fbpx

Staking bij NS zorgt voor hinder, ook buiten regio west-Nederland

26 aug 2022 9:59

De eerste effecten van de staking van NS-personeel in Zuid-Holland worden buiten het getroffen gebied merkbaar, meldt een woordvoerder van de NS vrijdagochtend. Het gaat bijvoorbeeld om treinen die eigenlijk vanuit Utrecht nog naar Gouda zouden rijden, en treinen tussen Utrecht en Amersfoort Schothorst en Utrecht en Schiphol.

Treinuitval buiten de stakingsregio

Volgens de woordvoerder komen treinen uit bijvoorbeeld Hengelo en Enschede die normaal naar Den Haag door zouden rijden nu niet verder dan Utrecht. De planning was eigenlijk dat die door zouden rijden tot in ieder geval Gouda. Die treinen moeten echter ergens geparkeerd worden, maar in Den Haag staat het al helemaal vol met treinen, zegt ze. “Daarom nemen collega’s al eerder het besluit dan maar tot Utrecht te rijden, waar ze de treinen nog wel kwijt kunnen. Dan mis je dus dat laatste stukje. Er beginnen nu dus sporadisch treinen uit te vallen.”

Ook de trajecten tussen Utrecht en Amersfoort Schothorst en tussen Utrecht en Schiphol zijn getroffen. “De stakingsbereidheid is hoog. Normaal zouden die treinen worden gereden door collega’s die nu aan het staken zijn. Daardoor vallen die treinen uit”, zegt de woordvoerder. De regio west, zoals de NS het gebied noemt waar nu wordt gestaakt, speelt een belangrijke rol in de dienstregeling, aldus de woordvoerder. “Die regio is heel erg verweven met de rest van Nederland, dus wat daar gebeurt is voelbaar in het hele land.”

Langere reistijd

De gevolgen die nu zichtbaar worden, gaan de rest van de dag aanhouden, is de verwachting. NS verwacht niet dat de problemen die nu ontstaan ervoor gaan zorgen dat het treinverkeer in heel Nederland plat komt te liggen. Reizigers buiten het stakingsgebied krijgen het advies de reisplanner nauwlettend in de gaten te houden, rekening te houden met extra overstappen, een langere reistijd en treinen die uit kunnen vallen.

Reizigers binnen het gebied wordt geadviseerd een alternatief te zoeken of de reis uit te stellen. Slechts een enkele trein rijdt wel, blijkt ook uit logs van treinposities.nl. De Thalys rijdt normaal, de intercity Brussel rijdt ongeveer de helft van de treinen.

Actiebereidheid zeer groot

Zoals verwacht is de actiebereidheid onder NS-personeel, dat vrijdag het werk heeft neergelegd in Zuid-Holland, groot. Dat zeggen woordvoerders van vakbonden CNV en FNV vrijdagochtend. De actiebereidheid is ver boven de 90 procent. “Dat is echt ongelofelijk. Maar we schrikken er ook van. Het betekent dat er echt iets bij de NS aan de hand is”, aldus een woordvoerder van het CNV.

Volgens de CNV-woordvoerder rijden vrijdag in de getroffen regio bijna geen treinen, maar daarbuiten grotendeels wel. “Een enkele trein komt nog van buiten de regio binnen, maar die valt dus niet onder de staking”, zegt hij. Ook de FNV-woordvoerder zegt dat in Zuid-Holland het treinverkeer bijna volledig plat ligt door de actie. Ook reizigers blijken goed op de hoogte, zegt hij, hoewel dat soms voor toeristen niet het geval blijkt. “Die komen op het station en denken: Hé, wordt er gestaakt? Daar waren er net bijvoorbeeld een paar van in Den Haag.”

De CNV-woordvoerder schrikt wel van de grote actiebereidheid, zegt hij. “Het NS-personeel wil van de NS weer een mooi bedrijf maken, daarom is de actiebereidheid zo groot.” Volgens hem is het cao-gesprek op de inhoud gestokt. Dat niet willen praten met elkaar over de inhoud is kenmerkend voor de NS, zegt hij. “Hoe zorg je ervoor dat mensen aan het werk blijven en bij de NS komen werken, doe iets aan de werkdruk, de samen-cultuur en vrije tijd en het loon”, somt hij de pijnpunten op waarover de bonden volgens hem willen praten.

Maandag staking rond Amsterdam

Maandag wordt er actie gevoerd in de regio Amsterdam, Alkmaar, Haarlem. Dan zullen naar verwachting ook internationale treinreizigers gedupeerd worden. Details zijn nog niet bekend.

9 gedachten aan “Staking bij NS zorgt voor hinder, ook buiten regio west-Nederland”

  1. Anoniem schreef:

    Wat een gekkigheid.

  2. Annemiek schreef:

    Nou CNV, kom maar door met die foto’s waaruit de actiebereidheid van het personeel blijkt. Of is het gewoon een extra dagje vrij? Het ergste wat de stakkers uit de laatste twee regio’s kan gebeuren, is dat NS dit weekend overstag gaat en een akkoord ondertekent. Dan vallen alle geplande uitjes op die dagen immers in het water. Waar zijn de protesten waaruit de actiebereidheid blijkt, waar wordt geprobeerd het negatieve sentiment onder de reizigers over de acties te keren? Bij het tuincentrum, tijdens het uitslapen, tijdens het winkelen? Ik zie echt geen enkele actiebereidheid…

    Vooral rondom stakingen zie je dat bij NS nog de mores van het schoolplein gelden. Vraag aan een scholier of hij morgen wil zonder reden wil staken of liever naar school gaat en de ‘actiebereidheid’ om een dagje met de playstation te spelen loopt ook naar de 100%. De conducteur die de acties niet steunt en vandaag gewoon aan het werk wil, heeft daar de komende jaren last van, vanwege het kansloze pestgedrag, dat door de vakbonden stiekem wordt getolereerd.

    NS-personeel dat er weer een mooi bedrijf van wil maken? Wat een lariekoek. Dat blijkt helemaal nergens uit. Juist het rijdend NS-personeel mag verantwoordelijk worden gehouden voor het enorme verval binnen de treinen, doordat ze gewoon massaal hebben verzaakt bij het uitvoeren van hun taken.

  3. Karel Geerts schreef:

    “Het personeel wil er weer een mooi bedrijf van men”. Is dit verhaal afkomstig van De Speld?

  4. Kees schreef:

    Waarschijnlijk is de kreet ‘NS weer een mooi bedrijf maken’ bedacht door de betreffende vakbond als vorm van damage control omdat de looneis nu niet zo sympathiek overkomt naar de getroffen reizigers in een tijd waarin de prijzen voor de gehele samenleving stijgen.

    1. Johan schreef:

      Ik ben bang dat de vakbonden echt geloven dat hun stakingen meer goed dan kwaad doen.

    2. CK schreef:

      Een mooi failliet bedrijf zonder reizigers als de vakbonden hun zin krijgen

  5. dries molenaar schreef:

    Rustig op de HSL, alleen Thalys en Eurostar. Leuk voor de lawaai-ondervindende dorpen langs de lijn.
    Wellicht ook een ICdirect voor Brussel gezien.

  6. Frans E.r. schreef:

    Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel en met deze stakingen zijn de reizigers de zwakste schakel.

  7. Diederik schreef:

    Ja veel effect miss maar niet dat alles niet rijd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.