fbpx

Spoorwegmuseum sterkste culturele merk van Utrecht

16 nov 2010 19:18

Het Spoorwegmuseum heeft maandag uit handen van de heer Van Lunteren, gedeputeerde van de provincie Utrecht, een prijs in ontvangst genomen voor het sterkste culturele merk van de provincie Utrecht. Onderzoeksbureau Beerda heeft in opdracht van de provincie Utrecht de merkkracht van de Utrechtse cultuursector onderzocht. Het Spoorwegmuseum laat qua merkbekendheid attracties als de Dom (2de) en het Beatrix Theater (3de) achter zich.

De provincie Utrecht wil de provincie sterker neerzetten als cultuurhistorische bestemming. Bijna 30% van alle dagtochten naar Utrecht komt van buiten de provincie. Het doel van de provincie is om meer bezoekers te trekken. Daarom wil Utrecht de 12 meest bezochte culturele attracties van de provincie beter promoten. In het kader hiervan heeft de provincie de kracht van de Utrechtse merklocaties laten onderzoeken. Het Spoorwegmuseum kwam als sterkste ‘merk’ uit de bus. De merken werden onderzocht op de factoren bekendheid, waardering en binding.

Het Spoorwegmuseum trekt jaarlijks meer dan 300.000 bezoekers. Van deze bezoekers zijn ongeveer 100.000 kinderen, daarmee is Het Spoorwegmuseum na het Openluchtmuseum in Arnhem het bestbezochte museum door kinderen in Nederland. Meer dan de helft van het bezoek is herhaalbezoek, dit betekent dat bezoekers van Het Spoorwegmuseum graag nog een keer terugkomt. Een gemiddeld bezoek aan Het Spoorwegmuseum duurt 3,5 uur.

Vorige week werd Het Spoorwegmuseum door de kijkers van het AVRO-programma Museumgasten al verkozen tot ‘Leukste museum van Nederland’. Maar liefst 42% van de stemmen gingen naar Het Spoorwegmuseum. Volgend jaar zal er een speciale aflevering van Museumgasten over Het Spoorwegmuseum worden uitgezonden.