fbpx
Bron: Wikipedia

Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

12 feb 2024 13:05

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. De stations werden door de ruim 83.000 deelnemers beoordeeld met gemiddeld een 7,2. Dat is een tiende lager dan in 2022, melden ProRail en NS in de jaarlijkse stationsranglijst. Het Limburgse treinstation Klimmen-Ransdaal staat net als vorig jaar op een.

Klimmen-Ransdaal, op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn, kreeg een 8,7, het hoogste cijfer ooit. Het station werd vorig jaar, in 2019 en 2020 ook al als beste beoordeeld. “Reizigers waarderen dit station om zijn mooie ligging in het heuvelige landschap en door het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras op het perron”, aldus NS. Aan dezelfde lijn is ook de nummer twee Schin op Geul (8,2) te vinden. Station Mantgum in Friesland is op nummer drie geëindigd (8,2). Station Driebergen-Zeist, in 2021 compleet vernieuwd, klimt de top 10 in. Van de grootste stations staat Rotterdam Centraal het hoogst: op plek 12 met een 7,9.

Top 10:

  1. Klimmen-Ransdaal – 8,7
  2. Schin op Geul – 8,2
  3. Mantgum – 8,2
  4. Valkenburg – 8,1
  5. Overveen – 8,0
  6. Zuidhorn – 8,0
  7. Santpoort Zuid – 8,0
  8. Houthem-St. Gerlach – 7,9
  9. Driebergen-Zeist – 7,9
  10. Enkhuizen – 7,9

Lage Zwaluwe onderaan

Het meest deprimerende station vinden de reizigers nog altijd Lage Zwaluwe met een cijfer van 4,6. “Ondanks verbeteringen, zoals vernieuwing van het perron en de verlichting, blijven reizigers het station sfeerloos vinden”, aldus de NS. Het station ligt op afstand van het dorp en naast een snelweg en de hogesnelheidslijn. NS en ProRail doen onderzoek hoe ze het station kunnen verbeteren. Ook Den Helder Zuid ontving een onvoldoende van reizigers (5,4).

Na zeven jaar van geleidelijke stijging is er voor het eerst een lichte daling te zien in de algemene beoordeling. Reizigers gaven stations in 2022 een gemiddeld rapportcijfer van 7,32. In 2021 was dat 7,31 en in 2016 was dat nog 6,94. De daling van 2023 ten opzichte van 2022 is volgens de vervoerder te verklaren door het toenemende aantal reizigers na corona. “Stations werden drukker, wat invloed heeft op de waardering, terwijl het tijdens de coronajaren met weinig reizigers juist rustig was op het station. Ook de terugkeer van de forens na veel thuiswerken heeft invloed op de score. Die is doorgaans kritischer op zijn station dan reizigers die een dagje uit zijn.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
82 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rob
7 maanden geleden

Driekwart van de stations in de top-10 ligt in een mooie/prettige, rustige en groene omgeving, heeft sfeervolle historie in het stationsgebouw, heeft een aanpalend terras of fraaie horecagelegenheid / restaurant. Er is géén standaard Kiosk of vluchtige AH to Go.
Ik begrijp de keuze goed.

Rob
7 maanden geleden

Station Ommen vind ik ook een prettig station trouwens. Op welke plek zou die geëindigd zijn.

Hendrien
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rob

Station Ommen is geëindigd op plaats 57. De hele uitslag kunt u vinden via de site.

https://nieuws.ns.nl/stationswaardering-op-niveau-pre-corona/

Hendrien
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rob

Station Ommen is geëindigd op plaats 57. De hele uitslag kunt u vinden via de site van NS

Wim Lubbers
7 maanden geleden

Ik kan me wel vinden in de lijst. Alleen aan Mantgum kan ik niks bijzonders ontdekken. Gisteren nog in Overveen vanuit het perron direct aan de koffie met de NRC erbij. En dan die ligging, verdiept in een lange bocht!
Wat @Rob zegt, ook Ommen mag van mij in de top-tien.
Ik ben een jaar of 10 geleden eens in Lage Zwaluwe geweest. Naast het treurige rangeerterrein en de herrie van de snelweg was er toen (op een zondag) ook nog een motorcrossterrein in gebruik.

Gert-Jan Hondelink
7 maanden geleden

Moet Zuidhoorn niet Zuidhorn zijn?

Henk Lubbers
7 maanden geleden

Ik vraag mij altijd af waar deze lijsten op gebaseerd zijn. Ben al 35 jaar treinreiziger en heb geen auto, maar ik heb nooit dit soort enquetes voorbij zien komen.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Ik heb ooit een keer een flyer gekregen op mijn thuisstation dus ik denk op die manier.
Het verbaasd me overigens ook niet dat m’n thuisstation in de top 15 zit.

G. van der Zwaag
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het verbaast me………….

al die spelfouten……………

Limlander
7 maanden geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Ik vroeg me ook al af wie er mag meedoen aan deze enquête.

Jordy
7 maanden geleden
Antwoord aan  Limlander

Ik ben weleens onderzoekers van Ipsos tegengekomen op het perron met papieren enquetes voor mijn tevredenheid over dat station, dus ik denk dat het op die manier gaat. Waarschijnlijk gaat het om een relatief geringe groep Ipsos onderzoekers die slechts een paar uur op elk station staan.

Hanzeboog
7 maanden geleden

Station Lage Zwaluwe is prima station om treinen te spotten.

Maar voor neutrale treinreizigers is het niets. De loopbrug is best aardig met voorbij rijdende treinen. Mits ze geïnteresseerd zijn.

Maar dan heb je een busverbinding met taxibussen die je naar het dorp of andere bestemmingen kan brengen. De fiets is nog een betere alternatief. Het beste zou zijn als je via de A 16 met de auto verder kan.

Station Lage Zwaluwe is wat ze in Frankrijk een weiland station zouden noemen. Ver van de bewoonde wereld.

Baardstaart
7 maanden geleden

https://www.prorail.nl/siteassets/noindex/stationsbelevingsmonitor-2023-.pdf

Wat fijn dat ik bij het best gewaardeerde Hengelose station woon. Niets anders dan een rolstoel toegankelijk perron, paar incheck palen, paar schuilhokjes, kaartautomaat, enkel spoor en wat Blauwnet Lintjes. Ook het ziekenhuis is nabij. Minder is meer toch. Bovenal is dit station 8 minuten van mijn huis.

Arjan Krabbenbos
7 maanden geleden

Station Zuidbroek heeft het noord Nederlands Tram en Treinmuseum en Sneek heeft nog het Modelspoormuseum. In die laatste plaats gaat het museum verhuizen per 2025 naar een nieuw pand, nabij het centrum. Station Dieren is ook een leuk station, waar je straks weer kunt overstappen op de VSM stoomtrein van en naar Apeldoorn. Helaas ontbreekt de gele vertrekstaat op dit station en is het heeft een grote p en R parkeervoorziening. Je hebt er Kiobas, waar je shoarma en Turkse pizza kunt kopen, maar het stations winkeltje is helaas elk weekend gesloten Apeldoorn, Amersfoort Centraal zijn ook mooie stations en Den Dolder heeft de fraaie perrongebouwen en een klinkerperron. Dat is ook zo in het Zuid Limburgse Schinnen, al zijn de voorzieningen minder! Gelukkig heeft het station van Woerden en dat van Meppel als kleinere stations een Stations huiskamer! Het oude perron gebouw waar vroeger de Stationsrestauratie van Haarlem zat, staat leeg en wordt misschien museum dependance van het plaatselijke Teylers Museum. Voorheen was hier MAF gevestigd, waar koffie en thee onder meer gehaald kon worden. Hetzelfde gebouw heeft ook een tijdje gefunctioneerd als DansSalon! Haarlem heeft ook een Wachtkamer voor Krankzinnigen, thans ook op het brede eilandperron met dat mooie houtwerk er in! Het oude stationsgebouw van Delft heeft het restaurant Pavarotti, waar een spoortuin is gevestigd op de plek van de oude perrons en sporen. Lage Zwaluwe is in the middle of nowhere waar je mooi vanaf de voetbrug de HSL en andere treinen kunt spotten. Maar op een donkere koude en natte avond, voelt dit station weer als een dode plek, waar niets te beleven valt. Valkenburg aan de lijn Schin op Geul, Klimmen Ransdaal en Houthem St Gerlach is het oudste bestaande station en de enige die in mergelsteen is gebouwd. Schin op Geul is een klein museum met allerlei koersborden van Zwitserse bestemmingen en hier een aantal keren met de Spoorgroep Luxemburg te gast geweest. Houthem St Gerlach is het enige houten stationsgebouw van Nederland, waar zelfs in overnacht kan worden! Het nieuwe station van Heerlen met de horeca er om heen is ook mooi geworden, zeker in vergelijking met de oudere gesloopte bouwwerken van wel eer. Boven Hardinxveld ligt net als Mantgum, Hindeloopen, Lage Zwaluwe tussen de weilanden en ver van de bewoonde wereld. Het station Doetinchem heeft met de winkel Aleksander en een defect toilet in de weekends ook geen klandizie. Verderop is een nieuw winkelcentrum gebouwd, even voorbij het gele bunkergebouw, waar voorheen het Speelgoed en OV museum gevestigd zat. Nu staat dit er maar troosteloos bij, want het museum is nu verhuisd naar het historische stadshart van Doesburg. Veremoedelijk gaat het nu leegstaande gebouw van het oude museum nog tegen de vlakte, maar wanneer dat zal zijn is niet bekend. Assen en Ede Wageningen hebben beide prachtige , houten overkappingen en bij station Leeuwarden zijn de oude perronkappen weer terug! Nu nog wachten tot komend jaar als ook het Centrale Hoofdstation van Groningen voltooid is! Bij de ombouw van Arnhem naar Arnhem Centraal nu heeft het ook totaal 20 jaar geduurd voordat alles af was en de nieuwe volledige naam Arnhem Centraal op de futuristische gevel te zien was! Rotterdam Centraal met de mooie houten kap in de stationshal die je vanaf het huidige perron 2 mooi aanschouwen kan en het nu niet meer donkere Den Haag Centraal met veel glas en witte staal elementen zijn enorm opgeknapt! Nu Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid in de verbouwing zijn en pas rond 2028/2030 voltooid hopen te worden, komen er weer wat fraaie parels in beeld. Wat ook een mooi gebouw is dat van Horst Sevenum aan de lijn Eindhoven Centraal, Helmond en Venlo v.v Breda heeft verschillende variaties in baksteen en Tilburg een imposant Kroepoekdak, gelegen bij bibliotheek, horeca op het voormalige Ned Train terrein, waar NS locomotieven werden onderhouden. Roosendaal is net als onder meer Haarlem en het perron gebouw van Dieren geopend in 1907. Sommige oude gebouwen hebben dus een andere functie gekregen. Vroeger in de jaren 80 werden vele oudere stationsgebouwen gesloopt, zoals in de Achterhoek, Noord Nederland en kwamen er Leidse abri s voor terug gelukkig is de sloopwoede minder, hoewel dat voor de knooppuntstations vaak noodzakelijk was Een kop koffie halen in een verwarmd stationsgebouw is beter dan klappertandend lang op een trein wachten met donker, guur en nat weer!

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Station Mantgum ligt gewoon aan de rand van het dorp.

Arian Spijk
7 maanden geleden

Ja oke voor reizigers is het een verlaten station, maar er wordt best wat in en uit gestapt, maar voor ECHTE TREIN liefhebbers is het de plaats waar je heerlijk kan filmen en fotograferen, alles wat je spoor hard wil .
Maar omdat het afgelegen is krijgt dit station van reizigers een slecht rapport cijfer maar van mijn een 7 .
En je kom maar met jullie kritiek ben er klaar voor.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Arian Spijk

Een plek voor vliegtuigspotters langs de startbaan biedt ook niet het comfort van een business lounge op de airport.
Het overgrote deel van de treinreizigers gaat niet naar een station om treinen op de gevoelige plaats vast te leggen, maar om te reizen.
Een station moet een prettige ontvangstruime zijn: net als de lobby van een hotel.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

ontvangstruimte

Jaap P
7 maanden geleden

Wat dachten jullie van de stations Baarn en Soestdijk met de voormalige koninklijke wachtkamers.Ook de moeite van het aanzien waard.

Ruud
7 maanden geleden

Ach ja, met een week of twee krijgen wij een nieuw station: EdeWageningen. Zeer benieuwd hoe dat gaat scoren in de volgende editie.

De nieuwbouw is vrijwel klaar. Een houten dak dat als een luchtkasteel ergens ver boven de bovenleidingen hangt (vanwege veiligheidseisen?) levert een duurzaam station met een “unieke” uitstraling op.

Het is nog niet helemaal klaar en het stationsgebouw (?) met fietsenstalling is nog niet open maar als reiziger wordt ik er niet vrolijk van. Het nieuwe station ligt een paar meter hoger tov de omgeving en is nu aan alle kanten “open”. Het is winter en er staat nu altijd een gure wind staat waartegen de twee minimale windschermpjes niet veel helpen. Het dak zeeft ergens hoog boven je waardoor je als het regent op één van buitenste perrons zeiknat regent.

Het dak hangt zelfs zo hoog dat je helemaal niet het idee hebt dat je onder een overkapping staat/zit, het voelt ook vanwege de wind alsof je buitenstaat.

Het is een unieke eye-catcher maar ik vind de perrons in de winter vooral kaal, kil en guur. Bepaald geen prettige plek om op de trein te moeten wachten. Het zal komende zomer als het lekker weer is allemaal wel meevallen maar daar heb je in de winter niets aan.

Rob
7 maanden geleden

Station Lage Zwaluwe heeft geen enkele voorziening in de buurt. Een enorm station met rangeerterrein en verder helemaal niets, nul sfeer, nog geen bekertje koffie te koop, alleen maar langsrazende treinen, geraas van de snelweg en een hoop wind.
Busverbindingen zijn er, op een buurtbusje doordeweeks overdag na, in het geheel niet.

Kortom een verdiende 4.6 als cijfer. Daar doet geen vernieuwd perron of betere verlichting iets aan. Hebben ze echt serieus gedacht dat dat zou helpen? Haha.

Destijds was het een belangrijk station, maar sinds de spoorbrug geopend is het station eigenlijk geheel overbodig geworden.

Bert Sitters
7 maanden geleden

Onder de grote stations is Rotterdam Centraal duidelijk de winnaar. Een prettig, ruim opgezet en sfeervol station. De liften hebben voldoende capaciteit.

Johan
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Rotterdam huisvest ook het slechtst gewaardeerde station in een grote stad.

Bert Sitters
7 maanden geleden

Voor mij had het monumentale station Delfzijl best wat hoger gemogen. Het station komt voor in de belevenissen van George Simenon’s commissaris Maigret. In het hotel tegenover het station met nu de naam Boven Groningen schreef Simenon zijn eerste Maigret.
Ik ben ook een fan van station Vlissingen. Een van de weinige stations van Sybold van Ravesteyn dat niet is gesloopt of verknald, zoals Nijmegen met die aanbouw. Jammer dat de stationsrestauratie van Vlissingen nu al een paar keer een exploitant heeft gekregen die het niet lukt om er iets van te maken.
Kruiningen-Yerseke heeft in de zomer natuurlijk de uiengeur die je na het uitstappen op het perron tegemoet komt.
In station Horst-Sevenum kun je overnachten, want het stationsgebouw is een B&B. Dit station ligt ook precies tussen beide plaatsen in. Zo ligt Ede-Wageningen in Ede en niet in Wageningen.
Ik vind Deventer veel te hoog staan. Dat station heeft voor mij helemaal geen uitstraling. Somber en naargeestig. Spoor 1 is bittere armoede.
Tilburg is voor mij een tochtgat.
Maarssen vind ik een toppunt van unheimisch en gejaagd door de wind.
Zwolle vind ik een mislukte compositie van oud en nieuw. Ik mis in de hoofdstad van Overijssel een stationsplein met voorzieningen. De
standaard stationswinkels staan er maar verloren in weer en wind bij ten opzichte van rest van het geheel. De grootste misser vind ik de veel te krappe liften in dit belangrijke overstapstation. Er zijn mensen dit die station de toevoeging “Centraal” willen geven.
De perrons van station Schiphol zijn veel te krap met ook nog een opeenhoping van reizigers aan de noordzijde. Dit komt door de ontsluiting.
Ondanks dat station Roosendaal een eilandperron heeft, moet je bij overstappen vaak een lange afstand afleggen. Ooit was daar een stationsrestauratie. Tijdens het wisselen van de locomotieven van de treinen van en naar Parijs kwam er een grote kar met koffie en broodjes langs de trein. Ach ja, dat was vroeger.
Station Weert had vroeger Kaatje van de Statie die Limburgse vlaaien verkocht.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Die verkopers met koffie en koek liepen er in 1983 nog steeds rond op Roosendaal. Als dienstplichtige vertrokken we daar eind van de week.
De roep ‘koffie thee limonade’ werd door de soldaten aangevuld met ‘en vieze boekjes’.
Erg leuk voor de burgers.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

@ Meneer Molenaar.
Weet u hoe het nieuwe station Rotterdam Van Nelle eruit gaat zien? Wordt dit station opgetrokken in de Van Nelle stijl?

Rob
7 maanden geleden

Station Roosendaal is alle grandeur van vroeger verloren. Het fraaie restaurant, waar je zowel overdag als ‘s avonds keuze had uit meerdere gerechten en menu’s, is nog langer in gebruik geweest, maar het kon bij lange na niet meer uit en is opgedoekt. De hele ruimte is nooit meer verhuurd. Er staat een modeltreinbaantje en verder is de ruimte gestript en doet dienst als opslagruimte voor vanalles.In de stationshal kwam een simpele standaard NS-Kiosk met hetzelfde standaardassortimentje en de gebruikelijke döner kebab-afhaalzaak. En dat is het. Wat een armoe. De NS-balie is ook allang opgedoekt. Welkom in Roosendaal!

Anoniem
7 maanden geleden

Had verwacht dat Enschede de Eschmarke het laagst gewaardeerd zou worden. Dat is volgens mij ook het minst gebruikte station van Nederland met een handvol reizigers per dag.
Het is een verlaten achterafplek met veel drugsgerelateerde criminaliteit. Er had in de jaren ’90 een Vinexwijk gebouwd moeten worden, maar is nooit van de grond gekomen.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

…Promotie…
Met de Zuid Limburgse Heuvellandlijn welke door Arriva en niet (meer) NS bereden wordt, wordt duidelijk dat Nederland niet uitsluitend een – vlak – land – is en samen met Arnhem / Nijmegen ook nog plaatsen kent die enige vorm van glooiing bezit. Het is daarom ook terecht dat Klimmen Ransdaal weer de prijs van beste station gekregen heeft vanwege het specifieke karakter in een omgeving die eerder aan het buitenland doet denken en voor mensen die het Limburgse dialect machtig is extra versterkt wordt.
Deze lijn welke in mijn achtertuin ligt is vier seizoenen mooi. In de lente wanneer de natuur ontwaakt na een winterse periode, de zomer wanneer het zeker bij een zonovergoten en warme dag zwoel aanvoelt en men een terrasje kan pikken, de herfst als er bladverkleuring plaats vind en in de winter wanneer de bomen geen of nauwelijks bladeren hebben en het landschap nog beter zichtbaar is vanuit de trein en VOORAL als er zoals op 17 januari j.l. er een heerlijk dik pak sneeuw ligt, dan is het echt genieten geblazen en waant men zich in Zwitserland. Wie vanaf Maastricht met buslijn 57 naar Gulpen rijdt via Slenaken krijg een nog sterker “buitenland gevoel” en daarom noemt men dit deel ook terecht “Klein Zwitserland”.
Het eerder genoemde station en alle tussengelegen stations zijn daarom een mooie uitvalsbasis om de omgeving te verkennen.

JAMMER is dat vele buitenlanders ook van buiten Europa steeds gewezen wordt op het platte vlakke land waar Nederland om bekend staat en vooral in het overbevolkte Randstad en met name Amsterdam en omgeving altijd maar weer onder de aandacht gebracht wordt. Dat er MEER is dan een oneerbiedig gezegd pannenkoeken-landschap met zijn dito stations bestaat schiet in de promotie mijns inziens veelal te kort en daar mag best iets aan gedaan worden !
Nederland heeft vele mooie stations zowel oud als nieuw en onderstreep ik de opsomming van Bert Sitters en laten we daar zuinig op zijn ! Sterker nog als ik de trein van Heerlen naar Aken HBF neem, dan zie ik hoe verloederd dit Akense centraal station is, verschrikkelijk ! Hebben ze geen geld om dit station eens flink op te knappen en schoon te maken, dat noem ik een Duitse aanfluiting en ben ik blij als ik weer terug ben in Heerlen waar het nieuwe Maankwartier heel veel elementen herbergt van het Romeinse verleden wie tenminste goed naar de details kijk een ontwerp van Michel Huisman, helaas dat er nog te veel lege plekken zijn waar binnenkort iets aan gedaan wordt. Heerlen heette vroeger Coriovallum.
Kortom laten we: A) blij zijn dat er nog “iets” aan de Nederlandse stations gedaan wordt, Groningen mag er ook best zijn en B) dat na de stations ook eens meer aandacht geschonken, wordt aan de reinheid van vooral de NS treinen want die verdienen vaak GEEN schoonheidsprijs in tegenstelling tot Klimmen Ransdaal en co !
Genieten van een mooi station en verder -moeten- reizen met een vieze en smerige trein is ook een vlag op een modderschuit en daar staat niemand op te wachten !
A propos, reis voor wie dat nog niet gedaan heeft, ook eens met een stoomtrein van de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij ZLSM, goede reis !

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Die Duitse stations zijn inderdaad een ramp. Ik vind zelf Aken Hbf nog wel een beetje meevallen. Het busstation in die stad vind ik veel smeriger. Het station van Düsseldorf vind ik na zonsondergang helemaal een hel. Recht voor iedere ingang stikt het daar van de verslaafden en zwervers. Als je er overdag op het perron moet wachten op je (vrijwel standaard) vertraagde trein, word je voortdurend lastiggevallen door bedelaars en er gaan in vijf minuten wel tien armen de vuilnisbak in om te voelen of er nog statiegeld in zit. En het hele station stinkt naar pis, omdat elke blinde hoek als toilet wordt gebruikt. Datzelfde heb je in heel veel grote steden in Duitsland. Het schijnt in Bremen het ergste te zijn, want daar schijnen ook nog eens ontzettend veel zakkenrollers te zitten.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Een van de ergste dingen op veel Duitse stations vind ik de veel te kleine liften. In Düsseldorf zitten de liften ook nog verborgen in de smalle noordtunnel.
Veel Duitse stations hebben ook geen vriendelijke entree. Een vijandig ogende deur die ook nog zwaar is om te openen. Een pittige opgave met een koffer.
Gelukkig heeft Duitsland ook mooie en prettige stations zoals Hamburg Damtor. Uitgevoerd in Jugendstil uit het begin van de vorige eeuw. In tegenstelling tot veel andere Duitse stations is de gevel transparant. Helaas is dit niet het Hauptbahnhof.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Aschaffenburg Hbf is een onsamenhangend “open en bloot” station. Niet alle perrons zijn bereikbaar met liften. En dat noemen ze dan “Hauptbahnhof”. Wer behaupt das?
Lijkt mij een duidelijk voorbeeld voor stationsontwikkeling in Nederland hoe het niet moet!

Anoniem
7 maanden geleden

Frankrijk moet leaseprogramma voor elektrische auto’s pauzeren vanwege stormloop

https://www.nu.nl/auto/6301396/frankrijk-moet-leaseprogramma-voor-elektrische-autos-pauzeren-vanwege-stormloop.html

Anoniem
7 maanden geleden

Frankrijk moet leaseprogramma voor elektrische auto’s pauzeren vanwege stormloop

https://www.nu.nl/auto/6301396/frankrijk-moet-leaseprogramma-voor-elektrische-autos-pauzeren-vanwege-stormloop.html

De Franse regering moet haar leaseprogramma voor elektrische auto’s voor mensen met een klein inkomen al na zes weken pauzeren. Er kwamen veel meer aanvragen binnen dan er auto’s beschikbaar waren.
Het initiatief voor mensen met een kleine beurs werd in december gepresenteerd. Afhankelijk van het inkomen konden zij een elektrische auto leasen voor een bedrag van 100 tot 150 euro in de maand met een looptijd van drie jaar. Het leasecontract kan eenmaal verlengd worden.

Een van de voorwaarden is dat de nieuwprijs van de auto niet hoger mag zijn dan 47.000 euro. Daarnaast moet het voertuig in Frankrijk zijn geproduceerd of afkomstig zijn van een Frans merk met een fabriek in Europa.

Voor het programma had de regering 25.000 volledig elektrische voertuigen gereserveerd. Vanwege de vele aanvragen werd dit aantal opgevoerd naar 50.000 stuks. Maar eind januari stond het aantal geïnteresseerden al op 90.000. Hierdoor ziet de regering zich nu genoodzaakt op de rem te trappen, meldt onder meer de Franse zender BFMTV. De regering moet een kleine 40.000 mensen teleurstellen.

Het kantoor van president Emmanuel Macron zegt dat het programma slachtoffer is van zijn eigen succes. Maar industrieminister Roland Lescure wijst ook naar de Franse autofabrikanten. Die zouden niet genoeg elektrische auto’s produceren. “De fabrikanten moeten meer tempo maken”, zegt de minister.

De Franse regering wil nog voor het einde van het jaar details over het leaseprogramma voor 2025 bekendmaken.

Dinsdag zijn ook de nieuwe voorwaarden voor de reguliere aanschafsubsidie voor elektrische auto’s bekendgemaakt. Die subsidie wordt met 1.000 euro teruggeschroefd. Dat betekent voor de meeste inkomensgroepen dat er nu 4.000 euro beschikbaar is.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hoe zie je dit zelf als relevante reactie in relatie tot het artikel dat over de waardering van stations gaat?

Otto
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Klinkt vooral als ontoelaatbare subsidie voor de Franse autoindustrie op kosten van de belastingbetaler.

Opa Ties
7 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Verkiezingsstunt.

Anoniem
7 maanden geleden

Hier in Nederland iedereen een klimaatticket en e-fiets.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Waarom?

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Klimaatcrisis.
Al die ongelukkige mensen, zij die niet betrokken zijn, een kleine 80% van de bevolking, zullen dan niet zo zuur zijn.

Anoniem
7 maanden geleden

Met je e-fiets op de trein naar Heerlen en dan langs de spoorlijn over Klimmen Ransdaal en Schin op Geul – Valkenburg – Houthem sint Gerlach – Meersen naar Maastricht.
Een goede 25 km’s.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Waarom moet je “iedereen” daarvoor op een e-bike zetten. Er zijn tal van mensen die de Limburgse heuvels als een uitdaging zien voor op de racefiets. De doorsnee liefhebber vindt 25 km veel te kort. De moeite niet waard om daar helemaal voor naar Heerlen te reizen.
By the way: wat draagt jouw plan bij aan het aantrekkelijker maken van stations?

Bert Sitters
7 maanden geleden

Wat gaat NS als beheerder van de stations doen met het resultaat van deze enquête? Komt er een plan van aanpak? Worden consumentenorganisaties uit het Locov hierbij betrokken?
Wordt er een prijsvraag uitgeschreven? “Hoe maken we de minst gewaarde stations meer aantrekkelijk?”

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Door de belasting met 0,000023% verhogen, bert.

Tim H
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Hoezo moet er iets gebeuren? Alle station scoren een voldoende.

Anoniem
7 maanden geleden

Het nieuwe Utrecht CS is net een TBS kliniek. Zo grijs en kaal, er mag wel wat groen in. Gelukkig is het station wel veel ruimer en werkt het goed.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je treedt daar wel gemakkelijk in de anonimiteit. Lijkt mij een ideale plek voor anoniemen.

Meneer A. Noniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Op Amsterdam CS kan dat ook goed. En ook op Rotterdam CS trouwens.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

1) Waarom noem ik Aken HBF ? Omdat men jaren geleden het interieur slechts gedeeltelijk heeft opgeknapt en er een smalle lift in is gekomen. De perrons, het perrondak waar nu een soort van vangnet hangt, de verlichting, wachtruimte en verdere aankleding, daar is niets aan gedaan, half werk en Duitsland onwaardig. In Nederland wordt een dergelijk station gelukkig wel grondig opgeknapt en aangepast, maar : A) of men heeft er het geld niet, of B) niet het inzicht om het visitekaartje van Aken, waar ook veel Nederlanders komen met de Arriva trein en bus, eens grondig te verbeteren en dat is een smet die blijkbaar op meer plaatsen schijnt voor te komen en waar het nog erger is lees ik uit bovenstaande reacties. Bedankt voor die informatie, ik krijg er een rilling van over mijn rug als ik dat zo lees, brrrr…

2) Over Limburg promotie gesproken. Als men in Klimmen Ransdaal is ingestapt en in het uit 1 mei 1893 daterende station Landgraaf aankomt, waar nu een Italiaans restaurant is gevestigd, zou een wandeling van pakweg 2 kilometer kunnen maken richting Snow World. Hier kan men bij de Witte Wereld de gratis toegankelijke langste open lucht trap van Nederland kunnen beklimmen. De trap telt maar liefst 508 treden, overbrugt een hoogteverschil van 90 meter en eenmaal op de top geniet men van een hoogte van 225 meter boven N.A.P. van een fraai uitzicht over de Euregio inclusief Duitsland. Na nog eens 508 treden te hebben gelopen, totaal dus 1016 treden, trapnummers kan men op de treden af lezen en een armleuning is voorhanden, kan men in het nabijgelegen hotel even bijkomen in een van de horecagelegenheden of er natuurlijk in slapen of skien. De trap begint onderaan breed en eindigt smal en daardoor lijkt het oneindig lang.
Neem bij dertig graden Celsius wel een flesje water mee heb ik zelf ervaren, het is een echte heerlijke kuitenbijter, goed voor je spieren. Een lift naar boven is, voor mensen die slecht ter been zijn, helaas (nog) niet. En ga zeker niet bij onweer de trap op !

Behalve deze trap en Snow World kan men ook naar het vlakbij gelegen attractiepark Mondo Verde gaan of de omgeving bekijken. Bezoekers elders vanuit het land kunnen dankzij de trein dit mooie stukje “buitenland in het binnenland” comfortabel bezoeken.
Nu heeft Zuid Limburg de hoofdprijs van beste station van Nederland gewonnen,volgend jaar Leeuwarden of Ede Wageningen soms ?

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ede-Wageningen door de vorm en de hoogte een blikvanger, De reizigers op de perrons zullen vooral de vrije gang van weer en wind ervaren.
De binnenstad van Aken trekt veel bezoekers uit Limburg. Het prachtige boekenpaleis Mayersche heeft zelfs een afdeling met Nederlandse boeken. Sommige Nederlandse mannen duiken heimelijk de Antoniusstrasse in. Toch komen er maar weinig Limburgers met de trein. Het station ligt voor hen ook op de verkeerde plaats: ten zuidoosten van de binnenstad.
https://www.google.nl/maps/place/Mayersche+Aachen/@50.7750834,6.0861957,3a,121.7y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipOLogRCG0p6hPZIYIZVdjbYIfFQlb9wwgtGy7o!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipOLogRCG0p6hPZIYIZVdjbYIfFQlb9wwgtGy7o%3Dw179-h86-k-no!7i685!8i329!4m7!3m6!1s0x47c0996358972b07:0x22d00224010aa263!8m2!3d50.775137!4d6.086404!10e5!16s%2Fg%2F1td0xm0l?entry=ttu

Ruud
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Als ik mag stemmen dan komt EdeWageningen zeker niet hoog. Een station is een plek waar je als reiziger enigzins comfortabel op een trein moet kunnen wachten, dat is iets wat bij het ontwerp van EdeWageningen compleet vergeten is.

