fbpx

Treinen reden in 2014 iets minder vaak stations voorbij

21 jan 2015 10:19

Nadat de afgelopen jaren geplande stops steeds vaker als noodmaatregel werden geschrapt, is het aantal in 2014 voor het eerst weer gedaald. Maar nog steeds werd 3165 keer een geplande stop geschrapt. Dat is 228 keer minder dan in 2013, een daling van 6%.

NS rijdt geplande stopstations soms voorbij als een trein vertraagd is. Op die manier kan een trein de vertraging weer inhalen. Net als in 2013 worden de stations tussen Arnhem en Nijmegen (Arnhem Zuid, Elst, Nijmegen Lent) het vaakst overgeslagen. Deze relatief kleine stations worden normaal gesproken bediend door de Intercity Zwolle – Roosendaal. Maar als die trein vertraagd is, worden deze kleine stations vaak overgeslagen. 

Inmiddels heeft NS maatregelen genomen om de reizigerscommunicatie te verbeteren. In het verleden kon het spoorbedrijf niet op de digitale borden vermelden als een geplande stop verviel, dat kan nu wel. Ook zegt NS nu altijd in de trein om te roepen als een geplande stop toch komt te vervallen. 

Volgens NS is er vaak binnen 5 à 10 minuten een andere trein die de stations alsnog bedient. Dat is echter niet altijd zo. Zo worden ook de stations op de Zeeuwse lijn af en toe overgeslagen. Dan krijgt een reiziger te maken met een vertraging van al 30 minuten.

NS noemt de maatregel zeer vervelend, maar soms nodig. "De oorzaken zijn divers en niet voorspelbaar en daarom is het heel lastig om het toepassen van deze noodmaatregel volledig te voorkomen. Het betreft maatwerk waarbij elke keer voor de meest passende oplossing wordt gekozen. Doelstelling daarbij is dat zo min mogelijk reizigers hinder mogen ondervinden van de gekozen maatregel", stelt het spoorbedrijf op de website. Die uitleg op de website is er gekomen op verzoek van Mansveld.

In totaal halteren treinen ruim 13 miljoen keer per jaar op een station. In slechts 0,02% van de situaties komt een geplande stop te vervallen, terwijl de trein wel rijdt. Op de stations Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent – waar treinen zo´n 250 keer per jaar een station voorbij rijden – gebeurt dit echter tot 0,5% van alle stops. In 2016 zal dit aantal afnemen: de trein Zwolle – Roosendaal gaat dan altijd de getroffen stations (gepland) overslaan.