fbpx

Tot zondag geen treinen in provincie Groningen – vanaf maandag nieuwe dienstregeling

10 jul 2025 12:43

Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag het Hoofdstation weer open gaat na een 64 dagen lange verbouwing, geldt er in de provincie een nieuwe dienstregeling van Arriva.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de verbouwing van station Groningen, die 10 mei begon. Ook op andere plekken wordt gewerkt waardoor er in de hele provincie geen treinen rijden, met uitzondering tot het stukje spoor van Friesland tot Zuidhorn.

Bussen ingezet

Vervoerders NS en Arriva zetten bussen in langs de spoortrajecten. Vanaf Assen, Zuidhorn, Eemshaven, Delfzijl, Bad Nieuweschans en Veendam rijden bussen naar Groningen. De stremming moet in de nacht van zaterdag op zondag over zijn.

Vanaf zondag 13 juli is het Hoofdstation in Groningen weer open voor treinverkeer. De verbouwing is dan nog niet klaar klaar maar gaat door terwijl de treinen weer rijden. Treinen van de NS rijden vanaf maandag weer volgens de normale dienstregeling. Arriva heeft een nieuwe dienstregeling omdat tijdens de verbouwing het spoor in Groningen is doorgetrokken waardoor het Hoofdstation geen kopstation meer is.

Arriva koppelt lijnen

De stoptreinen Groningen – Eemshaven en Groningen – Bad Nieuweschans worden met elkaar verbonden. Vanaf maandag rijden de treinen van 05.47 uur tot en met 19.47 van Eemshaven, via Groningen, naar Bad Nieuweschans. Ook de stoptreinen Groningen – Delfzijl en Groningen – Veendam worden verbonden en rijden straks tussen Delfzijl en Veendam, via Groningen. De dienstregeling tussen Groningen en Delfzijl verschuift ongeveer vijftien minuten. Doordeweeks rijdt de sneltrein Winschoten – Groningen in de spits als stoptrein door naar Leeuwarden.

Werk volgens nieuwe planning

Aanvankelijk verwachtte ProRail dat het werk het Hoofdstation 51 dagen buiten dienst zou stellen, maar begin dit jaar bleek dat het, door met name een tekort aan personeel, langer duurt. Er werd een nieuwe planning gemaakt en het ziet ernaar uit dat het werk binnen die planning blijft.

(c) Treinreiziger.nl 

5 2 stemmen
Artikel waardering
35 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Martijn
4 maanden geleden

Volgens mij zit ergens een fout in het stuk. Want “De stremming moet in de nacht van zaterdag op zondag over zijn.” en vanaf “Vanaf maandag 13 juli is het Hoofdstation in Groningen weer open voor treinverkeer” spreekt elkaar toch een beetje tegen. Wat gebeurt er op de zondag zelf?

visseling
4 maanden geleden
Antwoord aan  Martijn

zondag is 13, maandag is al weer 14 juli.

Martijn
4 maanden geleden
Antwoord aan  visseling

Ja ik weet stiekem ook wel dat de treinen zondag weer rijden, maar er staat een aantal keer expliciet ‘maandag’ in en boven het stuk.

Martinistadjer
4 maanden geleden
Antwoord aan  Martijn

Dat betreft de doorkoppeling die er op zondag niet is.

Martijn
4 maanden geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

“Vanaf maandag 13 juli is het Hoofdstation in Groningen weer open voor treinverkeer” stond in het artikel, dat is inmiddels aangepast naar “zondag”. Bovendien gaat zondag die nieuwe dienstregeling al in qua tijden. Die doorkoppeling is er nooit op zondag, maar dat betekent niet dat elke week tussen oude en nieuwe dienstregeling wordt geswitcht. Dat ís gewoon de dienstregeling van Arriva vanaf het moment dat het station weer open gaat.

