Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds de start van de nieuwe dienstregeling is de stiptheid van de treinen met een sprong vooruit gegaan en is ook de treinuitval sterk teruggebracht.

Sinds de start van de nieuwe dienstregeling op 15 december komt 95,8 procent van de treinreizigers in Zeeland op tijd (met maximaal vijf minuten vertraging) aan. In dezelfde periode vorig jaar lag dit percentage maar liefst negen procent lager op 86,7 procent. De treinuitval ging van 4,2 procent begin 2024 naar 1,2 procent begin dit jaar. Ook elders in het land reed de NS begin dit jaar beter op tijd.

Verzakkingen van spoor door regen

Eind 2023 veroorzaakte zware regenval verzakkingen op het spoor tussen Vlissingen en Roosendaal en dat gooide de dienstregeling in 2024 in de war. Door de verzakkingen waren er meerdere snelheidsbeperkingen op het Zeeuwse spoortraject.

De verzakkingen zijn inmiddels door ProRail hersteld. De spoorbeheerder heeft de ligging van de spoorlijn gestabiliseerd door het ballastbed (de stenen en het grind van de spoorlijn) op te schudden. ProRail heeft ook sensoren geplaatst die verzakkingen detecteren.

ProRail blijft werken aan Zeeuws spoor

“Het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan het verbeteren van de Zeeuwse lijn. En dat zien we ook terug in de prestaties’’, zegt regiodirecteur Dimitri Kruik van ProRail. ’’Ook de komende jaren blijven we investeren in het Zeeuwse spoor.’’ ProRail wil 90 kilometer aan bovenleidingen vervangen en meer gebruikmaken van de stopmachine en de meettrein, die aanvullend op de sensoren verzakkingen kan detecteren.

Vanaf december extra intercity richting Zwolle

De NS laat weten verder te gaan met het verbeteren van de dienstregeling. ’’In 2022 is er al een extra trein per uur bijgekomen en is het ook mogelijk om sneller van of naar de Randstad te reizen. Volgend jaar komt er een directe verbinding met de Brabantse steden”, aldus regiodirecteur Magdalena Piotrowska van de NS. Vanaf december rijdt de intercity Zwolle – Roosendaal een keer in het uur door tot Vlissingen.

In 2029 spoor buiten dienst

Zeeland is de enige provincie in het land met slechts een enkel spoortraject voor passagiersdiensten. De Zeeuwse Lijn gaat van het Brabantse Roosendaal door Zuid-Beveland en Walcheren. In 2029 is de Zeeuwse Lijn proeftraject voor het nieuwe ERTMS-spoorbeveiligingssysteem en ligt het passagiersvervoer ongeveer vier maanden lang stil.

De Zeeuwse Lijn. Bron Spoorkaart NS

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 16 mei 2025 18:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug