fbpx

Trein naar Parijs: alle opties voor de reis naar de Franse hoofdstad en verder

Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs is niet voor niets al jarenlang veruit het drukste treinstation van Europa. Vanuit Nederland zijn er meerdere opties om naar Parijs te treinen die allemaal op dit station arriveren. Welke opties er zijn en hoe je vanaf Gare du Nord je reis kunt voortzetten, lees je op deze vernieuwde pagina over het reizen met de trein naar de Franse hoofdstad.

 

Trein naar Parijs per Eurostar

Snelste reis naar Parijs met Eurostar

De makkelijkste en snelste treinreis naar Parijs gaat met hogesnelheidstrein Eurostar. Dit is sinds 2023 de nieuwe naam voor Thalys. Boek je ruim vantevoren, dan is de reis zelfs nog voordelig ook, vanaf 35 euro. De Eurostar rijdt in 3 uur en 28 minuten vanuit Amsterdam naar Gare du Nord, vanuit Rotterdam in 2 uur en 40 minuten.

Treinkaartjes naar Parijs

Wil je met de Eurostar naar de Franse hoofdstad? Dan is het belangrijk om tijdig je treinkaartje te reserveren. Treintickets naar Parijs worden aangeboden vanaf vier maanden voor vertrek. Tickets zijn in de regel beschikbaar vanaf 35 euro. Maar door de enorme vraag betaal je in de praktijk al snel veel meer. Vroeg boeken vergroot de kans op een voordelig treinticket. De goedkope tickets zijn te koop via o.a. NS International.

Treintickets kun je normaal kosteloos annuleren tot zeven dagen voor vertrek. Daarna is annuleren niet mogelijk, maar tegen kosten is omruilen nog wel mogelijk.

Via Disneyland Parijs

De Eurostar rijdt in het weekend ook vanuit Amsterdam naar Disneyland Parijs, oftewel Marne la Vallée – Chessy. Tickets voor deze trein zijn vaak goedkoper. Wie voordelig per trein naar Parijs wil, kan daarom overwegen om een ticket naar Disneyland te kopen en vervolgens per regionale trein RER, ruim een half uur, verder te reizen naar het centrum van Parijs. De Eurostar naar Disneyland stopt ook op Charles de Gaulle Airport, de belangrijkste luchthaven van Parijs. De reistijd naar Marne la Vallée – Chessy is ongeveer een kwartier langer dan naar Gare du Nord.

Frequentie Eurostar

De Eurostar rijdt normaal gesproken elf keer per dag. Op zaterdag rijdt de trein minder vaak, maar op vrijdag en maandag juist meestal weer vaker. Door de week gaat de eerste trein vaak al om 6.10 uur (vanaf Amsterdam Centraal). In de weekenden later; zaterdag 7.10 uur, zondag 8.10 uur. Door de week gaat de laatste trein meestal 19.10 uur. Op zaterdag gaat de laatste trein een uur vroeger en op zondag een uur later om 20.10 uur.

Comfort in de Eurostar

De Eurostar heeft drie klassen: de 2e klasse heet bij Eurostar ‘Standaard’, terwijl de 1e klasse wordt aangeduid met ‘Comfort’. Het verschil tussen de eerste en tweede klasse is het comfortniveau: de stoelen zijn in de 1e klasse breder, en je krijgt meer beenruimte. Gratis een hapje en een drankje bij de zitplek is tegenwoordig niet meer inbegrepen. Daarvoor is er de reisklasse ‘Eurostar Premium’. Dit kun je zien als de business klas van de trein naar Parijs. De stoelen bij Eurostar Premium zijn hetzelfde als bij de 1e klasse (‘Comfort’). Het verschil is vooral de service. Zo krijg je op elk moment van de dag een lekkere maaltijd met streek- en seizoensproducten bij de zitplaats. Ook heb je beschikking over extra snel internet en diverse gratis kranten.

Per Interrail & Eurostar naar Parijs

Reis je met Interrail? Ook dan kun je gebruik maken van de Eurostar. Maar je moet de trein wel reserveren en een toeslag betalen. Dat kun je hier zelf online regelen. Zie de pagina: Toeslag Eurostar met Interrail.

Voordelen Trein naar Parijs op een rij


Budgettrein naar Parijs, al vanaf € 10

Voordelig en authentiek met Ouigo-trein

Je treint het voordeligst naar Parijs als je vanuit Rotterdam de EuroCity naar Brussel Zuid neemt en op Brussel-Zuid de Ouigo naar Parijs Gare du Nord kiest. Let wel dat dit alleen mogelijk is door twee kaartjes te kopen; een voor de reis naar Brussel Zuid en een voor de Ouigo naar Parijs. De EuroCity rijdt zestien keer per dag voor een prijs vanaf € 16,60 naar Brussel Zuid. De Ouigo rijdt drie keer per dag (7.39 uur, 13.38 uur en 18.38 uur) van Brussel naar Parijs.

De Ouigo rijdt over het klassieke spoor via de stad Bergen door Noord-Frankrijk naar Parijs. Onderweg stopt de trein ook nog in de Franse stadjes Aulnoye-Aymeries en Creil. Je maakt zo een authentieke treinreis door Frankrijk die een stuk langer duurt dan de rit met de Eurostar. Vanaf Brussel ben je bijna drie uur lang aan het treinen.

Ouigo gebruikt voor deze dienst oude intercityrijtuigen die het zelf vernieuwd heeft. De treinen zijn comfortabel maar bieden niet het comfort van de Eurostar. Ook zijn er in de Ouigo geen andere klassen en is er geen restauratiewagen.

Vanuit Limburg via Luik of Aken met de trein naar Parijs

Vanuit Zuid-Limburg reis je het beste via Luik of Aken naar Parijs. Van de Drielandentrein naar Aken of Luik stap je over op de Eurostar. Een treinkaartje is er vanaf 44 euro, maar zal veelal aanzienlijk duurder zijn. In Maastricht of Heerlen stap je in de Drielandentrein naar Luik (Liège-Guillemins) of Aken. Deze trein rijdt 1x per uur. Daar stap je over op de Eurostar. In Luik heb je ongeveer een uur overstaptijd, in Aken ongeveer twintig minuten. Via Brussel Zuid rijdt de trein naar Parijs. In Parijs eindigt de trein op Gare du Nord. 

Ook vanuit Limburg optie met goedkopere Ouigo

Een aanzienlijk goedkopere optie is om in Luik de intercity te nemen naar Brussel Zuid en vanaf daar de Ouigo naar Parijs te nemen. Je moet twee losse kaartjes hebben (een voor de intercity naar Brussel Zuid en een voor de Ouigo naar Parijs).

Stedentrip Trein Parijs + Hotel

Boek hotel en trein in één

Voor een stedentrip naar Parijs? Dan is het handig als je de trein én het hotel in één keer kunt boeken. Dat kan via onze zustersite Treinrondreis.nl. De aangeboden hotels zijn allemaal nabij Gare du Nord, met een metrostation bijna voor de deur. Hotel Touring (***) is met een kilometer het verst van het station verwijderd. Een kwartier lopen is trouwens niet nodig: als je met de trein in Parijs bent aangekomen kun je de bus nemen naar het hotel. Deze rijdt doorgaans elke zeven minuten. En zoals aangegeven is er ook een metrostation bijna voor de deur. Met de metro sta je in zeven à acht minuten bij het Louvre. Een ideale startplek om Parijs te ontdekken. Alle aangeboden hotels worden door gasten met een 8 of hoger gewaardeerd.

Tarieven stedentrip

Stedentrip Trein Parijs + Hotel is al te boeken vanaf 172 euro per persoon. De reis is te boeken tot tien dagen voor vertrek. De boeking is op aanvraag. Dit betekent dat de beschikbaarheid van de trein en hotel handmatig wordt gecontroleerd.

Vergelijking: bus, vliegtuig of trein naar Parijs?

Het vliegtuig naar Parijs? Er zijn nog maar weinigen die dit een serieuze optie vinden. En terecht, in onze beleving is de Eurostar naar Parijs het aantrekkelijkst. De reis is snel en als je tijdig boekt, is het ook nog voordelig. Maar vooral bij last minutes kan de trein naar de Franse hoofdstad relatief duur zijn. Als je zo goedkoop mogelijk wilt reizen, kun je het beste met de bus. Flixbus en BlablaCar Bus rijden vanuit Nederland meerdere keren per dag rechtstreeks naar Parijs. Met een reistijd van zeven tot acht uur is het wel de langzaamste optie

Het vliegtuig (met name Transavia) lijkt bij last minutes erg voordelig, maar vaak wordt vergeten dat er nog reiskosten van en naar de luchthaven bij komen. Die lopen snel op tot ruim 25 euro per persoon bij een retour. Ook kunnen er kosten bij komen voor de bagage. De snellere reistijd gaat verloren met het voor- en navervoer en de wachttijd op de luchthaven.

Hoe reis je verder vanaf Gare du Nord?

Is Parijs niet je eindpunt en wil je verder met de trein, dan zul je vanaf Gare du Nord naar een van de andere Parijse treinstations moeten.

Gare de Lyon voor hoge snelheidstreinen naar het zuiden

Voor reizen naar het zuiden en zuidoosten (Alpen, Zwitserland, Italië, Spanje) ga je naar Gare de Lyon. De afstand is ongeveer vijf kilometer. Je reist het beste met de regionale RER-trein, lijn D van Creil richting Melun of Corbeil-Essonnes. De rit duurt acht minuten.

Gare d’Austerlitz voor nachttreinen naar het zuiden

Voor reizen met de nachttreinen naar het zuiden en zuidwesten ga je naar Gare d’Austerlitz. De afstand is ruim vijf kilometer. De beste manier om te reizen is per metro. Metro 5 (richting Port d’Italie) brengt je van Gare du Nord binnen een kwartier naar Gare d’Austerlitz.

Gare Montparnasse voor het westen

Treinen naar het westen en zuidwesten (Normandië, Bretagne, Bordeaux) vertrekken vanaf Gare Montparnasse. Metro 4 rijdt je van Gare du Nord naar Montparnasse. Neem de metro richting Bagneux. De rit naar Gare Montparnasse duurt achttien minuten.

Gare de l’Est voor het oosten

De treinen naar het oosten en noordoosten (Elzas, Luxemburg, Duitsland) vertrekken vanaf Gare de l’Est. Gare de l’Est ligt vrijwel naast Gare du Nord. Als je Gare du Nord uitloopt ga je links en blijf je rechtdoor lopen tot de voetgangerstraat Rue d’Alsace. Hier ga je rechts en volg je de route naar het station. Het is minder dan 10 minuten lopen tussen de beide stations. Heb je veel bagage, dan kun je ook metro 4 naar Bagneux nemen. Gare de l’Est is na minuut al de volgende stop.

Kaartjes

Ritten met de metro en RER-treinen betaal je met hetzelfde ticket. Een enkeltje kost 2,50 euro, ongeacht de afgelegde afstand. De kaartjes koop je bij de RER-loketten op de stations of bij kaartjesautomaten. Je kunt kaartjes ook online kopen met de IDF Mobilités– en Bonjour RATP-apps. Reis je met de Eurostar dan kun je de kaartjes voor de metro en RER-trein ook kopen in het Eurostar Cafe barrijtuig.

Je kunt de reis tussen de stations ook per fiets doen, als je wat meer tijd en niet veel bagage hebt. Bij de treinstations vind je ook stations van het Parijse leenfietssysteem Velib. Je kunt met je bankpas of creditcard bij de automaten op de fietsstations kaartjes kopen voor een enkele rit (3 euro) of 24 uur (5 euro). Er zijn ook elektrische fietsen beschikbaar. Parijs heeft de laatste decennia de fietsinfrastructuur flink verbeterd.

Veelgestelde vragen

Reistijden per trein naar Parijs

Per trein Den Haag – Parijs3 uur en 16 minuten€ 50
Per trein Utrecht – Parijs3 uur en 32 minuten€ 53
Per trein Haarlem – Parijs3 uur en 42 minuten€ 53
Per trein Zwolle – Parijs4 uur en 46 minuten€ 53
Per trein Groningen – Parijs5 uur en 47 minuten€ 53
Per trein Eindhoven – Parijs3 uur en 51 minuten€ 53
Treinreis Maastricht – Parijs (overstap Luik)3 uur en 49 minuten€ 43,70
De genoemde tarieven zijn “vanaf” tarieven en zijn beperkt beschikbaar. Lastminute kan het tarief fors duurder zijn.

Wat te doen in Parijs:

Artikelen over de Thalys en meer

1 5 stemmen
Artikel waardering
36 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dominic
8 jaren geleden

Goeie prijzen zo af en toe, alleen jammer dat die Thalys echt zelden op tijd rijdt. En pas vanaf een uur vertraging krijg je een klein beetje compensatie, echter moet je dat eigenlijk gebruiken om korting te krijgen op een nieuw treinticket. Nee, voor mij geen Thalys meer.

Mattheas
30 dagen geleden
Antwoord aan  Dominic

Je kan bij Eurostar ook een standaard compensatie aanvragen. Je ontvangt dan 25% bij 60-119 minuten en 50% bij 120 minuten of meer. Je krijgt dan gewoon geld op je rekening teruggestort 🙂
Bij grote verstoringen heeft Eurostar soms een ruimere compensatieregeling.

negasi berhane
8 jaren geleden

negasi

Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  negasi berhane

…wat is dat voor een reactie, vertaal dat effe, of was het een typefout…?

Marjan
7 jaren geleden

NSinternationaal adverteert momenteel met actietarieven, maar als je ze dan wilt boeken, werkt de website opeens niet. Ook telefonisch zijn de actietarieven plotseling niet meer beschikbaar. Een wassen neus. En ze blijven maar doorgaan met deze misplaatste reclame en alle niet-bestaande tarieven blijven in de tool. Iets voor de reclame-code-commissie?

1jklfelkj;
7 jaren geleden

fhjerjmkkj

apollo
1 jaar geleden
Antwoord aan  1jklfelkj;

same

apollo
1 jaar geleden
Antwoord aan  1jklfelkj;

same

keulers
7 jaren geleden

wilweten of er vertraging is morgen op traject amsterdam parijs

Met de trein van Amsterdam naar Parijs? - Reisinbeeld.nl
5 jaren geleden

[…] te verzinnen om een paar dagen naar Parijs te willen. Heb je er echter al eens over nagedacht om de trein Amsterdam naar Parijs te nemen? Vanaf Amsterdam, Schiphol of Rotterdam rijd je namelijk in drie uur en vijftig minuten […]

Thalys naar Parijs boeken, dit zijn de voordelen – Listable
5 jaren geleden

[…] een keertje naar Parijs? Dan is het een goed idee om eens te kijken naar de mogelijkheid om met de Thalys naar Parijs te reizen. Vaak reizen mensen met de auto naar Parijs. Niet alleen is dit een lange reis, maar het […]

Bert Sitters
1 maand geleden

Thalys is tegenwoordig Eurostar

freddy8
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

5 jaar geleden nog niet… 😉

Met de trein Parijs bezoeken - Ga Gerust Op Vakantie
5 jaren geleden

[…] rijden lang niet voor iedereen de meest optimale keuze zal zijn. Dat hoeft ook niet, want met de trein Parijs bezoeken is zo mogelijk nog leuker te […]

Met de trein naar Parijs – Reis Winkels
5 jaren geleden

[…] is zeker geen slecht idee om met de trein naar Parijs te gaan. Parijs ligt iets meer dan 500 kilometer van Amsterdam vandaan. Als je in Amsterdam de […]

Met de trein Parijs bezoeken: 4 voordelen - Road To 2010
4 jaren geleden

[…] steeds minder kort en er zijn steeds betere verbindingen tussen de steden. Wil je graag met de trein Parijs bezoeken? Met de Thalys reis je gemakkelijk en snel vanuit Amsterdam Centraal Station naar Parijs […]

Bert Sitters
1 maand geleden

Thalys is tegenwoordig Eurostar.

Peter Borgdorff
2 jaren geleden

Ik wil begin juni vanaf Rotterdam via Parijs naar Moulins-sur-alliers. Maar op de NS-International site kun je alleen met de IC Brussel naar Brussel-zuid en daar op de Thalys. Terwijl de Thalys Rotterdam aandoet.
Wat is dat voor spel ? De IC Brussel bevoordelen ?

Lola
2 jaren geleden
Antwoord aan  Peter Borgdorff

Ja dat vind ik nou ook.
Beetje raar verhaal en wordt je overal uitgebuit

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Peter Borgdorff

Thalys is tegenwoordig Eurostar.

