Verbetering in stiptheid van NS-treinen op hoofdspoornet zet door

Ondanks enkele grote storingen in september blijft de stiptheid van de NS-treinen op het hoofdspoornet beter dan de afgelopen jaren. De vorig najaar ingezette verbetering van de stiptheid zet zowel in het derde kwartaal als in de maand september door. Op de regionale lijnen bleven de treinen even stipt als voorgaande jaren.

Volgens de voorlopige punctualiteitscijfers van ProRail, die door Treinreiziger.nl zijn ingezien, blijkt dat de treinreizen op het hoofdspoornet in 85,6 procent van de gevallen op tijd waren. Dat wil zeggen: minder dan drie minuten later aangekomen dan gepland. Vorig jaar lag dit percentage beduidend lager op 82,4 procent en in 2023 op 83 procent.

Regionale lijnen blijven stipter

De stiptheid van de treinen op de regionale lijnen blijft in de pas met voorgaande jaren. Net als in 2023 en 2024 zakte de stiptheid hier in september. Volgens de voorlopige cijfers was 89,3 procent van de treinreizen op tijd (binnen drie minuten). In augustus was dat nog 92,8 procent. De vorige jaren waren deze percentages vrijwel hetzelfde.

Strengere norm

Sinds de ingang van de nieuwe concessie voor het hoofdspoornet in januari wordt NS afgerekend op een norm gebaseerd op drie minuten. Tot januari werd nog gewerkt met een norm die pas na vijf minuten een treinreis als te laat beschouwde. Volgens de vijfminutennorm was 95,4 procent van de treinen op tijd. De stiptheidsnorm in Nederland is erg strikt. In omringende landen worden treinen pas na zes minuten als te laat beschouwd.

Vrije val door storingen

Begin september maakte de stiptheid van de treinen nog een vrije val. Verzakkingen op het spoor tussen Utrecht en Eindhoven in augustus zorgden ook in september voor treinuitval en vertragingen door snelheidsbeperkingen. Daarbij kwam begin september ook nog eens een stremming van het spoor in Vught nadat daar een boom op het spoor viel.

Ook eind september waren er veel storingen. Zo begon maandag 22 september met diverse grotere storingen door het hele land en moest het spoor een paar dagen later in Heerlen gestremd worden door een bommelding en in Zeeland door een grote brand.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 2 oktober 2025 17:48

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug