fbpx
Foto: NS

Station Overveen met 8,2 best gewaardeerde station van Nederland

10 feb 2022 21:39

Voor het zesde jaar op rij zijn reizigers weer meer tevreden over hun station. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2021, een onderzoek door I&O research in opdracht van NS en ProRail onder bijna 77.000 reizigers. Reizigers gaven stations vorig jaar een gemiddeld rapportcijfer van 7,31. Dat is een fractie hoger dan een jaar eerder (7,26). In 2016 kwam het rapportcijfer uit op een magere 7 (6,94 om precies te zijn).

Top 3

Het meest gewaardeerde station van Nederland lag vorig jaar in Noord-Holland. Station Overveen kreeg met een 8,2 het hoogste rapportcijfer van reizigers. Het monumentale stationsgebouw heeft een schilderachtige ligging verdiept tussen de bossen en wordt veel gebruikt door wandelaars die door de duinen naar het strand kunnen lopen. De top 3 wordt afgemaakt door Driebergen-Zeist en Valkenburg (allebei afgerond een 8,0).

Slecht gewaardeerd

Station Rotterdam-Zuid kreeg van reizigers vorig jaar het laagste cijfer, een 5,8. Andere stations die het slecht doen zijn Den Helder Zuid, Delft Campus en Almere Centrum. In totaal zijn er 25 stations die een rapportcijfer 6,5 of lager halen. Zeker als er gewerkt wordt rond een station, zoals bij Delft Campus, doet dat de waardering van het station (gedurende de bouwperiode) geen goed.

Stijgers

In 2020 voerde Klimmen-Ransdaal de lijst aan met een 8,3. Daar is dit jaar geen meting uitgevoerd. De grootste groei in waardering van reizigers was vorig jaar te zien bij Arnhem Velperpoort. In 2020 gaven reizigers dit station nog een 5,5. Vorig jaar is dat gestegen naar een 6,6. ProRail heeft de perrons verbreed en liften geïnstalleerd. Er zijn fietsenstallingen bijgekomen, het voorplein is opgeknapt en er is een nieuwe doorgang aan de zuidkant opgeleverd. Toch scoort het station nu nog onder het gemiddelde.

Station Assen laat de grootste stijging zien in de afgelopen vijf jaar. In 2016 kreeg het station een 5,6 van de reizigers. Afgelopen jaar was dat een 7,6. In 2020 is een compleet nieuw stationsgebouw opgeleverd. Van de grote stations staan Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal allebei in de top 10. Rotterdam Centraal is op plek vier geëindigd (2021: 8,0, 2020: 7,8) en Utrecht Centraal staat op plek negen (2021: 7,9, 2020: 7,7). 

67 gedachten aan “Station Overveen met 8,2 best gewaardeerde station van Nederland”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Delft Campus moet eind 2024 geheel viersporig worden opgeleverd. Dan gaat ook het tweede perron en tunnelbuis van het station Delft ook open. Tijdens verbouwingen zijn de stations nog wat rommeliger dan als het werk daar eindelijk naar jaren gereed zijn. Dan zal Delft Campus met zonnepanelen overkapping vanzelf weer hoger uitpakken qua notering. Rotterdam Centraal is een schitterend station geworden, zeker in december, wanneer daar lichtjes in en rond het gebouw hangen. De enorme hogere perronkap die de oude lagere en betonnen exemplaren verving is een transparante met deels houten constructie een prachtig hoogstandje. Het feit dat je vanaf spoor 2 (voorheen spoor q) op de balustrade de mooie grote hal in kan kijken is een lust voor het oog! Station Overveen heeft ook een monumentaal gebouw en ligt schitterend in de duinen, waar je vroeger met IC treinen van en naar Zuid-Limburg kon reizen. Thans is het een Sprinterstation voor de dienst Amsterdam Centraal-Haarlem _Zandvoort aan Zee en terug!

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Spoor 2 was vroeger spoor 1 op Rotterdam Centraal!

  3. GJ de Groot schreef:

    Wat nu spoor 2 is was altijd al spoor 2. Door het opbreken van spoor 1 en het verbreden van het perron over de ruimte van dat opgeheven spoor 1 is spoor 2 nu een perronspoor geworden; voordien was het – als de huidige sporen 5 en 10 – een doorrijspoor, vooral voor goederenverkeer gebruikt.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik ben vooral bekend met perron 0 😉

      1. Baardstaart schreef:

        Er gaan geruchten rond dat je bij Rotterdam Perron 0 je wel naar de vreemdste bestemmingen kunt gaan, die je niet op een kaartjes automaat kunt vinden.

      2. bert sitters schreef:

        Rotterdam Centraal is inderdaad vanuit heel diep gekomen. Met perron 0 als voormalig dieptepunt.
        Nu een schitterend station, reizigersvriendelijk, licht, ruim en overzichtelijk. Toch gemakkelijk behapbaar. Niet de lange loopafstanden van Utrecht Centraal.
        Rotterdam Centraal lijkt de beste ingrijpende transformatie van alle grote stations die op de schop zijn gegaan.
        Niet het sombere, naargeestige van Breda.
        Arnhem Centraal was een zware bevalling, maar heeft toch wel wat minpuntjes. Vanuit de hal kom je aan de uiterste oostzijde van de perrons, zodat je daar een concentratie van reizigers krijgt: op de perrons en in de treinen. De ruimte op de perrons naar de liften is te krap.
        Zwolle heeft veel te krappe liften.
        Ik ben benieuwd wat Groningen hoofdstation ons gaat brengen.

        1. Ron Swart schreef:

          @bert, ik ben benieuwd in hoeverre bij de verbouwing van station Groningen (gereed in 2024) rekening wordt gehouden met de naar schatting in 2038 te openen Lelylijn – voorheen Zuiderzeelijn geheten.

        2. Allan Kleiweg schreef:

          – Het ‘Project Rotterdam Centraal’ omvatte een zeer complex achtvoudig pakket van deelprojecten:
          o Vervanging van het spoorwegstation Rotterdam Centraal, terwijl dit station tijdens de sloop en nieuwbouw in gebruik bleef voor treinreizigers
          o Vervanging van het metrostation Rotterdam Centraal, terwijl dit station tijdens de sloop en nieuwbouw in gebruik bleef voor metroreizigers
          o Bouw van een geboorde metrotunnel onder het stationsemplacement van de Conradstraat naar de Statenweg (t.b.v. metrolijn E / RandstadRail)
          o Bouw van de grootste fietsenstalling van Europa (met 5.190 plaatsen, waarvan 3.780 gratis te gebruiken), ondergronds onder het stationsplein. Bouw van een tweede bovengrondse fietsenstalling aan de Provenierssingel met 1.684 stallingplaatsen
          o Verdubbeling van de Weenatunnel (in tweerichtingen-tunnel)
          o Bouw van de ondergrondse Parkeergarage Kruisplein (vijf verdiepingen, met 760 parkeerplaatsen), met 20 meter de diepste parkeergarage van Nederland
          o Bouw ondergrondse verbindingstunnel tussen de Parkeergarage Kruisplein en de Parkeergarage Schouwburgplein
          o Bouw van een wateropvang reservoir tussen de het dak van de Parkeergarage Kruisplein en het straatniveau, met een capaciteit van 2,4 miljoen liter, voor gebruik bij overbelasting van de Westersingel (gerealiseerd zomer 2013)
          – Maarten Struijs (Stadsontwikkeling gemeente Rotterdam) is de architect van de Weenatunnel, Parkeergarage Kruisplein, inclusief ondergrondse verbinding naar de Parkeergarage Schouwburgplein, ondergrondse fietsenstalling en het nieuwe metrostation Rotterdam Centraal.

        3. Allan Kleiweg schreef:

          Voor Rotterdam betekende dit de bouw van een vierde hoofdstation, nu ‘Rotterdam Centraal’ genaamd. De vervanging van het derde station was ook nodig voor de afwikkeling van stationnementen van de nieuwe hogesnelheidstreinen en grotere reizigersaantallen vanuit het steeds verder uitbreidende metronetwerk. Voor de toevoeging van een derde metro spoor moest het gehele ondergrondse metrostation op de schop. De geboorde metrotunnel richting Blijdorp en Kleiweg is de eerste toepassing van deze bouwtechniek bij railbouw. Het vierde station, ontworpen door het architectenbureaus Benthem & Crouwel en Meyer & Van Schooten, is eind 2012 in gebruik genomen. Bij de plaatsing van o.a. de glazen dakelementen (met zonnecollectoren) is gebruik gemaakt van de grootste mobiele kraan van Nederland, die voor de gelegenheid tijdelijk de naam ’Lee Towers’ droeg. De sierelementen van granietsteen (‘De reizigers’, alias ‘de speculaasjes’, ontworpen door J.H. Baas) die voorheen de zijvleugels van het derde station sierden, zijn behouden gebleven. De door Sybold van Ravensteijn (1889 –1983) ontworpen iconische verlichtte letters C-E-N-T-R-A-A-L S-T-A-T-I-O-N die metershoog bovenop de stationshal stonden, zijn door vandalisme licht beschadigd geraakt en gerestaureerd. Ook de stationsklok is behouden gebleven. Zowel de twee sculpturen, de letters als de klok zijn in het vierde hoofdstation van Rotterdam teruggekeerd. De kleine metalen sculptuur ‘Afscheid’, die als verzamelpunt in het midden van de stationshal stond (eerder ‘Les Amani’ genaamd, in 1956 ontworpen door de Italiaanse beeldhouwer Umberto Mastroianni, en bij de opening door burgemeester Van Walsum aangeboden aan de NS-directie “in dankbaarheid voor de totstandkoming van het nieuwe station”), is thans opgenomen in de ‘Internationale beeldenroute’ aan de Westersingel.
          – Het breedste Led-beeldscherm van Europa / hal CS / 40 x 4,50 meter, 180 m2 / gesponsored door Havenbedrijf van Rotterdam / 5.142.528 led-lampjes
          – Het ontwerp voor de station Rotterdam Centraal IV heeft meerdere prijzen gewonnen:
          o Brunel Prijs 2014
          o Dutch Design Award 2014
          o Hout Architectuurprijs 2014
          o Nationale Staalprijs 2014
          o Rotterdam Architectuurprijs 2014
          o Daylight Award 2014
          De nominatie voor de Glas Award 2014 kon helaas niet worden verzilverd.
          – De overkapping van station Rotterdam Delftsche Poort / CS II (1873-1957) werd bij het bombardement van 14 mei 1940 zwaar beschadigd. Herstel gedurende de volgende oorlogsjaren was niet mogelijk en toegestaan door de bezetter. Architect Van Ravesteijn ontwierp het Centraal Station III (1957-2012) zonder centrale overkapping. Het huidige station Rotterdam Centraal IV heeft een glazen overkapping van 30.000 m2, uitgevoerd door Scheuten Absoluut Glastechniek. Eenderde deel hiervan bestaat uit 130.000 zonnecollectoren, waarmee het dak het grootste ‘stationszonnepanelendak’ van Europa is. De zonnepanelen temperen de lichtinval gedurende de zomermaanden en produceren circa 340 megawattuur stroom per jaar. Hiermee wordt de verlichting, de roltrappen en de liften van energie voorzien; een CO2-reductie van 8 procent.
          – Het station maakt gebruik van Warmte-koudeopslag (WKO). Dit levert een energiebesparing op van circa 30 procent voor verwarming en koeling per jaar. Dit komt neem op maximaal 20.000 kg minder CO2-uitstoot.
          – De bouwkosten van station Rotterdam Centraal IV bedroegen € 617 miljoen. De gemeente Rotterdam droeg € 326 miljoen bij, vooral voor het nieuwe metrostation en de ondergrondse fietsenstalling (met 5.200 plaatsen, waarvan 3.800 gratis te gebruiken, de grootste fietsenstalling van Europa), de inrichting van het Stationsplein en de nieuwe tram- en bushaltes. Zoals in Rotterdam gebruikelijk werd het nieuwe station binnen de gestelde planning en begroting gerealiseerd.
          – Het station kent 25 winkels en wordt thans dagelijks bezocht door 110.000 personen (evenveel als luchthaven Schiphol). Een groei naar 300.000 bezoekers per dag per 2025 is voorzien.
          – In januari 2016 werd een laserlicht geïnstalleerd op de liftschacht op perron tussen de sporen 8 en 9 . Dit licht, een groene straal, zwaait onder de stationskap om spreeuwen te verjagen. Volgens Stijnar Henskes van de firma Bird Control Group betreft het een proefopstelling, voor een oppervlakte van het station zijn 3 à 4 laserlichtinstallaties nodig. Stadsecoloog André de Baerdemaeker van Bureau Stadsnatuur Rotterdam vindt het erg spijtig dat de spreeuwen niet welkom zijn. Iedereen kent de enorme wolken spreeuwen, kort voordat zij op wintervakantie gaan in het warmere Zuiden. Toch zijn er ook in de wintermaanden hier spreeuwen aanwezig. Dat zijn dieren die in de zomermaanden in Scandinavië vertoeven, en voor wie Nederland warm genoeg is om de winter door te komen. Spreeuwen beschikken over redelijke mensenkennis. Ze schatten goed in bij wie ze kans maken op wat kruimels en negeren andere mensen. Spreeuwen vormen volgen De Baerdemaeker een welkom stukje natuur in de stad waar we blij van zouden moeten worden.
          – In de stationshal hangt het kunstwerk/lichtsculptuur ‘De wolk’/’Happy Cloud’ van John Körmeling als ontmoetingspunt. In Rotterdam hangt het eerste van zes identieke kunstwerken die in alle HSL-stations komen te hangen. De lichtsculptuur ‘1989’ op het dak van de Hillekopflat, is ook door John Körmeling ontworpen (in 1991). Een eerder ontwerp, ‘Zuid’, werd eerder door de Welstandscommissie afgekeurd.

        4. Travelmarcel schreef:

          Wordt vast heel mooi en functioneel. Vanuit Veendam/Winschoten kan je blijven zitten tot Groningen Noord (voor universiteit en hogeschool op Zernike). En vanuit Eemshaven/Delfzijl kan je blijven zitten tot Europapark (voetbalstadion, Duo).

  4. bert sitters schreef:

    Het stationnetje van Overveen is knus. Het gebouw dateert uit 1881 en fungeerde aanvankelijk ook als postkantoor. Sinds de sluiting van het plaatskaartenloket heeft het stationsgebouw een horecafunctie.
    Het station was in het begin van deze eeuw bijna gesloopt. Er was sprake van een nieuw station Haarlem West. Met name voor de Hogeschool Inholland die bijna tegen Overveen aan ligt. De plannen werden echter afgeblazen. De ingang van de school bleek dichter bij het station Overveen, dan de locatie van het geplande nieuwe station.
    Behalve forensen kunnen wandelaars het station waarderen. Na een flinke wandeling door de duinen plaats nemen op het sfeervolle terras van Brasserie Klein Centraal direct aan het spoor.
    Een dergelijke service zouden meer stations moeten bieden net als Dalfsen en Ommen.

  5. arno schreef:

    Overveen is natuurlijk een leuk stationnetje op een mooie plek.Maar als ik zou kijken naar wat belangrijk is voor een station dan zou ik bv denken “hoe zijn de verbindingen vanaf dit station”. Dat stelt bij Overveen natuurlijk helemaal niks voor: Elk half uur een trein naar Zandvoort of Haarlem/Amsterdam

    1. bert sitters schreef:

      @Arno
      70.000 reizigers hebben hun waardering uitgesproken voor “stations”.

      Overigens biedt Overveen voor een piepklein stationnetje uitstekende aansluitingen op grote stations.
      Op 5 minuten op Haarlem
      Op 19 minuten op Amsterdam Sloterdijk
      Op 24 minuten op Amsterdam Centraal met ook internationale treinen.
      Net de trein gemist op Overveen en een half uur wachten? Geen probleem, want je kunt genieten van een cappuccino aan het spoor.

  6. Wim Lubbers schreef:

    Stations waar je na een lange treinreis heerlijk het terras op kunt lopen voordat je begint aan je wandeling, krijgen van mij al meteen een 8. Overveen, Dalfsen en Ommen bijvoorbeeld.
    Er zijn ook stations met een prima Stationshuiskamer, maar de lol gaat er snel af als je voor de toiletten een muntje moet ophoesten omdat deze (op papier) een andere exploitant hebben.

    1. bert sitters schreef:

      Ook station Enkhuizen heeft leuke horeca met een prima terras.

      1. bert sitters schreef:

        klanten van het restaurant in het station Enkhuizen kunnen bij het buffet gratis een muntje afhalen voor de toiletten in de stationshal.

  7. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Rotjeknor Centraal…
    1) Eigenlijk zou het station Valkenburg (in Zuid-Limburg) moeten heten: Valkenburg aan de Geul omdat we ook nog een plaats hebben met de naam Valkenburg in Zuid Holland waar weliswaar geen trein stopt.

    2) Een lofzang van Arjan voor het vernieuwde station Rotterdam Centraal is wel terecht, met een kanttekening waarop ik in het verleden NS per e-mail heb aangesproken en dat is de open achterkant.
    Op een dag at ik in de tunnel eens een lekker frietje en dacht die op een van de banken in de tunnel te kunnen verorberen, totdat ik bemerkte dat er vanwege een stevige noorden wind een irritante tocht ontstond waar men niet blij van werd. Utrecht en Den Haag Centraal hebben middels schuifdeuren wel een semi-gesloten hal en is van tocht geen sprake. Rotterdam Centraal heeft dat wel. Om mij onbekende redenen – kosten – heeft men die achterkant opengelaten en op koude en winderige dagen is het in die tunnel geen pretje bemerkten ook andere reizigers ! Ik stelde NS voor om dit te veranderen en ook de achterkant net als de centrum zijde te voorzien van schuifdeuren, tot nu toe helaas pindakaas ! In het nieuwe Heerlense Maankwartier station waren in 2019 bij de opening ook trage openende automatische klapdeuren gemaakt nu gelukkig heeft men die veranderd in snellere openende schuifdeuren, iets aanpassen of veranderen kan dus ook waarom dan niet bij Rotjeknor Centraal ?
    3) Soms schijnt het dat een architect of ontwerper ook bij stations de voorkeur geeft aan de VORM i.p.v. de FUNCTIE en dat maakt het verschil uit of een reiziger zich prettig voelt en dit eventueel een hoge of lage score geeft en met de al dan niet aanwezige voorzieningen en lay-out bepalend is voor de gevoelsbeleving van een reiziger.
    4) Misschien moet men hier de volledige lijst van deze uitslag eens publiceren en kan men zelf op zoek gaan naar zijn of haar minst of meest geliefde station.

    1. bert sitters schreef:

      Ik vind dat stationsnamen zou kort mogelijk moeten zijn. Er was ooit de stationsnaam Heerhugowaard-Broek op Langedijk. Tegenwoordig is het alleen nog maar Heerhugowaard.
      De plaatsnaam is simpelweg Valkenburg zonder “aan de Geul”. De naam van de gemeente is echter Valkenburg aan de Geul. Maar het station Valkenburg is niet het enige station in deze gemeente. De stations Schin op Geul en Houthem-Sint Gerlach liggen ook in de gemeente Valkenburg aan de Geul.
      Maar ja, Zandvoort heet gewoon Zandvoort, terwijl het station de naam Zandvoort aan Zee draagt. Ooit was dat Zandvoort Bad. Wordt dit in de toekomst Zandvoort-Verstappen?

      Iedereen weet sinds afgelopen zomer wel dat Valkenburg aan de Geul ligt.
      Om verwarring te voorkomen zou ook de Limburgse naam Vallekeberg kunnen worden gebruikt.
      Wat doen we met stations als Hengelo, Elst en Deurne? Er zijn ook andere plaatsen met deze naam.

