fbpx

Thalys hoopt op meer omzet door extra reisklasse

13 jun 2017 12:12

De introductie van een extra reisklasse moet ervoor zorgen dat de omzet bij Thalys iets harder zal stijgen dan het aantal reizigers. Dat is de hoop die van Bruno Dierickx, commercieel en marketingdirecteur van Thalys. Hij legt tegenover Treinreiziger.nl uit wat er precies gaat veranderen.

Vorige week maakte Thalys bekend dat het bedrijf overstapt naar drie reisklassen. De tweede klas zal vanaf december Standard heten, en de eerste klasse Premium. Daartussen voegt Thalys een nieuwe klasse toe: Comfort. “De treinen zelf zullen niet veranderen,” legt Dierickx uit. “Reizigers in de nieuwe Comfort-klasse komen in dezelfde comfortabele stoelen als de huidige eerste klasse. Snacks, drankjes en kranten zijn echter niet inbegrepen. Die blijven wel inbegrepen bij de Premium-klasse. Die krijgen bovendien extra bandbreedte wifi,” legt de commercieel directeur uit.

Comfort-klasse
Thalys heeft de laatste jaren sommige zakelijke reizigers zien overstappen van de eerste naar de tweede klasse. Die treinreizigers wil Thalys terugwinnen met de nieuwe klasse. Een zakelijke reiziger betaalt op de dag voor vertrek 204 euro voor een eerste klas treinkaartje naar Parijs. Een treinkaartje in de nieuwe Comfort-klasse gaat straks maximaal 155 euro kosten. In de Premium-klasse zal de prijs vergelijkbaar blijven met nu (205 euro).

Premium-klasse
Vrije tijdsreizigers die nu eerste klas reizen, zullen straks waarschijnlijk ook overstappen naar de nieuwe Comfort-klasse. Nu is het mogelijk om vanaf 82 euro 1e klas te reizen. Wie straks Premium wil reizen, gaat minimaal 97 euro betalen. Een reis in de nieuwe klasse wordt iets goedkoper, vanaf 72 euro, maar dus zonder catering. “Op dit moment kunnen alleen 1e klas reizigers met Thalys TheCard gebruik maken van de Thalys-lounge in Brussel en Parijs. Straks wordt dat voor alle Premium-reizigers mogelijk,” legt Dierickx uit.

Meer goedkopere tickets
Dierickx verwacht dat het aantal reizigers tussen 2016 en 2018 met vier tot vijf procent zal toenemen. De hoop is dat de omzet één of twee procentpunt harder zal stijgen. Toch benadrukt de commercieel directeur dat dit niet betekent dat de prijs van het treinkaartje hoger wordt. “In de Standard-klasse komen er meer goedkope tickets. We zien dat de vraag daarnaar steeds groter wordt.” De goedkoopste tickets heten nu nog No Flex, maar zullen straks als Standard-Mini worden aangeduid. Het goedkoopste ticket naar Parijs blijft standaard aangeboden worden vanaf 35 euro. Die prijs verlagen ziet Dierickx niet zitten. “We hebben de afgelopen jaren wifi al voor alle reizigers gratis gemaakt. Veel vergelijkbare bedrijven zullen niet dezelfde voordelige tarieven kunnen bieden dat wij nu doen. De uitbreiding van het aantal voordelige tickets is al een serieuze inspanning.”

Meer flexibiliteit
Overigens is de term voordelige tickets een ruim begrip. Dat zijn niet alleen de tickets van 35 euro: de prijs kan oplopen tot 65 euro. Tickets met de naam Standard zullen beschikbaar zijn vanaf 67 euro en oplopen tot en met 135 euro. Het verschil met Standard-Mini is dat hier wel terugbetaling mogelijk is. “Met de huidige Semi-Flex tickets kan dat tot één dag voor vertrek. Straks kan dat met een Standard-ticket tot en met de dag van vertrek. Daar hebben veel reizigers iets aan. Van de reizigers die hun ticket willen veranderen, wil de helft dat doen op de dag van vertrek.”

Concurrentie
De commercieel directeur zegt dat de Eurostar een concurrent voor de Thalys gaat vormen. Toch is Dierickx positief over de nieuwe concurrentie tussen Amsterdam en Brussel. “Het aanbod wordt groter, en daardoor zal er ook meer vraag ontstaan. Dat is positief.” Een grote concurrent voor Thalys zal Eurostar niet worden. De Eurostar zal vanaf medio december twee keer per dag gaan rijden vanaf Amsterdam via Brussel naar Londen. Thalys rijdt veel vaker tussen Amsterdam en Brussel, en dan is Brussel ook nog eens de secundaire markt voor Thalys. Verkeer van en naar Parijs is voor Thalys de grootste markt.

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
BiggerNub
7 jaren geleden

Dus op zich is dit een verkapte prijsverhoging.

Wie meer betaald krijgt extra dingen en kan lekker zitten.
En om de leegte in de trein aan te pakken zonder de stoelen te veranderen komt er een Arme sloeber eerste klasse zonder internet en eten en drinken

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  BiggerNub

De nieuwe ‘tweede’ klasse is echt beduidend lager geprijsd dan vroeger de eerste klasse.
Ik zag pas een kaartje voor 30 euro in deze nieuwe tweede klasse, die waren echt nooit te vinden in de oude eerste klasse.
Natuurlijk is het bedoeld om blijkbaar wat hoge leegstand in de eerste klasse rijtuigen te bestrijden.
Maar om het nu “arme sloeber” en “verkapte prijsverhoging” te noemen is echt een erg negatieve gedachte! Thalys is een prachttrein van voor tot achter en dit is gewoon een goede constructieve maatregel om meer aanbod te geven.

A.C. van Oort
6 jaren geleden

Jammer dat de maaltijdservice opeens verdwenen is voor Comfortreizigers. En dat dit in een goedeprijsverlaging niet tot uiting is gekomen. Ook was het wel correct geweest als dit netjes aan reizigers, zoals ik, via een mail of brief aangekondigd was geworden. Misschien toch maar wer met het vliegtuig? Of boterhammetje mee?