Mattheas
30 dagen geleden
Antwoord aan  Peter Borgdorff

Op welke datum wil je deze reis boeken? Het kan zijn dat de Eurostar vanwege werkzaamheden niet rijdt. Ik kan wel data vinden waar je deze reis met de Eurostar kan boeken. Je kan ook twee aparte reizen Rotterdam – Parijs en Parijs – Moulins sur Alliers boeken. Je kan dan zelf de overstaptijd in Parijs bepalen en je hebt nog steeds dezelfde rechten als reiziger 🙂

Caspar
1 maand geleden

Moet Gare d’Austerlitz niet Gare de l’est zijn? Austerlitz ligt naast gare de Lyon en bedient vooral het zuiden, niet het oosten

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Caspar

Klopt! Austerlitz heeft sinds de komst van de LGV/TGV Atlantique met de uitbreiding van Gare Montparnasse in 1989/1990 veel verloren, maar heeft volgens mij nog wat langeafstandstreinen naar het centrale midden van het land (Limoges?)

Gare de L’est bedient Oost Frankrijk, dus Straatsburg, Luxemburg, de Vogezen etc. maar heeft 1) zijn treinen naar Zwitserland volgens mij weer verloren aan Gare de Lyon. En 2) de Zuid-Duitse bestemmingen zijn vanuit Nederland beter bereikbaar via Frankfurt.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door lezer
Kenneth Tharmaratnam
30 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Toen ik het artikel las miste ik ook al Gare de L’Est. Verder vind ik het zelf helemaal niet fijn en onnodig om voor bestemmingen verder dan Parijs, behalve wellicht voor Bretagne en Normandië, via Parijs te reizen. O.a. via Brussel en Lille kun je ook al overal in Frankrijk komen. Helaas moet je er wel vaak vroeg bij zijn. Onlangs een verbinding vanuit Duitsland via Brussel naar Zuid Frankrijk moeten boeken en van de eerste tien suggesties (DB/NMBS/SNCF websites) gaan er wel 8 of 9 via Parijs en bij de overige moet je snel bij zijn anders zijn die zo volgeboekt of zijn de goede plaatsen al weg. Ik vroeg me trouwens ook af of er door de SNCF nooit overwogen is om een cirkeldienst, trein te laten rijden tussen de verschillende stations?

Paul Lamote
1 maand geleden

“Sinds oktober 2023 zijn Eurostar en Thalys samengegaan en is de naam Eurostar verdwenen.”

De naam Thalys is verdwenen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Vreemd genoeg klinkt Thalys voor de trein naar Parijs nog heel gewoon.

Veen
1 maand geleden

Via de website van de Belgische of Franse spoorwegen kan voordeliger zijn.
Vroeger kon je buiten de spits standaard voordelig met de internationale IC van Amterdam, Leiden, Den Haag HS of Rotterdam naar Antwerpen of Brussel. Dat wordt nu afgeschaft voor een snellere duurdere verbinding, die de meesten niet willen. Nog voordeliger met de IC naar Roozendaal en daar overstppen op de stoptrein werd al gesaboteerd. Die vertrok als de IC binnen kwam rijden. Wat heb je aan een trein die een half uur sneller rijdt maar Een keer per uur of minder? Elk half uur een verbinding levert maakt ook meestal mogelijk om een half uur later te vertrekken.
Ook kon men na een goedkope reis naar Brussel vandaar goedkoop met een HST verder naar Parijs. Een uurtje langer onderweg voor 70 goedkoper? Dat is mooi 70 per uur zittend bespaard. De hardwerkende mensen betalen miljarden voor peperdure spoorlijnen die alleen welgstelden echt wensen. Zij kunnen zich regelmatig 300 voor een retourtje veroorloven voor even een dagje Parijs..

Veen
1 maand geleden

Goedkoop door Parijs toeren en wat zien? Neem (buiten de spits) stadsbussen in plaats van de metro. Alternatief voor de enorme wachtrijen bij de Eifeltoren? In een van die hoge gebouwen bij Gare Montparnasse mag men naar boven. Betaalbaar eten en drinken? Koop wat bij een winkel: Bij mooi weer kan men toch mooi ergens buiten zitten.

