youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: (c) Keolis / C. Köster

Trein Hengelo – Bielefeld gaat 26 februari echt rijden

Keolis Deutschland gaat vanaf 26 februari het grensoverschrijdende verkeer tussen Hengelo en Bad Bentheim, de eurobahn-lijn RB 61, weer opstarten. “Wij betreuren het feit dat we medio januari de reiziger niet de beloofde dienstverlening konden bieden”, zegt Magali Euverte, CEO Keolis Deutschland.

De trein had op 9 december al van start moeten gaan, maar omdat de treinen toen in Nederland nog gecertificeerd moesten worden, werd de start uitgesteld tot 14 januari. Op de eerste dag moesten op 4 ritten na, bijna alle ritten vanuit Nederland worden opgeheven. Dit vanwege technische problemen. Toen de problemen ook de volgende dag aanhielden, besloot Eurobahn vervoerder Keolis de treindienst tot nader order te staken.

Vorige week wilde Keolis op vragen van Treinreiziger.nl nog geen duidelijkheid verschaffen over de verwachte duur van de problemen. Nu zegt het bedrijf in een verklaring dat de problemen gevonden zijn.

Volgens Keolis zijn de treinen voor 14 januari “intensief getest”, en waren er toen slechts incidenteel problemen. Na de start bleken de treinstellen op het grensoverschrijdende traject continue storingen te hebben. Keolis Deutschland heeft van 14 tot en met 29 januari, in nauwe samenwerking met fabrikant Stadler, opnieuw de treinen getest en de problemen geïdentificeerd.

Voor de problemen zijn nu oplossingen gevonden. Keolis rijdt tot eind februari 16 testritten per dag uit en voert de laatste reparaties uit. Naar verwachting zullen de treinstellen op 26 februari gereed zijn voor grensoverschrijdende inzet.

23 gedachten over “Trein Hengelo – Bielefeld gaat 26 februari echt rijden”

  1. Tim schreef:

    Het gaat om software, dan heet daT een upgrade en geen reparatie.

    1. dries molenaar schreef:

      update. Upgrade suggereert een functie-uitbreiding

      1. Puck schreef:

        Is “het werkt” niet een aardige functie-uitbreiding? 😉

  2. Jan schreef:

    Moet het nog afwachten. Vanmorgen waren ze ook aan het testen en beleef de trein op de overweg (vlak na de grens) stilstaan , om daarna met veel geknetter aan de bovenleiding 50 m verder te rijden.

    1. dries molenaar schreef:

      Het overschakelen van de spanning zal toch automatische gebeuren? Of raakt de boel opgeblazen wanneer de machinist even niet oplet in de spanningssluis? Dat wordt een duur lijntje.

  3. dries molenaar schreef:

    Gelijk de concessie intrekken. Dat roept men elders ook. Of is dat alleen voor Nederlandse bedrijven.

    1. Erno-Berk schreef:

      Het klopt dat Eurobahn een potje heeft gemaakt op het Teutoburger-Wald-Netz, maar dat geldt meer voor de andere lijnen dan Hengelo-Osnabrück. Voor Hengelo-Osnabrück ligt het probleem meer bij Stadler dat de productie te laat op gang is gekomen. Het kan zijn dat de concessie van het Teutoburger-Wald-Netz voor Eurobahn wordt ingetrokken? Maar dat komt meer door wanprestaties op de andere lijnen dan op Hengelo-Osnabrück. Op de andere lijnen zijn door personeelstekorten regelmatig treinen uitgevallen.

  4. Marin schreef:

    Tja, vraag ik me af wat het belangrijkste is. De goedkoopste inschrijver of de beste dienstverlener?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Bij een aanbesteding gaat het om zoveel mogelijk punten scoren. De partij die de aanbesteding organiseert bepaald wat beloond wordt.

      1. Peter Roskott schreef:

        Laat Keolis NL de treindienst Zutphen-Oldenzaal doorlopen tot Bad Bentheim. Met al die softwareproblemen krijg je immers dat geduvel.

        1. Erno-Berk schreef:

          Dat is niet mogelijk, want Lintjes zijn niet toegestaan op Oldenzaal-Bad Bentheim. Bovendien krijg je een slechte aansluiting in Bad Bentheim van een minuut of 18. Een pendel Hengelo-Bad Bentheim met een NL-Flirt is niet mogelijk, want van DB Netz mogen er geen extra kerende treinen uit Nederland in Bad Bentheim komen en een pendeltrein Hengelo-Bad Bentheim is een heel stuk duurder dan de twee pendelbussen die er nu rijden tussen Hengelo en Bad Bentheim.

