Treinen naar België opnieuw vol, ‘neem niet de trein’

De Nederlandse Spoorwegen verzoeken treinreizigers woensdag, net als dinsdag, niet per trein naar België te reizen. De treinen zijn zo vol dat voldoende afstand houden niet lukt. De Belgische spoorwegen zet tussen Roosendaal en Antwerpen langere treinen in.

COVID-maatregelen

Normaal heeft de trein naar Antwerpen meer dan voldoende zitplaatsen maar door de lockdown in Nederland zijn er veel dagjesmensen van Nederland naar de Belgische stad getrokken. Zoveel, dat NS International dinsdag de oproep plaatste om niet met de intercity naar België te reizen. Woensdag doet NS een zelfde oproep. “We raden af om met de trein naar België te reizen tenzij het echt noodzakelijk is” schrijft de vervoerder op haar website.

“Moet u toch naar België reizen en wilt u voldoende afstand houden vanwege COVID-19, dan adviseren wij u om met de Thalys te reizen. Op de Thalys is een stoelreservering verplicht en kunnen wij beter de naleving van de COVID-19-richtlijnen garanderen” aldus NS International.

Langere treinen

Ook de treinen via de regionale grensovergangen (naar Roosendaal en Maastricht) waren volgens NS drukker dan normaal. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft meerdere treinen die tussen Roosendaal en Antwerpen verlengd. Er rijdt een extra treinstel, waardoor er een trein de dubbele capaciteit van normaal heeft. De NMBS doet dit vanwege de drukte door Nederlanders die naar België gaan. De langere treinen blijven rijden zolang als nodig. Dinsdag zette NS ook een extra late intercity in van Antwerpen naar Nederland.

Omdat NS verzoekt nu niet de trein naar België te nemen, tenzij het echt noodzakelijk is, kunnen treinreizigers kosteloos annuleren tot twee weken na vertrek. Dit geldt alleen met de Intercity Brussel, niet voor reizen met Thalys.

Foto van dinsdagavond.

Volle perrons

In Nederland heeft NS medewerkers op de perrons ingezet om de passagiersstromen in goede banen te leiden. NS meldde dinsdag al dat het “enkele keren” voorkwam dat reizigers achter moesten blijven omdat een trein te vol zat. In de avond waren dinsdag, en vermoedelijk ook woensdag juist druk van Antwerpen naar Nederland.

Op Belgische perrons worden reizigers tegengehouden als ze in een trein willen stappen die te vol is. De Belgische Spoorwegmaatschappij NMBS heeft de eigen veiligheidsdienst Securail ingezet en hulp gevraagd van de federale spoorwegpolitie.

Autowegen

Ook op de snelweg was het veel drukker dan normaal. De politie in Antwerpen vertelde dinsdagmiddag dat het “abnormaal druk” is in de binnenstad. Het was maandag ook al opvallend druk op wegen van Nederland naar België, voornamelijk richting Antwerpen. De toestroom van Nederlanders leidde toen tot geërgerde reacties in België. Toch reden ook op dinsdag en woensdag weer veel Nederlanders richting het zuiden, waar winkels en horecazaken nog wel open zijn.

(c) ANP / Treinreiziger.nl.

This post was last modified on 3 januari 2022 17:29

Bekijk reacties

  • Het blijft ingewikkeld. Door de lockdown zijn op bepaalde plaatsen juist véél drukker. Zie supermarkten in Nederland. Omdat het niet zo verspreid wordt.

    Zo dus ook reizen naar het mooie Antwerpen met één van de mooiste station van de wereld. Een meesterwerk met 4 verdiepingen.

    De Beneluxtrein met 525 - 540 zitplaatsen (inclusief klapstoeltjes) is niet berekend op die drukte. Niet vreemd dat de reacties weer gemengd zijn. En sommigen hier dubbel in staan.
    Zoals NS die meer reizigers kan vervoeren. Maar tegelijkertijd niet als superverspreider gebrandmerkt wil worden.

    Verwijzen naar Thalys heeft beperkt effect. De frequentie van Thalys is erg beperkt om de vele dagjesmensen te vervoeren.

    • Controleer uw feiten wel even. Dat de Thalys beperkt rijdt is niet helemaal waar. Op normale tijdstippen rijdt Thalys even vaak als de Intercity Brussel. Het enige verschil is dat de Thalys (zeker op het laatste moment) vaak veel duurder is.

      • De frequentie van de Thalys is gewoon lager. Die rijdt 10 a 11x per dag, de IC Brussel 16x. En inderdaad ook duurder.

        • Er zijn volgens NS ook dagen met meer Thalysritten. Het hangt er vanaf welke dag, daarnaast is er ook nog Eurostar.

        • Vrijdags zijn het er meer, zaterdag minder. Eurostar stopt niet in Antwerpen en verkoopt geloof ik geen tickets meer naar Brussel. Thalys heeft bovendien enkele ritten geschrapt, en blijft dat ook doen.

  • Ga nu lekker naar een dagje uit naar België en krijg een gratis bezoekje GGD test-straat en een weekje vakantie (vanwege quarantaine of isolatie) er gratis bij. Wees er snel bij, want op is op.

    M.a.w. Als je in dit soort treinen stapt verzoek je het om een Corona infectie op te lopen. En ik ben beslist geen angsthaas, faliekant oneens met dit lockdownbeleid en beslist geen verdediger van dit kabinetsbeleid, maar dit zou ik echt niet doen.

  • Alternatief Thalys is natuurlijk voor veel van deze lieden niet te doen. De vraag is meer waarom mensen die kant op gaan, daar moet onze overheid lessen uit trekken. Als de horeca daar geopend is dan gaan mensen er heen. Niet loyaal en egoïstisch, maar goed het gebeurt

    • Mensen gaan die kant op ....doodgewoon om te shoppen. Het zin van die dwangneuroten die de tijd niet zonder winkelen kunnen verdrijven. Dan maar in overvolle treinen met de kans op verspreiding van het virus. Dombo's

      • Hoe zou ik volgens U aan mijn kleding moeten komen? Dat is toch een primaire behoefte. Ga nou niet zeggen koop alles maar online, want zo werkt het niet. Ik wilde onlangs een Fjällräven broek kopen van 158 EUR kan niet passen niet terugbrengen, alleen click and collect. Verkoopster doet vervolgens ook nog eens heel erg moeilijk en doet alsof ik het probleem ben. Waarom mag dat niet, terwijl je wel de winkel in mag om te betalen. Koop is niet doorgegaan. Het moet het maar op een andere manier.

        • Als je een click&collect-afspraak hebt en er ontstaat onenigheid omdat je wilt passen, omdat de verkoopster dat niet mag toestaan, ben jij degene die moeilijk doet. De verkoopster valt te prijzen dat ze de regels zo goed probeert na te leven, ondanks dat er patiënten verschijnen die de discussie aan willen gaan over zaken waar zij niets aan kan doen.

          Voor een heel groot deel van de bevolking is online-winkelen voor kleding momenteel gewoon een goede oplossing. En er zal een aanzienlijk deel zijn dat de wintergarderobe al op orde heeft en daar nu van geniet.

    • Mensen gaan die kant op ....doodgewoon om te shoppen. Het zijn van die dwangneuroten die de tijd niet zonder winkelen kunnen verdrijven. Dan maar in overvolle treinen met de kans op verspreiding van het virus. Dombo's

  • we gaan morgen zelf ook. Amsterdam-Gent, triest dat het zover moet voor een beetje normaal kunnen shoppen maar het is wel meteen een prachtige stad om te zijn. als het klopt van de drukte gaat dat morgen volop duidelijk zijn, kunnen we beter vroeg in de ochtend alvast onderweg zijn. Als de Nederlandse overheid nou niet zo hopeloos naïef was geweest, hadden we niet België in gehoeven voor een beetje regulier gewinkel.

    • Zeldzaam gelul, alsof de overheid een recht op winkelen zou moeten verschaffen. Bij ziekte maar op eigen kosten thuis blijven.

    • Het is toch van de gekke dat mensen het genot v van een dagje shoppen belangrijker vinden dan de gezondheid van de mensen in zowel Nederland als Belgie?

    • Je kunt er ook voor kiezen om achter internet te shoppen en vervolgens je click en collectdeals bij de desbetreffende winkels op te halen en daarna thuis een kopje koffie of thee te drinken. Het is even wat anders, maar ja je moet wel met de tijd mee veranderen...

  • ...Waterbed effect...
    Noemen ze dit niet het "waterbed-effect" dat als het in de ene plaats rustiger is dan wordt in de andere drukker ? Houden overheden wel voldoende rekening met het nemen van maatregelen zeker als het in de grens regio ook van invloed kan zijn op het gedrag van mensen. Ik zou mij twee keer bedacht hebben om naar een gezellige stad als Antwerpen te gaan en zeker onder de huidige omstandigheden.
    Had NS International niet beter kunnen anticiperen en in samenwerking met de Belgische spoorwegen maatregelen kunnen treffen om aan een potentiële vervoersvraag te voldoen, zeker als ook blijkt dat zelfs de autowegen druk kunnen worden i.p.v. alsnog te wijzen op een Thalys trein ? Eigenlijk is het best te begrijpen dat het naar België druk is geworden. In Antwerpen spreekt men o.a. Vlaams voor veel Nederlanders geen probleem, anders wordt het als men naar een Waalse Franstalige stad gaat, en er blijkbaar naar een stad als Luik nog veel Nederlanders hun weg weten te vinden. Mensen willen even "uit de sleur" gaan en als in Nederland de toko's en horeca dicht zijn dan wipt men even de grens over en nemen daar blijkbaar de risico's voor lief, maar of het verstandig is, is vraag twee. Met de lente achtige temperaturen in het verschiet eind December aanstaande, staat ons nog wat te wachten maar of men daar in België blij mee zal zijn met al die Noorderlingen is nog maar de vraag. Misschien moet men in Benelux c.q. Europees verband de te nemen maatregelen beter op elkaar af stemmen om chaotische situaties te vermijden en irritaties te voorkomen, en beter gaan communiceren via de media. Mensen zijn kudde dieren en als men in eigen land niet het gerief kan halen, dan kijkt men bij de buren of daar het gras toch niet groener is om er te verpozen al was het maar voor een dag. Ben benieuwd met de komende Carnaval en Pasen in 2022 als er weinig verandering in de situatie is. En ik, ik bleef gewoon lekker thuis genieten van een lekkere Zwitserse roomvlaai en kijken naar o.a. RailAway met of zonder goed spoor-jargon... (meneer A. Kleiweg)

  • Ongeveer een maand geleden dachten wij dat het leuk was om na de kerstdagen naar Antwerpen te gaan. Toen wisten we nog niet dat Nederland in lockdown zou gaan. Een paar dagen van te voren hoorde we dat het er erg druk is. Gisteren zijn we met de auto naar Antwerpen vertrokken. Tijdens de reis hebben we 45 minuten in de file gestaan in België met ongeveer alleen maar Nederlandse auto’s. Ik snap wel dat de Belgen hier niet blij van worden. Vandaag ben ik in het centrum van Antwerpen geweest. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het er echt hartstikke druk was. Voor ongeveer alle winkels kon je in de rij aansluiten. Vanavond zijn we in het mooie historische station van Antwerpen centraal geweest. Daar zagen we een perron helemaal vol staan. Toen de ic Brussel er was zagen we dat er behoorlijk veel mensen niet meer mee konden. Morgen vertrekken we weer naar huis en kijken we terug op een leuke vakantie. Toch wel weer blij dat we weer in ons rustige Hollandse dorpje terug zijn.

  • De klant staat wederom niet op 1-2-3 bij de NS. Zet extra treinen in, of verleng de treinen. Onverantwoord dat de NS met overvolle treinen voor superspreader events van en naar Antwerpen zorgt.

    • Er rijdt een extra late trein. Er is beperkt materieel dat in zowel Nederland als Duitsland kan rijden.

      • Bij de laatste revisie van het Icr zijn alle rijtuigen gelijk gemaakt. Dus zouden de 9 baks treinstammen die tussen Den Haag en Eindhoven rijden ook naar België kunnen. In Nederland zit ongeveer 50% van het aantal reizigers nog in de trein. Ik denk dat de 7 baks stammen dan ook wel genoeg is voor het traject Den Haag Eindhoven.

        • De drukte in deze mate komt redelijk onverwacht, en even de stammen aanpassen gaat bij een gemiddeld spoorwegmaatschappij niet zo snel. Dat vergt wat logistiek en planning. Tegen die tijd is de vakantie voorbij.

    • Vraagje: welke extra treinen moet NS inzetten?

      Er wordt gereden met bepaalde treinstammen van TRAXX + ICRm. Niet alle stammen hebben een België-toelating.
      De NS kan geen extra treinen inzetten die ze niet hebben.
      De Thalys-stellen zijn van een ander bedrijf dat voor eigen rekening rijdt.

      • Het enige wat men in België nog kan doen is de lokale trein van Roosendaal naar Antwerpen 2x per uur te laten rijden, maar ook dat vergt dus organisatorische planning en ruimte op het spoor.

    • @Max wat ben jij een sikkel!

      NS en NMBS moeten juist bij dit soort idiote drukte treinen schrappen. Even geen treinen tussen Roosendaal / Breda en Antwerpen.

      Laat al die achterlijke hersenloze figuren in Antwerpen staan en verplicht ze maar een taxi op eigen kosten te nemen. Dat werkt pas demotiverend!

      In tijden van lockdowns rijden er al immers minder treinen in Nederland. Heel slim van NS om dan even te bezuinigen. Laten ze dat vooral nu ook doen in de grensgebieden van Nederland en Duitsland en Nederland en België!

