fbpx
(c) Stefan Verkerk

Spoorproblemen Schiphol na twee dagen vooorbij

Na twee dagen van spoorproblemen rond Schiphol rijden de treinen donderdagochtend van en naar station Schiphol Airport weer volgens de dienstregeling. Op woensdag reden er veel minder treinen door een seinstoring, op dinsdag was er een stremming door brand in kabels.

De oorzaak van de seinstoring op woensdag stelde spoorbeheerder ProRail de hele dag voor een raadsel. Pas in de avond werd de oorzaak gevonden. Het bleek een defecte railspoel, oftewel een transformator. De reparatie kon rond 22.00 uur beginnen en duurde de hele nacht. Donderdagochtend kon de gewone dienstregeling weer worden opgestart.

Geen verband tussen storingen

De seinstoring volgde op een nog grotere storing op dinsdag toen tientallen kabels in brand vlogen en het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol helemaal stil kwam te liggen. Volgens ProRail staan beide storingen los van elkaar. De kabelbrand is volgens de politie hoogstwaarschijnlijk met opzet veroorzaakt.

Politieonderzoek loopt nog

Politiecommandant Willem Woelders zei woensdagavond dat het onderzoek naar de brand nog in volle gang is. De politie onderzoekt onder meer of er sprake is van sabotage en of dit te maken heeft met de NAVO-top die de afgelopen twee dagen plaatsvond in Den Haag. Een andere mogelijkheid is dat het (een poging tot) koperdiefstal was.

Eurostar ook weer volgens schema

Ook de treinen van Eurostar naar Parijs en Londen rijden weer volgens schema. Eurostar had flink last van de storingen bij Schiphol. Daarnaast kwam er woensdag een grote storing nabij Lille bij. Door een koperdiefstal was hier het spoor gestremd en dat leidde tot treinuitval en flinke vertragingen.

(c) Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
7 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
West
14 dagen geleden

NAVO-top voorbij, storingen ook voorbij. Wil niet complotdenken maar……………..

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  West

Een complot van ProRail?

Daan
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ze hebben het motief.
Het kan wraak zijn voor alle extra manuren die ze kwijt zijn aan stikstofvergunningen of dat het aantal (her)certifaten dat een monteur nodig heeft steeds groter en groter wordt, of dat budget steeds verder ingekort wordt…

Baardstaart
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Een dag was weldegelijk sprake van een saboterende onverlaat en de tweede dag was het een gevalletje van Prutsrail. Duidelijk is wel als je op het spoorwegnet moet vertrouwen dat je dit niet kan en dat mensen met kwade bedoelingen makkelijk hun slag kunnen slaan en dat Prutsrail er daarna een zooitje van maakt.

Spaceshuttle
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hahaha, zo is er ook een complottheorie dat de NS staakt zodat er geheim militair transport kan plaatsvinden hahahah

visseling
13 dagen geleden
Antwoord aan  Spaceshuttle

Terzijde: op zeker 3 van de lokale trajecten NL-DE, dus naar Duitsland, zijn al de helft of alle treintjes uitgevallen. Vanaf Venlo en vanaf Arnhem-grote zomer-stillegging vanaf VR avond gepland-was al bijna alles: VIAS-1€bahn- eruit, al reed vanaf Venlo wel die andere TRI met hun oude verbouwde Silberlinge. Dus tot eind AUG< nix mer daar. Zelfde1€bahn vanaf Hengelo-heden helft van alles geschrapt-incl mijn geplande reis.En dat zonder sabotage.

Loek Voorn
12 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

Kun je een vertaling of ondertiteling in normaal Nederlands geven?