  5. B. Alberda schreef:

    Toch apart dat je vooraf nooit iemand hier hoort over een nieuwe concessiehouder, maar als er dan problemen zijn dan zit men klaar om te kijken wie het hardst kan roepen hoe slecht het bedrijf wel niet is. En hoe men nooooit dat bedrijf had moeten kiezen. Gaarne uw advies vooraf bekend maken als u het zo goed weet, achter kan iedereen kritiek geven.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Helaas gebeurd het vrij vaak dat er in het begin aanloopproblemen zijn. Dat hoeft niets te zeggen over het verdere verloop van de concessie.

  6. SRB schreef:

    Eerst zien, dan geloven 😀

  7. Arjan van Dam schreef:

    Komisch dat het bij Abellio géén probleem is met de zelfde tw´s . Die rijden dagenlijks Dusseldorf – Arnhem en inmiddels al een jaar.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Daar waren er op de eerste dag ook problemen, die ook door Stadler opgelost moesten worden. Waarom het daar snel opgelost kon worden, en hier langer duurde, vraag ik mij ook af.

      1. Erno-Berk schreef:

        De Abellio-Flirts waren al in augustus 2016 (acht maanden voor aanvang dienstregeling) in Nederland voor tests- en toelatingsritten. De Keolis-Flirts zijn pas in december 2017 in Nederland verschenen en dus hebben de Keolis-Flirts veel minder tijd gehad voor testritten om zo kinderziektes eruit te halen.

  8. Meryl schreef:

    Welke zijn de tussengelegen haltes?
    Kan er op het station Hengelo een kaartje worden gekocht -ook voor een fiets?

    1. SRB schreef:

      In Nederland alleen Oldenzaal. Vanaf Bad Bentheim een behoorlijk aantal stations waaronder knooppunten als Rheine en Osnabrück. Voor de hele route kun je het beste even googlen op ‘RB 61’.

      Schijnt dat je kaartjes voor deze trein in een automaat in de trein zelf kunt kopen. Geen idee hoe het zit met NS-automaten.

      1. Sake fernee schreef:

        Waarom kin je wel met de ov chip an groningen naar Leer met Arriva. En niet vanaf Hengelo naar Bad Bentheim met keolis?

  9. Arjan Krabbenbos schreef:

    Alle begin is moeilijk ook voor nieuwe meer systeem treinen, die moeten rijden tussen Nederland en Duitsland en terug! In het begin zijn er allerlei kinderziekten die ook bij dit mooie Flirt 3 materieel te vinden zijn! In Nederland (1500 Volt) en Belgie (3.000 Volt) is het stroomsysteem gelijkspanning. Men kan dit zien aan de onderste dubbele rijdraden, In Duitsland is dat 15.000 Volt wisselspanning waardoor er een enkele rijdraad is aan de bovenleiding. Na een te korte testperiode kon deze nieuwe verbinding niet op 10 december 2017 starten en werd het aanvankelijk 14 december 2018. maar de problemen met het overschakelen der bovenleiding was helaas nog niet verholpen. Daarom is er tijdeljk busveroer tussen Hengelo en Bad bentheim ,waar overgestapt kan worden op deze nieuwe RB naar Bielefeld. Als alles meezit gaat de volledige treindienst Bielefeld-Bad Bentheim -Hengelo (en terug) volledig in dienst op 26 februari 2018.

  10. Arjan Krabbenbos schreef:

    Noot: De datum 14 december 2017 klopt niet. Dat moest 14 januari 2018 zijn! Sorry voor deze vergissing!

  11. Maatheus schreef:

    Goedendag SRB ik wil even terugkomen op je opmerking omtrent NS kaartautomaten. Als je naar bijvoorbeeld Duitsland wil gaan moet je de bij NS kaartautomaat naar het scherm ‘Overige kaarten’ en als het goed is dan verschijnt een blokje met ‘Duitsland’ en/of ‘Belgie’. Vervolgens hebt je keuze uit; enkel, retour, superdagretour?. Dat laatste weet ik niet zeker.
    En wat betreft de treindienst Hengelo – Bielefeld RB 61 die op 26 februari 2018 van start gaat, is bij mij eerst zien en geloven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.