Slaaptrein verdwijnt niet helemaal uit Nederland

Vanavond vertrekt de laatste dagelijkse nachttrein vanuit Nederland. Maar daarmee is de slaaptrein nog niet helemaal uit Nederland verdwenen. Ook komende winter blijft er wekelijks een nachttrein rijden richting de Oostenrijkse Alpen. 

Het gaat om de Alpen Expres van de Treinreiswinkel, die voor het eerst wekelijks een slaaptrein naar de Oostenrijkse Alpen laat rijden. "Via de Treinreiswinkel reisden per jaar ca. 25.000 passagiers met City Night Line, dat was nogal een behoorlijk aantal. Dat kan nu niet meer. Onze Alpen Express is de enige nachttrein die in Nederland overblijft," zegt directeur Helmut Brall tegenover Treinreiziger.nl. De organisatie huurt recent opgeknapte rijtuigen. "Die zien er voor hun leeftijd nog goed uit," aldus Brall.

De nachttrein rijdt in het winterseizoen (23 december – 18 maart) op vrijdagavond vanuit Nederland. De trein start in Den Haag en rijdt vervolgens via Leiden, Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Venlo richting de Oostenrijkse Alpen. Op zaterdagavond vertrekt de trein uit Oostenrijk weer naar Nederland.

Wie naar de Oostenrijkse Alpen wil, kan ook met de ICE naar Düsseldorf en daar overstappen op de NightJet van de ÖBB naar Innsbruck. Die trein rijdt wel dagelijks. "De boekingen met ICE naar Düsseldorf en dan NightJet naar München/Innsbruck lopen goed, beter dan we hadden verwacht," zegt Brall. Hij wijst erop dat het aantal overstappen richting de Oostenrijkse Alpen gelijk blijft, omdat de City Night Line slechts dagelijks tot München reed.  

Tot en met de winter van 2014/2015 werden de Alpen Expres en de Ski Trein uitgebaat door EETC. Dat bedrijf besloot plots de stekker uit de succesvolle formule te trekken. Afgelopen winter (2015/2016) nam Railpromo het stokje over met een treindienst Brussel – Nederland – Oostenrijkse Alpen. Doordat dit jaar tijdens belangrijke weekenden geen treinverkeer mogelijk is tussen Nederland en België, rijdt de Austria Express van Railpromo dit jaar niet.

Foto: De Alpen Expres een paar jaar geleden, toen nog uitgebaat door EETC.

This post was last modified on 5 januari 2017 12:17

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug