fbpx

Stopt trein Maastricht – Aken (tijdelijk) per 1 juni?

klok 14 mei 2019 23:04

De kans is groot dat per 1 juni de treindienst Maastricht – Aken (tijdelijk) eindigt. De treinen hebben momenteel een tijdelijke vergunning, en die loopt af per 1 juni. Dat meldt L1 dinsdag.

Aanvraag niet compleet

Treinfabrikant Stadler heeft een nieuwe vergunning aangevraagd, maar volgens L1 is die aanvraag niet compleet. De inspectie kan daardoor volgens de omroep de trein niet toelaten, omdat eerst alle noodzakelijke informatie moet zijn aangeleverd.

Aanzienlijk risico

De Limburgse CDA-gedeputeerde Hubert Mackus noemt “een aanzienlijk risico” dat de nieuwe vergunning niet voor 1 juni wordt verleend. In dat geval zouden de treinen voorlopig niet meer mogen rijden, totdat die nieuwe vergunning er is.
De gedeputeerde spreekt van een “zorgwekkende ontwikkeling”. Mackus: “De provincie houdt nauw contact met vervoerder Arriva om op de hoogte te blijven van het proces rondom vergunningverlening en een eventueel alternatief vervoersaanbod.”

Spoedoverleg

Alle partijen zijn in gesprek om te kijken of de vergunning voor 1 juni geregeld kan worden. De Limburgse gedeputeerde kan tegenover de omroep niet zeggen waarom die vergunning niet veel eerder en op tijd is geregeld. Hij wijst erop dat de provincie daarbij niet betrokken is.

18 gedachten over “Stopt trein Maastricht – Aken (tijdelijk) per 1 juni?”

  1. bert sitters schreef:

    Wat een geklungel.

  2. bonkier schreef:

    Alle partijen hebben de mond vol van internationaal milieuvriendelijk treinvervoer. Niets maar dan ook niets krijgen ze op dit gebied voor elkaar.

  3. Harold schreef:

    wat raar.een dochteronderneming van deutsche bahn.die zou toch normaal moeten kunnen rijden in Duitsland

    1. Wouter G. schreef:

      Gezien Stadler de vergunning moet regelen, vermoedt ik dat het gaat om het materieel. Het gaat immers om een grensoverschrijdende trein die afwijkt van de DB. En in tegenstelling tot de treinen van Abellio en Keolis Eurobahn zijn de treinen meer gericht voor het Nederlandse spoor. Dat kan de treinen een afwijkende status geven en andere vergunningen eisen.

    2. Piet schreef:

      Het gaat om de nederlandse vergunning niet duitse

  4. Martijn Kösters schreef:

    Maar als er wel een tijdelijke vergunning is, die verleend is, waarom copy paste je de treingegevens dan niet naar de permanente vergunning? #paarsekrokodil

  5. Martin schreef:

    Een verenigd Europa, maar in het internationale treinverkeer in onze contreien is daar echt niets van te merken. Bedroevend. Ik heb deze trein eind maart op een zaterdagochtend genomen. Hij was zeer goed bezet en er is zeker vraag naar; volgens mij zou zelfs een halfuursdienst overdag haalbaar zijn.

  6. Hans schreef:

    Onnodige, irritante en formele bureaucratie. Terwijl het in principe met inzet en goede wil allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Maar nee, laten we het complex maken en houden.

  7. Frans Eekhout schreef:

    Wat een geklooi in een verenigd Europa, elke keer is er gezeik en gezeur op postzegel niveau. Dat men 50 jaar geleden een mens naar de maan heeft kunnen sturen en nu niet in staat is om goed, milieuvriendelijk Ov te bewerkstelligen is van de zotte en dan maar klagen waarom mensen auto blijven rijden, geef ze eens ongelijk ! Wordt tijdelijk semi/ permanent zoals nu al met station De Kissel gebeurt in afwachting van het dubbelsporig maken van Landgraaf naar Heerlen. Het is de zoveelste geouwehoer met het OV in dit land en de reiziger is de dupe…

  8. Sven schreef:

    Gelukkig heeft de Arriva in het noorden van het land treinen rijden die wel naar Duitsland mogen rijden. Het zijn wel diesels, maar ach beter iets dan niets.

    1. Willem schreef:

      Inderdaad, en die kunnen nu het grootste deel van dat traject in Duitsland niet rijden door de kapotte spoorbrug over de Eems. Dus hebben ze materieel over, zou je zeggen…

  9. Jeroen schreef:

    Geld die vergunningsaanvraag ook voor het stoptreingedeelte tussen maastricht en heerlen van Arriva?? Want dan zou ik als dat zo is nu niet meer naar m’n vakantieadres in Schin op Geul kunnen gaan met de trein… de sneltrein van Maastricht naar Aken gebruikt hetzelfde traject namelijk…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Nee, tussen Maastricht en Heerlen blijven alle treinen sowieso rijden. Het spoor is prima. Het gaat om een klein aantal treinstellen die ook geschikt zijn voor het Duitse spoor. Als de trein Maastricht – Aken uitvalt verwacht ik minimaal tussen Maastricht – Heerlen een vervangend treinstel en tussen Heerlen en Aken bussen.

      1. Jeroen schreef:

        Bedankt voor je antwoord…. ben nu enigszins gerustgesteld.

  10. Henriette schreef:

    Mijn man reist elke dag met de trein van Landgraaf naar Aken West. Het zou een catastrofe zijn als we nu weer afhankelijk worden van de bus voir de zoveelste keer!! Er is al zoveel mis, peperduur abonnement van Landgraaf naar Herzogenrath (94 euro per maand!!! Terwijl het van ons huis naar Herzogenrath 1 euro benzine kost), stakingen, technische problemen…het gaat maar door!

  11. Fam. M. Hendrix schreef:

    ook wij nemen deze trein regelmatig naar Aachen toe vanuit Heerlen.
    Voorheen de Euregiobahn, maar die reed op een gegeven moment maar tot Herzogenrath en als je rechtstreeks naar Düren wilde, moest je in Herzogenrath 50 minuten wachten.
    Dus toen deze trein kwam fantastisch !!!
    Zaterdag jl was die afgeladen vol en overal stapte nog meer mensen in.
    Hopelijk blijft deze trein bestaan

  12. Henk schreef:

    Is er al iets bekend of de trein van Maastricht naar Aken ook na 1 juni blijft rijden? Ik heb van de week kontakt gehad met Arriva maar daar weten ze nog van niets. Over 3 dagen is het 1 juni dus zou wel willen weten of de trein rijd zaterdag.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Vanavond bekend geworden dat ie blijft rijden. Ik moet het nog verwerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.