Martinistadjer
4 maanden geleden

Even voor alle duidelijkheid: het station is zondag weer open en dan rijden er weer treinen.
Vanwege de uursdienst op zondag is er geen sprake van doorkoppeling van de lijnen. Vanaf maandag kun je in de trein blijven zitten als je van Roodeschool naar Winschoten wil (maar dus niet ‘s zondags). Dan is er een overstap van maar liefst 44 min.

Het verschuiven van de trein van Delfzijl zorgt voor een kwartierdienst tussen Sauwerd, Groningen Noord, Hoofdstation en Groningen Europapark. Men hoopt dat hierdoor meer mensen de verbinding als stadsdienst gaan gebruiken. Delfzijl verliest echter de aansluiting met de IC’s.

Frans E.R.
4 maanden geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

…44 minuten overstap tijd, dan heeft men ruim de tijd om de inwendige mens met iets lekkers te versterken of even de fiets rijke binnenstad van Groningen te verkennen…

Leoos
4 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Nouuu, 44 minuten is echt te kort om de stad te verkennen hoor.

Tom
4 maanden geleden
Antwoord aan  Leoos

In die tijd kun je vanuit het Hoofdstation te voet naar de Vismarkt om snel iets te eten en dan terug. Veel is het niet, maar beter dan niks.

Tom
4 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

En dan maar hopen dat het een marktdag is op de Vismarkt …

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Ik snap niet zo goed waarom de treinen op zondag niet doorgekoppeld worden. Is daar een reden voor?

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Heeft dat niet te maken dat men vooral op zondag juist wil aansluiten op de IC’s richting Zwolle en dat een hoge frequente dienst op Groningen-Sauwerd dan minder relevant is.

Frans E.R.
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

…wedergeboorte…
Zondag – en ook daags ervoor – is testdag voor alle nieuwe systemen en om de puntjes op de ” i ” te zetten alvorens het ” feest ” op maandag kan losbarsten na de wedergeboorte van Groningen station 2.0.
Zie hiervoor de video van Groningen Bereikbaar op YouTube, ik volg het al enige tijd.

Het ECHTE feest van de heropening van het station kan pas gebeuren als ook het vernieuwde busstation en bustunnel en fietsenstalling gereed is en de stad kan beginnen aan de invulling van het oude busstation en de bebouwing rond het vernieuwde busstation. Plannen zijn in voorbereiding om er woningen en dergelijke te realiseren waardoor de vitaliteit alleen maar kan toenemen van dit stukje Groningen. Via de Nieuwsbrief Groningen kan men op de hoogte blijven over de ontwikkelingen.

Nu is de nieuwe reizigerstunnel, de roltrappen en het opgeknapte perron met overkapping die zeker zondag en maandag de aandacht zal trekken en dan is de nieuwe fietsenstalling nog niet klaar.

Men moet nog heel wat werk verzetten en jaren wachten alvorens Groningen hét station krijgt wat ze verdienen, vooral als de huidige fietsenstalling aan de noordkant ook uit het zicht is verdwenen. Maar voorlopig mag men blij zijn dat er al een grote verbetering is aangebracht door het werk van ProRail, Strukton en overige noeste arbeiders.
 Trouwens over die 44 minuten wachten gesproken. Men kan ook het Groninger Museum bezoeken en een bakkie nemen recht tegenover het station.
Groningen is vanaf maandag de 14 e juli 2025 geen kopstation meer zeker voor de Arriva treinen, wel zullen NS treinen er nog kop maken omdat het de eindbestemming is voor de NS treinen.

FORUM
Wie het station en omgeving van boven wilt bekijken kan ook naar het gratis uitzichtplatform in het Forum naast de Martini toren- dat onder andere een bibliotheek omvat – gaan en de stad in ogenschouw nemen. Neem er wel meer dan 44 minuten de tijd voor om er van te kunnen genieten heb ik gemerkt, maar is zeker de moeite waard zoals ook de rest van de (binnen) stad zeg ik als zuiderling die er regelmatig kom…

Hanzeboog
4 maanden geleden

Arriva heeft verbeterde verbindingen als van Delfzijl/Eemshaven naar Veendam/Bad Nieuweschans gereden kan worden. Geen overstap met extra reistijd.

