Home

NS: al het treinverkeer gestaakt vanwege de storm

De Nederlandse Spoorwegen staken het treinverkeer in heel Nederland. Dat laat het spoorbedrijf rond 11:00 uur weten. Rond 17:00 uur zijn er enkele treinen weer gaan rijden, maar er is nog geen sprake van een betrouwbare dienstregeling. NS roept reizigers op om zelf alternatief vervoer te regelen.

“De storm heeft veel schade aan spoor en bovenleidingen veroorzaakt. Er zijn bomen en andere voorwerpen op het spoor terechtgekomen. Ook op verschillende stations is sprake van stormschade” zegt NS. NS waarschuwt verder dat de NS reisplanner niet up-to-date is.

Ook Arriva heeft last van de storm. Op diverse lijnen moest de vervoerder het verkeer staken, maar in Groningen en Friesland konden de treinen heel de dag doorrijden. Ook in Zuid-Limburg hadden de Arriva treinen geen last van de storm. Keolis en Connexxion hadden het treinverkeer eveneens gestaakt. Nederland is niet het enige land die het treinverkeer heeft gestaakt. Ook in Duitsland zijn er grote problemen door de storm.

De Duitse spoorwegen hebben donderdag het treinverkeer over grotere afstanden stilgelegd. Een woordvoerder van de Deutsche Bahn (DB) zei dat sneltreinen (ICE’s, Intercity’s en eurocity’s) die al onderweg waren, moesten stoppen. Eerder was het regionale treinverkeer in n de westelijke deelstaten Nedersaksen, Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) en Rijnland-Palts al gestaakt. Er zijn op hoger gelegen gebieden ten zuidoosten van Hannover windsnelheden van meer dan 200 kilometer per uur gemeten.

Het stoppen van alle treinen op de langere afstanden in heel Duitsland is een wat overdreven maatregel gebleken. Dit heeft de belangenvereniging voor Duitse treinreizigers, Pro Bahn, naar voren gebracht, terwijl de Duitse spoorwegen weer ‘s avonds langzaamaan op gang komen. Pro Bahn-voorzitter Karl-Peter Naumann zei dat “het natuurlijk altijd verstandig is voorzichtig te zijn, maar men kan ook te voorzichtig zijn”. Het is volgens Naumann een overdreven maatregel om plotseling helemaal niets meer te vervoeren. “Daar waar de storm niet woedt en er geen bomen op de rails liggen, is het stoppen van de treinen overdreven. Als de spoorweg nog vrij is, kan er beter geprobeerd worden de reiziger, desnoods door langzamer te rijden, naar zijn bestemming te rijden.” Een woordvoerder van de Deutsche Bahn zei in een reactie enkel dat “de veiligheid voor alles gaat”.

In Nederland leek het er aanvankelijk op dat de hinder op het spoor afnam. Tot 10:00 uur meldde NS op een groot aantal trajecten storingen, maar daarna werden er steeds minder verstoringen gemeld.

This post was last modified on 18 januari 2018 20:00

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug