Spoorsector is klaar voor winter
16 sep 2010 18:59
ProRail en NS bereiden zich intensief voor op het winterklaar maken van het spoor. Daarom wordt 95 miljoen euro geïnvesteerd in maatregelen om de treinreizigers ook bij winterweer goed van dienst te zijn. De investerinen volgen na grote problemen afgelopen winter.
Doorgaans is er nauwelijks aandacht voor het winterklaar maken van het spoor. Maar na de afgelopen winter zijn alle ogen op de spoorsector gericht. In 2009 moest de Nederlandse Spoorwegen dagenlang een nooddienstregeling hanteren. Door het winterweer waren er veel treinen defect geraakt waardoor er in januari dagelijks 130 treinen minder reden.
Wissels
Om herhaling te voorkomen is er dit jaar extra aandacht voor het winterklaar maken van het spoor. Zo pleegt ProRail groot onderhoud aan de verwarming van ruim 2300 wissels, die cruciaal zijn voor een ongestoorde treinenloop. Verwarmingsinstallaties zijn geheel gerenoveerd of vervangen. Ook de wissels naar de belangrijkste werkplaatsen en opstelterreinen worden van verwarming voorzien, zodat deze locaties goed bereikbaar blijven voor treinen en voor bijsturing van de treindienst.
Rijtuigen
Daarnaast maakt NS maakt voor 10 miljoen euro 1500 treinen beter bestand tegen sneeuw en ijs. 670 Intercitydubbeldekkers krijgen filters om het binnendringen van stuifsneeuw in de elektrische installaties te voorkomen. Bij 700 treinen van andere typen worden kwetsbare delen van de elektrische installatie vervangen of beter beschermd tegen ijsvorming onder de trein. De oudste Intercitydubbeldekkers gaan zeer grondig onder het mes: voor 40 miljoen euro wordt de gehele elektrische installatie vervangen door nieuwe, sneeuwbestendige techniek. Deze operatie duurt tot 2012.
Eigen weerbureau
Vanaf 8 oktober is er een eigen weerbureau voor de spoorsector binnen het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), naar het voorbeeld van het weerbureau van de Zwitserse Spoorwegen. Hiervoor wordt samen met Meteo Consult de meteorologische kennis gemobiliseerd ten behoeve van weersverwachtingen met expliciete risicofactoren voor het spoorsysteem.