      1. M schreef:

        Waarschijnlijk word het Amsterdam Beach? Net als bij de bus lol

      2. Baardstaart schreef:

        Wanneer een plaats naar 2 plekken wijst gewoon een afkorting van de provincie erbij.

        Valkenburg Valkenburg a/d Geul of Valkenburg (Lim)
        Hengelo Hengelo (Ov) of Hengelo (Twente)
        Elst Elst (Gld)
        Deurne Deurne (Br)

    2. treingraag schreef:

      Heeft Zandvoort al banken op het perron? Zat er eens op de grond te wachten met velen.
      En ja, wat wil je verder. Wolfhese heeft cafe Wolvenbos met terras (of is het weer anders), Hollandsche Rading heeft cafe Peet met lunchkaart en terras, verderop terras cafe Moeke, zeer in zwang bij goed achtergelaten oude dames met dikke autos op zomerse dagen. Aanrader ook door grote keus. Van het menu dus.

      1. bert sitters schreef:

        @Treingraag.
        Station Hollandsche Rading ligt in twee provincies: het perron richting Utrecht ligt in de provincie Utrecht. Het perron richting Hilversum ligt in de provincie Noord-Holland.
        Opmerkelijk zijn de portalen van de bovenleidingen. Het zijn hoefijzervormige bogen van beton. Ze worden ook wel de gotische bogen genoemd. De ter plekke gegoten betonnen portalen zijn ontworpen in 1938. De keuze voor beton kwam door de schaarste aan metaal in die jaren. De oorlogsindustrie draaide op volle toeren en slokte veel beschikbaar metaal op. De fraai vorm gegeven bogen hebben de status van Rijksmonument.

        1. Ron Swart schreef:

          @bert, Utrecht Lunetten – Hilversum is in 1942 geëlektrificeerd en in de tijd (WOII) was staal nogal schaars (bron: Nico Spilt).

        2. bert sitters schreef:

          @Ron Swart
          Zie hier de omschrijving van het Rijksmonument op de monumentenlijst.
          https://rijksmonumenten.nl/monument/522846/bovenleidingportalen-spoorlijn-hilversum-utrecht/hilversum/

      2. Allan Kleiweg schreef:

        Herken je dit ? Je hebt een vliegreis van acht uur gemaakt die de voorafgaande avond laat vertrok. Je bent fors gebouwd en zit al die tijd volstrekt klem op de pygmeeënzitplaats in de vliegende kist, dus slapen is uitgesloten. Enfin, je komt gebroken en uitgeput aan op Schiphol, sjokt langs de marechaussee en douane, probeert je netjes aan de chipkaartregels te houden en komt dan op het perron. De eerstvolgende trein naar je bestemming vertrekt over twintig minuten. En dan valt het je op dat in het station waar toch een flink deel van de clientèle doodmoe aan een treinreis begin, dat uitgerekend op dat station, er nauwelijks bankjes aanwezig zijn om tenminste op een beetje normale manier de wachttijd te overbruggen. De NS-directie laat hiermee opnieuw zien niet in staat te zijn om hun kernproduct vanuit het perspectief van de reiziger te zien. Wat een klunzen.

        1. Annemiek schreef:

          Het station Schiphol Airport is het enige station aan het hoofdrailnet dat niet in beheer/bezit is van NS stations. Je kunt de directie van NS dus niet verwijten dat de inrichting niet deugt, want zij zijn hier niet de hoofdverantwoordelijke.

          De perrons op Schiphol bieden momenteel veel te weinig ruimte om er banken te plaatsen. Dat wordt een enorme bende. Wie een beetje bekend is met de situatie, weet dat het zinloos is om 20 minuten voor vertrek op het perron te gaan staan wachten. Boven is veel meer plek. Wie 5 minuten voor vertrek naar het perron loopt, is ruim op tijd voor de trein.

        2. bert sitters schreef:

          @Allan Kleiweg
          “Je hebt een vliegreis van acht uur gemaakt die de voorafgaande avond laat vertrok. Je bent fors gebouwd en zit al die tijd volstrekt klem op de pygmeeënzitplaats in de vliegende kist, dus slapen is uitgesloten.”
          Daar zit dus de kern van het probleem dat jij voor het voetlicht brengt. Maar daarvoor moet je bij de airline zijn.
          Reizigers kunnen vooraf op de NS-app zien hoe laat hun trein gaat. Is de wachttijd twintig minuten, dan is er voldoende horeca om snel een koffietje te scoren, of na al die tijd in het verre buitenland eindelijk weer eens een rookworst bij de HEMA.
          Station Schiphol is destijds te krap gebouwd. Een dergelijke stroom reizigers was niet voorzien. Voor Corona toesloeg verwerkte het krap bemeten station Schiphol bijna evenveel reizigers als het uitgestrekte station Rotterdam Centraal.
          Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn moet lucht geven.

        3. Anoniem schreef:

          Dus als er bankjes komen op de perrons van het station Schiphol, kan de ruimte voor de reizigers aan boord van de vliegtuigen nog verder verkleind worden. Ze kunnen immers bijkomen op de banken op het perron.

        4. Allan Kleiweg schreef:

          @Annemiek
          Hoi Annemiek, ik dacht al, waar blijft mijn grootste fan. Volgends mij exploiteert de NS het hoofdspoornet, en is daarmee aanspreekbaar op de kwaliteit van het totaalproduct. Bij welke BV station Schiphol is geparkeerd, is daarbij niet relevant. Overigens, de NS is in een positie om een aantal wensen/eisen voor te leggen aan de beheerder van dit station. Zoals gesteld, een flink deel der vertrekkende treinreizigers is, door de lange voorafgaande vliegreis, afgepeigerd en verwacht terecht een simpel bankje om op de trein van keuze te wachten. Het heen en weer wandelen naar de hal is niet praktisch, wanneer je met een zware koffer en handbagage meezeult. Maar ja hè, empathie, het invoelen in een ander, dat is niet iedereen gegeven. Als je dit niet begrijpt, kan ik het je ook niet uitleggen.

          @Bert Sitters
          Niet iedereen heeft dezelfde beleving van een bepaalde situatie. Als je wordt afgehaald door familie e.d., dan is de ervaring anders dan wanneer je alleen reizende bent. Met een flinke koffer en handbagage een consumptie halen, is dan een uitdaging. Dat station Schiphol wat aan de krappe kant is, is evident. Maar de perrons zijn ook erg lang. Het lijkt mij zeker haalbaar om een eindje van de roltrappen vandaan een paar bankjes te plaatsen, waar verder niemand last van heeft. Waar een wil is, is een weg. Maar als de wil ontbreekt …

          Niet iedereen kan zich een wagen met chauffeur permitteren. Niet iedereen heeft de centen voor een verre taxirit. Niet iedereen gebruikt de nieuwste elektronische media. Voor sommige mensen is het een realiteit dat ze geen partner of familie hebben, of dat de meeste vrienden zijn geëmigreerd of overleden. Dan neemt je belverkeer drastisch af en heeft een smarttelefoon weinig toegevoegde waarde. Niet iedereen zeult de hele dag een elektronisch communicatiemiddel mee, en zeker niet tijdens een reis naar het verre buitenland. Misschien is het ook een generatiedingetje. Wat voor jou gewoon is, is dat voor een ander niet altijd. Ik vraag mij af of je begrijpt, accepteert en respecteert. Of moeten iedereen altijd buigen voor de norm van de meerderheid ?

        5. Annemiek schreef:

          Het beleid op het station van Schiphol, is gewoon om mensen zo veel als mogelijk te weren van de krappe perrons. Dan helpt het niet om er bankjes neer te zetten. De bankjes die er wel staan, worden nauwelijks gebruikt.

        6. bert sitters schreef:

          @Allan Kleiweg
          Ik respecteer jouw gevoelens, maar adviseer je om pragmatisch met de beperkingen van station Schiphol om te gaan.
          Het station Schiphol is destijds niet alleen te krap ingeschat met veel te smalle perrons. Er is ook een ontwerpfout gemaakt doordat de trappen, roltappen hellingbanen en liften geconcentreerd zijn aan de noordzijde van de perrons. Daardoor krijg je daar een opeenhoping van reizigers en geen goede verspreiding op de perrons.
          Dat kun je niet zomaar veranderen door alle bebouwing. De blauwe balken boven de sporen geven wel vooraf de lengte van jouw trein aan.

          Een iPhone is tijdens een reis ontzettende handig om ook op de hoogte te blijven van veranderingen in de vluchtgegevens.

          Overigens kun je direct na de bagagebanden, nog voor je door de douane gaat, al zien hoe laat en van welk spoor je trein vertrekt.

          Met zware koffers zeulen hoeft niet door de hal met horeca, totdat je naar beneden gaat naar de perrons. Bij de bagagebanden staan trolleys klaar. Deze mogen niet naar beneden naar de perrons. Zou te veel ruimte kosten en veel te gevaarlijk zijn.

    3. Johan schreef:

      “Valkenburg in Zuid Holland waar weliswaar geen trein stopt.”

      Daar stopt wel degelijk een trein!

      https://1.bp.blogspot.com/-8crZtFw5F3k/WaltH1Q_39I/AAAAAAAAA6A/hBRrPksRuwU89kgP9b3ODKIVm_a6CMNswCLcBGAs/s1600/valk%2B29.JPG

      1. bert sitters schreef:

        sssst, laat Arjan Krabbenbos dat niet weten, want dan komt hij met het idee voor een Krabbenbos-boemeltje op dit lijntje als het gaat over Utrecht-Leiden.

  8. vissers schreef:

    En wat doen we dan met Best Echt Goor? Die namen suggereren me toch wat……..
    De complete lijst, as always google you´re best friend, gewoon via prorail, stationsmonitor, link helemaal onderaan.
    Onderaan bungelen vooral van die stophaltes waar verder helemaal niks is, 2 plataformas and thats it. Toch zijn er ook bij die some grote sprongen in punten naar boven. Behalve dan Muiderpoort, oud echt station, onderdoorgang al lang geleden door fietsenverkoop//stalling vervangen. Zal ook wel tot jeugdhonk voor randgroepjongeren afgegleden zijn, zo vermoed ik dan?

    1. bert sitters schreef:

      @Viisers
      Station Muiderpoort is verkeerd ontworpen, maar sociale veiligheid speelde destijds nog geen rol.

  9. M schreef:

    Amsterdam Centraal: Trein, Bus, Tram, Metro, Taxi, Ov Fiets: alles is aanwezig en goed bereikbaar en je kunt overal naar toe met de trein. Winkels, restaurants ook perfect en dan staat dit station niet in de top 10?

    1. bert sitters schreef:

      Amsterdam Centraal is een prachtig gebouw van Pierre Cuypers, geopend in 1889. Het eerste Centraal Station in Nederland. Ook het oudste in het huidige gebouw.
      Ieder voordeel heeft een nadeel. De ruimte is feitelijk te beperkt voor toegenomen stroom reizigers. Het station is diverse malen aangepast, Toch knap wat er binnen de beperkte mogelijkheden tot stand is gebracht, maar het was onvoldoende.
      Zo is de Oosttunnel is te smal en unheimisch. De liften vanuit de Oosttunnel zijn te klein er zijn geen roltrappen vanuit de Oosttunnel.
      Er is geen lift van de Westtunnel naar de sporen 1 en 2.
      De perrons zijn te smal: met name naast te trappen en de roltrappen.
      Voor het station is nog steeds een bouwput.
      Er komt de zoveelste verbouwing van het station aan. De perrons worden breder, maar dit gaat ten koste van sporen.
      Amsterdam Centraal dreigt hierdoor belangrijke treinverbindingen te verliezen aan Amsterdam Zuid.
      Het voordeel van Amsterdam Centraal is aankomen en vertrekken in het kloppende hart van de stad met alle functies die Amsterdam zo aantrekkelijk maken. Buitenlandse bezoekers zoeken op boeking-sites gericht een hotelkamer in de buurt van Amsterdam Centraal.
      Het Ibis Hotel is zelfs over de sporen 1 tot 4 heen gebouwd, maar in de directe omgeving barst het van de hotels: van een tot vijf sterren.
      Winkelend publiek loopt zo vanuit het station de winkelstraten in.
      Rondom Amsterdam Zuid zijn alleen maar kantoren. In de buurt van dit station is slechts een hotel van beperkte omvang.

      1. Anoniem schreef:

        Ja, dat Amsterdam Zuid tot belangrijkste station maken is een van de domste dingen die men kan doen. Niemand zit erop te wachten om met de metro naar de Dam en omgeving te gaan. Bovendien is de omgeving helemaal niks daar, met al die enorme kantoren en de snelwegen.

        1. Ron Swart schreef:

          @Anoniem, station Amsterdam Zuid is reeds in 1918 door de architect en stedebouwkundige Berlage op de kaart gezet.