      • Dan hebben we nog bus Connexxion lijn 19 in de aanbieding tussen Breda en Hulst met een tussenstop in Antwerpen. Als mensen willen winkelen komen ze er toch wel, maar de vraag is wel dan... Tegen welke prijs of ze gaan met de auto en dan lekker aanschuiven (file staan) totdat ze op de plek van bestemming zijn. En diegene, die dan om welke reden ECHT in Antwerpen of verder moeten zijn, zijn dan sowieso de dupe en als men niet over eigen vervoer kan beschikken in die overvolle Covid-express. (Nieuwe naam voor de Beneluxtrein)

    • Het beste zou dan zijn om niet te rijden als ze niet willen bijdragen aan het verspreiden.

      • Goed idee, laten we nog meer ov-reizigers wegjagen. En de automobilist? Hij reed dóór. Meer dan 50% minder reizigers dit jaar voor NS, ondanks de langere periode van 'wederopstanding' in voorjaar en zomer. Een (naar verwachting voorgoed) veranderde samenleving met veel minder forenzen, minder belemmeringen voor het autoverkeer daardoor ook en een lui spoorbedrijf dat te star is om ook maar ergens snel op in te spelen. Bovendien waarschijnlijk nog jaren die nare, zuiver cosmetische mondkap op in trein en bus (maar niet in de auto natuurlijk). En jullie denken dat alles straks fluitend weer hetzelfde wordt als voorheen? Inclusief die mooie dienstregeling? Dream on. Volgend jaar december gaat daar heel radicaal het mes in als de overheid niet met heel veel geld over de brug komt of - in het kader van de klimaatmaatregelen - draconische maatregelen treft, zoals een extreme verhoging van de benzineaccijns voor particulieren. Ik had midden dit jaar even de illusie dat het ov misschien toch relatief ongeschonden uit deze crisis zou komen, maar daar geloof ik niet meer in.

  • Afgelopen zondag ben ik voor omgerekend een ritprijs van €1,50 (Meerreizen Bundel) met de Connexxion bus (Lijn 19) van Breda naar Antwerpen gereisd. Er zaten ongeveer 10 passagiers in deze bus.

    • Deze bus rijdt maar gemiddeld 6x per dag en in onregelmatig schema. Al aan het eind van de middag kan je niet meer terug en zul je per trein moeten. In Antwerpen stopt hij alleen bij een metrostation. Bussen zijn altijd veel minder populair dan treinen. Verder is deze bus totaal niet bekend bij de meeste mensen. Al met al een recept waarbij 99% van de potentiële klanten wegblijven.

      • Je kunt dezelfde bus ook vanuit Hulst nemen. Of met een overstap in Terneuzen vanuit Goes. Connexxion kan ook besluiten om tijdelijk niet meer te stoppen in Antwerpen, halte metrostation Halewijnlaan. Overigens stapten er afgelopen zondag maar 2 reizigers uit in Antwerpen (v1115 Breda) en om 18:43u maar 1 reiziger in.

  • Advies aan de reiziger. Niet reizen naar Antwerpen als het niet noodzakelijk is.
    Advies NS/NMBS voer tijdelijk reserveringsplicht in voor de Benelux.

    • Ook de treinen via de regionale grensovergangen (naar Roosendaal en Maastricht) waren volgens NS drukker dan normaal.

      • Zoals ik begrepen heb, werd aan reizigers die in Breda niet konden instappen in de IC Brussel geadviseerd de Intercity naar Roosendaal te nemen en daar over te stappen op de boemel. Datzelfde advies kregen de mensen die stonden in de trein tussen Rotterdam en Breda.

    • die was toch-juist in de ochtenduren, vanwege personeelsgebrek-mede ook door eindejaar en veel ziekte- bij NMBS opgeheven en door vervangingsbus? Of is dat al weer voorbij?

Share

Recent Posts

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

1 dag terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

1 dag terug

Interrail viert feest: 50% korting

AFGELOPEN / ARCHIEF. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum geeft Interrail tijdelijk 50% korting op Global Passen…

1 week terug

TUI gaat samenwerken met GreenCityTrip

Reisorganisator TUI gaat in Nederland treinreizen aanbieden naar zes Europese steden. Met de uitbreiding van…

2 weken terug

Duitsland vreest volle treinen: maand lang per regionale trein voor € 9

Personeel van Deutsche Bahn is bezorgd over grote drukte in treinen en stations door de…

3 weken terug

Samenreiskorting (toch) geldig op Koningsdag

Treinreizigers hebben op Koningsdag uiteindelijk gewoon gebruik kunnen maken van de regeling samenreiskorting. Eerder had…

3 weken terug