fbpx

Spoorlijn Groningen – Nieuwschans – Leer

klok 09 okt 2009 16:13

De spoorlijn Groningen – Nieuweschans is in twee delen aangelegd. Allereerst is het deel Groningen – Winschoten in 1 mei 1868 in dienst gekomen. Het deel Winschoten – Nieuweschans volgde in dat zelfde jaar op 1 november 1968. Momenteel rijden er op (een deel van) de lijn drie reizigerstreinen per uur. Arriva heeft van de provincie Groningen de concessie gekregen. 

De spoorlijn van Groningen naar Nieuweschans is 47 kilometer lang (gedeeltelijk tweesporig) en alleen geschikt voor dieseltreinen. Via Nieuweschans en Leer is er verbinding met Duitsland. In Leer kunnen reizigers overstappen op treinen naar Oldenburg en Bremen. Er is op de lijn relatief veel goederenvervoer waardoor in de capaciteitsplanning knelpunten ontstaan. Vanaf 2010 / 2011 gaan er ook treinen rijden naar Veendam. De beveiliging is ATB-NG. 

Spoorboekje
Tussen Groningen en Nieuweschans rijden twee stoptreinen per uur, en een derde stoptrein rijdt tot Zuidbroek. Enkele stoptreinen eindigen niet in Nieuweschans, maar rijden door naar het Duitse Leer. Tussen Groningen en Leer rijden ongeveer acht dagelijkse treinen. Wie naar Oldenburg of Bremen wil, moet in Leer overstappen.

Overzicht cijfers spoorlijn 2006

Inmiddels is de treinpunctualiteit verbeterd. In 2008 reden er 91,6% van de treinen  op tijd. Pecies tien procent meer als in 2006.  

Groei
In de afgelopen periode is de vervoersmarkt tussen Groningen en Nieuwschans is met ruim 45% gestegen. Het belangrijkste aandeel in de groei heeft de toename van het aantal reizigers tussen Zuidbroek en Groningen. De groei is gerealiseerd voordat de nieuwe treinen zijn ingezet en nog voor de uitbreiding van twee naar drie treinen per uur. De groei lijkt daarom veroorzaakt door het feederen van busreizigers op de trein en verbeteren van de dienstregeling. Ook file- en parkeerproblemen in de stad Groningen zorgen ervoor dat meer reizigers voor de trein kiezen.
Het spitsaandeel op de lijn is met 27% laag in vergelijking met andere regionale lijnen. Het aandeel studenten ligt met 38% op het gemiddelde voor de regionale spoorlijnen.

Toekomst
In een quickscan van het KiM  geeft vervoerder Arrivaaan een groei van 90% te verwachten (periode 2006 – 2020). De provincie hanteert voor de periode 2004-2020 een groei van 115%. Dit percentage is gebaseerd op twee studies van Goudappel Coffeng: Vervoerkundige rapportage treinverbinding Groningen – Veendam (2006) en Vervoerwaardestudie regiotram (2008). Beide studies zijn gebaseerd op het regiospecifieke model van Groningen. Naast autonome ontwikkelingen zal deze groei volgens deze opgave ontstaan als noordelijke lijnen worden gekoppeld (waardoor rond Groningen meer directe relaties worden aangeboden) en door reistijdverkorting. Ook gaat men de spoorlijn Groningen – Veendam in 2010 reactiveren en de buslijnen (Q-liners) in deze corridor opheffen. Dit leidt tot een groei van het aantal reizigerskilometers per trein van 50%. Samen met de andere geplande productverbeteringen komt het KiM komt tot een groeiprognose tussen 72 en 95%.

Bron: Decentraal spoor Centraal van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Ook de afbeelding is afkomstig uit deze rapportage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.