Treinreiziger.nl: Maatregelen volle treinen goed maar laat genomen
05 feb 2016 11:41
Doet NS genoeg om de overlast van volle treinen te verminderen? Die vraag is actueel omdat Consumentenclaim een schadevergoeding van NS wil als het bedrijf niet meer maatregelen treft. Volgens Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl zijn er goede maatregelen bedacht, maar hadden die eigenlijk eerder genomen moeten worden.
"De in december aangekondigde maatregelen zijn op zich prima. NS kan nu geen treinen meer erbij toveren, dus moeten er andere noodoplossingen bedacht worden", zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Dat de treinen nu nog steeds vol zijn, begrijpt hij. "Het kost tijd totdat de Sprinters zijn omgebouwd en straks meer 2e klas- en minder 1e klas-zitplaatsen hebben. Bovendien is dat een druppel op de gloeiende plaat." Ook wijst hij erop dat er nog nergens bussen rijden.
- Zie ook: Deze maatregelen heeft NS genomen
Dat het even tijd kost om bussen te organiseren en overeenstemming te bereiken met overheden en andere vervoerders is ook niet vreemd. "Maar de maatregelen hadden natuurlijk wel eerder genomen kunnen worden, en dan hadden we misschien nu al wel meer effect kunnen zien van de maatregelen", zegt Van Kuyeren. "Want al eerder in 2015 was voldoende duidelijk dat er een tekort aan treinen zou ontstaan. Dat inzicht is er niet pas vlak voor kerst gekomen. Dus de maatregelen hadden vooral eerder genomen moeten worden."
Zonder de maatregelen van december was het in elk geval nu nog drukker geweest in de treinen, want de Mat ´64-treinen, ook wel Apenkop genoemd, worden nog steeds vrijwel dagelijks ingezet. En die treinen zouden in december eigenlijk aan de kant gaan.
- Zie ook: Apekop rijdt toch nog
Volgens Van Kuyeren zou NS overigens nog wel meer maatregelen kunnen bedenken om het probleem te verkleinen. "Je zou bijvoorbeeld reizigers met een maand- of jaarabonnement buiten de spits op hun traject gratis 1e klas kunnen laten reizen. Natuurlijk zullen de meesten tijdens de spits blijven reizen, maar iedere winst is mooi meegenomen", stelt hij. "Als zo´n maatregel effect blijkt te hebben, kun je treinen in de daluren misschien niet meer korter maken."
Treinreizigers per bus vervoeren is niet ideaal. Treinreizigers kopen niet voor niets een treinkaartje en geen buskaartje. "Maar NS wil vooral bussen inzetten op routes waar dat wel enige meerwaarde voor reizigers kan hebben. Bijvoorbeeld op trajecten waar normaal geen rechtstreekse treinen rijden. Die reizigers zullen vervolgens ook beloond worden met een korting of versnapering", legt Van Kuyeren uit. Hij benadrukt dat het spoorbedrijf toch iets moet, nu het te weinig treinen heeft.
- Zie ook: NS: Bus op 9 trajecten kansrijk
Een treinreiziger heeft met een treinkaartje volgens de algemene voorwaarden van NS geen recht op een zitplek, maar op vervoer. En zelfs als dat vervoer mislukt – door bijvoorbeeld een storing – is NS niet aansprakelijk voor gevolgschade. Dat is zelfs bij wet geregeld. Treinreiziger.nl denkt dat daaraan wel iets kan veranderen. Zeker als er gesteld wordt als de de reiziger op 1, 2 en 3 staat.
Volgens Treinreiziger.nl is de kans daarom ook klein dat NS daadwerkelijk een schadevergoeding aan treinreizigers moet betalen. "Alle beschikbare treinen worden gebruikt en er zijn maatregelen genomen. Bewijs dan maar eens dat het spoorbedrijf zijn zorgplicht niet nakomt. Dat lijkt mij heel lastig. Maar het is wel een interessante stap."
OV-Magazine deed eerder een inventarisatie of NS ook treinen kon huren. Daaruit bleek dat er in Duitsland meer dat honderd rijtuigen stilstaan die eerder al in Nederland hebben gereden. NS zegt echter dat de rijtuigen niet meer voldoen aan de huidige regels en dat het te veel tijd en geld kost om de rijtuigen aan te passen. Onafhankelijk onderzoek heeft dat volgens NS ook bevestigd.