Foto: Stefan Verkerk
Ruim 12.000 reizigers en honderden medewerkers van NS hebben in korte tijd hun handtekening gezet onder een petitie van FNVSpoor tegen de maatregel. De handtekeningen worden maandag 11 juni overhandigd aan de NS-directie. De vakbond hoopt dat NS het plan vervolgens in zal trekken. “Het is onbegrijpelijk dat de NS ondanks alle bezwaren deze maatregel doorvoert”, aldus Christa Burger, bestuurder bij FNV Spoor. “De servicemedewerkers voeren hun functie elke dag met veel plezier uit. Met dit besluit krijgen zij straks een bak ellende over zich heen als ze moeten vertellen dat saldo laden aan de balie ineens geld kost. Als je als NS stelt dat de reiziger op nummer 1,2 en 3 komt, is deze maatregel niet te volgen. Het is klantonvriendelijk en wekt ook nog eens agressie in de hand.”
FNV stelt verder dat reizigers met de OV-chipkaart al op kosten gejaagd onder meer doordat zij bij de automaat geen klein bedrag kunnen laden, dit kan bij de servicebalie nu nog wel zonder extra kosten. “Het heffen van een balietoeslag van 50 cent is een handeling waarmee je een baliemedewerker echt het schaamrood op de kaken brengt. Het is triest dat het in een miljardenbedrijf om 50 cent draait voor een servicehandeling. Dit heeft niets meer te maken met de klant centraal stellen.”
NS verdedigt het plan en zegt juist reizigers zoveel mogelijk keuzevrijheid én goede services te willen bieden. “Tegelijkertijd kunnen we dit niet allemaal uit de opbrengst van het treinkaartje financieren”, verklaart NS. Het spoorbedrijf gaat verder: “We kiezen ervoor om reizigers te laten betalen voor relatief eenvoudige handelingen die wij voor hen verrichten. Handelingen die reizigers ook makkelijk zelf via internet of de kaartautomaat kunnen doen. Als minder klanten voor saldo laden naar de NS-balie gaan krijgt de servicemedewerker aan de balie extra ruimte voor meer specifieke vragen.”
Reizigersorganisatie Rover kan de redenering van NS niet waarderen. “Het lijkt ons niet waarschijnlijk dat mensen zonder noodzaak lang in de rij willen staan bij de servicebalie. Kennelijk is saldo laden bij de automaat of via internet voor deze reizigers, om welke reden dan ook, een probleem en kiezen zij voor de servicebalie.” Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft Rover negatief op het voornemen van NS geadviseerd.
Overigens hoeft straks niet iedereen een balietoeslag te betalen. Rolstoelgebruikers, mensen met een visuele beperking die in het bezit zijn van begeleiderskaart-B en mensen met een hoge leeftijd (75+) hoeven ook na 2 juli niets te betalen voor saldo opwaarderen.
This post was last modified on 8 juni 2018 20:48
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…