“Toeslag op saldo laden aan de NS-balie onbegrijpelijk plan”
08 jun 2018 10:42
De Nederlandse Spoorwegen willen vanaf volgende maand een toeslag invoeren voor reizigers die aan de balie saldo willen ophogen. Het gaat om een toeslag van 50 cent. Vakbond FNV noemt het plan onbegrijpelijk. Ook reizigersorganisatie Rover is negatief.
Niet te volgen
Ruim 12.000 reizigers en honderden medewerkers van NS hebben in korte tijd hun handtekening gezet onder een petitie van FNVSpoor tegen de maatregel. De handtekeningen worden maandag 11 juni overhandigd aan de NS-directie. De vakbond hoopt dat NS het plan vervolgens in zal trekken. “Het is onbegrijpelijk dat de NS ondanks alle bezwaren deze maatregel doorvoert”, aldus Christa Burger, bestuurder bij FNV Spoor. “De servicemedewerkers voeren hun functie elke dag met veel plezier uit. Met dit besluit krijgen zij straks een bak ellende over zich heen als ze moeten vertellen dat saldo laden aan de balie ineens geld kost. Als je als NS stelt dat de reiziger op nummer 1,2 en 3 komt, is deze maatregel niet te volgen. Het is klantonvriendelijk en wekt ook nog eens agressie in de hand.”
Schaamrood op de kaken
FNV stelt verder dat reizigers met de OV-chipkaart al op kosten gejaagd onder meer doordat zij bij de automaat geen klein bedrag kunnen laden, dit kan bij de servicebalie nu nog wel zonder extra kosten. “Het heffen van een balietoeslag van 50 cent is een handeling waarmee je een baliemedewerker echt het schaamrood op de kaken brengt. Het is triest dat het in een miljardenbedrijf om 50 cent draait voor een servicehandeling. Dit heeft niets meer te maken met de klant centraal stellen.”
Eenvoudige handeling
NS verdedigt het plan en zegt juist reizigers zoveel mogelijk keuzevrijheid én goede services te willen bieden. “Tegelijkertijd kunnen we dit niet allemaal uit de opbrengst van het treinkaartje financieren”, verklaart NS. Het spoorbedrijf gaat verder: “We kiezen ervoor om reizigers te laten betalen voor relatief eenvoudige handelingen die wij voor hen verrichten. Handelingen die reizigers ook makkelijk zelf via internet of de kaartautomaat kunnen doen. Als minder klanten voor saldo laden naar de NS-balie gaan krijgt de servicemedewerker aan de balie extra ruimte voor meer specifieke vragen.”
Negatief advies
Reizigersorganisatie Rover kan de redenering van NS niet waarderen. “Het lijkt ons niet waarschijnlijk dat mensen zonder noodzaak lang in de rij willen staan bij de servicebalie. Kennelijk is saldo laden bij de automaat of via internet voor deze reizigers, om welke reden dan ook, een probleem en kiezen zij voor de servicebalie.” Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft Rover negatief op het voornemen van NS geadviseerd.
Uitzondering
Overigens hoeft straks niet iedereen een balietoeslag te betalen. Rolstoelgebruikers, mensen met een visuele beperking die in het bezit zijn van begeleiderskaart-B en mensen met een hoge leeftijd (75+) hoeven ook na 2 juli niets te betalen voor saldo opwaarderen.
Hetzelfde kun je zeggen over het kaartjes verkopen aan de balie met toeslag wat iedereen wel normaal lijkt te vinden. Het gaat er om dat het een zinloze handeling die men net zo goed bij de vele automaten op het station en in de winkels kan doen.
Bij het personeel staat het personeel op 1,2 en 3. Men is vooral bang vanwege het te vrezen gemopper en onvrede die vooral ontstaan door de vaak ongeïnteresseerde bediening. Misschien is het wat om het personeel te belonen met hetzelfde bedrag als wat een automaat transactie kost. NB in plaats van en niet als extraatje.
NS kan zaken dwingend opleggen.Is het trouwens een NS-standpunt dat de klant de 50 cent toeslag voor een kaartje kan waarderen of is dat jouw persoonlijke standpunt?
“Bij het personeel staat het personeel op 1,2 en 3. Men is vooral bang vanwege het te vrezen gemopper en onvrede die vooral ontstaan door de vaak ongeïnteresseerde bediening.” Ja joh, scheer even lekker iedereen over dezelfde negatieve kam… Er is nog genoeg personeel dat zich wel voor een goede ervaring voor de klant wil inzetten.
Het personeel bij NS is alleen maar geïnteresseerd in het in stand houden van zijn eigen baantje. Kijk naar al die overbodige conducteurs, pure werkverschaffing op kosten van de reiziger.
Het lijk wel alsof in deze draad de zwarte piet bij de conducteur wordt neergelegd terwijl het toch de NS is tegen advies van o.a. Rover weer de prijs/kwaliteit-verhouding verminderd.
Waar haal jij die snelle conclusie vandaan dat mensen het normaal vinden dat er bij de balie een toeslag voor treinkaartjes moet worden betaald? Ik kan me nog behoorlijke protesten hiertegen herinneren. Ik kan me de bezwaren tegen zowel dat als dit nieuwe plan behoorlijk indenken. We zitten inmiddels een jaar of vijftien verder, maar ook nu wordt er bijvoorbeeld door best veel mensen nog ouderwets geld gebruikt. En de acceptatie van dat geld bij de automaten van NS is nogal summier (enkel muntgeld, en niet bij alle automaten). Iemand die enkel papiergeld op zak heeft, kan dus geen saldo opladen, tenzij eerst ergens geld gewisseld wordt (geen winkel die daartoe bereid is en banken vragen daar geld voor) om vervolgens tien muntjes van twee euro in te gaan werpen. Als NS dit plan wil doorvoeren, mogen ze er eerst voor zorgen dat de automaten papiergeld accepteren.
Ik heb ook eens een kaartje bij de automaat gekocht en met muntgeld betaald. Het waren nogal veel muntjes, dus het duurde een eeuwigheid en toen ik bijna klaar was, blokkeerde de automaat[hij kon al dat geld zeker niet aan]en kwam alles terug.Dus bij kruidvat gewisseld voor 2euromunten en toen lukte het wel. Het was een kaartje voor de volgende dag, anders had ik ook nog de trein gemist.Maar dit was al ergernis genoeg.
Als je een treinkaartje koopt aan de automaat, dan betaal je ook daar een toeslag voor. Het treinkaartje is dan 1 euro duurder…
En de prijs van een ov-chipkaart is met 7,50 euro ook schandalig duur. En slechts 5 jaar te gebruiken.
Gelukkig zijn er regelmatig actiekaartjes te koop en de prijs daarvan is een stuk aantrekkelijker. In elk geval voor mij die niet zoveel reist met het ov.
Ik vraag me af waarom u de OV chipkaart hierbij betrekt, naar mijn weten is de kaart zelf van Translink systems en niet van de NS. Haat zaaien om niks?
De OV-chipkaart is door NS ontwikkeld vanaf 1992. In 2001 werd Translink Systems opgericht, maar ook daar had NS het als meerderheidsaandeelhouder volledig voor het zeggen. Pas sinds 2016 is de macht van NS bij Translink Systems ingeperkt. Je kunt dus best stellen dat NS in ieder geval verantwoordelijk is voor alles wat er vóór 2016 al niet deugde aan de OV-chipkaart.
Kaartjes uit de NS automaat zijn helemaal niet duurder.
Jawel: Er zit een toeslag op kaartjes op eenmalige chipkaarten, sinds het gewone papieren kaartje is afgeschaft. Op e-tickets zit die toeslag niet, maar die kun je niet kopen bij de automaat.
Dus er zit geen toeslag op. U koopt het kaartje en een OV-chip kaart omdat u er geen heeft of niet wil hebben.
@dries molenaar
Nee, geen OV-chipkaart maar een eenmalige chipkaart die na die ene reis niet herbruikbaar is. Dat is geen los product maar slechts de drager van een eenmalig vervoerbewijs. NS noemt die meerprijs zelf wel gewoon een toeslag:
“Kenmerken van de eenmalige chipkaart
(…)
U betaalt voor de meeste producten een toeslag van € 1 per eenmalige chipkaart. ”
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/reizen-verschillende-ov-chipkaarten-ns-business-card.html
die johan, zo’n eenmalige is gelijk aan een gewone. Alleen de drager is karton in plaats van plastic. En de chip heeft een setting voor één trip. Het zou aardig zijn om zo’n kaart vrij te maken. Uiteindelijk is de hardware gelijk en kost evenveel. Het karton is wel kwetsbaarder dus beter geen grote tegoeden op zo’n kaart.
Als je weinig met de trein reist is het voordeliger om met kaartjes van bv Kruidvat of {bij kleine afstanden] een kaartje uit de automaat te reizen.Daar heb je natuurlijk alleen iets aan als je zelf kan bepalen wanneer je ergens heengaat.
Klant tegen servicemedewerker op het perron: “hoe laat gaat de trein naar Utrecht”? “Eerst 50 cent betalen, meneer. Gratis service vind u op de borden”!
Grappig maar nonsense. Het idee is om mensen te laten betalen voor nodeloos baliegebruik zodat het wat minder gebruikt wordt en er minder personeel nodig zal zijn. Anders staan er hordes bange senioren die zogenaamd niet met een eenvoudig apparaat overweg zouden kunnen.
Ook heel grappig, maar bange senioren reizen niet met de trein.
Bang voor apparaten niet zijn handige dingen thuis of treinen. Maar wel automaten buiten de deur en auto’s.
Er zijn mensen die niet handig zijn met automatisering, niet uit interessantdoenerij, maar omdat ze het gewoon niet kunnen. Het iq van een land is 100; er zijn er die meer hebben en om op 100 uit te komen, moeten er ook zijn die minder hebben. Ook laatstgenoemden willen met het OV reizen. Om hen meer te laten betalen omdat ze het moeilijk hebben bij automaten, is niet juist. De vakbonden strijden voor een juist resultaat, maar hun argumenten zijn vals: het gaat hun primair om werkgelegenheid.
Helaas kan je bij de automaten niet met papiergeld betalen. Als je 20 euro wilt opladen en zoals ik wil je niet 20.000 transacties op je bankafschrift zodat je niet meer kunt zien of de belangrijkste rekeningen wel zijn betaald moet dat bij de balie.
Zorg dat ik het al klaar heb en ben binnen een minuut klaar. Anders moet ik het met muntgeld doen waardoor ik een automaat zeker meer dan een minuut bezet houd omdat vele muntjes 2 of 3 x moeten voordat ze geaccepteerd worden.
Een druk vrouwtje met zoveel transacties. Er zit een filter, zoek en sorteerfunctie op Internbetbankieren.
Een filter, zoek en sorteerfunctie is net wat ik aan druk driesje, met zovele altijd trefzekere reacties mis.
Kun je die installeren dries, is immers anno 2018. Of moeten we met onze vele muntjes de balie bij ns of hilderbrand bezet houden. En graag geen MS Dos versie. Liefst incl spam- en denigrerende taalfilter, niet van douwe egberts, wel met dries keurmerk.
Kortom neem het voortouw, geef het voorbeeld, in de strijd tegen de hordes bange senioren die ons aller kroonjuweel NS met al haar smetteloze lakeien en briljante hersenspinsels bedreigen.
Het land roept!
De RET doet het ook,en ook op kaartjes die je los kan kopen.
Senioren als 65 ers zie ik sowieso bijna niet meer of erg weinig nog van de trein gebruik maken. Het ingewikkelde als automatengedoe, schrikt deze mensen kennelijk af. Toch weer over vroeger: Toen kochten ook deze categorie reizigers aan de loketten hun kaartje, wat hen meer zekerheid gaf. In België is het al jaren zo, dat deze groep mensen voor 5 komma 50 Euri’s een heel traject kunnen op en neer reizen van b.v. oost naar west. Dat werpt voor de NMBS absoluut vruchten af aan inkomsten van anders gederfde reizigers. Pensionado’s m.n. hebben het vaak niet meer zo breed als jongeren en nog werkenden. Op die categorie speelt dus de Belgische spoorwegmij. handig op in. Wat me ook altijd opvalt: Het wemelt op grote stations in hallen , gangen , en perrons van z.g. behulpzaam personeel incluis z.g. beveiligingspersoneel, geuniformeerd, welke meestentijds in groepjes gezellig rondhangt, en naar verhouding weinig of niets staan te doen. Op kleine en laat ik ze noemen dorpsststations, zie je helemaal niemand, terwijl ook daar behoefte aan info en hulp kan zijn. Al dit meest overbodig personeel is een grote kostenpost voor onze spoorwegmij. en derhalve de klant/reiziger. In het grote bedrijf waarin ik werkte destijds werd er nu en dan stevig op de inzet gekort van overbodig personeel.
Uw brief is zo lang en uitgebreid dat ik niet zie wat uw punt is. Vindt u dat er wel of geen loketten op de stations moeten zijn? Zoja, helemaal mee eens.Dan zouden meer mensen hun baan nog hebben en niet alleen als kostenpost worden gezien.Vroeger was niet alles beter, maar wel een stuk klantvriendelijker.Er was niks mis met loketten, papieren kaartjes en conducteurs.
Belachelijk om te stellen dat de te lage tarieven voor bejaarden voor NMBS vruchten afwerpen en dat het bedrijf ergens handig op inspeelt. Financieel gezien is het bedrijf volledig failliet. De schuldenberg drukt dusdanig hard op de onderneming, dat het nooit meer (ook niet over 100 jaar) in staat zal zijn winstgevend te worden. Het bedrijf bestaat slechts nog vanwege het feit dat de overheid ervoor garant staat. Dat er binnen afzienbare tijd met de bezem door de hele toko heen moet, staat vast. Het zou verstandig zijn als ze de te goedkope tickets dan direct afschaffen.
Er is al een “grote kuis” geweest, in 2010 is de 50%-kaart afgeschaft (was een soort VDU maar dan duurder, 100 euro per jaar herinner ik me). Toen is er ook over gesproken om te snoeien in het doelgroepenassortiment, maar de overheid heeft dat geblokkeerd, oa door goede lobby van de Gezinsbond (ik heb zelf een kaart Grote Gezinnen dus altijd 50%, levenslang, ook in de spits…)
Die kortingstarieven staan nu volgens mij in het beheerscontract dus NMBS kan die niet zomaar afschaffen. Geldt ook voor veteranen, journalisten, slechtzienden, werkzoekenden etc. Is gewoon een andere manier van subsidiëren, op zich hoeft dat niet minder efficiënt (zoek maar eens op wat Valys in NL kost) te zijn. Verder heb je naturulijk gelijk dat NMBS bestaat dankzij overheidsgarantie, maar NS is toch ook “gewoon” staatseigendom en daar moet toch ook “geld bij”?
Om de kosten van het spoor in België een beetje in de hand te krijgen, zal Infrabel een flink aantal onrendabele lijnen moeten sluiten (vervangen door bussen). De frequenties op rustige lijnen moeten nog verder omlaag, een flink deel van het NMBS-personeel moet ontslagen worden, de arbeidsvoorwaarden moeten flink versoberd en de tarieven moeten minimaal omhoog tot ze kostendekkend zijn. Dat laatste betekent grofweg dat alle voordeelkaarten geschrapt zullen worden. Dan nog blijft NMBS onrendabel, aangezien de overheid de belachelijk hoge schulden niet mag overnemen en de bijdragen aan de sector in de komende jaren flink gekort moeten worden. Als NMBS de noodzakelijke maatregelen niet zelf kan nemen, dan zal de Belgische regering de wetgeving zodanig moeten aanwenden of aanpassen dat het die maatregelen dwingend kan opleggen. Als de Belgische overheid maar enigszins tornt aan haar garantstelling, gaat NMBS dezelfde dag nog failliet.
Wélja, Annemiek, frequenties nog verder omlaag? Je weet dat er in België al zeer zelden vaker dan eens per uur wordt gereden, en op sommige trajecten zelfs slechts eens per twee uur? Ik denk dat juist de huidige onnozele frequenties het probleem is, want als op mijn traject slechts zo weinig treinen zouden rijden, zou ik ook niet de trein pakken. De NMBS is een ongelofelijk log en slechtopgezet bedrijf wiens product nagenoeg onbruikbaar is. De prijs van een treinkaartje in België is wat het aantrekkelijk maakt, maar de keerzijde is dat er zo zuinig wordt omgegaan met dienstregelingsuren, dat de dienstverlening er ernstig onder lijdt. Overstaptijden van meer dan een half uur tot bijna een uur zijn daar veelvoorkomend, en intercity’s stoppen vaak niet alleen op grotere stations, maar ook alle kleinere stations in dezelfde stad. Dat maakt de reistijd zo tergend lang, dat je soms met de auto wel twee keer sneller op je bestemming bent dan met de trein. Uitzonderingen daargelaten, maar overwegend biedt de NMBS geen aantrekkelijk product. Dat is waardoor het zo slecht gaat met dat bedrijf, met als voordeel in elk geval wel dat je meer zitplaatsgarantie hebt. Dat dan weer wel.
Zoals P. Heesakkers zegt, er zijn in BE veel gepensioneerden die het niet breed hebben, want er is geen AOW en de staat rekent er voor het gemak op dat je tijdens je pensioen geen woonlasten meer hebt (terwijl slechts 70% van gepensioneerden een koopwoning heeft afbetaald).
Wat is er mis mee die mensen nog een beetje uit hun sociaal isolement te halen door de trein goedkoop te maken? OK, misschien moeten die kaartjes niet geldig zijn in de spits, maar wat is het verschil tussen 2x 5,50 en een gemiddeld Kruidvatkaartje in Nederland? Waar de reisafstand gemiddeld veel langer is (zie bijvoorbeeld BE maximumtarie bij 150km, NL bij 250km)? Is het interessanter om lucht te vervoeren?
Gezeur, het is alleen klagen omdat het kan. Mijn vader van 93 zat gewoon nog achter de computer om zaken op te zoeken.
Rrr, wat ben jij een irritant ventje, altijd mensen afzeiken omdat ze niet zo slim (of dom) zijn zoals jij, rrrrrr, ik walg van je.
KAM
Scheer niet al het personeel over één kam, de goedwillende en de minder service gerichte medewerker(ster). MAAR maak reizen met het OV niet NOG duurder en ingewikkelder dan het nu al is, of je nog jong dan wel oud ben. Is de 50 cent toeslag het begin van het einde en komen er nog meer toeslagen aan de balie, bijvoorbeeld als je een print van je reishistorie wilt hebben ? Laten we eens “normaal” gaan doen of je NS, Arriva of wie dan ook bent, reizen met het OV moet niet onnodig duurder en weer eens leuk en prettig worden en dat is het voor velen al lang niet meer…
Het lijkt me dat de meeste mensen wel opladen bij de automaat. De service aan de balie zou moeten blijven bestaan voor mensen die wat minder handig zijn. Probleem bij de automaten dat je vaak alleen met pin kan betalen en een minimumbedrag moet laden. Als je er even een paar euro op wil zetten, zodat je aan een bepaald saldo komt kan je een probleem hebben als je aan het eind van je geld bent.
Het is al mogelijk om vier euro op te laden bij de automaat. Of, als het om opladen tot een bepaald saldo gaat, vaak zelfs minder. Als je zo diep zinkt dat dat al een probleem vormt, is het niet NS waar het fout gaat, maar is er professionele hulp nodig voor de omgang met geld.
Hoezo diep zinken? Weet je wel hoeveel mensen, ook gewoon hardwerkende mensen, de touwtjes amper aan elkaar kunnen knopen? Je moet je schamen om zoiets te schrijven.
Maar dank voor de tip, ik neem wel een rolstoel mee; scheelt weer 50 cent.
In praktijk zal het eind van het liedje wel zijn dat spoorwegmedewerkers met de reiziger mee gaan lopen om ze gratis bij een automaat te helpen in plaats van betaald aan een balie.
En de mensen wat een kleine beurs zijn er weer de dupe van, denkt nou echt niemand aan deze groep!!! Bezopen