Militair spoorvervoer in 1997. Foto Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie
Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer wil militair vervoer op het spoor voorrang geven boven personen- en goederenvervoer. Dat zei hij donderdag in het WNL-radioprogramma Sven op 1. Vorig jaar meldde Aartsens voorganger nog dat dit juridisch nog niet mogelijk is.
Op dit moment is het regelen van een militair spoedtransport via het spoor lastig. Normaal moet een transport een jaar van tevoren aangevraagd worden bij spoorbeheerder ProRail. “Op het moment dat er onverwacht militair vervoer nodig is, moet ProRail puzzelen of er misschien nog ergens plek is tussen het commerciële vervoer en personenvervoer”, zei Aartsen in Sven op 1.
Door de oorlog in Oekraïne en de dreiging van Rusland zijn er nu al veel meer militaire transporten en dat zal de komende tijd alleen nog maar toenemen. De NAVO-landen, waaronder Nederland, bouwen momenteel hun legers op in materieel en manschappen om zo een oorlog af te schrikken. Volgens Aartsen is het hierbij ook van belang te tonen dat materieel en troepen snel verplaatst kunnen worden. Aartsen: “We moeten echt keuzes durven te maken en kiezen voor onze krijgsmacht. Dat betekent dat wij militair transport veel meer voorrang gaan geven, ook op het spoor.”
Voorrang geven aan militair spoorvervoer gaat verder dan de huidige plannen voor het verdelen van capaciteit op het spoor. Het ministerie werkt al een tijd aan een nieuw Besluit Capaciteitsverdeling waarin ProRail meer mogelijkheden krijgt om spoorbedrijven ritten in open toegang te gunnen. Volgens het concept van dat nieuwe besluit, dat in 2027 in werking moet treden, wordt er jaarlijks ruimte op het spoor gereserveerd voor Defensie.
Aartsens voorganger Chris Jansen schreef vorig jaar aan de Tweede Kamer dat Defensie voorrang wil op het spoor maar dat dit niet mogelijk is. “Daarnaast kan de prioritering van het militair belang op gespannen voet staan met andere (maatschappelijke) belangen”, aldus de toenmalige staatssecretaris. Aartsen lijkt er anders over te denken. “We moeten zeggen: sorry, eerst de militairen, dan pas personen- en goederenvervoer. Dat is de wereld waarin we nu leven.”
Het schrappen van personen- of goederenritten op het spoor ten faveure van een militair transport is momenteel volgens Europese regels niet mogelijk, schreef toenmalig staatssecretaris Jansen vorig jaar aan de Kamer. Maar inmiddels wordt er gewerkt aan een nieuwe Europese verordening over het verdelen van ruimte op het spoor en het lijkt erop dat er in die nieuwe verordening wel voorrang wordt geregeld voor militair spoorvervoer.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 12 september 2025 20:58
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…