Eend
1 maand geleden
Antwoord aan  Veen

Op zich is de bus beter maar lijn 65 reed vroeger van Gare du Nord via Gare de Lyon naar Paris Austerlitz. Deze lijn is al jaren ingekort tot Gare de Lyon. Paris Montparnasse is zeer slecht bereikbaar als je niet wil traplopen met koffers. Directe treinverbindingen naar zuiden moet er gewoon komen. De Chinese aanpak zowel dag als nachttreinen over de HSL is goed systeem.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Veen

Fietsen is ook goed te doen, wel wat gevaarlijker. Per bezoek aan Parijs ga ik nog maar een of twee keer per metro. Vroeger maakte je zo een carnet van tien op.

FFA
1 maand geleden

Bedankt voor het informatieve artikel.

Daan
1 maand geleden

Een dingetje, via de site van de nmbs, kan je WEL een rechtstreekse ticket kopen naar parijs met de goedkopere trage treinen. Als je de filter, geen hogesnelheidstreinen aanklikt.

Alleen ik weet niet of het de moeite waard is, vooral omdat je geen toegang hebt tot de goedkope €4,50 of €9,- kaartjes om vanaf rotterdam verder te reizen door nederland.

1000023535
Toby
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Leuk maar als je de overstap op de ouigo mist heb je nergens recht op. Ouigo vergoedt alleen maar overstappen als je van een SNCF trein overstapt.

Mattheas
30 dagen geleden
Antwoord aan  Toby

Dat is helaas wel een nadeel. Als je voor deze route kiest, dan zou ik zeker een langere overstap op Brussel-Zuid nemen. Ik heb in januari gekozen voor deze verbinding en heb toen in een goedkoop hotel overnacht, zodat ik zeker wist dat ik de Ouigo zou halen.

Dries Molenaar
1 maand geleden

Van Gare du Nord naar een hotel verder in de stad ben je ook zo meer dan een half uur bezig. Dan is een half uur met de RER vanaf Marne la Vallee helemaal niet zo gek. Het is ook een rustiger station met veel minder gangsters.

Arjan krabbenbos
30 dagen geleden

Er is sinds december 2024 ook een goedkoper alternatief om van of naar Parijs te reizen. De Ouigo een Frans Belgisch consortium dat nu drie dagelijkse treinen via klassiek spoor laat rijden. Deze trein stopt in Bergen of Mons, Aulnoye en Creil, maar sinds april 2025 ook in het Franse Saint Quentin. De trein bestaat uit Belgisch I11 materieel, welke ook rijdt tussen Rotterdam Centraal via Breda, Antwerpen, Mechelen en Brussel Zuid Midi. De reisduur is vanaf begin tot eind iets meer dan 3 uur en er geldt een reservatieplicht. Tickets zijn tussen de 10 en 59 Euro, afhankelijk van wanneer je geboekt hebt. Deze trein is comfortabel en heeft door meerdere stoppen in België en Frankrijk best een goed reizigerspotentieel. Ik heb in januari 2025 al eens heen en weer gereisd met deze alternatieve trein voor de Eurostar voorheen de Thalys. Reizen per trein hoeft ook niet altijd snel te gaan, Het genieten van mooie landschappen en diverse plaatsen die je met een snelle of langzamere trein passeert is voor mij het ultieme vakantiegevoel! Ik verwacht dat de frequentie van deze klassieker per december 2025 of 2026 wel verder omhoog zal gaan. Zeker nu er weer een Franse stopplaats en knooppunt is toegevoegd! Mons de enige stop in het Waalse deel van Belgie is ook de moeite om te bezoeken. Een jeugdherberg vlakbij het hypermoderne station en de oude historische binnenstad. Alleen telt dan voor deze Belgische stad: De Ouigo trein is alleen voor reizigers die in deze stad van en naar Frankrijk reizen, dus niet als je uit Brussel komt of gaat met deze internationale trein. Voor bezoek aan Mons neem je de binnenlandse NMBS trein die tot Quevy rijdt of anders via Charleroi Centraal. Het station Paris Est ligt op ongeveer 10 minuten lopen vanaf het Gare du Nord en het is een halte met de RATP metro.