Spoorwegmuseum stoot eerste generatie dubbeldekker en ander materieel af

Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig. Het gaat om materieel dat dubbel is in de collectie.

Het Spoorwegmuseum meldt dat het in 2020 is begonnen de collectie tegen het licht te houden om de collectie ’beheersbaarder, overzichtelijker en sterker te maken’. Als onderdeel van dit proces heeft het museum onlangs rollend materieel uit de collectie op de afstootlijst gezet.

Eerste generatie DDM

Op de lijst staat een stuurstandrijtuig van een door het Duitse Talbot gebouwde DDM-1 dubbeldekker van de eerste serie uit 1985 en een in 1993 gebouwd DDM-2 rijtuig. Het aangeboden slaaprijtuig is een in 1964 door Fiat gebouwd rijtuig van Wagons Lits. Het rijtuig heeft verschillende compartimenten en slaapruimten en is geschikt voor een topsnelheid van 140 kilometer per uur. Onder de aangeboden locomotieven is de nog in goede staat verkerende NS locomotief 1312 met de naam Zoetermeer die in 1956 is gebouwd door Alsthom.

Aangeschaft als donor

Voor het meeste aangeboden materieel geldt dat het dubbel in de collectie zit. Volgens het Spoorwegmuseum zijn de exemplaren ooit aangeschaft als donor voor onderdelen, maar nooit zelfstandig tentoongesteld. Ook wil het museum af van materieel dat in slechte staat is en waarvan de restauratiekosten te hoog zijn voor het museum.

Musea als eerste in aanmerking

Als eerste komen andere musea en erfgoedorganisaties in aanmerking voor het aangeboden materieel. Zij kunnen het materieel als schenking krijgen. Volgens woordvoerder Evertjan de Rooij is het ’niet per se’ zo dat alleen deze organisaties aanspraak maken op het materieel. ’’Maar het ligt wel voor de hand dat hier de meeste belangstelling te verwachten valt.’’ Als schenken aan een ander museum of erfgoedorganisatie niet lukt, kan het materieel nog verkocht worden. ’’Als er geen belangstelling is, zal uiteindelijk sloop volgen.’’

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 21 mei 2025 17:33

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug