Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. De stations werden door de ruim 83.000 deelnemers beoordeeld met gemiddeld een 7,2. Dat is een tiende lager dan in 2022, melden ProRail en NS in de jaarlijkse stationsranglijst. Het Limburgse treinstation Klimmen-Ransdaal staat net als vorig jaar op een.

Klimmen-Ransdaal, op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn, kreeg een 8,7, het hoogste cijfer ooit. Het station werd vorig jaar, in 2019 en 2020 ook al als beste beoordeeld. “Reizigers waarderen dit station om zijn mooie ligging in het heuvelige landschap en door het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras op het perron”, aldus NS. Aan dezelfde lijn is ook de nummer twee Schin op Geul (8,2) te vinden. Station Mantgum in Friesland is op nummer drie geëindigd (8,2). Station Driebergen-Zeist, in 2021 compleet vernieuwd, klimt de top 10 in. Van de grootste stations staat Rotterdam Centraal het hoogst: op plek 12 met een 7,9.

Top 10:

  1. Klimmen-Ransdaal – 8,7
  2. Schin op Geul – 8,2
  3. Mantgum – 8,2
  4. Valkenburg – 8,1
  5. Overveen – 8,0
  6. Zuidhorn – 8,0
  7. Santpoort Zuid – 8,0
  8. Houthem-St. Gerlach – 7,9
  9. Driebergen-Zeist – 7,9
  10. Enkhuizen – 7,9

Lage Zwaluwe onderaan

Het meest deprimerende station vinden de reizigers nog altijd Lage Zwaluwe met een cijfer van 4,6. “Ondanks verbeteringen, zoals vernieuwing van het perron en de verlichting, blijven reizigers het station sfeerloos vinden”, aldus de NS. Het station ligt op afstand van het dorp en naast een snelweg en de hogesnelheidslijn. NS en ProRail doen onderzoek hoe ze het station kunnen verbeteren. Ook Den Helder Zuid ontving een onvoldoende van reizigers (5,4).

Na zeven jaar van geleidelijke stijging is er voor het eerst een lichte daling te zien in de algemene beoordeling. Reizigers gaven stations in 2022 een gemiddeld rapportcijfer van 7,32. In 2021 was dat 7,31 en in 2016 was dat nog 6,94. De daling van 2023 ten opzichte van 2022 is volgens de vervoerder te verklaren door het toenemende aantal reizigers na corona. “Stations werden drukker, wat invloed heeft op de waardering, terwijl het tijdens de coronajaren met weinig reizigers juist rustig was op het station. Ook de terugkeer van de forens na veel thuiswerken heeft invloed op de score. Die is doorgaans kritischer op zijn station dan reizigers die een dagje uit zijn.”

This post was last modified on 12 februari 2024 17:28

Bekijk reacties

  • Driekwart van de stations in de top-10 ligt in een mooie/prettige, rustige en groene omgeving, heeft sfeervolle historie in het stationsgebouw, heeft een aanpalend terras of fraaie horecagelegenheid / restaurant. Er is géén standaard Kiosk of vluchtige AH to Go.
    Ik begrijp de keuze goed.

  • Ik kan me wel vinden in de lijst. Alleen aan Mantgum kan ik niks bijzonders ontdekken. Gisteren nog in Overveen vanuit het perron direct aan de koffie met de NRC erbij. En dan die ligging, verdiept in een lange bocht!
    Wat @Rob zegt, ook Ommen mag van mij in de top-tien.
    Ik ben een jaar of 10 geleden eens in Lage Zwaluwe geweest. Naast het treurige rangeerterrein en de herrie van de snelweg was er toen (op een zondag) ook nog een motorcrossterrein in gebruik.

  • Ik vraag mij altijd af waar deze lijsten op gebaseerd zijn. Ben al 35 jaar treinreiziger en heb geen auto, maar ik heb nooit dit soort enquetes voorbij zien komen.

    • Ik heb ooit een keer een flyer gekregen op mijn thuisstation dus ik denk op die manier.
      Het verbaasd me overigens ook niet dat m'n thuisstation in de top 15 zit.

      • Ik ben weleens onderzoekers van Ipsos tegengekomen op het perron met papieren enquetes voor mijn tevredenheid over dat station, dus ik denk dat het op die manier gaat. Waarschijnlijk gaat het om een relatief geringe groep Ipsos onderzoekers die slechts een paar uur op elk station staan.

  • Station Lage Zwaluwe is prima station om treinen te spotten.

    Maar voor neutrale treinreizigers is het niets. De loopbrug is best aardig met voorbij rijdende treinen. Mits ze geïnteresseerd zijn.

    Maar dan heb je een busverbinding met taxibussen die je naar het dorp of andere bestemmingen kan brengen. De fiets is nog een betere alternatief. Het beste zou zijn als je via de A 16 met de auto verder kan.

    Station Lage Zwaluwe is wat ze in Frankrijk een weiland station zouden noemen. Ver van de bewoonde wereld.

  • Station Zuidbroek heeft het noord Nederlands Tram en Treinmuseum en Sneek heeft nog het Modelspoormuseum. In die laatste plaats gaat het museum verhuizen per 2025 naar een nieuw pand, nabij het centrum. Station Dieren is ook een leuk station, waar je straks weer kunt overstappen op de VSM stoomtrein van en naar Apeldoorn. Helaas ontbreekt de gele vertrekstaat op dit station en is het heeft een grote p en R parkeervoorziening. Je hebt er Kiobas, waar je shoarma en Turkse pizza kunt kopen, maar het stations winkeltje is helaas elk weekend gesloten Apeldoorn, Amersfoort Centraal zijn ook mooie stations en Den Dolder heeft de fraaie perrongebouwen en een klinkerperron. Dat is ook zo in het Zuid Limburgse Schinnen, al zijn de voorzieningen minder! Gelukkig heeft het station van Woerden en dat van Meppel als kleinere stations een Stations huiskamer! Het oude perron gebouw waar vroeger de Stationsrestauratie van Haarlem zat, staat leeg en wordt misschien museum dependance van het plaatselijke Teylers Museum. Voorheen was hier MAF gevestigd, waar koffie en thee onder meer gehaald kon worden. Hetzelfde gebouw heeft ook een tijdje gefunctioneerd als DansSalon! Haarlem heeft ook een Wachtkamer voor Krankzinnigen, thans ook op het brede eilandperron met dat mooie houtwerk er in! Het oude stationsgebouw van Delft heeft het restaurant Pavarotti, waar een spoortuin is gevestigd op de plek van de oude perrons en sporen. Lage Zwaluwe is in the middle of nowhere waar je mooi vanaf de voetbrug de HSL en andere treinen kunt spotten. Maar op een donkere koude en natte avond, voelt dit station weer als een dode plek, waar niets te beleven valt. Valkenburg aan de lijn Schin op Geul, Klimmen Ransdaal en Houthem St Gerlach is het oudste bestaande station en de enige die in mergelsteen is gebouwd. Schin op Geul is een klein museum met allerlei koersborden van Zwitserse bestemmingen en hier een aantal keren met de Spoorgroep Luxemburg te gast geweest. Houthem St Gerlach is het enige houten stationsgebouw van Nederland, waar zelfs in overnacht kan worden! Het nieuwe station van Heerlen met de horeca er om heen is ook mooi geworden, zeker in vergelijking met de oudere gesloopte bouwwerken van wel eer. Boven Hardinxveld ligt net als Mantgum, Hindeloopen, Lage Zwaluwe tussen de weilanden en ver van de bewoonde wereld. Het station Doetinchem heeft met de winkel Aleksander en een defect toilet in de weekends ook geen klandizie. Verderop is een nieuw winkelcentrum gebouwd, even voorbij het gele bunkergebouw, waar voorheen het Speelgoed en OV museum gevestigd zat. Nu staat dit er maar troosteloos bij, want het museum is nu verhuisd naar het historische stadshart van Doesburg. Veremoedelijk gaat het nu leegstaande gebouw van het oude museum nog tegen de vlakte, maar wanneer dat zal zijn is niet bekend. Assen en Ede Wageningen hebben beide prachtige , houten overkappingen en bij station Leeuwarden zijn de oude perronkappen weer terug! Nu nog wachten tot komend jaar als ook het Centrale Hoofdstation van Groningen voltooid is! Bij de ombouw van Arnhem naar Arnhem Centraal nu heeft het ook totaal 20 jaar geduurd voordat alles af was en de nieuwe volledige naam Arnhem Centraal op de futuristische gevel te zien was! Rotterdam Centraal met de mooie houten kap in de stationshal die je vanaf het huidige perron 2 mooi aanschouwen kan en het nu niet meer donkere Den Haag Centraal met veel glas en witte staal elementen zijn enorm opgeknapt! Nu Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid in de verbouwing zijn en pas rond 2028/2030 voltooid hopen te worden, komen er weer wat fraaie parels in beeld. Wat ook een mooi gebouw is dat van Horst Sevenum aan de lijn Eindhoven Centraal, Helmond en Venlo v.v Breda heeft verschillende variaties in baksteen en Tilburg een imposant Kroepoekdak, gelegen bij bibliotheek, horeca op het voormalige Ned Train terrein, waar NS locomotieven werden onderhouden. Roosendaal is net als onder meer Haarlem en het perron gebouw van Dieren geopend in 1907. Sommige oude gebouwen hebben dus een andere functie gekregen. Vroeger in de jaren 80 werden vele oudere stationsgebouwen gesloopt, zoals in de Achterhoek, Noord Nederland en kwamen er Leidse abri s voor terug gelukkig is de sloopwoede minder, hoewel dat voor de knooppuntstations vaak noodzakelijk was Een kop koffie halen in een verwarmd stationsgebouw is beter dan klappertandend lang op een trein wachten met donker, guur en nat weer!

  • Ja oke voor reizigers is het een verlaten station, maar er wordt best wat in en uit gestapt, maar voor ECHTE TREIN liefhebbers is het de plaats waar je heerlijk kan filmen en fotograferen, alles wat je spoor hard wil .
    Maar omdat het afgelegen is krijgt dit station van reizigers een slecht rapport cijfer maar van mijn een 7 .
    En je kom maar met jullie kritiek ben er klaar voor.

    • Een plek voor vliegtuigspotters langs de startbaan biedt ook niet het comfort van een business lounge op de airport.
      Het overgrote deel van de treinreizigers gaat niet naar een station om treinen op de gevoelige plaats vast te leggen, maar om te reizen.
      Een station moet een prettige ontvangstruime zijn: net als de lobby van een hotel.

  • Wat dachten jullie van de stations Baarn en Soestdijk met de voormalige koninklijke wachtkamers.Ook de moeite van het aanzien waard.

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 dag terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 dag terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

3 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

3 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

4 dagen terug