Tijdelijk 10% korting bij Arriva en NS via glimble
21 apr 2022 12:02
Via de app glimbe kunnen treinreizigers tijdelijk 10% korting krijgen. De actie loopt tot 1 augustus en geldt uitsluitend voor reizen die in de daluren gemaakt worden.
Glimble is een initiatief van Arriva. Er zijn meerdere soortgelijke app’s, zo biedt Gaiyo altijd 10% korting in de daluren. Die korting geldt echter alleen bij NS-treinen. Bij glimble wordt de korting ook gegeven bij treinen van Arriva. Daarnaast wordt de korting ook gegeven bij de bussen van Arriva. NS doet eveneens mee.
Glimble is te downloaden in de Play Store van Google en via de App Store van Apple.
Daluren zijn:
- Werkdagen tussen 9 en 16 uur en tussen 18:30 en 6:30
- Het weekend
- Feestdagen, inclusief Koningsdag
ProRail trekt de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie en partiële spoorverdubbeling van de Maaslijn Nijmegen – Venlo – Roermond in vanwege de stijgende grondstoffenprijzen door de situatie in Oekraïne. Ons rest een miniscuul doekje voor het bloeden: ProRail gaat wel door met grondverwerving en de oplevering in 2024 staat op losse schroeven, terwijl in de oorspronkelijke plannen het project in 2020 opgeleverd had moeten worden.
De reactivering van het baanvak Veendam – Stadskanaal gaat twee keer zo veel kosten als begroot en de rekening is gestegen tot boven de 100 miljoen.
Voor groot onderhoud aan de A7/N7/A28 in de stad Groningen wordt kosten noch moeite gespaard en het ov komt er voor de zoveelste keer weer bekaaid van af. Over prioriteiten gesproken.
Je verhaal is geheel off topic, maar toch:
– Prorail trekt de aanbesteding voor de Maaslijn in, omdat er geen inschrijvers zijn die het risico durven te nemen. Er is genoeg werk in de bouw, dus ze hebben dit soort projecten niet nodig.
– Ruim meer dan 100 miljoen voor het spoor tussen Veendam en Stadskanaal is erg veel voor een lijntje van nog geen 10 kilometer. Goed dat daar nog even over wordt nagedacht.
– Bij de Ring Zuid in Groningen gaat het niet om groot onderhoud, maar over een volledige reconstructie.
– In vergelijking tussen de Ring Zuid en het spoor Veendam-Stadskanaal moet opgemerkt worden dat de aanpak van de Ring Zuid al sinds de jaren negentig wordt uitgesteld totdat een dreigend verkeersinfarct de aanpak noodzakelijk maakte. Dergelijke urgentie bestaat er absoluut niet voor het spoorlijntje, waarvoor de ideeën bovendien veel recenter zijn ontstaan. Het is leuk als het spoorlijntje er komt, maar urgentie is er niet.
– De aanleg van het spoorlijntje is ook afhankelijk van de te verwachten kostenoverschrijdingen bij de aanpak van het hoofdstation in Groningen. De bouw loopt aldaar sowieso twee jaar uit vanwege slechte planningen. Inclusief een buitendienststelling van het station in mei aanstaande, waarin helemaal geen werkzaamheden zullen worden uitgevoerd.
@Annemiek, waar ik aandacht voor wil vragen is het automatisme waarmee de infrastructuur voor autoverkeer wordt uitgebreid en het ov in het algemeen hobbelt daar weer achteraan.
Het lijntje tussen Veendam en Stadskanaal biedt een zwakke regio het nodige perspectief (snelle verbinding naar Groningen) en als de Nedersaksenlijn wordt aangelegd – niet in het regeerakkoord – ontstaat een alternatieve corridor voor de verbinding Zwolle – Meppel.
Nu ik toch schrijf over het noorden: het Spoorplan Noord-Nederland nadert langzaam zijn voltooiing met de ombouw van station Groningen, het – weer – verdubbelen van Scheemda – Winschoten en het verleggen van de boog in Hoogeveen, zodat daar met 140 km/h (nu 80 km/h) doorgereden kan worden.
Aangezien de Lelylijn op z’n vroegst in 2038 gereed is kan misschien de lijn bij Staphorst ingericht worden voor 140 km/h (nu 125 km/h) en de boog bij Meppel richting Groningen (nu 60 km/h) ook worden aangepast voor een hogere snelheid.
Als je het hebt over automatisme waarmee de infrastructuur voor het wegverkeer wordt uitgebreid, dan geef je met de aanpak van de ring zuid in Groningen wel een volstrekt verkeerd voorbeeld.
De situatie aldaar is voldoet immers al niet vanaf het moment dat het Julianaplein voltooid werd. Nu zijn we ruim een halve eeuw verder en wordt de boel eindelijk aangepakt, nadat er in de jaren 90 bijvoorbeeld jarenlang gezeurd is over een Zuidtangent. Zelfs toen de werkzaamheden al gestart waren, wilde de politiek er nog mee kappen. Als er iets niet automatisch is besloten, is het wel de huidige aanpak.
Het gaat hier om de bereikbaarheid van de grootste stad van het noorden. Daarnaast staat het spoorlijntje naar Stadskanaal terecht ver in de schaduw.
En bij 9292 krijg je 15% korting tijdens de meivakantie.
Toeval dat het samenvalt met andere acties?
https://9292.nl/nieuws/voordeel/voordelig-op-reis-tijdens-de-meivakantie
Ik ga de komende weken lekker bussen met de mega goedkope dagkaartjes Gelderland, Overijssel en Flevoland. €6,- voor een dagje bussen is goedkoop en in de relatieve regio is er ook nog heel wat te doen.
