SNCF en Alstom presenteren motorrijtuig nieuwe TGV

Met veel trots hebben de Franse Spoorwegen (SNCF) samen met treinbouwer Alstom het nieuwe motorrijtuig van de toekomstige TGV M gepresenteerd. Deze vierde generatie TGV-treinen moeten gaan rijden vanaf 2024 en zijn geschikt voor snelheden tot 360 kilometer per uur.

OUIGO

De nieuwe treinen gaan straks rijden onder de noemer OUIGO, het budgetmerk van de SNCF. De treinen bieden tot 20 procent meer zitplaatsen: geen 600 maar 740 per treinstel, dat is op basis van acht rijtuigen. Maar de TGV M zal ook beschikbaar zijn met zeven of negen rijtuigen.

SNCF heeft in 2018 totaal honderd van deze nieuwe treinen besteld. In 2031 moeten alle treinstellen geleverd zijn. De redactie van Treinreiziger.nl verwacht dat de treinen niet alleen als OUIGO-trein zullen worden ingezet. De treinstellen kunnen eenvoudig aangepast worden zodat ze ook in Duitsland, Zwitserland en Spanje kunnen worden ingezet. Ook de Benelux wordt genoemd.

Foto: SNCF / Alstom Eric_Pothier

Zuiniger

Omdat TGV M lichter en energiezuiniger is dan de bestaande TGV’s, zijn de nieuwe treinen milieuvriendelijker. Ook stelt de fabrikant dat de CO2-uitstoot dankzij het ontwerp met 32 procent verminderd zal worden. De exploitatiekosten zullen bovendien lager zijn, doordat de treinen volgens Alstom 20 procent minder energie verbruiken en de onderhoudskosten tot 30 procent zullen dalen.

Op dit moment is alleen het motorrijtuig van de nieuwe trein onthuld. Op een volledig nieuwe trein is het nog even wachten.

This post was last modified on 27 mei 2021 16:12

Share

Recent Posts

Laatste dagen voor jongerendagkaart – vrijdag voor laatst te koop

De alternatieve jongerendagkaart is nog een paar dagen te koop. Vrijdag is de laatste dag…

2 uur terug

European Sleeper herstart nachttrein Parijs – Berlijn

Het Nederlandse nachttreinbedrijf European Sleeper herlanceert de nachttrein Parijs - Berlijn. European Sleeper wil vanaf…

5 uur terug

Elektronisch slot OV-fiets blijft bron van problemen

NS heeft nog altijd geen oplossing gevonden voor de onterechte boetes van huurders van OV-fietsen.…

1 dag terug

Paar dagen voor stremming al geen treinen door storing Velsertunnel

De Kennemerspoorlijn Haarlem - Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Tussen…

1 dag terug

Plan voor directe trein tussen Praag en Venetië

Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…

2 dagen terug

Opnieuw stremming tussen Utrecht en Den Bosch – geen treinen in weekend

Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…

2 dagen terug