fbpx

Spaanse hogesnelheidstreinen staan weg te roesten in Bosnië

Ze moesten een teken worden van de wederopbouw in Bosnië na de oorlog van de jaren negentig: een vloot van negen moderne snelle Talgo-treinen, gekocht van het Spaanse spoorbedrijf. Acht jaar later hebben ze echter nog geen enkele reiziger vervoerd. Het probleem? Ze zijn te modern en te snel voor het zestig jaar oude Bosnische spoornet.

De supersnelle treinen, waar Bosnië 67,5 miljoen euro voor neertelde, hebben een maximumsnelheid van 240 kilometer per uur. Ze staan echter sinds het Spaanse bedrijf Talgo ze acht jaar geleden afleverde stof te verzamelen op een rangeerterrein in Sarajevo. "Het is alsof je negen Ferrari´s heb gekocht (…) en geen wegen hebt om op te rijden", zegt Samir Kadric, een medewerker van het Bosnische spoorbedrijf.

Wegroesten
Inwoners van Bosnië zijn ondertussen nog steeds afhankelijk van de bestaande treinen, die veertig jaar oud zijn en niet sneller kunnen dan zeventig kilometer per uur. Ondertussen lossen ze via de belastingen wel de leningen af die werden afgesloten om de nieuwe treinen aan te schaffen. Kadric erkent nu dat de aankoop een vergissing is geweest. Het spoor is niet alleen te oud om de nieuwe treinen te kunnen gebruiken, maar er is ook geen geld om ze te onderhouden. De treinen staan letterlijk weg te roesten.

Enorme schade
Voor de oorlog reden de treinen in Bosnië sneller en vaker dan tegenwoordig. Van 1992 tot 1995 werd er echter voor meer dan een miljard euro schade aangericht, en slechts een derde van dat bedrag is tot dusver gespendeerd aan de wederopbouw.

Grensproblemen
Een ander probleem is dat Bosnië sinds de oorlog langs etnische lijnen is verdeeld in twee autonome regio´s: een waar Serviërs in de meerderheid zijn en de ander met overwegend Bosniaken en Kroaten. De regio´s hebben elk hun eigen spoornetwerk. Treinen die de grens oversteken, moeten elke keer van locomotief en personeel wisselen, wat de snelheid van de dienstverlening niet bepaald ten goede komt.

Investering
Het Bosnische spoorbedrijf kocht de nieuwe treinen in de hoop dat investeringen in het spoornet zouden volgen. Maar de Bosnisch-Kroatische regering is nooit over de brug gekomen met de driehonderd miljoen euro die nodig is om het spoor te moderniseren. Tot dusver is niemand verantwoordelijk gehouden voor het hele debacle.

Verhuren
De huidige leiding van het spoorbedrijf lijkt de hoop te hebben opgegeven dat de treinen ooit in Bosnië zullen rijden, en wil vooral de schade beperken: het bestuur hoopt de negen treinen te verhuren aan Turkije en op deze manier ten minste een deel van het verloren geld terug te verdienen.

(c) Novum. Foto´s: vozovi.com/