Software problemen vertragen opnieuw plannen IC Brussel

Treinfabrikant Bombardier heeft grote moeite om de Traxx-locomotieven geschikt te maken voor de hogesnelheidslijn. Eerder werd al bekend dat de Intercity Brussel daardoor niet per december versneld zou worden. NS laat inmiddels weten dat de vertraging verder gaat oplopen.

NS had eerder beloofd dat de trein uiterlijk per december 2016 versneld zou worden. Dat zou gebeuren doordat de trein via de hogesnelheidslijn moest gaan rijden. De stops Roosendaal en Dordrecht zouden daardoor vervallen en een stop te Breda zou worden toegevoegd. Doordat de locomotieven nog niet geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn, kan NS die belofte nu niet nakomen.

Meer tijd nodig
Wanneer de treinen alsnog via de versnelde route gaan rijden is nog niet duidelijk. In april kondigde Dijksma al vertraging aan voor de intercity Brussel. Ze gaf toen aan dat ze NS tijdens de dienstregeling 2017 niet zou bestraffen als de belofte niet waargemaakt kon worden. "Eerder dit jaar werd al duidelijk dat de oorspronkelijke startdatum niet gehaald werd door deze softwareproblemen; nu geeft Bombardier aan dat nog meer tijd nodig is," zegt NS-woordvoerder Ton Boon.

Externe controle
De moeilijkheid zit er vooral in dat de locomotieven straks zowel over het Belgische als over het Nederlandse hogesnelheidsspoor moeten kunnen rijden. In december verwacht NS meer helderheid te kunnen geven wanneer de treinen via Breda gaan rijden. "We hebben nu een planning gekregen van Bombardier. Maar we laten die planning graag door een externe partij controleren," legt Boon uit. 

24 locomotieven
Als de treinen straks alsnog via Breda gaan rijden, dan zullen ze uitgerust zijn met twee locomotieven. NS en NMBS moeten daarom eerst 24 locomotieven aanpassen, alvorens de route aangepast kan worden.

Hoge uitval
De prestaties van de Benelux, zoals de Intercity Brussel ook wel wordt genoemd, vallen de laatste maanden tegen. September is een dieptepunt. Volgens ProRail bereikte toen maar liefst 16,5% van de treinen uit Brussel niet eindbestemming Amsterdam. Gemiddeld, over de gehele route, gaat het volgens Boon om een uitval van 9,7% in september. 

Infrastoringen
NS benadrukt dat de slechte prestaties niets te maken hebben met de ombouw van de locomotieven. "De verwijtbare uitval is de afgelopen tijd stabiel. In september viel 6,6% van de treinen uit door infraproblemen," constateert Boon. Het gaat dan om met name wisselstoringen, die voor 3,5% uitval zorgden, en storingen aan tunnelinstallaties, die voor 2,2% uitval zorgden. Ook waren er problemen rond de Moerdijkbrug. 

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share
Tags: Beneluxtrein

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug