fbpx

Spoorlijn Groningen – Roodeschool

klok 10 okt 2009 0:24

De spoorlijn Groningen – Roodeschool heeft een lengte van 37 kilometer. De spoorlijn werd op 16 augustus 1893 door de Groninger Lokaalspoorwegmaatschappij in gebruik genomen, en wordt thans geexploiteerd door Arriva. 

Het deel Roodeschool – Sauwerd wordt ook wel aangeduid als de Hogelandspoorlijn. Dit deel van de lijn is geschikt voor snelheden van 80 kilometer per uur, en is daarmee één van de langzaamste spoorlijnen van Nederland. De spoorlijn is een enkelsporig dieselbaanvak, alleen tussen Groningen Noord en Sauwerd liggen twee sporen. 

Dienstregeling Groningen – Roodeschool
Tussen Groningen en Roodeschool rijdt één trein per uur. In de spits rijdt er een tweede trein per uur. De stoptreinen stoppen overal, maar aanvankelijk niet te Sauwerd. Vanaf dienstregeling 2010 stoppen de treinen ook in Sauwerd. De treindienst wordt door Arriva uitgevoerd met Spurt treinen. Behalve reizigerstreinen, rijden er ook goederentreinen over de spoorlijn. Dit geeft problemen in de capaciteitsplanning. De spoorlijn is beveiligd met ATB-NG beveiliging.

Verlenging naar Eemshaven
In juni 2009 werd een akkoord bereikt dat de spoorlijn Groningen – Roodeschool wordt verlengt naar de Eemshaven. Het gaat om een nieuw stuk spoor van zo´n vijf kilometer lang. Vanuit Roodeschool loopt al een spoorweg naar de Eemshaven, maar die is alleen geschikt voor goederenvervoer. Om het spoor door te kunnen trekken zal het station in Roodeschool op een andere plaats moeten komen. Wanneer de spoorlijn er zal komen is nog niet duidelijk. ProRail gaat nu eerst de kosten berekenen.
Met de spoorverlenging moet er een intressante reisverbinding met het Duitse Borkum ontstaan. 

Punctualiteit
In 2006 was de punctualiteit op de spoorlijn Groningen – Roodeschool nog beroerd. Slechts 81,9% van de treinen kwam op tijd. In 2007 en 2008 is de punctualiteit verbeterd. In 2008 reden 94,8% van de treinen op tijd, en was daarmee de meest punctuele spoorlijn van de provincie Groningen. De lijn voldeed echter op twee tiende procent niet aan de concessie eis.

Reizigersaantallen
Op de spoorlijn Groningen – Roodeschool werden in 2006 28,1 miljoen reizigerskilometers afgelegd. 34% van de reizigerskilometers werd afgelegd in de spits. OV-studentkaarthouders leveren een aandeel van 27% aan dit getal. Per werkdag (2007) vinden er bijna 5.000 reizen via de lijn plaats (4.921). Hiervoor werden in totaal 670.000 treinkilometers afgelegd.
In de periode 2002-2006 is het reizigersvervoer op deze lijn met 4,5% toegenomen. In 2007 is de vervoersgroei nog eens 4%.

Toekomst
Provincie en vervoerder Arriva verwachten een groei van 51% tot 2020. Deze groei is gebaseerd op het rapport Vervoerwaardestudie regiotram (2008) van Goudappel Coffeng. De voorgenomen productverbetering bestaat uit frequentieverhoging en doorkoppelen van treinen op andere lijnen waardoor meer rechtstreekse verbindingen ontstaan. De berekeningen van het KiM leiden tot een groei tussen 14 en 32%.

Bron: Decentraal spoor Centraal van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Ook de afbeelding is afkomstig uit deze rapportage.

2 gedachten over “Spoorlijn Groningen – Roodeschool”

  1. Erwin Swieringa schreef:

    inmiddels rijden er 2 treinen per uur, ook buiten de spits

  2. Frans Eekhout schreef:

    Station Eemshaven niet alleen handig en leuk om de veerboot naar Borkum te nemen of lekker uit te waaien, maar ook nieuwe cruiseschepen te zien. Op zaterdag 31 maart 2018 toog ik vanuit Landgraaf naar het nieuwe station en trof daar de Norwegian Bliss aan. De Eemshaven is de eerste buitenlandse haven waar schepen gebouwd door Meyer Werft in Papenburg (D) in de Eemshaven arriveren en proef-vaarten maken. Het loont nu de moeite om met de Arriva trein een kijkje te gaan nemen, namelijk cruiseschepen spotten die elders in Nederland soms niet te zien zullen zijn !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.