        2. bert sitters schreef:

          @Ron Swart
          Al in het Plan Zuid dat de Gemeenteraad van Amsterdam in 1917 aannam stond de plek van het huidige station Amsterdam Zuid een station in getekend. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Zuid#/media/Bestand:PlanZuidAmsterdam.jpg
          Haaks op het station zie je de een brede centrale as naar waar nu het Hilton Hotel staat. Aan deze as moesten volop winkels en andere levendige voorzieningen komen.
          Het noordelijk is voor de Tweede Wereldoorlog gerealiseerd, maar de Minervalaan werd een woonallee zonder winkels.
          Het zuidelijk deel is nooit volgens het Plan Zuid ontwikkeld.
          Er kwam vanaf eind jaren vijftig een dun bebouwd strookje met riante villa’s: de Goudkust. Hier kwam ook een deel van de Minervalaan. Ook hier geen winkelboulevard, maar een brede groene strook tussen de kapitale optrekjes. Het zuidelijke deel van de Minervalaan is slechts met het noordelijk deel verbonden door minder van een smal fietsbruggetje over het Zuider Amstelkanaal. Verschil moet er zijn!
          Later kwam de Ringweg, waarlangs zich de Zuidas ontwikkelde met een concentratie van kantoortoeters.
          Het station Amsterdam Zuid ligt in de middenberm van de ringweg. Deze ringweg maakt uitbreiding onmogelijk.
          Het Zuidasdok moet de snelweg ondergronds brengen, zodat station Amsterdam Zuid uitgebreid kan worden en een barrière wordt geslecht. De planvorming ligt echter al langdurig stil door de hoge kosten. De ontwikkeling wordt waarschijnlijk geknipt, waardoor het nog vele jaren kan duren.
          Al met al: het huidige station Amsterdam Zuid is niet het station dat was opgenomen in Plan Zuid, dat onlosmakelijk deel uitmaakte van een nieuwe levendige stadswijk.

      2. Allan Kleiweg schreef:

        Het aanwijzen van Rotterdam Zuid als minst gewaardeerde station van het land is een beetje flauw. Natuurlijk, het station ligt in een arme buurt (het is altijd een arme buurt geweest), en de bewoners daarvan behoren tot de onderste klasse van de maatschappij, en dat heeft een aantal voorspelbare gevolgen. In de wijk Feijenoord werden arbeiderswoningen gebouwd tussen de (haven-) bedrijven in. Dus woont men daar in woningen van slechte tot matige kwaliteit (ondanks eerdere stadsvernieuwing) en met overmatig veel verkeer van allerlei aard.

        Daarnaast heeft de RET in 2019 een visie gepresenteerd, met kaart, waaruit valt op te maken dat station Rotterdam Zuid zal worden gesloten, na de realisatie van het nieuwe IC-station Rotterdam Feyenoord City, en de overdracht van de exploitatie van de sprinterdiensten op de Oude Lijn tussen Leiden – Den Haag CS en HS – Delft – Rotterdam – Dordrecht, aan de RET lightraildivisie. Dat de bouw van het nieuwe Stadion Feyenoord vertraagd is, wil nog niet zeggen dat de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk en oeververbinding Mallegat – Kralingen (tunnel of brug) met nieuwe metrolijn, ook vertraging zal oplopen.

        Wie de kaart van de genoemde toekomstvisie goed bestudeerd, ziet dat er, na de overdracht aan de RET, geen NS-treinen meer zullen stoppen op o.a. de stations Rijswijk, Rotterdam Blaak en Zwijndrecht. Wel is weer leuk dat er een nieuw station Entrepot is gepland nabij de Roentgenstraat. Naar verluidt zijn bij de bouw van de Willemsspoortunnel reeds voorzieningen getroffen om daar een stopplaats te realiseren. Deze komt dan ongeveer op de plaats van de oude HIJSM-halte Fijenoord (1900-1926).

        1. bert sitters schreef:

          @allan Kleiweg
          De lijst is een weergave van hoe gebruikers de stations waarderen in de huidige staat. Zij hebben geen boodschap aan toekomstvisies.
          Je ziet wel dat een paar verbeterde stations plaatsen omhoog schieten, zoals Driebergen-Zeist.

    2. Brabo schreef:

      Al sinds mijn vroege jeugd is Amsterdam Centraal in permanente staat van verbouwing. Helpt niet echt om te scoren.

  10. joop Luijckx schreef:

    Ja, mensen , en als je er in slaagt op perron 9\-3/4 terecht te komen kun je rechtstreeks in Zwijnstein bij Harry Potter gaan pottekijken…..

  11. Anoniem schreef:

    Station Venlo is achteruit gegaan sinds er geen Smullers meer is. Voorheen kon je daar gewoon lekker frietje of hamburger halen. jOp de Kiosk na is er niks meer te halen. Pas in de stad kan je ergens weer een friettent vinden.

    1. Anoniem schreef:

      Venlo is een doods station geworden. Zeker in de avonduren. Zelfde geldt voor Roosendaal. Deprimerend. Beide plaatsen zijn wel vergelijkbaar op meerdere fronten en dat weerspiegelt zich in voorzieningen en sfeer.

      1. Jules Vismale schreef:

        Het station van Venlo heeft ook de pech dat het geen voetgangerstunnel bezit richting het zuiden en van binnen vrij krap van ruimte is.

        1. Ron Swart schreef:

          @Jules, achter station Venlo bevindt zich een enorm goederenemplacement en het doortrekken van de reizigerstunnel loopt flink in de papieren. Dit staat los van de eventuele meerwaarde, omdat Venlo nog geen 5.000 reizigers per (werk)dag heeft (bron: ProRail).
          Een optie had kunnen zijn het verplaatsen van het goederenemplacement naar de ten oosten van Horst=Sevenum gebouwde containerterminal Gekkengraaf.
          Nu wordt het nog iets meer fata morgana-achtig met de aanleg van een verbindingsbaan ten westen van Blerick tussen de lijn uit Eindhoven en de lijn naar Nijmegen.
          Overigens zijn lang geleden plannen geweest (jaren vijftig?) om de lijn vanuit Nijmegen vanaf Horst te verleggen naar het westen, zodat die iets ten oosten van station Horst=Sevenum zou aansluiten op het baanvak Eindhoven – Venlo.

    2. Johan schreef:

      Op nog geen 50 meter van de ingang van station Venlo kun je friet kopen bij de Döner Company.

      1. bert sitters schreef:

        Gezellig samen naar station Venlo om een frietje oorlog te scoren.

    3. bert sitters schreef:

      Komt Smullers terug als de Maaslijn eindelijk een volwaardige spoorlijn wordt en er in Venlo Intercity’s stoppen van Maastricht naar Nijmegen en er via Venlo snelle Intercity’s Eindhoven -Keulen/Düsseldorf af en aan rijden?
      Overigens kun je prima eten bij Wilhelmina aan de Kaldenkerkerweg, pal tegenover het station.

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Al dat geleuter over stationsnamen met Oss is dat de kortste stationsnaam van ons land, maar wat is de plaats met de officiële langste stationsnaam van Nederland en of dat nog enige betekenis heeft voor de reiziger ?

