fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

De nog maar net aangetreden staatssecretaris Dijksma wil dat NS beter gaat presteren op de hogesnelheidslijn. Ze geeft het spoorbedrijf daarvoor een laatste kans. Dat zegt ze in een interview met De Telegraaf. 

Als NS niet gaat leveren volgens afspraak zet Dijksma de deur open voor andere vervoerders op het snelle spoor. "Aan de ene kant wil je de mooiste lijn van ons land niet opeens weggeven aan een concurrent van de NS," zegt Dijksma."Maar andersom is het natuurlijk wel zo dat als er niet geleverd wordt, we niet met elkaar eindeloos blijven soebatten over de vraag waarom niet. Het moet door NS opgelost worden, desnoods door samen te werken met een concurrent."

Hoeveel tijd NS nog krijgt om orde op zaken te stellen zegt de nieuwe staatssecretaris niet. Nog altijd vallen treinen op de hogesnelheidslijn veel te vaak uit en hebben ze te kampen met vertragingen. Dat probleem speelt inmiddels al zes jaar. Op papier had de Intercity Direct (of daarvoor de Fyra) de meest stipte trein van Nederland moeten worden, maar in de praktijk is daar niets van terecht gekomen.

Toch kan Dijksma de hogesnelheidslijn niet zomaar van NS afpakken. Tot 1 januari van dit jaar was de HSL een aparte concessie, maar nu maakt de hogesnelheidslijn deel uit van het hoofdrailnet. Ondanks de vele wanprestaties op de hogesnelheidslijn is er destijds besloten om de HSL bij NS te laten. Die eerdere wanprestaties zijn nu moeilijk meer aan te rekenen, omdat het bedrijf inmiddels een nieuw contract heeft afgesloten met de overheid. Alleen als NS opnieuw enorm faalt, kan er ingegrepen worden.

Ondanks Dijksma niet direct actie kan ondernemen, is het signaal van de staatssecretaris duidelijk. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de prestaties van NS op de HSL geaccepteerd worden. Of zoals Dijksma zelf zegt tegen de Telegraaf: "Ik kom hier niet voor spek en bonen."