer flexibere inzet. Lef hebben van durf getuigt van moed.
Als we nou eens niet allemaal van 9 tot 5 gaan werken / naar school gaan? Is het probleem dan ook niet opgelost?
Wat een goede opmerking van HarryS. Meer spreiding. De week heeft 7 dagen van 24 uur. Die kunnen we beter benutten. Werken veel meer in het weekeinde. Vrijetijdsbesteding meer van maandag tot en met vrijdag. Slapen kan (voor sommige mensen) ook prima overdag. Omdat ik zelf ontzettend veel last had van de problemen met reizen naar en vanaf het werk denk ik al lang na over dit probleem. Zie ook: http://docs.jeste.eu/de_waanzin_van_ons_starre_levenspatroon.pdf