fbpx

Treinen van NMBS in België weer stipter in 2024

14 jan 2025 12:26

De Belgische treinmaatschappij NMBS heeft in 2024 beter op tijd gereden. Vorig jaar kwam 89,7 procent van de treinen van de NMBS op tijd aan, tegen 87,5 procent in 2023. Er werden in België wel meer treinen dan ooit geannuleerd.

Volgens de NMBS was het vooral in de avondspits te merken dat de treinen in België beter op tijd reden. NMBS paste procedures aan zodat vertragingen in de ochtendspits minder effect hadden later op de dag. Ook zijn incidenten doeltreffender afgehandeld, zo meldt de treinmaatschappij.

Slechte start van jaar

Net als in Nederland was ook in België de start van het jaar slecht met veel hinder door winters weer. Er werd een record aantal treinen geannuleerd en de stiptheid in januari kwam uit op 86,8 procent. Gedurende het hele jaar zorgden spoorlopers en aanrijdingen bij elkaar voor 100.000 minuten vertraging in België.

De NMBS spreekt zelf van een ‘tendens van een structurele verbetering van de stiptheid’ sinds 2010, alhoewel het stiptheidscijfer in 2023 het laagste was sinds 2018. Er werd vorig jaar een recordaantal van 46.086 ritten geschrapt bij de NMBS.

Beter dan NS?

Doorgaans haalde de NMBS niet de punctualiteit van de NS maar waar het in België beter ging in 2024, ging het bij de NS de andere kant op. De NS haalde op het hoofdrailnet in 2024 een punctualiteit van 88,9 procent. In 2023 was dat nog 89,7 procent.

Cijfers van de NMBS en NS zijn niet goed te vergelijken. Op het hoofdrailnet in Nederland worden NS-treinen als vertraagd beschouwd als ze vijf minuten later zijn, in België wordt hiervoor zes minuten gehanteerd.

(c) Treinreiziger.nl

5 2 stemmen
Artikel waardering
5 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ber Sitters
1 maand geleden

Goed dat NMBS/SNCB Maastricht – Luik rijdt. Als het Arriva niet lukt om materiaal van de Drielandentrein naar Maastricht te krijgen, dan staan Belgische treinen standby, die ook regelmatig worden ingezet. Zo blijft Maastricht – Luik in ieder geval rijden, ondanks het falen van Arriva. Op andere delen van de met veel tamtam aangekondigde Drielandentrein heeft de treinreiziger minder geluk. Dit geldt ook op andere Arriva-lijnen in Limburg.

Jaap P
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Ik wilde afgelopen zaterdag van Heerlen naar Aken met de Drielandentrein, maar die werd 2x achter elkaar opgeheven, zodat anderhalf uur later pas weer een trein ging. Arriva beroept zich op te kort aan personeel. NS heeft de afgelopen tijd wel volop nieuw personeel kunnen werven. Je gaat je dan afvragen waarom Arriva dat niet lukt. Op deze manier krijgt de Drielanden trein niet snel een goede naam.

Martin
1 maand geleden

Die trein op de foto is de schoonste Belgische trein die ik in jaren heb gezien. Was afgelopen weekend nog in Antwerpen en zag bijna alleen met graffiti volgespoten, ongewassen treinstellen. Nog erger dan in Nederland. Goeie reclame voor het spoor.

Toby
1 maand geleden

In Nederland wordt er reiziger punctualiteit gemeten op het HRN, geen trein punctualiteit. Dus de cijfers zijn sowieso niet goed te vergelijken.

HUS1995
1 maand geleden

De NMBS rekent het aantal afschaffingen van treinritten niet mee, terwijl die wel invloed heeft. Die kunnen gaan over defect of tekort aan treinvoertuigen. Verder beschouwt ze de vertragingen wanneer de trein minimum 6 minuten later is, terwijl de reizigers in België ook bij treinvertragingen minder dan 6 minuten hun volgende aansluitingen missen. Bovendien is de spoorinfrastructuur sterk verouderd dat ook invloed heeft op de stiptheid. Dus in mijn mening is DB de koploper van slechte punctualiteit gevolgd door de NMBS en dan pas de NS. Dat is wel slechte reclame van de NMBS dat ze de treinen niet stipt krijgt en dat ze de frequenties van treinen niet verhoogt. Alsook: ze verhoogt de reistijden van alle treinen om vertragingen weg te werken. Dat is hun verborgen reden voor de reistijdverhoging. Tot slot, er is teveel baznpoeperij bij de NMBS dan werkvolkpoeperij.