Kortom een vooruitgang.

Arjan krabbenbos
4 maanden geleden

Voor de toekomst is een Nedersaksenlijn Enschede Hengelo Almelo Hardenberg Coevorden Emmen Veendam Groningen Buitenpost Leeuwarden v,v, en in de zomermaanden doorrijdend voor boottoeristen tot Harlingen Haven interessant.
Ook voor de geplande Lelylijn zal Groningen geen eindpunt hoeven te zijn, maar Assen als terminus. In deze Drentse hoofdstad keert thans alleen een Spitspendel van en naar Groningen. Voor de Lelylijn zullen de kopsporen en via een extra brug naast dat van de lijnen richting Sauwerd , en Leeuwarden nodig zijn. Als ook de huidige dieseltrajecten dan rond de voltooiing in Groningen en Friesland deels of geheel elektrisch zijn, wordt dit de uiteindelijke afronding van het hele Hoofdstation. Komend jaar is dan fase 2 klaar en wordt het nieuwe busstation op de voormalige opstelsporen geopend via een speciaal aangelegde bustunnel.

Dries Molenaar
4 maanden geleden

Een mooi stukje werk.

Sjouke van der Meulen
4 maanden geleden

Het zou mooi zijn dat de trein vanuit Bad Nieuweschans doorgetrokken kan worden naar Harlingen Haven. Dat moet mogelijk zijn omdat station Leeuwarden daar de mogelijkheid voor heeft

J.M.
4 maanden geleden

Qua sporen kan het misschien. Die doorgaande treinen van en naar Harlingen kruisen dan wel de NS-sporen, waarover elk uur 4 sprinters en 4 intercity’s rijden, deels rond dezelfde tijden als de Arriva-treinen. Vraag me af hoe wenselijk dat kruisen is.

Annemiek
4 maanden geleden

Nu nog een paar avondjes de middelvinger naar de reizigers die met de sprinter reizen en die worden geconfronteerd met een overstaptijd van 26 minuten.

1000020105
Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Annemiek
Dick
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Deze verbinding boekt misschien geen tijdwinst met het nieuwe station maar reizigers in de provincie Groningen wel. En beter comfort door het vervallen van een overstap. En wat een drama zeg, een paar weken extra reistijd…

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dick

Het gaat om onnodige extra reistijd, waar reizigers niet mee geconfronteerd horen te worden

Rene
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dick

Wat slecht, zo’n overstap. De bus kan je toch wel anders plannen!

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Tja, het is nu een paar dagen zo. Maar ook bij de overstap vanuit de richting Assen naar Groningen was er bijna 8 weken lang in de avond voor reizigers met de sprinter een overstap op Groningen Europapark een geplande wachttijd van 26 minuten. Eigenlijk werden die reizigers een beetje gedwongen om Qbuzz 2 te nemen, waarvoor ze dan wel opnieuw moesten inchecken. Vooral mensen die slecht ter been zijn, hadden daar wekenlang last van. Veel andere Groningers gingen gewoon op de fiets naar Europapark.

Overigens was het wel grappig om te horen dat de (snel-)bussen in Assen nu toch wachten op de reizigers uit de Sprinter. Ze zeggen dat te doen naar aanleiding van dit topic!

Er kloppen trouwens meer ding niet. Zo zijn de omroepberichten op de stations niet aangepast. Donderdag t/m zaterdag rijden er geen treinen tussen Assen en Groningen, maar de omroepberichten gaan alleen over dat er geen treinen tussen Europapark en Groningen rijden. Dat is gewoon heel erg slordig.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dick

Ik vraag me wel af hoeveel doorgaande reizigers er straks zijn die nu nog overstappen.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ik denk dat er vooral scholieren, vanuit de richtingen Leeuwarden, Eemshaven en Delfzijl zullen doorreizen naar Europapark. Voor de rest zag ik voornamelijk dat de treinen van/naar Leeuwarden veel overstappers genereerden op Arriva-lijnen. Ik denk dat het aantal dagelijkse reizigers van Baflo naar Martenshoek op een hand te tellen is.

T. Dijkema
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het risico op verstoorde dienstregelingen is groot als er op de lijn naar het hoge land problemen ontstaan en die treinen na Europapark nog verder moeten naar Veendam en Bad-Nieuweschans.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door T. Dijkema
Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

Dat risico geldt voor alle lijnen die doorgekoppeld worden.

Dick
4 maanden geleden

Ik lees leuke plannen hierboven. Maarrrr. De reisplanner van Arriva laat vanaf volgende week wat anders zien. Rechtstreeks van Bad Nieuweschans naar Roodeschool, van Veendam naar Delfzijl en van Grun Europapark naar Leeuwarden.
De trein uit Bad Nieuweschans in de toekomst wel uit Leer komen en de verbinding Veendam in de wat verdere toekomst gekoppeld worden met de trein uit Assen (of verder?).
Lelylijn? Wie zal het zeggen?

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dick

Volgens mij komt er straks (waarschijnlijk in februari) een sneltrein naar Leer en die wordt gekoppeld aan de trein naar Eemshaven. Dus tot Groningen snel- en daarna stoptrein.

Travelmarcel
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik meende in Dagblad vsn het Noorden te hebben gelezen dat een van de stoptreinen van Leeuwarden naar Groningen als sneltrein gaat doorrijden van Groningen naar Leer

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Travelmarcel

Ik heb het artikel waarop je doelt volgens mij ook gelezen, maar volgens mij ging het daarin om de stoptrein naar Nieuweschans. Volgens mij is het zo dat rederij AG Ems, Borkum, Niedersachsen en Leer flink hebben meebetaald aan de verlenging van het spoor naar Eemshaven. In ruil daarvoor zou zo snel als mogelijk een rechtstreekse verbinding tussen Eemshaven en Leer worden ingelegd.

Aangezien al bekend is dat december dit jaar niet haalbaar is voor het openen van het spoor naar Leer, zal dat op zijn vroegst februari worden. Ik ben er laatst nog langsgefietst. Het werk lijkt wel stil te liggen. Rondom Bunde is nog veel werk te verzetten. Ze hebben het spoorbed er afgegraven maar dat ligt er nu een beetje te verstoffen.

Joost
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Waarom zou je met de trein van Leer naar de Eemshaven willen, met een reistijd van anderhalf-twee uur via de stad Groningen? Als voetpassagier ben je vanaf Leer via Emden minstens net zo snel op Borkum. En als de auto mee moet op de boot, tja, dan kun je met die auto naar de Eemshaven…

J.M.
4 maanden geleden
Antwoord aan  Joost

Die trein gaat niet alleen van Eemshaven naar Leer. Maar ook van Groningen Noord naar Europapark. Of van Hoogezand naar Groningen Noord. Of van Winsum naar Europapark.

Voor verreweg de meeste treinen geldt dat de reizigers die het hele traject afleggen maar een kleine minderheid vormen.

T. Dijkema
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat hebben Duitsers eigenlijk te zoeken in de Eemshaven als er vanuit het Duitse Emden ook een veerboot naar Borkum gaat? De veerboot tussen Emden en Delfzijl zou wat mij betreft ook best wel buiten het zomerseizoen mogen varen, maar dat zal nu financieel vast niet aantrekkelijk genoeg zijn.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

De parkeerplaats bij de terminal van AG Ems in de Eemshaven staat altijd vol met witte nummerplaten. De vaartijd met de normale boot vanaf Emden is ruim dubbel zo lang als met de boot vanuit de Eemshaven.