Leuke versnipperde kortingen en eendaags vliegen in een land als Nederland die het OV toch al niet echt goed gezind is en blijkbaar de voorkeur geeft aan het particuliere (auto) vervoer. En blijkbaar heeft men op infra gebied ook nog te maken met SLECHTE rekenmeesters m/v die niet meer goed in staat om een betaalbaar, niet kosten overstijgend en betrouwbaar OV project binnen een gestelde termijn af te leveren waar de reiziger er beter van wordt ! Men heeft in Nederland te maken met het OV soap principe, incidentele relatief goedkope treinkaartjes, met een OV die soms meer te wensen overlaat dan een mens lief is en met een OV chipkaart waar buitenlandse bezoekers al helemaal niets van begrijpen. Vooral in de (Limburgse) grensstreek ervaar ik deze lacune aan geode informatie. Nu maar met bovenstaande voordeeltjes op pad voor wie geen abonnement heeft en anders gewoon de auto nemen.
P.S. In het aprilnummer 393 van Railmagazine staat dat: de Drielandentrein van Arriva vanaf eind volgend jaar (2023) na te zijn voorzien van ETCS men met de FLIRT-stellen elk half uur van Aken, Landgraaf, Heerlen, Maastricht naar Eijsden, Visé, Bressoux én Luik met de OV-chipkaart kan reizen, nadat de spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Heerlen is afgerond”. Bericht kort samengevat. Dus toch nog een lichtpuntje en wel zo makkelijk als men OOK met een OV chipkaart door DRIE landen kan reizen ! Laat de kortingsacties maar komen !
Slechte rekenmeesters is niet het probleem, maar marktwerking en dus altijd kiezen voor de goedkoopste optie. Die achteraf duurder blijkt te zijn.
Lees voor meer info onderstaand artikel.
https://bouwprofsnederland.nl/forum/topics/bouwprojecten-van-de-overheid-waarom-wordt-het-altijd-weer-duurde
Gaan andere vervoerders later ook over deze app of is het slechts een proef? Ik reis meestal met de RET-metro en met de NS. Ik woon in de Randstad en misschien kan deze nieuwe vinding ook nuttig zijn voor plattelandsgemeenten door het hele land. In deze kleine dorpen zijn soms maar weinig verbindingen tussen het (NS) station en de kernen zelf. Frequenties van een paar bussen per dag met intervallen van enkele uren is niet echt motiverend. En op feestdagen en weekend geen vervoer met bus van of naar de trein is voor mensen die afhankelijk zijn van OV ook niet erg positief. Dus zet dan kleinere bussen in met verlaagde instap , die op verhoogde bushaltes kunnen in en uitstappen. Niet iedereen kan fietsen of een (duurder) taxi betalen of kan autorijden. Maar ja, als je niemand kent met een auto of anders wel dan en, maar heeft geen tijd dan ben je de klos. Mondkapjes zijn in NL nu wel even verleden tijd, dus de drukte zal daarom ook meer kunnen oplopen. Mensen met en zonder beperking willen ook graag van A en B, dus investeer daar ook meer in. Ga niet schrappen in aanbod, maar probeer na elk jaar evaluatie om deze kleinere lijnen juist meer in frequentie op te voeren! Ook haltes met abri s die gesneuveld zijn of er niet zijn vernieuwen of er bij plaatsen. (Minimaal 1!) Doe dienstregelingen in de abri met goede verlichting, zodat je droog en makkelijker de reisinfo kan lezen. Maak de letters niet te klein en ook niet op de haltepalen. Maak sprekende info op meerdere haltes , waardoor visueel beperkten weten waar ze aan toe zijn. En zet op ieder busstation een OV laadpaal op. Bij het busstation Maasland Viaduct bij snelweg A20, ontbreekt er nog steeds een! Volgens mij geldt dit ook op bijvoorbeeld Leyenburg in Den Haag, maar dat weet ik niet zeker!
@Stokbosveen. Bedankt voor de informatieve artikel en website. Er blijken dus meer addertjes onder het gras te liggen dan menigeen denkt. Conclusie is ook “goedkoop, maakt duurkoop”.
Nog een leuke korting: BOGOF naar Belgie: dwz buy one get one free, dus 2 voor 1!
Ik vraag me werkelijk af hoeveel reizigers hier nou gebruik van zullen maken-van die 10% glimble dan. De doelgroep die aangesproken zou moeten worden weet er vermoedelijk geheel niet vanaf en anderen die wat vaker reizen zullen toch al wel een of ander kortings ding hebben. Wat dan weer niet in dat systeem zal kunnen.
Er zijn met Glimble, Gaiyo, 9292 en wellicht nog andere mobiliteitsapps om bus of treintickets te kopen.
Is er ergens een overzicht met voor- en nadelen en functionaliteiten te vinden? Of is dit wellicht interessant voor treinreiziger.nl om eens over te schrijven, vergelijkbaar met destijds de vergelijking van langeafstandsbussen?
Typisch Hollandsch. Overal de hoofdprijs voor vragen en tien acheppen erbovenop. Maar een halve service leveren. En dit noemt de hollander dan fair. In Duitsland mag men voor 8 euro door heel het land. Alleen Hollanders bedenken regeltjes op regeltjes om de eigen maximale winsten te behalen voor zichzelf. En niet voor de klant. Die hele NS moest maar eens kapot en failliet. Kapot is het al. Doorspekt met baantjesjagers en psychopatische managers.