Treinreiswinkel viert tienjarig jubileum
27 jun 2012 11:23
Vrijdag precies tien jaar geleden begon de Treinreiswinkel. Inmiddels werken er veertig mensen, en is de naam een begrip geworden voor internationale treinreizigers. Als het aan directeur Helmut Brall ligt, gaat in de toekomst vijfentwintig procent van de reizigers per trein op vakantie. Dat betoogde hij tijdens een minisymposium dinsdag ter ere van het tienjarig bestaan.
Daarbij werd ook uitgebreid stilgestaan bij het ontstaan van de Treinreiswinkel. Brall, die sinds jong af aan vaak met de trein reist, kwam op het idee door zijn eigen reiservaringen. Brall: "Ik herinner mij nog dat ik een Eurodomino wilde kopen. Na twee uur wachten was ik aan de beurt, maar toen bleek ik een paspoort nodig te hebben. Ik kon weer naar huis en toen ik terug kwam ging het loket voor mijn neus dicht. Dus de volgende dag ging ik terug en moest ik opnieuw erg lang wachten. Dat kan anders, dacht ik."
Droom in vervulling
Brall had al veel eerder de ambitie om voor zichzelf te gaan beginnen, het was alleen wachten op een geschikt pand in de binnenstad van Leiden. Na tien jaar wachten kwam er eindelijk een pand leeg in de Breestraat, midden in het centrum en dichtbij het station, en kon zijn droom in 2002 in vervulling gaan.
Schot in de roos
Het initiatief bleek een schot in de roos. NS maakte in die tijd de keuze om zich te richten op twintig procent van de bestemmingen en wilde daarmee tachtig procent van de markt bedienen. "Wij richten ons juist op die andere twintig procent van de markt", zegt Brall. Daarom ziet hij NS International ook niet als concurrent, maar als partner.
Groei
De Treinreiswinkel groeide met nauwelijks marketingbudget veel sneller dan Brall ooit had durven dromen. Uit alle hoeken van Nederland kwamen er klanten naar Leiden om een internationaal ticket te kunnen kopen. Om die groei het hoofd te kunnen bieden geeft Brall nu samen met zijn vrouw Drieke de Jong leiding aan de onderneming. In totaal kan de reiziger nu kiezen uit 85.000 bestemmingen, en kan er behalve via de Leidse winkel ook geboekt worden via internet, telefoon en een Amsterdamse winkel.
Geheim
Het geheim van de Treinreiswinkel is simpel: vakkennis. "Medewerkers van de treinreiswinkel moeten zich kunnen indenken in de klant. Als een klant met fiets en al bijvoorbeeld moet overstappen in München. Dan ziet onze medewerker bij wijze van spreken voor zich waar de klant uitstapt en hoeveel tijd hij nodig heeft voor zijn aansluiting." Ook Ron Heeren, hoofd Verkoop van NS International bevestigt dat. "Soms verwijzen wij onze klanten naar de Treinreiswinkel".
Toekomst
Als het aan de Treinreiswinkel ligt, wordt de trein de komende tien jaar een populairder vervoermiddel om op vakantie te gaan. "Nu gaat vijf procent van Nederland met de trein op vakantie. Wat zou dat toch mooi zijn als dat de komende tien jaar gaat groeien naar vijfentwintig procent", droomt Brall hardop. Hij ziet vooral een ontwikkeling in complete vakanties waar alles geregeld is zonder auto. Brall: "Regio´s zijn er vaak ook bij gebaat, en hebben soms een speciaal aanbod voor toeristen."
Hogesnelheidstrein
Ook NS International denkt dat de trein in de toekomst vaker gebruikt gaat worden voor vakanties. Ron Heeren: "In andere landen met hogesnelheidstreinen wordt de trein ook vaker gebruikt voor vakanties. Wij zijn nu ook aangesloten op het hogesnelheidsnetwerk en straks kunnen wij ieder uur snel naar Brussel." In Brussel moeten er goede aansluitingen komen, bijvoorbeeld op TGV´s naar Zuid-Frankrijk of op de Eurostar naar Londen. Rechtstreekse dagelijks TGV´s richting Frankrijk verwacht Heeren de komende jaren niet.
Grootste reisagent
De Duitse spoorwegen (DB), die sinds juni wel een rechtstreekse TGV naar Zuid-Frankrijk heeft, was ook aanwezig op het minisymposium. Marc Giesen van DB: "Die rechtstreekse trein is een succes. Nu al heeft de trein een bezetting van vijftig á zestig procent." Giessen ziet vooral een ontwikkeling waarbij InterRail populairder aan het worden is en jonge mensen in grote steden soms geen auto meer hebben. Voor Deutsche Bahn levert Treinreiswinkel als grootste reisagent buiten Duitsland in elk geval een belangrijke bijdrage.
Dag van het Spoor
De reiziger, vertegenwoordigd in trouwe klant dominee Gremdaat, sloot het jubileumsymposium af. Met humor en enthousiasme hield hij een vlammend betoog voor "De dag van het Spoor". "Want," stelt dominee Gremdaat, "er wordt genoeg negatief gesproken over de trein. We moeten laten zien dat de trein leuk is. Mensen moeten zin krijgen om met de trein mee te mogen." Duidelijk is dat het aan de Treinreiswinkel in elk geval niet zal liggen.