fbpx
Foto: SBB

SBB haalt stiptheidsrecord in Zwitserland

28 jan 2025 9:00

De Zwitserse treinmaatschappij SBB heeft vorig jaar het eigen stiptheidsrecord verbroken. De stiptheidskampioen liet in 2024 93,2 procent van de treinen op tijd arriveren. Vorig jaar kwam 92,5 procent van de SBB-treinen op tijd aan. Van alle treinmaatschappijen in Europa rijdt SBB het meeste op tijd.

Het stiptheidscijfer van de SBB is des te indrukwekkender omdat in Zwitserland een trein al na drie minuten als te laat wordt beschouwd. In Nederland is dit vijf minuten en in Duitsland en België zes minuten. De NS reed in 2024 voor het tweede opeenvolgende jaar minder stipt (88,9 procent), de NMBS in België deed het beter (89,7 procent) en Deutsche Bahn in Duitsland haalde een diepterecord met 62,5 procent voor het langeafstandsverkeer.

Overal reden treinen stipter

De Zwitsers reden nog nooit eerder zo vaak op tijd. Ze slaagden er vooral in om de stiptheid te verbeteren in het westen van het land en in het zuidelijke kanton Ticino. Maar volgens de SBB verbeterde de stiptheid overal. Sinds 2019 (90,56 procent) is het stiptheidscijfer van de SBB niet meer onder de 91 procent gekomen.

Volgens de Zwitsers spelen de hoge betrouwbaarheid van het materieel en de infrastructuur een belangrijke rol bij de hoge stiptheid. Ook laat de SBB weten dat het weer vorig jaar gemiddeld goed was. Alhoewel op 22 november 2024 een negatief stiptheidsrecord werd gehaald door hevige sneeuwval. Dezelfde dag waren er ook problemen op het Nederlandse spoor door onder meer sneeuwval.

Het stiptst in Duitse regio

SBB heeft de grootste moeite om stipt te rijden in het Duitstalige deel van Zwitserland. Bouwwerkzaamheden en vertraagde internationale treinen zetten hier de punctualiteit onder druk. Desondanks scoort deze regio het hoogst qua punctualiteit: 93,7 procent. Overigens weigeren de Zwitsers meestal vertraagde internationale treinen in Basel SBB of Basel Bad om ze verder te laten rijden. Er wordt dan een vervangende Zwitserse binnenlandse trein ingezet op de geplande vertrektijd.

SBB verwacht een ’uitdagend’ 2025. Ook in Zwitserland zijn er grote werkzaamheden gepland en het land is gastheer van het Europese kampioenschap voetbal voor vrouwen en het Eurovisie Songfestival.

(c) Treinreiziger.nl 

3.6 5 stemmen
Artikel waardering
61 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
S.O. de Mieter
21 dagen geleden

“Kwaliteit op alle fronten”

Passepartout
21 dagen geleden

De planning paradox: als je 3 minuten te laat al als te laat rekent zul je zien dat de cijfers beter worden en niet slechter. Dus dat SBB zo’n goed cijfer haalt komt niet ondanks dat ze zo’n strenge definitie hebben, maar dankzij.

Mattheas
21 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Ik begrijp je punt niet helemaal. Als je strengere vertragingsregels hebt, dan worden juist méér treinen als vertraagd geteld.

Passepartout
21 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Daarom is het een paradox. Je zou verwachten dat strengere vertragingsregels slechtere prestaties zouden opleveren, maar het tegendeel is waar. Getuige de SBB. Ik denk dat het ‘m er in zit dat iedereen die gemeten wordt het goed wil doen. Als 5 minuten te laat ok is, dan ben je wat zorgelozer als je eens een minuut of wat achterloopt. Maar dan word je ook sneller aan de kant gezet voor ander verkeer dat wél op tijd rijdt, krijg je meer instappers (mensen die anders de volgende trein zouden nemen), wordt je trein dus voller wat meer tijd vraagt bij een stop etc.
Als machinisten gevraagd wordt op de minuut te rijden en dat wordt gemeten, dan neemt dit soort escalatie af. Geen verwijt aan de machinisten of wie dan ook, maar gewoon statistiek. Of mijn uitleg klopt in dit geval weet ik niet precies, maar het verschijnsel bestaat overal waar gepland en gemeten wordt

WimV
17 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Als er gepland en gemeten wordt bij de gelijke situaties.