    Mooie uiteenzetting van Allen over Rotterdam Centraal, krijg wel het gevoel dat onder de kap er een soort van micro klimaat heerst.

    1. Tom schreef:

      Leeuwarden Camminghaburen

      1. Ger Nijman schreef:

        Dat valt nog mee. De langste ter wereld, in Wales, is Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. De langste in Nederland was Heerhugowaard – Broek op Langedijk (nu Heerhugowaard). Dat zoveel stationsnamen dubbel zijn (Kruiningen-Yerseke, Groenlo-Lichtenvoorde, Krommenie-Assendelft, Hemmen en Doodewaard, Grouw-Irnsum, Klimmen-Ransdaal, Naarden-Bussum, Etten-Leur, Rilland-Bath, Heemstede-Aerdenhout, Gilze-Rijen etc.) komt doordat in de 19e eeuw aannemers niet alleen tekenden voor de aanleg maar ook voor de grondverwerving. Het goedkoopst was natuurlijk om een lijn tussen dorpen door, en niet er langs, te leiden.

        1. bert sitters schreef:

          Ede-Wageningen ligt volledig in Ede. Tussen Ede en Wageningen ligt echter zelfs nog Bennekom.
          Er komt een nieuw station ten oosten van het huidige station. Een mooi ontwerp, maar de planvorming is al jaren vertraagd.

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    @Tom, dat is inderdaad een lange stationsnaam, moet je niet tien keer achter elkaar uitspreken, maar daar hebben ze gelukkig een modern automatisch omroep systeem voor, bedankt voor de tip !

  14. Arjan Krabbenbos schreef:

    Station Tilburg met het kroepoekdak en de Spoorzone daar, zijn ook in ontwikkeling. In het gebouw waar voorheen het Revisiebedrijf van NS gevestigd was of de oude hoofdwerkplaats is nu een bibliotheek met de naam Lochal. Ook Theater de Boemel , refererent aan de boemeltrein of stoptrein/Sprinter zit in een van de oude gebouwen, die momenteel gerenoveerd worden of deels als zijn opgeknapt. Denk maar aan de Hall of Fame, het nieuwe Plan T -gebouw en de oude spoorrijtuigen die nu een restaurant is of in het Spoorpark staat. Het toekomstige derde perron ligt er deels al, maar wanneer dat voltooid wordt is nog onzeker.
    Het oude stationsgebouw van Delft is nu restaurant en ijssalon Pavarotti geworden, met op de plek van de oud perrons en sporen een park met terras.
    Station Gilze Rijen is opgeknapt, hoewel dat smalle eilandperron in de toekomst wordt vervangen door twee zijperrons. Het stationsgebouw is thans mooi gerestaureerd!
    Haarlem, Den Haag HS, Vlakenburg, Maastricht, Weert, Roermond, Dordrecht zijn nog steeds prachtige bouwwerken. Station Roosendaal had ooit een fraaie restauratie, maar thans staat dat nog steeds te koop of te huur!
    Ook het station van Woerden mag er zijn met dat mooie houten dak als je van de perrons naar de stationshal loopt of andersom en dat gebouw is er al vanaf 1911! ‘s-Hertogenbosch met die lange perrons en fraai gebogen perronkappen zijn ook gelukkig weer in oude luister hersteld. Groningen en Leeuwarden liggen thans nog in verbouwing, de daar opgeknapte perronkappen moeten daar rond 2023 of 2024 weer teruggeplaatst zijn. Zwolle, Kampen en Meppel zijn ook nog steeds mooie historische stationsgebouwen. Ook Dieren heeft een metamorfose ondergaan, doordat de parallelle autoweg deels in een tunnel ligt. Bovendien is hier een fraaie houten brug met liften gebouwd, zodat iedereen makkelijker kan oversteken ( van de ene kant van het spoor naar de andere en vice versa!) of van en naar de perrons kan. Gelukkig dat er eettentjes en andere horeca meer op kleinere en grotere stations komen, dat maakt het wachten alleen maar aangenamer. Een uur wachten in het donker met koude, veel wind en regen is voor geen enkele reiziger comfortabel. En de sloopwoede die in de jaren 80 heerste is gelukkig voorbij. Historie hoort ook bij het OV, dus museum materieel en oude opgeknapte stationsgebouwen hergebruiken en voor het nageslacht bewaren!

    1. Ron Swart schreef:

      @Arjan, station Dieren en omgeving is inderdaad opgeknapt. Een minpunt is dat vervangingsbussen niet in de directe omgeving van het station kunnen halteren. In diverse edities van het jaarboek Spoor (uitgeverij De Alk bv, Alkmaar) is hier aandacht aan besteed. Zelfs de rechtbank van Zutphen heeft hier geen stokje voor gestoken.

    2. bert sitters schreef:

      Station Tilburg vind ik een tochtgat. Het staat nogal los van de Spoorzone. Niet iedereen is blij met de Spoorzone. Ik ken Tilburgers die het te rauw rauw vinden met een te hoog skatebord-gehalte.
      Zelf vind ik de LocHal met de draaischijf prachtig, maar die heeft dan ook 30 miljoen gekost. Het gebied is nog volop in ontwikkeling. Veel nieuwbouw moet nog komen. Ik ben benieuwd
      De naam burgermeester Stekelenburg en Burgemeester Box kom ik opmerkelijk tegen rond het station als straatnaam of complex. De naam burgemeester Becht ontbreekt echter, of wil Tilburg niet herinnerd worden aan Cees de Sloper?

      1. bert sitters schreef:

        Burgemeester Stekelenburg.

  15. Ger Nijman schreef:

    OVERVEEN
    (parafrase op “Hulshorst” van Gerrit Achterberg)

    Etherisch herin’ren:
    in ontluikende lente
    of nostalgische herfstzon
    kromt uw station
    waar de trein naar de zee
    (zo’n symbool van de dood)
    vijfhonderd studenten
    lost, voor hij de hoek omgaat
    Een zonnig terras
    waar het oeroud ontmoeten
    van mensen is: teder of treurig
    uit de trein van het leven
    in het oog in het hart

    15 november 2011

    Kromt: dit station ligt in een vrij krappe boog
    Naar de zee: Overveen ligt op de lijn Haarlem-Zandvoort
    Vijfhonderd studenten: vlakbij is de Haarlemse vestiging van Hogeschool InHolland
    Zonnig terras: van restaurant Klein Centraal (in het vroegere station)