Daarbij zal het zeker niet goed scoren bij de mooiste stations. Ja de vormgeving is uniek en de constructie waarschijnlijk goed voor een architectuurrijs oid.

Maar mooi? Niet als je aan komt fietsen en al helemaal niet als je op het perron staat. Modern, kaal, ongezellig, kil. Voelt niet als een station maar als een afdak dat ze “perrongeluk” 10m te hoog hebben opgehangen.

Fototje zegt altijd meer dan een “artist impression”, dus laat maar weten wat je er zo mooi aan kunt vinden dat het in de top10 terecht komt!! Ik zie het eerlijk gezegd niet.

https://www.edestad.nl/lokaal/verkeer-en-vervoer/983271/dit-weekend-geen-treinen-van-en-naar-station-ede-wageningen

Ruud
7 maanden geleden
Antwoord aan  Ruud

NB De foto is van november, het ziet er nu wat beter uit dan het rommelige van deze foto. De dakrand heeft nog een omkisting gekregen en er is meer eenheid in de kleuren van de gebouwen.

Maar de foto geeft wel geode een eerste indruk van het nieuwe station

Anoniem
7 maanden geleden

Je kan toch een stukje lopen naar de binnenstadm wat is daar mis mee? Is dat tegenwoordig een reden om niet per trein te gaan?

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het gaat om Bert Sitters. Die heeft geen flauw benul wie er in die trein zitten. Hij heeft voor zichzelf bepaald dat de bus vanuit Maastricht de geciviliseerde manier is om naar Aken te reizen, omdat er een logo van Arriva op de trein staat. Als anderen toch voor de trein kiezen, maken ze volgens Bert Sitters een keuze die inferieur is aan die van hem. Bert Sitters die 25 kilometer fietsen te kort vindt, maar 10 minuutjes lopen te lang.

Gert-Jan Hondelink
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Maar die bus is toch ook van Arriva? Dan zou Bert eigenlijk moeten gaan fietsen.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Annemiek snapt niet dat het om het station gaat en niet om de trein.
Ik heb de naam Arriva niet eens genoemd, maar zelfs als die naam niet genoemd wordt en over een station gaat, dan voelt Annemiek zich in haar eigen Arriva-ego aangetast.
Annemiek gooit ook van alles door elkaar.
Ik had het over racefietsers die een ritje van 25 km te kort vinden. Zelf heb ik niet eens een racefiets.
Racefietsers nemen zo weinig mogelijk mee, maar Shoppers komen bepakt en bezakt de winkels uit.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het gaat erom dat je werkelijk geen flauw benul hebt wie er in die trein zitten.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

typisch weer een Anemiek-kreet
Ik weet zelf wel ik voor benut heb. Daar heb ik Annemiek niet bij nodig.
In ieder geval zitten er onvoldoende reizigers in die trein. Het gaat erom wie niet in die trein zitten

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Oh ja, onvoldoende? Zo weinig dat ze genoodzaakt waren de dienstregeling uit te bereiden? En dan gaat het plotseling dus toch om die trein?

Gert-Jan Hondelink
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik heb net even “rijden de treinen” geraadpleegd, en vandaag zijn ook weer diverse treinen naar en van Aken opgeheven. Ik denk dat je ondanks de uitbreiding van de treindienstregeling toch beter de bus Maastricht-Aken kunt nemen. Die rijdt elk half uur en wordt niet geplaagd door rit uitval, althans niet in die mate als voorkomt bij de trein.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@ Annemiek.
Ik reageer op jou opmerking waarbij jij als een helderziende meent te kunnen uiten: “Het gaat erom dat je werkelijk geen flauw benul hebt wie er in die trein zitten.”

Dries Molenaar
7 maanden geleden

In de wat grotere gemeentes is vooral de aantrekkingskracht van stations op hangvolk en criminelen het probleem. Dit is ook in het buitenland zo.
Overal heb je dealers en dieven die op een kansje loeren. Even niet opletten en je bent je spullen kwijt.
Hier heb je poortjesspringes en duwers en in samenspanning probeert men reizigers af te leiden en te bestelen. Ook in in de trein zelf.

Geen wonder dat de rustieke kleine stations meer plusjes krijgen.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Wat een observeringskwaliteit zeg.
Hoe vaak en hoeveel stations bezoek je per dag,

Anoniem
7 maanden geleden

Er gaan veel Every-D-ticket houders naar het station Klimmen- Ransdaal en Schin op Geul op weg naar Valkenburg, Maastricht, Luik.
Voor een kop koffie bijvoorbeeld.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ja, dat is nog eens een legitiem reisdoel met betrekking tot het milieu: Een kop koffie!

Als mensen uren in de trein gaan zitten voor een kop koffie, doen ze dat niet voor dat kopje koffie, maar uit verveling of gebrek aan een normale dagbesteding.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Nou ook ik ben vandaag uit Koeln over Klimmen- Ransdaal naar Brussel gereisd.
Weer eens iets anders dan ICE, waarvan trouwens vandaag weer ene ( of meer niet reed) .
Indien de ICE Brussel – Frankfurt uitvalt, de IC naar Eupen nemen en dan tot Welkenraedt meerijden en dan overstappen op de IC Luik – Aachen. En in Aachen met RE naar Koeln of naar Dusseldorf.
Tja als treinreiziger is toch iedere dag toch weer wat anders.
Maar je rijdt CO2 minimaal verbruik en het kan veel goedkoper dan met de auto.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er is ook niemand die het in z’n hoofd haalt om uren in de auto te gaan zitten met als enig doel een kopje koffie te gaan drinken in Klimmen-Ransdaal. Het is gewoon een zinloze reis. Je moet je zinloze treinritten qua CO2-uitstoot niet vergelijken met de auto, maar met simpelweg thuisblijven. Ten opzichte daarvan ben je juist erg vervuilend bezig. Als mensen op grote schaal zo zouden leven als jij, dan wordt dat een ecologische ramp.

Brabo
7 maanden geleden

Ik heb nooit gesnapt wat er nou zo bijzonder aan station Klimmen-Randsdaal is.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

De ambiance.
Je moet natuurlijk gevoelig kunnen zijn voor het ambiente.
De ligging tussen de heuvels, de geur van de uitgereden mest (voor BBB–ers),de flora en fauna.
Het bourgondisch leven.
De weg naar Schin op Geul.
De mensen die daar wonen, zo simpel.

Anoniem
7 maanden geleden

Grappig dat als je kijkt naar vergelijkbare onderzoeken in het buitenland, je heel andere soorten stations als “hoogst gewaardeerd” krijgt. In Duitsland was het in 2020 Leipzig HBf, in Oostenrijk Wien HBf, in het VK staat Kings Cross/ St. Pancras bovenaan, met daaronder station in andere grotere en middelgrote steden. Geen klein ruraal stationnetje te vinden.
Bij ons wordt op andere criteria ondervraagd misschien….

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

…Wat zijn we toch weer “vriendelijk” voor elkaar, kunnen we niet eens normaal doen ?
Tien minuten lopen van Aken HBF en je bent in de Elissenbrunnen en natuurlijk ook bij die mooie Mayersche Buchhandlung en onderweg en in de stad heb je nog vele leuke winkels en horeca en natuurlijk het overdekte winkelcentrum Aqui Plaza en de Arriva bussen lijn 44 naar Heerlen en lijn 350 naar Vaals, Gulpen en Maastricht. Laatstgenoemde stopt zowel bij het Hauptbahnhof als in Schanz en de binnenstad. Arriva heeft zelfs dagkaart bus en dagkaart bus en trein en natuurlijk de Euregiokaart. Hoezo maken weinig Nederlanders gebruik van de trein naar en van, laten we blij zijn dat er nog een comfortabele Arriva trein rijdt. Mensen toon wat meer respect voor elkaar, maar dat is zeker ook in dit forum blijkbaar een (spoor)brug te ver…

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ja die Mayerische voor boek en kop koffie.
Nabij het freizeitpark Antonniusstrasse.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

@Frans
Tien minuten lopen vinden veel “shoppers” echt te ver. Ze sjokken eindeloos door de winkels, maar willen daarna zo snel mogelijk de parkeergarage in.
Zelf vind ik de omgeving van de Marchiertor bij het Hauptbahnhof niet zo aantrekkelijk.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Verhoog de parkeertarieven.
10 E per uur.
Aken heeft ja OV.
Het Every-D- ticket kost 49 E per maand, dat is 1,60 E per dag, blijft ieder uur genoeg over voor kaffee und kuchen!
Maakt dat mensen zich ontmoeten kunnen en minder zuurderig zijn.
Leve het OV en koffie drinken.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ja hoor, tien minuten lopen is echt te ver. Je vraagt je af hoe mensen dat klusje in andere steden klaren. Bijvoorbeeld in Maastricht.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De plannen voor een railverbinding van Hasselt naar Maastricht gingen in eerste instantie uit van een verbinding via de spoorbrug over de Maas te noorden van Maastricht naar het station van Maastricht.
Onderzoek wees aan dat deze verbinding onvoldoende reizigers zou trekken, omdat Belgen naar het centrum van Maastricht willen en het station te excentrisch vinden.
Daarna kwamen de varianten van een tracé door het centrum van Maastricht en via de Wilhelminabrug. Dat zou niet via de huidige brug kunnen, omdat de fundering geen tram kan dragen. Uiteindelijk is het hele railplan van tafel gegaan, vanwege zeer zeer negatieve kosten-Baten analyse.

Rene
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Mensen zijn lui. Wel volop in de sportschool maar te beroerd om even te lopen op straat.Al lopend zie je ook eens wat. In Breda loop je door het mooie Valkenbergpark als je de 10 minuten vanaf het station naar de binnenstad loopt. Bijna nergens ligt het station direct in de binnenstad natuurlijk.

Arjan Krabbenbos
7 maanden geleden

Het stationsgebouw van Middelburg verdient ook een opknapbeurt. Dit hoofdstedelijk station van de Zeeuwse klei is net als onder andere Zuidbroek, Horst Sevenum en Zwolle een Waterstaatstation. Het station Goes heeft Mondriaanmotieven en is verder wel een wat saaier bakstenen station, Breda heeft nog mooie marmer op vloeren en muren en een mix van bakstenen in het hele gebouw! Ook bevindt zich hier het Happy Station een winkel gericht op Playmobil, waar ook verschillende stoomtreintjes rijden en waar een strand en festivalterrein is nagebouwd. Lelystad heeft sinds de spooruitbreiding voor de Hanzelijn een verbrede identieke stationskap gekregen die met rood, groen en blauwe kleuren is om geven. Het huidige busstation gaat binnenkort ook op de schop. Station Almere Centrum heeft voor de laatste editie van de in 2022 gehouden Floriade een metamorfose ondergaan, hier zijn de rode buizen van de stationskap rood gebleven, in tegenstelling tot Zaandam, waar het veranderde van rood naar wit! Het station van Kampen aan de voormalige diesellijn mag er ook zijn, even als de Hanzestad die aan de overkant van de IJssel ligt. Zwolle heeft ook het stationsgebouw , net als van Meppel in de originele geel/bruine kleur gebracht. De horeca met die containerzaakjes is ook geen visitekaartje, Zwolle verdient beter! Bergen op Zoom heeft als een van de weinige stations nog een oud blauw routebord met de stations er op en een gebouw uit de jaren 70. Ook hier had men plannen voor een nieuw gebouw, maar dat is voorlopig van de baan. Rijswijk is een tochtgat, maar de piramides op maaiveld geven je een idee om je even in Egypte te wanen. Delft Campus heeft als eerste station een Batmandak, waar zonnepanelen op bevestigd zijn. Dit station moet eind 2024 open zijn en is dan viersporig in dienst! Venlo is een grensstation met Duitsland, waar het op donkere en rustige tijdstippen ook weinig te beleven valt! De Duise stations zijn vaak niet om aan te zien, kijk maar naar de vervallen perrons van het naburige Kaldenkirchen. Ook in Antwerpen Noorderdokken is het een stil en verlaten stationnetje met onder meer vervallen lage perrons en gebrekkige accommodatie. Antwerpen Berchem is ook krap met een toegang via trappen aan een kant, geen liften, sombere perronaccommodaties en lage perrons. Dan valt het hier in Nederland nog wel mee in vergelijking met onze buurlanden .Het Engelse station York met de historische, kap en gebouwd in een boog is ook een prachtig station. Hier bevindt zich ook het National Railwaymuseum, wat vrij toegankelijk is! In dit spoorwegmuseum staat ook een deel van de eerste Shinkansentrein uit 1964! Een bezoek hier aan is meer dan waard, vooral omdat er geen entree hoeft gedaan te worden! Harlingen heeft een fraai station, maar ook een historisch centrum. Winschoten heeft een mooi gebouw, hier zat vroeger het Noord Nederlands Busmuseum, die al enkele jaren bij station Martenshoek gemeente Hoogezand gevestigd is!Hilversum Mediapark ligt nabij het Mediapark en het moderne Mediamuseum, met de voetbrug genaamd de Kijkbuis! Dit station had net als Bussum Zuid en Putten enen houten voetbrug, maar de ijzeren Kijkbuis werd in Mediastad een nieuwe opvolger! Naarden Bussum heeft ook een fraai bakstenen station, figurant bij de videoclip van de Time Bandits en geopend eind jaren 30.Hollandsche rading heeft Peet een winkeltje waar je even warm kan worden na een wandeling vanaf Baarn via Soestdijk Paleis naar hier. Peet heeft chocolademelk, koffie, thee en andere versnaperingen! En de fraaie Gotische bogen bovenleidingsportalen zijn uniek op deze lijn Utrecht Overvecht Hilversum v.v.

Rene
7 maanden geleden

@Arjan Krabbenbos
Middelburg bungelt bijna onderaan de lijst. Het station is een verschrikking, Zeeuwse hoofdstad onwaardig. Maar het schijnt allemaal erg kostbaar en moeilijk te zijn, er is ook het een en ander mis met de fundering begreep ik.
Verder heeft station Breda geen bakstenen. Dat zijn steenstrips…optische illusie dus. Ze hebben her en der al meerdere malen losgelaten en het dak is lek als een mandje. Bij hoosbuien staat de hal vol met plassen water, zijn de trappen nat. Al jaren.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Er wordt in Middelburg druk gesproken over plannen om het station en facelift te geven. Het moet de ontvangstkamer worden van een aantrekkelijk stadje vol historie.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

Bijnamen en keuze opties…
Over het nieuwe station van Breda gesproken, deze kent vele bijnamen te weten : de Blokkendoos, de Kijkdoos, de Parel, de Bunker, de Sjoelbak en de Poepdoos.

Welke ander station kent nog zoveel of meest bizarre bijnamen, misschien moeten we er eens een onderwerp en lijstje van maken.
Veel stations zijn door een architect of architectenbureau ontworpen, een enkeling door een kunstenaar zoals het nieuwe Maankwartier van Heerlen. Vaak gaat het om functie of vormgeving, die mede bepalend is hoe een nieuw station er uit komt te zien mede op basis van “duizend-en-een” onderzoeken en criteria en misschien zelden naar de “beleving” van de reiziger, wordt die wel naar gevraagd wat men er van vindt.
In 1981 kreeg ik en vele anderen met mij, op het oude station van Amersfoort een vragenlijst over het station en wat er zoal kan worden verbeterd en veranderd. De reacties waren mede bepalend voor het ontwerp van het huidige nieuwe station, maar dat kon ik toen als dienstplichtig militair nog geen weet van hebben. Naast het kosten aspect zal er altijd een strijd en afweging moeten worden gemaakt tussen de vorm en functie en daar spelen milieuaspecten en duurzaamheid ook een rol.
En de reiziger die moet er uiteindelijk maar mee doen en er zo goed als mogelijk gebruik van maken…

Arjan Krabbenbos
7 maanden geleden

Station Tiel heeft Buitensporig, Oldenzaal heeft ook een restaurant dat net als Tiel door mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt met Zo wordt het gezelliger op de stations en er zijn meer mensen die een doel hebben als dagelijkse dagbesteding. In Schiedam Centrum zijn de Backwerk en AKO boekhandel gesloten, dit is ook meer een doods station geworden. Alleen de AH to go is er hier nog wel! otterdam Alexander heeft Aspava een winkel waar je thee, koffie of een broodje kan halen! Maak het station levendiger met B and B, Stationshuiskamer en een Sushi bar of shoarma tent! Woerden heeft na de verbouwing van de Kiosk een Stationshuiskamer en Sushipoint, waar je even wat eten kan en eventueel kan zitten. Dat is wel zo prettig bij langere wachttijden of bij koud en donker weer! Bovendien is er ook minder kans op ongure types, vanwege de betere sociale controle als deze voorzieningen aanwezig zijn! En je kunt nog info aan personen vragen, zeker als je rond dat station niet zo bekend bent! Gouda had ook in het stations een Smullers of shoarmaboer, maar daar die zijn helaas verdwenen. Ook de Bruna is daar weg en dat is ook jammer! Rotterdam Noord met die lelijke geluidsschermen heeft wel een café in het stationsgebouw. Dieren heeft een shoarmaboer maar missen de gele vertrekborden weer! Informatie is ook belangrijk en dat laat soms ook te wensen over! Niet iedere reiziger is een plaatselijke bewoner waar hij of zij zich bevindt. Dus denk daar ook beter over na! Ik hoop dat het nieuwe perron van Oldenzaal wel goed is aaangegeven vanaf het stationsgebouw, waar de trein halteert naar Zutphen bij passage hier van de Berlijntrein! Station Tilburg krijgt vannaf 9 maart zijn vergrootte AH to go terug. Deze wordt verbouwd en gelukkig kun je bij Starbucks en Monkeecoffee nog terecht voor een warme drank met wat lekkers! Tilburg heeft in de oude Nedtrain spoorzone, ook horeca, bibliotheek en theater De Boemel gekregen! Ook het Spoorpark in deze Kruikenstad is een aanrader om te bezoeken!
in Rotterdam heb je al een bijnamentour per tram, misschien ook een leuk idee om dit als landelijke NS en partners dagtocht uit te rollen. In Utrecht heb je de Inktpot, hoofdkwartier van Pro Rail bijvoorbeeld, de Patatzak het Station Rotterdam Centraal, De Fluitketel, Rotterdam Blaak, Kroepoekdak Tilburg, Sjoelbak, Den Haag Centraal bijvoorbeeld! Baksteen Centraal Breda!