Hanzeboog
21 dagen geleden

SBB maakt hun goede reputatie weer waar. Komt ook door de goede infrastructuur en de goede steun van Zwitserse overheid bij aanleg van goede spoornet. Ook de Zwitserse bevolking steunt de treinen en spoornet. Zie bijvoorbeeld hun referendum over Gotthard basistunnel.

Het hangt samen. Daarom is NS ook niet zo geweldig. Niet alleen omdat ProRail hun werk ook niet altijd naar behoren doen. Maar ook omdat de overheid en politiek zich niet optimaal inspannen om het Nederlandse spoornet te verbeteren. In Nederland wijzen ze op spoor gebied naar elkaar. In Zwitserland werken ze eendrachtig samen.

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

En ze spreken vier talen.

Hanzeboog
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Taalkennis zegt niet altijd. Bij SBB voelen ze blijkbaar op de eerste plaats Zwitser.

Als je soms hoe sommige Franstaligen Nederlands spreken…..

toby
21 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ook zijn de treinkaartjes een stuk duurder in Zwitserland. En dan verdien je een investering in rijtuigen bijvoorbeeld sneller terug.

Hanzeboog
21 dagen geleden
Antwoord aan  toby

Zeg dat wel. Had Swiss Pass bij me. Maar als ik de volle prijs had moeten betalen was ik behoorlijk duur uit.

Maar je krijgt er véél voor terug. De Zwitserse treinen zijn comfortabel, snel, punctueel.

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

…in de IC kan je nog in een restauratie terecht, juist bij slecht weer kies je wel voor de trein, treinen zijn schoon…

Ber Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  Willem-Jan

In Zwitserland maakt men ook gebruik van de restauratie. Zelfs in treinen die voor een belangrijk deel gevuld zijn met forenzen, neemt men plaats om wat te bestellen.

hjlk
19 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Heeft restauratie nog een betekenis die ik niet ken? Of schrijven jullie allebei restaurant verkeerd?

Ber Sitters
18 dagen geleden
Antwoord aan  hjlk

Ik de trein heet het traditioneel restauratie.

Daan
21 dagen geleden
Antwoord aan  toby

Niet als je het corrigeert voor het feit dat inkomens in zwitserland gemiddeld hoger zijn dan in nederland.
@annemiek, zwitserland zit gemiddeld op 22 cent per kilometer en de ns op 15 cent per kilometer.
Gemiddeld loon in zwitserland is 100.000, terwijl in nederland modaal op dd 44000 ligt. Dus de kaartjes zijn 1.5 keer zo duur, maar personeelskosten zijn 2 keer zo hoog.

Vergeet niet door de hogere lonen zijn de bouwkosten en kosten voor andere diensten (zoals stroom) ook hoger.

Ton
20 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

En wij klagen over slappe grond maar een tunnel in Zwitserland is veel complexer

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Lastige vergelijking. Tunnel in rots bouwen is met een goeie boormachine of explosieven eigenlijk appeltje-eitje. De Zwitsers hebben veel respect voor hoe wij in die dikke soep tunnels weten te bouwen.

Ton
19 dagen geleden
Antwoord aan  Willem-Jan

Denk niet dat er makkelijke manieren zijn. Bij rots, nog los van de hardheid, moet je rekening houden met het gewicht van de berg erboven, de krachten moeten om de tunnel heen geleid worden en dan heb ik het nog niet eens over scheuren ed. Eigenlijk is alleen de relatief uniforme en niet al te diepe zoals bij de ny metro relatief makkelijk

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

OV jaarkaart is bij mijn weten goedkoper in CH.
Stroomkosten zijn lager: deels eigen waterkracht, eigen distributienetwerk, eigen pomp-generator stuwmeer. Rest nucleair.

hjlk
19 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Gemiddeld met modaal vergelijken kan echt niet, al helemaal in een dataset zoals loon waar enorme uitschieters tussen zitten.

Ton
20 dagen geleden
Antwoord aan  toby

Dat is een beetje misleidend, een kop koffie is ook veel duurder in Zwitserland, zegt niets over kwaliteit, alles in Zwitserland is duur de salarissen liggen navenant ook hoger, een Nederlander met 2x modaal zou in Genève niet rondkomen

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Alleen de inkomstenbelasting is dan weer navenant lager.

