SBB haalt stiptheidsrecord in Zwitserland

De Zwitserse treinmaatschappij SBB heeft vorig jaar het eigen stiptheidsrecord verbroken. De stiptheidskampioen liet in 2024 93,2 procent van de treinen op tijd arriveren. Vorig jaar kwam 92,5 procent van de SBB-treinen op tijd aan. Van alle treinmaatschappijen in Europa rijdt SBB het meeste op tijd.

Het stiptheidscijfer van de SBB is des te indrukwekkender omdat in Zwitserland een trein al na drie minuten als te laat wordt beschouwd. In Nederland is dit vijf minuten en in Duitsland en België zes minuten. De NS reed in 2024 voor het tweede opeenvolgende jaar minder stipt (88,9 procent), de NMBS in België deed het beter (89,7 procent) en Deutsche Bahn in Duitsland haalde een diepterecord met 62,5 procent voor het langeafstandsverkeer.

Overal reden treinen stipter

De Zwitsers reden nog nooit eerder zo vaak op tijd. Ze slaagden er vooral in om de stiptheid te verbeteren in het westen van het land en in het zuidelijke kanton Ticino. Maar volgens de SBB verbeterde de stiptheid overal. Sinds 2019 (90,56 procent) is het stiptheidscijfer van de SBB niet meer onder de 91 procent gekomen.

Volgens de Zwitsers spelen de hoge betrouwbaarheid van het materieel en de infrastructuur een belangrijke rol bij de hoge stiptheid. Ook laat de SBB weten dat het weer vorig jaar gemiddeld goed was. Alhoewel op 22 november 2024 een negatief stiptheidsrecord werd gehaald door hevige sneeuwval. Dezelfde dag waren er ook problemen op het Nederlandse spoor door onder meer sneeuwval.

Het stiptst in Duitse regio

SBB heeft de grootste moeite om stipt te rijden in het Duitstalige deel van Zwitserland. Bouwwerkzaamheden en vertraagde internationale treinen zetten hier de punctualiteit onder druk. Desondanks scoort deze regio het hoogst qua punctualiteit: 93,7 procent. Overigens weigeren de Zwitsers meestal vertraagde internationale treinen in Basel SBB of Basel Bad om ze verder te laten rijden. Er wordt dan een vervangende Zwitserse binnenlandse trein ingezet op de geplande vertrektijd.

SBB verwacht een ’uitdagend’ 2025. Ook in Zwitserland zijn er grote werkzaamheden gepland en het land is gastheer van het Europese kampioenschap voetbal voor vrouwen en het Eurovisie Songfestival.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 28 januari 2025 15:09

Share

Recent Posts

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

19 uur terug

Friesland wil dieseltreinen vervangen voor batterijtreinen

De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…

23 uur terug

Meeste Europeanen verkiezen trein boven vliegtuig – onderzoek toont noodzaak voor beter spoor

Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…

1 dag terug

Geen treinen van Hengelo naar Enschede – eerste van vier stremmingen deze zomer

Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…

2 dagen terug

Veel extra treinen van en naar Nijmegen voor Vierdaagse

NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…

2 dagen terug

Nieuwe directe snelle trein tussen Kopenhagen en Praag

De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…

3 dagen terug