fbpx

Rover wil compensatie voor vaste klanten van NS

30 dec 2010 23:43

Rover wil dat NS abonnementhouders compenseert voor de aanhoudende problemen op het spoor. Dit stelt Rover in een brief aan de Nederlandse Spoorwegen. Donderdag maakte NS bekend nog eens twee weken met kortere treinen te blijven rijden. Volgens Rover zouden treinreizigers daardoor uiteindelijk een maand lang hinder ondervinden van enkele dagen sneeuwval.

Dat is volgens de reizigersvereniging buiten alle proporties. Naar aanleiding van gesprekken met Rover besloot NS donderdag later op de dag om volgende week alsnog ouder materieel in te zetten om het materieelgebrek op te vangen.

Oude dubbeldekkers
Door defect materieel moet NS de komende tijd kortere treinen inzetten. Met name de nieuwe Sprinters van het type Sprinter Light Train (SLT) zijn defect. Rover wijst er op dat de treinen voor de sneeuwval nog niet getest waren op de gevolgen van het winterweer. Een dergelijke test in Tjechië stond wel op het programma, maar de sneeuw viel eerder. Rover heeft weinig vertrouwen in de SLT´s en heeft NS al eerder opgeroepen om de oudere dubbeldekkers weer in gebruik te nemen. Donderdagmiddag heeft het spoorbedrijf laten weten de reizigersvereniging op haar wenken te bedienen: vanaf volgende week wordt de eerste serie dubbeldekstreinen weer in gebruik gesteld.

Compensatie
Toch wordt Rover niet op alle punten op haar wenken bediend: het voorstel om alle vaste klanten te compenseren is nog niet overgenomen door Rover. Vorig jaar kregen alle jaarkaarthouders als compensatie voor de winterproblemen een gratis dagkaart. Reizigers kunnen in januari zonder voordeelurenkaart toch korting krijgen als zij buiten de spits reizen. Deze wijze van compensatie is voor Rover echter niet voldoende.

Niet voor hun lol
"De meeste reizigers kiezen er niet voor hun lol voor om met de trein in de spits te reizen, zeker niet op dit moment. Abonnementhouders hebben daarbij al de volle mep betaald en krijgen juist door het zoutkaartje nu in de daluren te maken met extra volle treinen. Rover vraagt NS daarom om vaste klanten, zoals houders van een voordeeluren-, maand- of jaarkaart, te compenseren" aldus de reizigersvereniging in een persbericht.