  16. Arjan Krabbenbos schreef:

    Andere fraaie stations vind ik Middelburg< Vlissingen en de kleinere stations langs deze enige spoorlijn voor passagiers in Zeeland. Station Goes vind ik een lelijk gedrocht, veel beton met weinig sfeer. Station Middelburg wordt binnenkort gerestaureerd en voor station Bergen op Zoom zijn er ook nieuwbouwplannen, maar wanneer deze starten weet ik niet! Breda heeeft een vierkant bakstenen gebouw met busstation ,parkeergarage, woningen en winkels. Nabij dit West Brabantse station bevindt zich een Playmobilwinkel, waar voorheen Zin-restaurant zat. Er zijn vele soorten bakstenen in dit kolossale gebouw gebruikt, wat bij een ander gebouw niet eerder is of was gebeurd, Dat maakt dit IC station weer uniek van de andere bouwwerken. Schin op Geul heeft binnen een open haard en allerlei treincuriosa, zoals bordjes (koersborden). Deventer heeft een extra perron gekregen wat goed bij het huidige past, dat was eerst een tijdelijk saai buizenperron. Apeldoorn, Hilversum hebben identieke perronkappen, wat ook op een perron van Alkmaar te zien is. Hoorn en Enkhuizen zijn de mooiste stations van West Friesland, waar je op stoomtram of boot kan overstappen.

    1. bert sitters schreef:

      Het vrij kleine station van Vlissingen heeft een opmerkelijke architectuur. In de stationsrestauratie zit sinds enige jaren het Molukse restaurant Havendorp. Vorig jaar raakte het restaurant door Corona in zware problemen, maar is nu weer een populaire gelegenheid.
      Vanaf 19 uur is er regelmatig live muziek. Helaas gaat de zaak op pas om 16:00 uur open, zodat reizigers die eerder aankomen of vertrekken er niets aan hebben.
      Het station ligt nogal excentrisch ten opzichte van de stad. De havenbekkens liggen er tussen.
      Station Vlissingen is echter op deze plaats gebouwd vanwege de veerboten naar Harwich die daar afmeerden en vertrokken vertrokken. Naast het station gaan nog wel nog naast de voetgangers- en fietsferry’s naar Breskens. Waar de provincie veel geld op moet toeleggen.
      De gemeente Vlissingen heeft echter grootste plannen om het stationsgebied te ontwikkelen tot een levendig deel van de stad.
      https://www.vlissingen.nl/ondernemer/overig-ondernemer/stationsgebied.html#:~:text=Het%20Stationsgebied%20van%20Vlissingen%20krijgt,het%20Stationsgebied%20aan%20te%20pakken.

      1. Ron Swart schreef:

        @bert, tussen 1974 en 1994 bestond een veerverbinding tussen Vlissingen en Sheerness (GB).

        1. bert sitters schreef:

          Klopt, ik ben er zelfs twee keer mee overgestoken, maar 1994 is al bijna 30 jaar terug. De Olau line:
          De veerdiensten van de oorspronkelijke maatschappij Zeeland naar Harwich hebben van 1875 tot 1939 vanaf Vlissingen gevaren. Maar na de oorlog werd dit Hoek van Holland. De eerste schepen van Olau waren schepen gebouwd voor zeearmen in de Oostzee en slecht gestabiliseerd. Bij een stevige golfslag gingen de schuiten flink te keer en zeeziekte aan boord alom. Maar Olau was een stuk goedkoop Hoek van Holland Harwich. Later kwamen betere schepen.
          In 1994 ging het Duits personeel in staking tegen de inzet van goedkoper personeel uit Zuid-Europa. De maatschappij staakte toen de diensten. 1994 was ook het jaar dat de Kanaaltunnel gereed kwam.
          Na de oorlog was Vlissingen zwaar verwoest. Er kwam toen ook het huidig station.

        2. bert sitters schreef:

          Olau was een stuk goedkoper dan dan Hoek van Holland Harwich.

  17. Frans E.R. Eekhout schreef:

    In de jaren negentig van de vorige eeuw werden nog leuke dagtochten verkocht die men aan het station kon kopen en waarin zowel de retour treinreis als entree en aansluitende vervoer naar bijvoorbeeld een park of museum waren inbegrepen.
    Internet bestond toen nog niet, maar een kleurrijk boekje noopten om er op uit te gaan. Eén van die opties was o.a. een meeerdaagse boottocht met de Stena Line van Hoek van Holland met de dagboot naar Harwich waarvoor men daags tevoren een telefonische reservering moest doen. Aan boord kreeg men nog een versnapering cadeau, en beschikte men over een binnenhut met douche en toilet. Ook was een treinretourtje naar de plaats Harwich inbegrepen en ging men met de nachtboot terug naar de Hoek. Het was een Mini-cruise en voor menigeen wellicht het begin van echte “cruise ervaring in een notendop” al kon dat nog beter.
    Een paar jaar later kwam Olau Line aan de beurt ervoer ik in 1991. Qua uiterlijk lijken de schepen veel op de Koningin Beatrix, van binnen echter waren deze een stuk luxer met zelfs een binnenzwembad wat de Beatrix niet had, spiegelende plafonds en kon men met de dagboot bij aankomst in Sheerness zich even verpozen en met de nachtboot en aansluitende bus shuttle terug naar Vlissingen. Het Vlissingse station ligt weliswaar ver van de stad, maar de aanblik van de veerboot naar Breskens had wel iets en de voorbijvarende schepen op de Westerschelde een echt maritiem karakter die slechts een paar stations bezitten, maar vooral een stations restauratie met een uitgebreide smakelijke menu keuze. De tegenwoordige Huiskamers op menig station vormen een schril contrast met de toenmalige restaurants waar vooral de Honky Burger of was het Honky Tong burger met dikke frieten, vlees en broodje en garnering van zoet zure groenten en een lekker sausje een “calorie-bom” van jewelste was waarin je de rest van de dag goed kon doorkomen. Nu is de horeca divers en vaak een vlug-weg-hap etentje geworden, dat was toen vaak toch net iets prettiger. Het vertrek van de Olau Line Brittania, naast de Hollandia vanaf het voormalige Havendorp plekje langs de Zeeuwse kust gaf een ontspannen karakter die ik nu node mis, maar vooral het speciale NS dagtochten arrangement wat in een boekje te vinden was, zorgde voor veel animo van reizigers die de stations hoe klein of groot ze ook waren, gingen bevolken. Een goed station moet niet alleen een veilige plek zijn om er te vertoeven, maar als het kan vooral sfeerbepalend en dat beetje extra cachet hebben om er van gebruik te maken en daar ontbreekt het wel eens aan… Overigens kon men in 1996 voor slechts tien Gulden, pakweg Euro 5,- met de Kon. Beatrix op en neer varen van de Hoek naar Harwich i.v.m. het tienjarig bestaan van het schip, exclusief treinreis en dat is nog eens een koopje !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *