Tot 60% korting op je treinkaartje tussen Eindhoven – Den Haag als NS weinig reizigers verwacht

Vanaf dinsdag 15 maart 9:00 uur kunnen treinreizigers tussen Eindhoven en Den Haag in aanmerking komen voor tot 60% korting. De exacte hoogte van de korting is afhankelijk van de verwachte drukte. De goedkope tickets zijn tot één dag voor vertrek beschikbaar en bedoeld voor een specifieke rit.

Beter spreiden

Het gaat om een pilot die loopt tot 3 juli. Met de pilot wil NS reizigers zich beter laten spreiden en stimuleren om meer mensen de trein te laten nemen. Daarnaast wil NS inzicht krijgen of reizigers bereid zijn een ticket te kopen voor een specifieke rit, in ruil voor een hoge korting. Doordat de reiziger bij aankoop een specifieke rit selecteert, wordt NS in staat de drukte beter te spreiden.

“Neem bijvoorbeeld de Intercity die op maandag om 10:15 uur vertrekt vanuit Eindhoven naar Den Haag waarvan twee derde van de stoelen bezet is. Pak je dezelfde trein, maar twee uur later, dan is slechts een derde van de stoelen bezet. Reizigers die voor deze trein kiezen, kunnen daarom 30 procent korting krijgen” zegt Tjalling Smit, binnen de Raad van Bestuur van NS verantwoordelijk voor treinkaartjes en abonnementen, in een persbericht.

Tijdslot van drie uur

Smit wijst er ook op dat de proef een stimulans kan zijn voor automobilisten om de trein te proberen. “En kijkend naar de huidige brandstofprijzen biedt dit initiatief mogelijk voor veel reizigers een uitkomst om voordelig tussen Den Haag en Eindhoven te reizen” stelt Smit.

NS spreekt in zijn communicatie over tickets die geldig zijn als het tijdstip van de reis vaststaat. Toch bieden de tickets meer flexibiliteit dan de treingebonden tickets die Duitsland en Zwitserland kennen: de tickets zijn geldig binnen een tijdslot van drie uur. Binnen die periode moet de treinreis plaatsvinden. De tijdsloten zijn elke dag hetzelfde, maar de hoogte van de korting kan per dag verschillen.

Geen extra kortingen

Voor vaste klanten is de pilot minder aantrekkelijk. Het is gedurende de proef niet mogelijk om kortingen te stapelen. Dat is een bewuste keuze. “We willen juist ook kijken of we met korting mensen in de trein krijgen die anders met ander vervoer zouden reizen. Dat zijn over het algemeen geen abonnementhouders” legt NS-woordvoerder Oscar van Elferen tegenover Treinreiziger.nl uit. Overigens kunnen abonnementhouders ook gebruik maken van de pilot, maar ze krijgen geen extra korting. Als de korting 40% of lager is, dan is het abonnement dus voordeliger.

NS noemt de proef “NS Voordeel”. Het is alleen beschikbaar tussen Eindhoven en Den Haag vv, en alleen als e-ticket. Wie een langer traject wil afleggen, bijvoorbeeld vanuit Helmond of Roermond naar Rotterdam, profiteert niet direct van de proef tenzij de reiziger zijn ticket splitst. Mocht er een verstoring zijn, dan blijft het ticket geldig of mag er gereisd worden via de geadviseerde omreisroute. NS Voordeel kan alleen gekocht worden als enkele reis. Wie een retourtje wil maken, moet twee losse tickets kopen.

De pilot loopt tot 3 juli. Daarna neemt NS een besluit of NS Voordeel ook op andere trajecten getest gaat worden. 

De hoogte van de korting varieert. Voorbeeld Eindhoven – Rotterdam Centraal voor woensdag 23 maart.

This post was last modified on 15 maart 2022 09:37

Bekijk reacties

  • Als van Eindhoven dan een beetje voordelig naar Duitsland zou kunnen was het helemaal leuk voor een ondernemend reisje

    • @Dries Molenaar, maar dat is er al in de vorm van ern (SuperSparpreis), anders kun je ook nog leuke dagtickets voor de tegionale treinen kopen, deze zijn als mini-groepstickets zeer scherp geprijsd.

  • Dit lijkt me een goed initiatief van NS.
    Die enorme treinen met een handjevol reizigers erin, dat kan echt niet.

  • Weer een nieuw soort kaartje met lastige beperkingen. Een verdere uitbreiding van de kaarten jungle. Ik kan mij de vroegere 65+ korting van het GVB herinneren. Je stapte in buiten de spits, je hoefde je niet aan te melden, je hoefde geen extra kaart te kopen. Het werkte, de oudjes reden buiten de spits. De NS snap nog steed niet eenvoud werkt.

    • Tja, tijden veranderen.
      Vroeger had je keuze uit enkele reis of retour, dat is al verleden tijd geworden. En je kon vroeger ook kiezen voor een avondretour of weekendretour.
      Nu ben je verplicht om eerst een OV-chipcard te kopen en daar moet je vervolgens saldo op laden. Dan ben je daaraan al 27 euro kwijt zonder een meter gereisd te hebben...
      Tevens wil de NS graag dat je jezelf vooraf aanmeld en registreerd voor de treinreis en ook je fiets moet je aanmelden als je die meeneemt. Het enige wat nog ontbreekt is de stoelreservering.

      Hoezo stimulans om de trein te pakken??
      Letters NS betekend: Niet Snugger of Niet Slim

      • Wat je zegt klopt niet, of gaat voor een heel klein deel op).

        1: Die € 20 is een borg, die achteraf met de ritprijs verrekend wordt.
        2: Heb je een abonnement, is de borg maar € 10.
        3: Een los kaartje kost € 1,00 extra, (online gekocht is deze zelfs gratis).
        4: Neem je een abonnement, is de Chipkaart bijna altijd gratis.
        5: Fietsreserveringsplicht gold alleen afgelopen zomer, nu niet meer.

        Haal ik toch even 5 flinke fouten of onvolkomenheden uit jouw stukkie. Waarom schrijven velen hier iets op zonder zich voor de volle 100% over de geiten nahedacht te hebben. Als je toch even bezig bent, leer ook even meteen juist spellen, betekent is nog altijd met een -t (3e persoon enkelvoud, 1e klas middelbare-school, weet je nog?!).

    • Oudjes zijn een deel van het hoofdproduct. Er is geen enkele reden deze mensen voor minder te laten reizen. Nederlandse bejaarden zijn ook de rijksten ter wereld.
      Het is net zoiets als een collega die dacht gratis fotorolletjes van Kodak te bietsen voor een safari-reis. Hem werd verteld dat hij juist de kopersgroep was en gewoon films moest kopen.

      • Het gaat hier niet om oudjes. Het gaat hier om te gecompliceerde reisproducten. Als je een site van een derde aanbieder nodig hebt om het juiste kaartje te kopen, dan is er iets grondig mis in de tariefenjungle.

        De NS had bijvoorbeeld alle treinen met een verlaagd tarief met een sterretje in de dienstregeling kunnen merken. Reisen met die treinen is dan veel goedkoper. Geen papieren rompslomp en zeer duidelijk en eenvoudig.Maar nee hoor, de klant moet allerlei rare fratsen uithalen om voor korting in aanmerking te komen.

        • Het voordeel van het ingewikkelde product is in dit geval dat ze ook veel meer kunnen differentiëren. De dal-trein van 10:25 zou zomaar eens veel rustiger kunnen zijn dan de daltrein van 10:55. Daar kunnen ze nu specifiek op sturen. En ook per dag kan het drukte-niveau per trein verschillen. Ingewikkeld ja, maar nuttig. Zeker als het later ook op nog frequentere trajecten wordt toegepast. Een half uur eerder of later is nogal wat voor een reiziger. 10 minuten eerder of later kan ook al flink in de drukte schelen en is veel minder impactvol. Ingewikkeld ja, maar ik denk dat het qua spreiding veel beter gaat werken dan eenvoudig 'reis maar lekker na 09:00'.

        • Er kan niet specifiek gestuurd worden op een trein. Er wordt gestuurd op een tijdvak. De treinen van 10:25 en 10:55 kosten evenveel, want die vallen beiden in het tijdvak van 09:00 tot 12:00.

        • Er lopen hier twee dingen door elkaar heen. Prijsdifferentiatie maakt de tariefstructuur natuurlijk ingewikkelder, maar dat hoeft niet te betekenen dat het systeem ook ingewikkelder in gebruik hoeft te worden. Wat ze nu voorstellen hoeft echt niet per se met gesplitste e-tickets die je alleen via een website kunt kopen. Het zou minstens net zo goed moeten kunnen met gewoon in- en uitchecken met de OV-chipkaart.

      • Onder welke steen kom je vandaan met rijke bejaarden, die zijn er wel in het Gooi, Wassenaar, Heemstede, Aerdenhout, maar het overgrote deel van de Nederlandse ouderen niet ze bezitten dan misschien wel een eigen huis maar van stenen kun je niet eten misschien als ze dood zijn dat de erfgenamen ervan kunnen eten bij de verkoop maar daar hebben de AOW`ers niets aan dus denk even goed na voor je iets roept!!!

  • Niet representatief voor overige verbindingen. De IC Den Haag - Eindhoven heeft een vaste samenstelling met 7 tweede en 2 eerste klas rijtuigen. Waardoor in daluren voldoende ruimte is.

    Op andere verbindingen wordt in daluren de samenstelling met ICM-M, V-IRM-M, DDZ en Sprinters verkort. Als NS graag wilt dat reizigers veel meer in daluren gaan reizen moeten ze de trein samenstellingen ook verlengen.

    En forenzen kunnen niet altijd kiezen. Hun werkgever bepaalt de tijd dat ze moeten beginnen en eindigen. En dat is vaak in spitsuren.

    • Helemaal correct.
      In de daluren incl de weekenden zet de NS vaak minimaaal materieel in. Afgelopen zaterdag was de dienstregeling op Nijmegen-Utrecht weer eens gehalveerd, 2 ipv 4 ICs per uur. De treinen die wel reden waren kort met als gevolg dat mensen afgelopen zaterdag weer eens in het gangpad tussen de stoelen moesten staan.

      Als je dit soort acties leest dan krijg ik toch echt de indruk dat de NS totaal niet weet waarmee ze bezig zijn. Weekend is toch echt daluren volgens mij en je moet dan s'middags om 1300 uur blij zijn dat iedereen inschuift en je de trein in kan.

      Kun je kortingsacties verzinnen zoveel je wilt maar je jaagt de mensen gewoon de trein uit doordat ze (onnodig) de hele reis moeten staan in een trein met 4 bakken.

      Door de volledig incompetente capaciteitsplanning bij de NS zitten treinen buiten de spits veel te vaak overvol zonder dat er sprake is van bij een storing elders. Dus doe eerst daar eens wat aan voor je nog meer mensen in de trein probeert te krijgen.

      • Opmerkelijk: In het weekend worden er op het traject 1100 Eindhoven - Den Haag voor 09:00u en tussen 16:00u en 18:30u geen specifieke NS Voordeel tickets verkocht. (Referentie: zaterdag 2 april & zondag 3 april. Het komend weekend worden er namelijk helemaal geen NS Voordeel tickets verkocht, want dan rijdt serie 1100 niet ivm werkzaamheden).

  • Alsof men massaal ervoor kiest om in de spits tr reizen... De NS dient ook in de spits voldoende materieel gereed te hebben, zeker nu de DDZ terugkeert kan dat geen excuus zijn. Maar goed, het zou bij de NS maar eens om de reizigers gaan

  • Alsof men massaal ervoor kiest om in de spits tr reizen... De NS dient ook in de spits voldoende materieel gereed te hebben, zeker nu de DDZ terugkeert kan dat geen excuus zijn. Maar goed, het zou bij de NS maar eens om de reizigers gaan

  • Ook hier weer de nefaste invloed van hun ervaring in dat funny eiland midden in de Noordzee-waar het wel tot 8 verschillende prijzen afhankelijk van aankomsttijd kan geven. Waren ze maar daar gebleven voor al die uitprobeersels.

    • In Duitsland, Frankrijk en veel andere Europese landen hebben ze ook variabele prijzen, vooral voor de langeafstandstreinen.

