Spoor tussen Enschede en Hengelo dicht
24 apr 2025 10:24
Het spoor tussen Enschede en Hengelo gaat van woensdag 30 april tot en met zaterdag 3 mei dicht. ProRail gaat op het korte traject aan het werk.
De treinen worden vervangen door bussen. De NS gaat snelbussen rijden tussen de steden en Blauwnet, dat op dit traject uitgevoerd wordt door Arriva, zet stopbussen in. Door de stremming rijden er ook minder treinen tussen Almelo en Hengelo.
Vanwege het werk zijn de vertrektijden van de treinen van Zwolle naar Hengelo aangepast. De regionale trein van Eurobahn van Hengelo naar Bielefeld ondervindt naar verwachting geen hinder van de werkzaamheden.
Het spoor tussen Hengelo en Enschede is op meerdere plekken aan vervanging toe. ProRail zet de rijdende fabriek van aannemer Swietelsky in. Deze machine gaat de spoorstaven, dwarsliggers en ballast vervangen. Dat gebeurt over een lengte van ongeveer zeven kilometer.
De RS23 en IC23 tussen Zwolle en Enschede rijden onder de vlag van Blauwnet, maar worden uitgevoerd door Keolis Nederland. Zij zullen dus de stopbussen regelen.
Inderdaad Arriva rijdt onder Blauwnet het traject Oldenzaal – Zutphen v.v.
7km van één richting? Of kan de fabriek ook zomaar de andere kant op?
Deze machine kan een kant opwerken, maar wel met een loc teruggereden worden. Dan wordt deze werktrein het andere spoor op gereden om hetzelfde kunstje nog eens te doen.
Dan rijdt hij terug over het net aangelegde spoor, slim.
Hoe doen ze dat eigenlijk met het eerste stuk. Door de lengte van de fabriek kun je niet helemaal door tot het eind of bij het begin beginnen.
Denk dat ze het allerlaatste stukje met de hand doen. Maar dat is maar de laatste 150 meter van de 8.5 km (afstand hengelo-enschede van station tot station).
Oeps. Vergeten…
Dat de regionale trein van Eurobahn geen hinder zal ondervinden is vaak toch al niet moeilijk aangezien die geregeld toch al niet rijdt vanwege beperkingen in de materieel inzet.
Of ontbreken van machinisten die zowel in Duitsland als Nederland mogen rijden.
Ze hebben niet zo een machinist extra “op het reservebankje”. Daar wil het spoorbedrijf geen cent aan besteden. Liever laten ze de reizigers een uur wachten op de volgende trein. Dat kost de direktie niks, bespaart zelfs want een trein die niet rijdt kost minder.
De kosten worden zoals vaak verveelvoudigd afgewenteld op het algemeen in de vorm van vele verloren uren voor veel reizigers.
Gelukkig kan ik eventueel naar Deventer vanuit Hilversum. Normaliter kan ik al vanaf daar de rechtstreekse Intercity naar Enschede pakken, maar gaan dus tot Almelo.