Ton
19 dagen geleden
Antwoord aan  Willem-Jan

Ongetwijfeld de vermogens nog veel lager maar blijft een feit dat de loonkosten in Zwitserland hoog zijn en de kosten van levensonderhoud idem, dus de prijs van de treinkaartjes vergelijken met die van Nederland is lastig

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  toby

Een Zwitserse OV jaarkaart is goedkoper dan in Nederland. Een Halbtax geeft altijd 50% korting. Bijna niemand betaalt de maximale prijs.

Ton
20 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik vraag me af of hun netwerk ook zoveel knooppunten heeft of dat het gewoon een andere instelling is

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Ze zijn de uitvinders van de knooppuntdienstregeling. Er zijn heel veel knopen in CH.

Nina
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ja klopt.
Ik woon al jaren in Zwitserland en het ov is hier super geregeld; in bijna elk dorp is een treinstation.
Bij hevige sneeuwval zijn er weinig problemen, zijn overal op ingespeeld.
Echt een top land op alle fronten.
Ik woon aan de voet van een leuk skigebied, dus werkelijk top hier op alle fronten

Baardstaart
21 dagen geleden

Let wel: Het OV in zwitserland is ook niet goedkoop en de Zwitserse bevolking en dus ook de overheid staan achter hun OV. Dit betekent ook dat de Zwitserse overheden hier ook in willen investeren en de Zwitserse reiziger wil betalen.
Verder weet ik niet hoe men in Zwitserland zaken als personeelstekort zitten.
In Nederland hebben we duidelijk een auto-eerst mentaliteit en het autogebruik is sinds de Coronatijd alleen maar toegenomen mede door overheidsbeleid. Ook in Nederland is de overheid slap qua OV politiek, Prorail wordt niet goed aangestuurd en OV wordt alleen maar mondeling beleden en zie je het OV in Nederland langzaam steeds meer onderuit wegglijden, terwijl we vroeger ook een echt goed OV net hadden.

Ber Sitters
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Niets is in Zwitserland goedkoop, maar de salarissen zijn ook hoog.

Liesbeth Bos
21 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Kan ik ergens zien waar en wanneer die werkzaamheden zijn? Dan kan ik er rekening mee houden. Weten jullie dat misschien?

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Liesbeth Bos

Website? Google?

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Liesbeth Bos

Sbb.ch

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

In Zwitserland is alles duur, er is te weinig personeel en het stikt er van de importarbeid. Vreemd genoeg mogen die arbeiders zich niet vestigen terwijl mensen die niets doen en alleen geld kosten, zoals de Heineken eigenaar, er de rode loper krijgen. Net als in Monaco. Hopelijk gaan ze een keer duur uit eten en kopen een auto, belastingvrij.
Een zwitsers horloge, voorzover nog van belang, wordt in het geheel niet door Zwiterse burgers in elkaar geflanst.

Laatst bewerkt op 21 dagen geleden door Dries Molenaar
Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Onzin. 18 jaar in Zwitserland gewoond. Iedereen met een baan mag zich er vestigen. Ze zitten in Schengen dus uit die landen zeker. Na een bepaald aantal jaren kun je een permanente verblijfsvergunning krijgen. Na nog wat jaren een Zwitsers paspoort. En ik heb 2 Zwitserse vrienden in de horlogeindustrie, waar nog behoorlijk wat Zwitsers een baan in hebben.
En dat de rijken graag in CH wonen: let wel op dat ze er dan ook belasting betalen. Voor de Bund, het kanton en de gemeente.

Henk Lubbers
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Prorail wordt niet goed aangestuurd, NS wel dan??? Echt De NS-directie is totaal onzichtbaar. W. Koolmees is duidelijk alleen binnengehaald omdat dat handig zou kunnen uitkomen bij bepaalde zaken op overheidsniveau. Dit kabinet is echter zeer anti D’66 dus Koolmees zit daar nu eigenlijk volgens mij vrijwel niets te doen. NS rijdt ook behoorlijk stipt, maar deze stiptheid zorgt er wel vaak voor dat reizigers hun overstap niet halen omdat hun aansluitende trein al is vertrokken. Vooral station Zwolle is berucht. Waar ik mij momenteel echt zeer aan erger zijn vooral de ontzettend smerige treinen van NS. Het lijkt er inmiddels op dat de hele vloot al maanden geen wasstraat meer heeft gezien. Punctualiteit is belangrijk in het OV, maar een geode aansluiting. Een rit in een schone trein, wat meer controle doet ook veel aan het imago van het treinvervoer. Dat imago brokkelt in Nederland volgens mij inmiddels rap af.

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Het Drents museum werd ook bewaakt door oud NS conducteurs. Ze zaten thuis te internetten.
Treinen wassen is in de winter een weinig motiverende klus.
Op tijd vertrekken is een middel om vertraging in de kiem te smoren. Overstappers en laatkomers van elders zijn dan echter de klos. Ik heb ook een keer gehad dat de IC Brussel vanaf Amsterdam gewoon twee minuten van te voren al de deuren sloot. De perronconducteur staat dan een beetje dom en minachtend te lachen. Betrekkelijk futiel op een reis van twee uur. Volgens mij zat de trein ook stampens vol met grijs-rijders die helemaal niet op de Brussel hoorden. Dwz 1/3 ging er op Schiphol uit en 1/3 op Rotterdam. Er kwam nog 1/6 bij en zo gingen we rustig naar Breda en verder met een half gevulde trein.

Ton
20 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat zou niet meer moeten kunnen je moet tenslotte een ander kaartje hebben, al is de controle nul natuurlijk. Ik vraag me af wat er zou veranderen als je zeker wist dat je op elke reis controle zou krijgen

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Eens. Wat vooral stoort bij NS is het aantal uitgevallen treinen. Vaak pas op het laatste moment aangegeven in de planner.

Ton
19 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Het doet ne denken aan ny in de jaren 80 90 metro goor, onveilig, vandalisme en graffiti, toen dat werd aangepakt kon je, lange tijd dan, veilig de metro pakken. We zitten in Nederland daar voor, treinen vies, veel zwartrijders, graffiti, vandalisme en geweld tegen personeel en passagiers, alleen ik zie nog geen actie om er grip te krijgen en de situatie te keren

Ton
20 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Is dat zo, ben niet de jongste, wel het gevoel dat het beter was maar dat kan ook aan zaken liggen dat agressie, zwartrijders en vandalisme minder waren. Bij ProRail en indirect de ns is ook het probleem dat de top niet zichzelf door het bedrijf omhoog werkt maar vaak vanuit de politiek gedropt wordt.

Of de auto eerst mentaliteit een oorzaak of gevolg is vraag ik me af, het is niet alsof autos ooit goedkoop waren, dus dat zal het niet zijn.

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Auto misschien niet, maar budget voor autosnelwegen?

Dries Molenaar
21 dagen geleden

Stiptheidskampioen zal Japan zijn. Of Singapore, als werknemer kijk je daar wel uit.

Ber Sitters
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Singapore heeft geen treinen, maar wel een metro.

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

kijk aan, geen personeel te vinden dat het aandurft vanwege het hakblok

Paul Lamote
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De metro in Singapore rijdt grotendeels autonoom zonder bestuurder.

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat zouden we hier ook moeten doen. De NZ zou het al moeten kunnen, elders moet er wat aangepast worden. Perron-spoor-wanden zullen dan ook wel nodig zijn. Vreemd genoeg is het erger wanneer een robot iemand dood rijdt dan wanneer een bestuurder op de bok zit en niets kan doen.
Hetzelfde heb je bij treinen. Die maken op rangeersnelheid nog dodelijke slachtoffers.

Ber Sitters
20 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De Metro van Rijsel heeft het FAL-systeem. Overigens smalle rijtuigen. De hele geleiding en beveiliging is ontworpen op het rijden zonder bestuurder.

Eend
16 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Singapore heeft wel een treinverbinding naar Jahor Maleisië. Deze trein is van de KTM( Maleisische Spoorwegen. Het is een trein met diesellocomotieven en rijtuigen ( voor en achter). Deze lijn is niet geëlektrificeerd en heeft een enkel spoor. De lijn van Kuala Lumpur
naar Jahor wordt voorzien van dubbel spoor en geëlektrificeerd. De Chinese ETS treinen gaan dan 140 km per uur rijden. Planning derde kwartaal 2025.

Ton
20 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ja daar is het 20sec oid voor shikansen en is een minuut voor gewone trein al veel, als er echt vertraging is krijg je een officieel document van de maatschappij zodat je kan uitleggen waarom je laat bent

Liesbeth Bos
21 dagen geleden

Weten jullie waar ik informatie over die werkzaamheden kan vinden? Dan kan ik er rekening mee houden.

Gert-Jan Hondelink
21 dagen geleden
Antwoord aan  Liesbeth Bos
Liesbeth Bos
20 dagen geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Ik bedoel in Zwitserland. In het artikel wordt genoemd dat er veel werkzaamheden zijn dit jaar.

Gert-Jan Hondelink
19 dagen geleden
Antwoord aan  Liesbeth Bos
Daniël Bleumink
21 dagen geleden

“De stiptheidskampioen liet in 2024 93,2 procent van de treinen op tijd arriveren. Vorig jaar kwam 92,5 procent van de SBB-treinen op tijd aan.”

Ergens klopt een jaartal niet in die zin, moet 2024 wellicht 2023 zijn?

Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Daniël Bleumink

“Vorig jaar” vervangen door “Het jaar ervoor”

Michiel
21 dagen geleden

Bij dit soort zaken moet je eigenlijk ook kijken naar hoeveel speling er in de dienstregeling zit. Bij busvervoerders zie je soms dat men overdreven veel speling in de dienstregeling stopt tussen de laatste twee haltes van een lijn.

lezer
21 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

De SBB had lang geleden de dienstregeling verruimd na een jaar met veel vertragingen. Maar de treinen van NS kennen ook lange stationsmomenten op Utrecht, ook treinen die niet hoeven te keren. En hoe zit het met Sprinters die langs Woerden, Goverwelle of Geldermalsen komen? Het enige wat ik wil zeggen hiermee is dat de SBB, als ze al ruim speling zou inbouwen, ze niet de enige is.

Laatst bewerkt op 21 dagen geleden door lezer
Willem-Jan
20 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

SBB heeft naar internationale normen veel speling door lange stationshaltes. In de rijtijden rond de 6-10% maar die is vaak nodig voor tijdelijke snelheidsbeperkingen bij werkzaamheden, maar ook dat het bij knooppunten onderweg soms nogal krap gepland is.

Paul Lamote
20 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Bij busvervoerders doet men dat om geen klachten te krijgen dat de bus soms te vroeg bij tussenhaltes vertrekt. De aankomsttijd op de eindhalte is berekend op basis van de normale rijtijd.

S.O. de Mieter
20 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Wanneer alleen de stiptheid op knooppunten wordt gemeten is de verleiding groot om de marges in de rijtijd op te tellen en die ruimte net voor het knooppunt in de dienstregeling te plannen. Dit wordt ‘straktrekken’ genoemd. Daardoor is de punctualiteit op tussengelegen haltes vaak slecht omdat de vertrektijden daar niet realistisch zijn.
In Zwitserland ontmoeten de treinen elkaar op de knooppunten en is zowel de baanvaksnelheid als de dienstregelingsnelheid van de betreffende treinen aangepast om dat mogelijk te maken.
De machinisten houden zich daaraan en dus is de punctualiteit onderweg ook hoog.

Ber Sitters
19 dagen geleden

Wat mij in Zwitserland opvalt is dat alles zo goed op elkaar aansluit: het net van de nationale spoorwegmaatschappij en de andere vervoerders op smalsporen, bergbanen en bootdiensten op de meren. De regionale vervoerders weten de aandacht te trekken met spectaculaire producten, zoals panoramatreinen met een hoog gehalte aan “Rail Away”.
Er is ook een landelijk kaartjessysteem dat overal geldig is. Geen uitchecken en inchecken bij overstappen naar een ander vervoerder. Afstemming en samenwerking in plaats van het idee van landjepik.
Overigens is een tunnel boren in Zwitserland geen kattenpis.
Je moet ook al het gesteente afvoeren. Bij langere tunnels gaat dat om gigantische hoeveelheden.