  • Er rijden ook lege treinen in de spits. Vanuit de richting Alkmaar gaan de treinen vol naar Amsterdam, maar de andere kant uit zijn deze treinen zo goed als leeg.
    In de avondspits is dit precies omgekeerd.
    NS zou ook in deze tegendraadse treinen in spits meer passagiers kunnen lokken met leuke kortingen zelfs in de spitsuren. Voor iemand die niet voor "noodzakelijk vervoer" van Amsterdam naar Alkmaar wil en leuk alternatief voor de auto.

    • Ongetwijfeld zit NS daar ook al aan te denken. Al is dat wel wat ingewikkelder: NS bepaalt de kortingen tijdens deze proef per treinrit, en de spitstreinen naar Alkmaar die vanaf Amsterdam bijna leeg zijn, komen vaak uit Eindhoven en Utrecht, waar ze nog wel vol zitten met mensen die naar de Randstad reizen. Maar met een beetje extra slimheid valt dat ook wel in het systeem te programmeren.

      • De kortingen worden (momenteel?) berekend op basis van tijd en traject, niet op basis van specifieke treinritten en hun bezetting.

  • Wiens idee is dit van afdeling Marketing of zo en waarom geen wedergeboorte van de aloude Kruidvat, Blokker voordeelkaarten, krijg je vanzelf wel de meute weer in zo'n ijzeren ros wat trein heet ?
    Misschien moet men het "thuis werken" minder stimuleren, gaat die inmiddels bijna - noodzakelijke - vast geroeste doelgroep die intussen een (tweede hands) vehikel heeft gekocht wel weer de trein in jagen. In het buitenland kent men wel vaker diverse soorten dal - spits gespecificeerde zitplaatsbewijzen, doet NS nu ook een schepje bovenop. Als deze proef tussen de Lichtstad en Regerings Hofstad landelijk gangbaar wordt, krijgen we straks misschien wel een "zootje ongeregeld" in Nederland spoorwegland, je eerst te pletter uitzoeken waar en hoe men voor een prikkie de hort op kan en al boemelend de goedkoopste zitplaats bereizen. Misschien is dit wel een ééndagsvlieg met mogelijk wel een lange adem...

    • Probleem is dat je met Kruitvat-aanbiedingen vaak een extra spits krijgt om negen uur. Bij het proefaanbod dat nu is ingegaan krijgt een reiziger alleen de korting als er veel stoelen leeg zijn in een trein tussen Den Haag en Eindhoven.

      • Op dit moment is de korting niet afhankelijk van het aantal reizigers op een specifieke treinrit, maar krijg je een vast percentage op basis van dag en tijdsslot.

        • Waar zijn de kaartjes te bestellen, op de site van ns betaal ik het volledige bedrag :) Yvonne

  • Misschien wel handig om bij een aantal min of meer belangrijke stations een soort van rangeerspoor te maken om in geval van nood een treinstel te parkeren en evt er weer aan te knopen.

Share

Recent Posts

DB en NS bereiden uitsluiten Interrailers van ICE voor

Interrail is in het hoogseizoen niet geldig in de ICE's van Nederland naar Duitsland. Die…

2 uur terug

Tien pilotprojecten om de internationale trein te stimuleren (o.a. nachttrein Amsterdam – Barcelona)

De Europese Commissie heeft de beoogde nachttrein op het traject Amsterdam - Barcelona van European Sleeper en…

6 uur terug

OV-staking zorgt voor meer hinder dan verwacht, werkgevers willen niet onderhandelen

Duizenden buschauffeurs, treinstewards en machinisten in het streekvervoer leggen vanaf maandag voor vijf dagen het…

6 uur terug

NS en DB verklaren Interrail deels ongeldig in de ICE (of toch niet?)

Treinreizigers mogen van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 niet meer met een…

4 dagen terug

Stakingsgolf bij regionaal openbaar vervoer

Vanaf donderdag 2 februari legt een deel van de medewerkers in het streekvervoer het werk…

5 dagen terug

Bankpas als ov-chipkaart: vanaf nu in de trein bij NS, Arriva en Qbuzz

Reizigers kunnen vanaf dinsdag 31 januari bij de Nederlandse Spoorwegen (NS), Arriva en Qbuzz in…

2 weken terug