Speno slijptreinen mogen onder strikte voorwaarden weer rijden
04 aug 2010 21:43
(Novum) – De zogeheten slijptreinen van het Zwitserse Speno mogen onder voorwaarden weer rijden op het Nederlandse spoor. Na het ongeluk in Stavoren (25 juli) besloot de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) vorige week dinsdag dat de treinen niet meer door Nederland mochten rijden, meldt een IVW-woordvoerder.
BAM Rail, dat verantwoordelijk is voor de treinen van Speno die in Nederland rijden, mocht de machines niet gebruiken voordat de veiligheid zou zijn gewaarborgd, stelde de inspectie toen. De IVW staat dat nu echter weer onder strikte voorwaarden toe nadat een plan met korte termijnoplossingen was ingediend.
Voorwaarden
Een van de voorwaarden is dat de werktreinen, als ze naar een andere plek rijden, worden getrokken worden door een locomotief met een ATB versie die overeenkomt met die op het spoor. Ook moet de machinist op de locomotief een Nederlander zijn die geregeld rijdt op het betreffende baanvak.
Media
In Stavoren reed vorige week zondagavond een trein van Speno door het stootblok en een watersportwinkel. Daarna meldden media onder meer dat de ATB niet had gewerkt, omdat er op de trein en in het spoor twee verschillende versies van werden gebruikt. In de trein zou een vereenvoudigd systeem (ATB-Eenvoudig) hebben gezeten, dat niet werkt op het spoor bij Stavoren dat is uitgerust met ATB-Nieuwe Generatie. Een woordvoerder van Prorail stelde daarnaast dat machinisten en hun begeleiders baanvakkennis moeten hebben om op het Nederlandse spoor te mogen rijden. In het onderzoek naar het ongeluk wordt daarom onder meer ook gekeken of de machinist de weg kende.
Lange termijn
Momenteel wordt volgens de woordvoerder nog gekeken naar oplossingen voor de langere termijn.
Foto: wikipedia, CC-BY-SA-2.5 licentie, gemaakt door Ellywa