Thalysreizigers tot zeven uur vertraagd

Internationale hogesnelheidstreinen van Thalys van Amsterdam naar Parijs zijn vrijdagmiddag stil komen te staan door een ongeval in België. De vertraging loopt op tot meer dan zes uur.

Uren vertraging

Zo komt de trein van 13:15 uur uit Amsterdam Nederland niet uit. Urenlang heeft de trein in Roosendaal stilgestaan, waarna de trein uiteindelijk terug is gekeerd naar Rotterdam Centraal. Ook de Thalys en Eurostar die nadien zouden vertrekken hebben urenlange vertragingen opgelopen. Volgens een passagier stonden er in Rotterdam nu honderden mensen te wachten.

Oorzaak van de vertraging was een aanrijding bij het Belgische Duffel rond 13:45 uur, schrijft het de van Antwerpen. Volgens rijdendetreinen.nl was de versperring rond 17:21 uur opgelost en zou het treinverkeer volledig hervat zijn. Dat gold echter niet voor de Thalys- en Eurostartreinen. Pas rond 21:00 is er weer een Thalys vertrokken van Rotterdam Centraal naar Parijs. Als het meezit, zijn de reizigers rond 23:45 uur in Parijs, mits de trein nog tijdig de Franse hogesnelheidslijn kan bereiken, die sluit namelijk ‘s nachts. Ter vergelijking: de eerste reizigers hadden al rond 16:38 uur moeten aankomen in Parijs.

Volgens het ANP is de verwachting dat alle gestrande reizigers met de Thalys trein meekunnen.

This post was last modified on 16 juli 2021 23:35

Bekijk reacties

    • Dan wel. Je kunt je afvragen of de Thalys & Eurostar niet ergens omheen kon rijden. Een alternatieve route via Rijssel/Lille via Gent. En dan op de LGV Lille - Parijs.

      • Of het was ook mogelijk om na Antwerpen L15/L16 op te rijden naar Lier, vervolgens naar Aarschot en vandaar richting Brussel te rijden.
        Ze hebben dit vaker gedaan

    • De volgorde van prioriteiten in Belgie:
      Nauwelijks investeren in echt HSL-spoor met bijbehordende beveiliging en prioriteit. Gevolg: enorme vertraging als het gewone slecht beveiligde spoor weer problemen geeft.

      Nauwelijks investeren in alternatief. Gevolg: HSL-treinen krijgen geen omleiding en rijden zich vast.

      Nauwelijks investering in gepast vervangend personeel. Gevolg: als de treinen wel weer mogen rijden kan dat nauwelijks wegens gebrek aan personeel.

      Ze nemen de HSL service en de klanten niet serieus. Klanten zoeken het maar uit als het mis gaat en dat noemen ze dan een hoogwaardig vervoer.

  • Daar heb je groot gelijk in Brabo en dat is eigenlijk best wel een grote schande.
    Het is alleen ook wel de wet die de werktijden bepaald. Met het vliegtuig heb ik zoiets ook wel eens meegemaakt, na een vertrek vertraging van 1,5 uur moesten we weer uit het vliegtuig stappen omdat de bemanning niet meer terug mocht vliegen vanwege de maximale werkdag. Pas de volgende dagen vlogen we terug met nog een keer 1 uur vertrek vertraging.
    In totaal 26 uur vertraging!!!!! En er werd niets geregeld voor de passagiers heb alles zelf moeten oplossen. Zelfs de geld terug regeling heeft heel lang geduurd en veel moeite gekost.

  • Ik heb ook wel eens een paar uur zitten wachten op Gare du Nord. De treinen konden niet weg vanwege een incident (springer) ergens bij Brussel. Na zo'n drie uur wachten moesten we ineens opschieten omdat de trein plots in 10 minuten zou vertrekken.

    Het is toch wel treurig dat zulke zaken gebeuren maar het is toch ook vreemd dat men dan niet een weg weet om de trein te laten omrijden en de brussel passagiers er in Lille of Antwerpen er maar uit te laten en die via een andere verbinding te laten reizen.

  • De Vlamingen hebben bij de aanleg van de HSL de hand op de knip gehouden en daarom is het spoor tussen Antwerpen en Schaarbeek (Brussel) nog steeds een klassieke spoorlijn, viersporig weliswaar.
    Vanaf iets ten zuiden van Halle (richting Lille) en ten zuiden van Leuven (richting Luik) is wel een HSL aangelegd.

