Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. De stations werden door de ruim 83.000 deelnemers beoordeeld met gemiddeld een 7,2. Dat is een tiende lager dan in 2022, melden ProRail en NS in de jaarlijkse stationsranglijst. Het Limburgse treinstation Klimmen-Ransdaal staat net als vorig jaar op een.

Klimmen-Ransdaal, op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn, kreeg een 8,7, het hoogste cijfer ooit. Het station werd vorig jaar, in 2019 en 2020 ook al als beste beoordeeld. “Reizigers waarderen dit station om zijn mooie ligging in het heuvelige landschap en door het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras op het perron”, aldus NS. Aan dezelfde lijn is ook de nummer twee Schin op Geul (8,2) te vinden. Station Mantgum in Friesland is op nummer drie geëindigd (8,2). Station Driebergen-Zeist, in 2021 compleet vernieuwd, klimt de top 10 in. Van de grootste stations staat Rotterdam Centraal het hoogst: op plek 12 met een 7,9.

Top 10:

  1. Klimmen-Ransdaal – 8,7
  2. Schin op Geul – 8,2
  3. Mantgum – 8,2
  4. Valkenburg – 8,1
  5. Overveen – 8,0
  6. Zuidhorn – 8,0
  7. Santpoort Zuid – 8,0
  8. Houthem-St. Gerlach – 7,9
  9. Driebergen-Zeist – 7,9
  10. Enkhuizen – 7,9

Lage Zwaluwe onderaan

Het meest deprimerende station vinden de reizigers nog altijd Lage Zwaluwe met een cijfer van 4,6. “Ondanks verbeteringen, zoals vernieuwing van het perron en de verlichting, blijven reizigers het station sfeerloos vinden”, aldus de NS. Het station ligt op afstand van het dorp en naast een snelweg en de hogesnelheidslijn. NS en ProRail doen onderzoek hoe ze het station kunnen verbeteren. Ook Den Helder Zuid ontving een onvoldoende van reizigers (5,4).

Na zeven jaar van geleidelijke stijging is er voor het eerst een lichte daling te zien in de algemene beoordeling. Reizigers gaven stations in 2022 een gemiddeld rapportcijfer van 7,32. In 2021 was dat 7,31 en in 2016 was dat nog 6,94. De daling van 2023 ten opzichte van 2022 is volgens de vervoerder te verklaren door het toenemende aantal reizigers na corona. “Stations werden drukker, wat invloed heeft op de waardering, terwijl het tijdens de coronajaren met weinig reizigers juist rustig was op het station. Ook de terugkeer van de forens na veel thuiswerken heeft invloed op de score. Die is doorgaans kritischer op zijn station dan reizigers die een dagje uit zijn.”

This post was last modified on 12 februari 2024 17:28

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug