Spoorwegen 2019 is uit: 832 pagina’s
14 mrt 2019 14:13
Voor de 25e keer is het jaarboek Spoorwegen uitgekomen onder leiding van Richard Latten. Waar het jaarboek in 1994 nog 168 pagina’s telde, zijn dat er in 2019 maar liefst 832. Het boek is verkrijgbaar voor € 28,90, onder andere via Treinwebshop.nl, de webshop van Treinreiziger.nl.
Enorm veel informatie
Het jaarboek bestaat overigens al langer dan 25 jaar, namelijk sinds 1978. De eerste edities verschenen onder leiding van Gerrit Nieuwenhuis. Het boek beschrijft per Europees land alle ontwikkelingen. Van aanbestedingen tot veranderingen in het goederenvervoer. En van materieelbestellingen tot wijzigingen in de dienstregeling. Het boek staat vol met wetenswaardigheden, maar ook met vele foto’s. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren kan het jaarboek gezien worden als de treinbijbel voor de liefhebber.
Artikel gaat onder de foto verder.
Op zoek naar nieuw talent
Schrijver Richard Latten vertelde vorig jaar al aan Treinreiziger.nl dat het maken van het jaarboek iedere keer meer tijd vergt. Bijna ieder vrij uurtje gaat op in het boek. “Na 25 jaarboeken is het tijd om op zoek te gaan naar nieuw talent dat mij bij de totstandkoming van het jaarboek kan ondersteunen”, schrijft Latten in het boek. Wie wil helpen kan zich aanmelden via jaarboekspoorwegen@gmail.com.
Meningen van lezers
Ook nodigt de auteur lezers uit om digitaal hun een visie te geven op het jaarboek. “Is de inhoud wat de lezer van het boek verwacht of zijn er wijzigingen gewenst? De vraag is bijvoorbeeld of lezers belangstelling hebben voor alle landen in Europa, of dat sommige landen bijvoorbeeld eens in de twee jaar aan bod kunnen komen”, vraagt Latten zich af.
Artikel gaat onder de foto verder.
Felicitaties
Bij Treinreiziger.nl staan alle jaarboeken van Spoorwegen in elk geval in de boekenkast. Er staat inmiddels zoveel informatie in, dat het bijna onmogelijk is om alles te lezen en te onthouden. Treinreiziger.nl feliciteert in elk geval Latten met het jubileum, en hoopt dat met inbreng van anderen het jaarboek ook in de toekomst kan blijven bestaan.
Win actie
Op de Facebook pagina Spoornieuws zal er een jaarboek worden verloot. Wie wint, maar het jaarboek al via Treinwebshop heeft gekocht, krijgt het aankoopbedrag terug, plus een extra cadeaubon.
Ook mijn favoriet. Er zijn steeds meer spoorwegmaatschappijen bijgekomen en dat maakt het het veel dikker. En vroeger hoefde er natuurlijk nauwelijks aandacht aan Oost Europa besteedt te worden. De kwaliteit is meegegaan met de tijd. Volgens mij was het de eerste jaren allemaal nog zwart-wit aan de binnenkant. Foto’s zijn ook qua perspectief etc. etc.. enorm in kwaliteit toegenomen.
Waar zijn deze boeken ge koop? En hoe veel kost zo’n exemplaar! De boeken hebben de laatste jaren meer weg van een telefoongids of Holy Railbible!
Dat komt door de ontwikkelingen van de Europese landen die na conflicten allen apart en soeverein zijn geworden. Voorheen had je Tschoslowakije, Sovjet Unie en Joegoslavie. Deze zijn nu Tsjechie, Slowakije, Kroatie, Servie, Slovenie en Estland, Wit Rusland, Rusland, Litouwen, Letland, Oekraine bijvoorbeeld geworden. Ook is het boek getransformeerd van dunnere zwart-wit reeksen in dikke en mooie kleurige boeken. Uiteraaard zal door al deze toestanden veel te schrijven blijven, maar maakt dit boek alles behalve saai. Ook de Trams edities en die van andere voertuigen gaan in deze lijn van vooruitgang mee! Hulde aan de schrijvers en de fotografen die de moed blijven hebben voor een jaarlijks vervolg!
In de headline staat: “Het boek is verkrijgbaar voor € 28,90, onder andere via Treinwebshop.nl, de webshop van Treinreiziger.nl” daarna een grote bestelbutton. Dat is toch duidelijk?
Nou deze zal wel iets van 28 euries zyn,hopelijk kryg je dr een steekwagen by .
De ako en bruna verkopen ze meestal wel.
Treinwebshop ook 😉
Ik heb ze jarenlang gekocht maar ben ermee gestopt. De redenen daarvoor zijn 1) het boek is onhandelbaar dik geworden ten opzichte van de grootte van de bladzijden en 2) ik ben niet geïnteresseerd in alle details met betrekking tot goederenvervoerders in bijvoorbeeld Frankrijk of Slovakije.