    • Redelijk kort door de bocht. De infrastructuur is van dien aard dat de kosten van een HSL tussen Antwerpen en Brussel niet tegen de baten opwegen.
      Tussen Amsterdam en Rotterdam is de tijdsduur waar 300kmh wordt gereden vrij kort -- de 300kmh wordt tussen Antwerpen en Brussel niet eens gehaald als daar al een HSL zou liggen.

      • Vooralsnog wordt er tussen Schiphol en Blijdorp max 200kM/h gereden. Het wachten is op de ICng, vanwege het het succes en de goede aanpak is alles nog eens een paar jaar vertraagd. Ik begin mij af te vragen of mijn moedertje deze trein ooit uit het keukenraam kijkend, zonder 100 te worden, zal zien rijden.

    • Tussen Mechelen en Brussel liggen er wel degelijk al een paar jaar 2 extra sporen (lijn 25N).

  • Van een bus tussen Rotterdam/Roosendaal/Antwerpen-Brussel laten rijden hadden ze zeker nog nooit van gehoord. Een setjes touringcarbussen is wel ergens op te trommelen, (desnoods plukken ze ergens een paar oude Lijnbussen van een of andere stelplaats, dat beetje anti-comfort willen reizigers best voor lief nemen, is altijd beter dan 7 uur ergens staan zakjes te plakken). Dan is het nog maar een kwestie van: reizigers inladen en rijden met die hap. Met 2-2,5 uur vertraging had men in Parijs kunnen zijn. Voor zulke kosten is Thalys verzekerd en anders valt er heus wel tot een financiële oplossing te komen. Wie kan mij uitleggen waarom zoiets simpels bij treinvervoerders niet in hun hoofd opkomt?!

    • Het goedkoopste is het natuurlijk om de reiiger te laten wachten omdat zo iedere extra kosten voor personeel worden vermeden. De reizigers konden nu pas laat op de avond reizen omdat die rit gereden werd met in Parijs gestationeerd personeel dat nog terug moest naar huis.

  • Afgelopen vrijdag heb ik met Thalys gereisd. Oorspronkelijk zou ik vanaf Luik naar Parijs reizen, maar door de wateroverlast is die trein geannuleerd. Dan maar met de auto naar Brussel en daar iets proberen te regelen. In plaats van vertrekken om 9:51 uit Luik is het uiteindelijk vertrekken om 13:13 vanuit Brussel geworden. Door problemen met het treinstel uit Amsterdam was het vertrek uiteindelijk pas 30 minuten later. Mijn stedentripje naar Parijs is uiteindelijk een gemixte trip Brussel/Parijs geworden. Je moet je maar aanpassen aan de situatie, denk ik dan. Van dat ongeluk heb ik dus geen last gehad, maar ik ben erg blij dat ik niet op het aanbod van Thalys ben ingegaan om een trein van rond 16:00 te nemen. Dan had ik daar mooi gestaan.

    Op de terugreis op zaterdag was het ook prijs. De trein van 11:55 terug naar Luik (waar ik dan in Brussel zou uitstappen) vertrok met een uur vertraging. Ook andere treinen tussendoor hadden vertraging aan hun broek. Was dit zo'n pechweekend of gaat het vaker mis bij Thalys?

  • Om tussen al het negatieve ook even een positief verhaal over Thalys te delen: enkele jaren geleden was ik onderweg van Parijs naar Rotterdam met de Thalys: ter hoogte van Péronne stonden we opeens abrupt stil met wat bleek een kapotte motor. We zijn uiteindelijk op aangepaste langzame snelheid doorgereden naar Brussel, waar aan de andere kant van het perron al een vervangende Thalys stond te wachten die ons allen netjes verder naar NL heeft gebracht. Wel met 2 uur vertraging.

    • Twee uur vertraging en toch nog een positief verhaal, daar weet blijkbaar alleen 't spoor je op te trakteren. De Thalys is duur, onbetrouwbaar en helemaal niet zo snel als je zou denken:
      A'dam-Brussel: gemiddelde snelheid 100 km/u
      Brussel-N.Frankrijk: gemiddelde snelheid 150 km/u
      N.Frankrijk-Groot Parijs: gemiddelde snelheid 300 k/u
      Groot Parijs - Gare du Nord: gemiddelde snelheid 150 km/u.

  • Wij hadden geboekt voor de Thalys van vrijdag 15.58 uit Rdam. We kwamen uiteindelijk 00.20 in Paris aan.
    Niet alleen Thalys maakt er een puinhoop van maar Infrabel heeft ook wat uit te leggen: waarom moet het oplossen van een aanrijding op een 4 sporig baanvak 6 uren duren? Waarom kan de IC Brussel na pak weg 5uren wel rijden maar blijft Thalys dan nog uren stilstaan?
    En Thalys valt door de mand als professioneel reizigersvervoerder. Ze bakken er qua dienstverlening al jaren weinig van. Ik had al 5 prullenbakken uit de 1e klas als oud ijzer kunnen verkopen want die vallen meestal uit hun houder op de grobd als je ze opent. Op de wc ontbreekt vaak zeep of water. Toppunt is dat ze met Corona als excuus de lounges en de welcome bar aan boord nu al een jaar geloten houden. Bij vertrek uit Paris Nord staat dat overal aangekondigd zodat je nog tijd hebt om wat proviand in te slaan, maar in NL staat daarover niks op de schermen. Verweer: dan moet u maar op de website kijken. Het gekke is dat voor DB corona geen reden is om de boordcatering af te schaffen. Ondanks honderden miljoenen aan steun van de Europese belastingbetalers bezuinigt Thalys dus op het comfort.
    Heel bijzonder en volgens mij strijdig met EU regels is dat Thalys je bij uitval van een trein wel omboekt naar een volgende trein, maar alleen als je afziet van je recht op compensatie voor vertraging.
    Ondanks de vertragingen op vrijdag was blijkbaar het schoonmaakpersoneel wel op tijd naar huis gegaan zodat we met 6 uren vertraging in een rijdende vuilcontainer werden vervoerd.
    Thalys is helaas al 21 jaar monopolist op deze route. Matige kwaliteit tegen gepeperde prijzen. Hoog tijd voor concurrentie. Maar dat zullen SNCF en NMBS wel vakkundig verhinderen.

  • Wat ik niet goed begrijp, is dat je als een mak schaap uren in die Thalys op Rsd blijft zitten.
    De tarief voorwaarden staan je toe om zonder kosten de volgende Thalys te nemen. Vanuit Rsd zit je met een overstap in Essen of Antwerpen zo in Brussel. Daar is de frequentie richting Parijs een stuk hoger.

    • Maar je Thalys ticket is niet geldig tussen Roosendaal en Brussel. Bovendien is wat je zegt volgensmij in de basis onjuist. Je mag niet een trein eerder of later nemen, alleen bij specifieke tarieven mag dat. Natuurlijk heb je bij vertraging van meer dan 60 minuten wel weer rechten. Op dat moment is ook niet goed duidelijk dat het 7 uur gaat duren en hoe toegankelijk de sporen tussen Antwerpen en Brussel zijn. Ik snap wat dat betreft heel goed dat mensen blijven zitten.

      • Ik denk dat je volgens de HOTNAT ( zie railteam voorwaarden) de volgende trein mag nemen. Heb ikzelf ook wel eens gedaan. Toegegeven, wel even bij de balie op Brussel zuid gechecked of het ook echt kon)

        Voor de kosten hoef je dat stukje Rsd Brussel niet te laten. Zeker niet als je weet dat er een Belgische automaat op Rsd staat en al helemaal niet als je een Belgische 10 ritten kaart hebt.

        Maar je hebt natuurlijk groot gelijk als je zegt: Dat weet de gemiddelde reiziger echt niet.
        Triest eigenlijk dat de tarieven/ voorwaarden zo ondoorzichtig zijn.

Share
Tags: Thalys

Recent Posts

NS neemt afscheid van oude Sprinters: ‘Na 46 jaar uitgesprint’

De Nederlandse Spoorwegen nemen afscheid van de eerste generatie Sprinters. Na dit weekend (zaterdag) gaan…

11 uur terug

2300 reizigers zien NS-abonnement tot dubbel zo duur worden

Circa 2300 reizigers verliezen per 1 maart hun bestaande NS-abonnement en gaan tot twee keer…

2 dagen terug

Snelle trein naar Berlijn vertraagd: pas tussen 2026-2030 half uur sneller

Het gaat niet lukken om de trein naar Berlijn per 2024 een half uur te…

2 dagen terug

Geen boete voor vertraagde levering ICNG

De vertraagde introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) levert NS geen boete op. Dat…

4 dagen terug

Rail Away viert jubileum met nacht (veertien uitzendingen)

Het EO-programma ‘Rail Away’ bestaat dit jaar 25 jaar. Beelden van mooie landschappen, unieke spoorlijnen,…

5 dagen terug

NMBS schrapt treinen vanwege personeelstekort

Vanaf maandag 6 december komen in België dagelijks 120 treinen te vervallen. Reden: de Belgische…

5 dagen terug